Gjest Eiss Skrevet 28. april 2015 #1 Skrevet 28. april 2015 Jeg vet ikke om jeg KAN ha et nødlager engang siden enkelte i husstanden (inkl meg selv) går og knasker på det som er liggende i skapet. Vips så var den og den matvaren borte! Men så kommer den dagen, der du føler deg forferdelig. Orker ikke smøre brød, må være hjemme. Du er syk. Skulle hatt nudler som rask frokost. Eller litt potetgull siden du er kvalm. Kanskje litt cola og. Eller farris og eplejuice mot omgangssyken. Hva med sjokolade mot depresjonen? Det er sånn idag. "Skulle hatt". Akkurat nå skulle jeg hatt en butler som lagde frokost til meg, men det går kanskje ikke an å oppbevare en butler i kjøkkenskapet (eller i kjelleren for den saks skyld). Mulig det bryter med noen "menneskerettigheter" eller noe, veit ikke. Men hva har du, eller hva ville du hatt, i ditt nødlager?
Calleia Skrevet 28. april 2015 #2 Skrevet 28. april 2015 Jeg har ganske mye basisvarer til enhver tid. Jeg har en forkjærlighet for pasta om jeg er skikkelig lat. Ellers pleier jeg å ha litt i fryseren, som er enkelt å tilberede på slike dager du nevner. Jeg spiser ikke mye snop, men det ligger noe i skapet til dårlige dager.
Gjest Eiss Skrevet 28. april 2015 #3 Skrevet 28. april 2015 Jeg har 4 stk pizza grandiosa i fryseren (4 for 100kr på en eller annen butikk jeg var i!), men føler det er litt drøyt som frokost. Selvom jeg er syk. Og det er synd på meg. Jeg elsker pasta selv
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #4 Skrevet 28. april 2015 Ikke bruk sjokolade mot depresjon, da blir du tjukk. Selv lager jeg meg kryddersupper dersom jeg er syk. Hvilke krydder kommer an på hvilken dårlig jeg er. Paprikakrydder, curry, hvitløk, pepper, salt, diverse grønne urter/ krydder, chilli, ingefær, kumin er eksempler på ting jeg kan blande sammen i ulike kombinasjoner. Ingefær og karve hjelper mot kvalme. Så lager gjerne ingefærte eller blander en teskje karve i et glass med vann. Infefærte lager jeg like gjerne av en ingefærrot, knust ingefærkrydder eller pose-te. Eller har jeg alltid ris, linser, bønner og fryste grønnsaker liggende. Anonymous poster hash: f3cc5...288 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #5 Skrevet 28. april 2015 Havregrøt klarer jeg alltids å lage selv om jeg svaier med høy feber. Ellers passer vi på å ha en god del tørrvarer i hus (mel, gryn, pasta, ris, polenta, kakao +++), hermetiske tomater og kikerter, tørkede linser... Og alltid nok egg og melk i kjøleskapet, det kan man lage mye av (alt fra kokt egg/speilegg, varm kakao til pannekaker, vafler, omelett, paier og gratenger). Litt nøtter som feks valnøtter og cashewnøtter, samt tørket frukt kan være greit om man er akutt sulten før middag eller sent om kvelden og ikke orker å lage noe skikkelig. Men ulempen der er at det fort blir tomt. Anonymous poster hash: f5c19...955
Gjest Ennasus Skrevet 28. april 2015 #6 Skrevet 28. april 2015 Har ikkenoe nødlager, hadde aldri klart å spare noe til spesielle anledninger
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #7 Skrevet 28. april 2015 Det skal mye til for at jeg ikke orker å smøre meg et knekkebrød, så jeg får alltids i meg mat. Ellers liker jeg ikke å ha for mye stående. Enten spiser jeg det opp, ellers så går det ut på dato. Maten jeg har i hus er maten jeg bruker til daglig. Ser heller ikke hensikten i å ha masse usunt stående. Når jeg tenker etter har jeg alltid epler nederst i kjøleskapet. Det er vel så nært et nødlager som jeg kommer. Anonymous poster hash: 112ff...222
Flekk Skrevet 28. april 2015 #8 Skrevet 28. april 2015 Melkesjokolade, coca-cola, rett i koppen suppe, skruechips, sørlandschips, vanlig salt chips. Har også litt alkohol om jeg glemmer/ikke får tid til å kjøpe det. Men blir ofte at jeg satser på ''nødlageret''. Altså nødlager til både sykdom, godtesyk, fest. Før fest er jeg godtesyk, så blir det øl, dagen derpå trenger jeg cola, suppe og chips. (for å overdrive..skjer jo ikke ofte)
fjærestein Skrevet 28. april 2015 #9 Skrevet 28. april 2015 Hos meg er nødlageret det som naturlig har blitt igjen i skapene fordi det ikke ble brukt opp den gangen det ble kjøpt inn til noe. Ting som har vært like før utløpsdato er delt opp og lagt i fryseren og div boksemat som ble til overs står nå nærmest som faste innbyggere i mitt skap, sammen en mengde rart krydder jeg hadde brukt for kun ett par ganger men ikke kan kaste. Det kan bli fargerike måltider av slikt og det utfordrer kreativiteten. Men at jeg iallefall har pasta i skapet og frosne grønnsaker i frysen er ofte ganske så sikkert. Noen knekkebrød av gammel årgang er det nok også å få + ditto te. Ketchup er bankers, og det står sikkert noe syltetøy bakerst i kjøleskapet ett sted.
Gjest HeiHade Skrevet 28. april 2015 #10 Skrevet 28. april 2015 Har alltid havregryn. Kan ikke se for meg at jeg noen gang blir så sliten at jeg ikke klarer å hive en skål med det i mikroen, akkurat. Og gulrøtter.
Lillah Skrevet 28. april 2015 #11 Skrevet 28. april 2015 Cola! Det må jeg ha i hus. Ellers har vi alltid basisvarer i hus og full fryser med diverse.
Gjest Lille-pus Skrevet 28. april 2015 #12 Skrevet 28. april 2015 Det er veldig kjekt å ligge inne med litt mer enn akkurat det som spises den ene dagen. Slike ting som havregryn, litt mel av ulike typer (man kunne jo få lyst til å slenge sammen noen muffins, eller vafler eller no' slikt på en søndag uten å måtte betale søndagspris på Extra'en nedi bakken eller kjøre på Statoil Grønnsaker og rå kyllinglår er det som regel i frysen (de blir spist, og en ny 3 kilos pose kommer inn), samme med ost. Er kjøleskapet tomt for ost så er det krise (har ikke skjedd ennå). Litt pålegg i frysen (grov leverpostei kjøpt til halv pris går. dato og rett i frysen, bare 1 pakke igjen nå...) Frosne bær, smør, rundstykker og brød. Er man ikke i form så er det godt å bare hente, tine i ovnen og spise.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #13 Skrevet 28. april 2015 Er alkoholiker så før en lengre periode med drikking prøver jeg å gjøre klart litt i skap/fryser (selv om jeg som regel ikke gidder, og angrer veldig når det har gått en uke uten at jeg har spist, og jeg er for sliten til å lage noe) Men: Tomatbønner, hel champignon på boks, "Spaghetti ala Capri", frossenpizza, ferdig smurte toast i fryseren, posesupper. Det aller beste: Juice, ananas på boks, frosne bær og banan.. Smoothie-heaven! Enkelt å drikke hvis man er litt kvalm og ikke har matlyst også. Anonymous poster hash: c05f5...dae
Sølvrosen Skrevet 29. april 2015 #14 Skrevet 29. april 2015 Når jeg er syk har jeg alltid litt makaroni jeg kan koke, litt buljong til en lett suppe eller mel og gryn til grøt. Jeg har også ris og bønner dersom jeg er i form til mer komplisert matlaging, og stort sett finnes det litt boksmat, gulrøtter, egg og potet i leiligheten, så jeg klarer meg alltids. Stort sett har jeg også en mann som kan sendes i butikken. Jeg pleide å ha frosne brødskiver i fryseren til de gangene jeg får behov for ristet brød med smør, men etter litt for mange brente skiver har jeg bestemt at det er tryggest å droppe det til jeg skaffer en brødrister
Gjest Zeitgeist Skrevet 29. april 2015 #15 Skrevet 29. april 2015 - Pasta og nudler - Vikingmelk (kan brukes til mangt og meget) - tørkede linser og bønner - buljong - ymse hermetikk (gulrøtter, erter, mais, bønner, tomat osv.) - Mariekjeks - knekkebrød - makrell i tomat - havregryn - ris (ulike typer) - tørkede urter/krydder - sukker - rødsaft - tørket frukt og nøtter Nødlageret mitt gjenspeiler til dels det samme som pleier å være på hytta - matvarer som kan stå ei stund uten å bli dårlig.
Poserose Skrevet 29. april 2015 #16 Skrevet 29. april 2015 Vi har oppdaget noe frossen asiatisk ferdigmat vi syns er helt ok godt, så vi prøver å alltid ha to i fryseren til de dagene vi ikke gidder å lage mat
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #17 Skrevet 29. april 2015 Pasta, hvitløk, smør og ost. Alt jeg trenger til slappe dager. Anonymous poster hash: 41b95...558
grrwaffmjau Skrevet 30. april 2015 #19 Skrevet 30. april 2015 (endret) Har alltid tilgjengelig knekkebrød, frosne rundstykker/baguetter/brød, gjær, sopp, makrell, buljong, forskjellig hermetikk, gulrøtter og blomkål, melk, dolmiosaus, smør, bringebær, skinkeost, sukrin, havregryn, egg, frosne grønnsaksblandinger, frossen kyllingfilet, torsk/sei, poteter, forskjellige typer mel. Jobber i en matbutikk hvor vi får ta med utgått mat hjem, så har alltid fryser og skap stappa med nammis Endret 30. april 2015 av grrwaffmjau
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #20 Skrevet 1. mai 2015 Vil tro at jeg klarer meg noen dager uten å handle selv om det er "tomt". Noen fiskefileter i fryseren, et par bokser tunfisk, ris, pasta havregryn, mel, sukker, hermetiske tomater og mais. Bor alene og er lat, så jeg utsetter gjerne handlingen flere dager selv om det strengt tatt er tomt for ferskvarer. Blir often grøt, pasta med bare krydret tomatsaus eller med tunfisk. Fiskefilet med ris eller pannestekt brød (deig med bakepulver som stekes flatt i panne) med det jeg måtte av av ost eller kjøttrester. Anonymous poster hash: 531c8...3c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå