AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #1 Skrevet 28. april 2015 Har dere fast eller flytende rente på boliglånet? Burde vi binde renten nå? Jeg er litt redd for at renten vil stige veldig om ikke så lenge, og da er det litt dumt å ikke binde renten nå som den er historisk lav. Eier 50% av bolig med verdi 2 400 000. Har studielån på 350k og felles boliglån på i underkant av 1 500 000. Jeg er student, men begynner i jobb om noen måneder og vi vil da tjene rundt 50k netto i mnd. Per dags dato har vi 30 års netbetalingstid, men regner med å endre denne til 10-15 år i løpet av sommeren. Anonymous poster hash: c1ead...abb 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #2 Skrevet 28. april 2015 Historisk har det lønt seg med flytende rente. Siden fastrente er på historisk lavt nivå nå er det forventet at flytende rente vil være lav eller lavere en lengre periode, men ting kan endre seg. Dersom du sover bedre med fastrente er min mening at det bare er å binde renten. Fastrenten er såpass lav og nedsiden er ikke så stor at du taper enorme beløp dersom renten fortsetter å synke. Har selv bundet renten og vil fortsette med det ved juletider dersom markedet ikke endrer seg dramatisk, Anonymous poster hash: a7b35...cca
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #3 Skrevet 28. april 2015 Merk at det ikke er mulig å endre nedbetalingstiden dersom dere binder renten. Anonymous poster hash: a7b35...cca
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #4 Skrevet 28. april 2015 Da blir det nok ingen binding på oss, ettersom vi mest sannsynlig vil ønske å endre netbetalingstiden. Takk for svar Anonymous poster hash: c1ead...abb
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #5 Skrevet 28. april 2015 Merk at det ikke er mulig å endre nedbetalingstiden dersom dere binder renten.Anonymous poster hash: a7b35...cca Det er fullt mulig både å endre betalingstid og innfri et lån med fastrente. Men da blir det regnet overkurs eller underkurs, utfra hva bankens fastrente er på det tidspunktet du bryter ut av fastrenteavtalen. Irriterer meg litt at noen tror de er helt LÅST med fastrente, for det er man ikke. Men man kan risikere å måtte betale for det. Eller man kan være heldig å tjene.Anonymous poster hash: 6c369...c88
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #6 Skrevet 28. april 2015 Vi har huslån på 2 mill. Halvparten fastrente på 2,5 og den andre flytende på 2,7.Anonymous poster hash: 9ca15...154
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #7 Skrevet 28. april 2015 Dere kan endre nedbetalingstid og innfri lån når tiden for fastrenteavtale utløper. Selv har jeg avtale på 4 år, og da skal jeg se på hvordan ting ligger an og ta en ny vurdering om fastrente eller ei. Anonymous poster hash: 5fe0a...46e
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #8 Skrevet 29. april 2015 Det er fullt mulig både å endre betalingstid og innfri et lån med fastrente. Men da blir det regnet overkurs eller underkurs, utfra hva bankens fastrente er på det tidspunktet du bryter ut av fastrenteavtalen. Irriterer meg litt at noen tror de er helt LÅST med fastrente, for det er man ikke. Men man kan risikere å måtte betale for det. Eller man kan være heldig å tjene.Anonymous poster hash: 6c369...c88 Selvfølgelig. Det jeg mente var at det ikke er mulig å endre nedbetalingstiden uten å bryte fastrenteavtalen. Det kan bli kostbart. Anonymous poster hash: a7b35...cca
Gjest Bud Skrevet 29. april 2015 #9 Skrevet 29. april 2015 Du er student og har 4 250 000,- i gjeld..? Åssen får du det til å gå rundt?
Mr.Student1992 Skrevet 29. april 2015 #10 Skrevet 29. april 2015 Du er student og har 4 250 000,- i gjeld..? Åssen får du det til å gå rundt? Nå kan det hende det er jeg som har oversett noe her, men... Hvor får du det fra at noen i denne tråden har over 4 mill. i gjeld som student? Teoretisk sett kan det for øvrig fint gå an å betjene en gjeld på 4 mill., selv som student. Alt kommer an på inntekt og formue for øvrig.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #11 Skrevet 1. mai 2015 Du er student og har 4 250 000,- i gjeld..? Åssen får du det til å gå rundt? Nei, det har jeg ikke skrevet. Min del er ca 1 000 000 i boliglån og 350k i studielån. Går i minus hver måned, og får det til å gå rundt ved å bruke sparepenger som jeg har spart opp gjennom sommerjobber og småjobber ved siden av studiet. Klarer meg med god margin til jeg begynner i jobb - med mindre det skulle skje noe katastrofalt som gjør at jeg ikke får begynt i jobb eller leiligheten blir verdiløs. Anonymous poster hash: c1ead...abb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå