AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #1 Skrevet 28. april 2015 Først litt forhåndsinfo: Er relativt nyutdannet, og for tiden sykmeldt fra nåværende jobb, og ønsker meg over i en annen bransje. Derfor søker jeg både vikariat, fast, engasjement.. Forrige uke var jeg på et såkalt intervju/samtale i en institusjon, med støtte fra det offentlige. Med andre ord, de skal drive seriøst og er relativt bundet til en god del lovparagrafer. Jeg kommer til intervju og er forberedt på å bli møtt med profesjonalitet. Han stiller spørsmålstegn til bakgrunnen min, og sier det er på nippet til at jeg får godkjent utdanningen min der. Så hvorfor i huleste innkalte han meg til intervju da, tenker jeg.. Han spør hvor mange barn jeg har, og om jeg har planer om flere. Da begynner jeg å le, og påpeker at det er jo igrunn ikke lov til å spørre om, men er såpass ærlig og sier at tre barn er nok for meg, og at jeg dermed ikke har planer om flere. Videre spør han hvorfor jeg er sykmeldt.. Hva mannen min jobber med.. Videre om fremtidsplanene.. Jeg forteller at jeg ser for meg en jobb hos Fylkesmannen som svært spennende, og han tråkker skikkelig på meg og sier: "Det tror jeg ikke du har sjans til med utdanningen din". Tusen takk du.. Videre virker det som om han prøver å skremme meg. Han påstår at det er mye aggresjon blant brukerne. Både fysisk og verbalt, og er skeptisk til at jeg klarer det siden jeg ikke har erfaring fra bransjen fra før. Og selvskading.. Det kommer fra ham: "Tåler du blod?". Ærlig talt.. Hva er dette for noe? Kjenner jeg er litt provosert, men tenker jeg skal heve meg over det. Har pratet med en bekjent som jobber der, og hun sier sjefen er meget spesiell. Men trives med jobben og kollegene. Så hva gjør jeg? Denne erfaringen er god å ha med seg, og det er bedre enn å være helt arbeidsledig? Men makan til oppførsel da? Anonymous poster hash: d19b2...6f4 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #2 Skrevet 28. april 2015 Kanskje han prøvde å teste din krenkbarhet pga at det var mye aggresjon blant brukerne? Om du klarte å heve deg over kritikk og holde hodet kaldt. Siden du skriver denne tråden virker det som du tenker litt mye over det når situasjoner ikke svarer til dine forventninger, men så lenge du ikke viste ham det så går det nok greit med tanke på jobben. Anonymous poster hash: 4e480...39f 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #3 Skrevet 28. april 2015 Men altså.. Tenkte mest i forhold til det å spørre om planer om familieforøkelse og hvorfor jeg er sykmeldt. Det er jo IKKE lov. Trådstarter. Anonymous poster hash: d19b2...6f4 6
Gullik Skrevet 28. april 2015 #4 Skrevet 28. april 2015 Spørsmålet du må stille deg er: Har jeg lyst til å jobbe i en bedrift med en slik ledelse? (regner med det var en i ledelsen som intervjuet deg). Hvis nei, så er det jo bare å glemme hele greia. 11
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #5 Skrevet 28. april 2015 Jeg har jo igrunn ikke lyst til det.. Langt der ifra. Men det er kanskje bedre enn å gå arbeidsledig og ikke ha noe å gjøre? Veldig usikker, derfor trenger jeg innspill. TS Anonymous poster hash: d19b2...6f4
daemonia Skrevet 28. april 2015 #6 Skrevet 28. april 2015 Er dette et vikariat, eller en fast stilling? Hvis det er et vikariat så er det ikke så farlig om du sier ja til jobben. Da er det jo bare for en kort periode. Og som andre her sier: Det kan være at han testet dine grenser for hva du tålte for å se om du faktisk takler diverse utfordringer du kan stå ovenfor i jobben. Selv hadde jeg ikke svart på planer om familieforøkelse eller hvorfor jeg var sykemeldt siden de ikke har noe med det, og det hadde jeg sagt klart fra om også. Så han var uprofesjonell der, men resten tror jeg det var en mening med.
Jolene Skrevet 28. april 2015 #7 Skrevet 28. april 2015 Ser ikke problemet med det du skisserer her. Det er jo vanlig å skulle "teste ut" om eventuelle arbeidstakere faktisk takler den jobben de har søkt på.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #8 Skrevet 28. april 2015 Hva som er "lov" og hva som faktisk foregår er ofte vidt forskjellig. Det du skal spørre deg selv om er hvorvidt du ønsker å jobbe et slikt sted. Spørsmålet om hvorvidt du tåler blod ser jeg ikke noe galt med. Hvis det er et sted hvor det er mye aggressjon blant de som bor der er det vel muligens ikke usannsynlig at du vil komme opp i en situasjon hvor det er blod involvert. Og ja, det er vanlig å spille "bad cop" på den måten for å teste grensene til den de intervjuer. Anonymous poster hash: af6fb...dc1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #9 Skrevet 28. april 2015 Kanskje han prøvde å teste din krenkbarhet pga at det var mye aggresjon blant brukerne? Om du klarte å heve deg over kritikk og holde hodet kaldt. Siden du skriver denne tråden virker det som du tenker litt mye over det når situasjoner ikke svarer til dine forventninger, men så lenge du ikke viste ham det så går det nok greit med tanke på jobben. Anonymous poster hash: 4e480...39f Ved å stille ulovlige spørsmål? Anonymous poster hash: e640e...d86
Sandie Skrevet 28. april 2015 #10 Skrevet 28. april 2015 Er så irriterende å lese om useriøse arbeidsgivere som bryter loven som det passer dem. Jeg vet ikke hva jeg ville gjort TS,men en slik arbeidsgiver vil du vel strengt takk slippe å ha. 1
Gjest Margit Spat Skrevet 28. april 2015 #11 Skrevet 28. april 2015 (endret) Det mest selsomme intervjuet jeg noensinne har vært i, var faktisk hos Arbeidstilsynet! Av alle instanser som burde forstå bedre og ha kommunikasjonsferdighetene i orden!! De stilte riktignok ikke ulovlige spørsmål, men var helt på kanten i mye av intervjuet. Stadig vekk fikk jeg provoserende spørsmål for å trekke min særs relevante bakgrunn i tvil, og de var veldig opptatt av hvilke feil og mangler jeg eventuelt måtte ha... De stilte også min motivasjon for å søke under tvil. Jeg har aldri vært ute for "good cop - bad cop-spill" i jobbintervjusammenheng før, og synes det er helt utidig, da et intervju ikke bare handler om å teste kandidaten, men også at arbeidsgiver skal selge seg selv og framstå som en attraktiv arbeidsplass for jobbsøker. Det er godt mulig de gjorde dette for å teste hvordan jeg ville opptre i en konfliktfylt tilsynssituasjon, men det er merkelig at det var det eneste de ville teste gjennom hele intervjuet. Jeg angrer litt på at jeg ikke trakk søknaden min og gav dem tilbakemelding på hvordan jeg opplevde intervjuet, men ble heldigvis ikke innstilt som nr 1 den gangen. Hadde jeg blitt det, ville jeg uansett takket nei på grunn av det inntrykket de gav. Jeg har hatt stillinger som krever både sterk faglig kompetanse og gode kommunikasjonsferdigheter i offentlig og privat sektor tidligere, og har vært i tilsvarende mange jobbintervjuer, uten noensinne å ha møtt tilsvarende intervjuteknikk eller oppførsel blant intervjupanelet. Endret 28. april 2015 av Margit Spat
Ambador Skrevet 28. april 2015 #12 Skrevet 28. april 2015 Kritikkverdig. Ingen tvil. Men var det midlertidig stilling du søkte på? Hørtes ut som du skulle gifte deg med jobben jo. Sjefen er i så fall ikke god! Du kan jo vise at du har bein i nesa og ringe han opp. Fortelle hva du synes om intervjuet og spørre han om hans tanker om det.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #13 Skrevet 29. april 2015 Det kan hende de testet deg litt, men om det var slik gjennom hele intervjuet så er det likevel rart, de ga deg jo ikke akkurat sjansen til å få frem dine gode sider når de hele tiden presser deg på defensiven. Jeg ville ikke tatt sjansen, for om det ikke var en test så har du fått et godt innblikk i hvordan de omtaler hverandre og arbeidsmiljøet på den arbeidsplassen. På en måte er det en fordel at de viser det nå fremfor å opptre som sjarmtroll på intervjuet for deretter å vise sine psykopatiske sider når man har begynt i jobben. Da har man sjansen til å styre unna. Anonymous poster hash: c1d05...3a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå