Gå til innhold

Dyreparker = dyreplageri

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De stenger inne ville dyr, det er dyreplageri! I tillegg må de bli utsatt for masse bråk i form av mennesker hver dag. Ikke bruk sommeren på å støtte dyreplageri, dra et annet sted enn Kristiansand Dyrepark

Anonymous poster hash: b7a3c...c30

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tror faktisk at i Kristiansand tar de vare på dyrene på beste måte. De bryr seg om dyrene og er knyttet til dem. De er i fangenskap og det er ikke bra, men i vill tilstand kunne de ha vært døde nå. Naturen er ikke snill og mild. Der er det den sterkestes rett som gjelder. I parken får de tilsyn, mat, ly, veterinær og de blir avlivet på humant vis når det blir nødvendig. Har du sett serien som går på tv om dem?

Alle dyreparker fungerer ikke så bra som Kr.sand og jeg drar gjerne dit når ferietidene er forbi. Alt for mye folk der ellers.

Anonymous poster hash: 68eef...6e6
  • Liker 2
Gjest Sunhands
Skrevet

Tror faktisk at i Kristiansand tar de vare på dyrene på beste måte. De bryr seg om dyrene og er knyttet til dem. De er i fangenskap og det er ikke bra, men i vill tilstand kunne de ha vært døde nå. Naturen er ikke snill og mild. Der er det den sterkestes rett som gjelder. I parken får de tilsyn, mat, ly, veterinær og de blir avlivet på humant vis når det blir nødvendig. Har du sett serien som går på tv om dem?

Alle dyreparker fungerer ikke så bra som Kr.sand og jeg drar gjerne dit når ferietidene er forbi. Alt for mye folk der ellers.

Anonymous poster hash: 68eef...6e6

Det ville ikke vært synd på dyrene fordi de måtte leve vilt og derfor forholde seg til naturen. Selv om det så klart er kjipt for en gnu å bli jaktet ned av et rovdyr, er dette helt naturlig. Det er ikke slik at vi redder dem hvis vi putter dem i bur.

Jeg er helt enig med TS. Skal man se dyr, ta heller en tur til en nasjonalpark der dyrene lever fritt fremfor å dra til Kristiansand dyrepark der de sitter i for små bur og avlives når de har for mange av en art. Som f.eks kenguruepisoden. Eller med altfor mye folk rundt dyrene som du selv påpeker.

Gjest Jean Valjean
Skrevet

Jeg tror faktisk de fleste dyreparker behandler dyrene bra. Selvsagt det beste ville jo ha vært og ikke holdt dyr i fangenskap.

Og Kristiansand dyrepark behandler ikke dyr dårlig.

Gjest Sunhands
Skrevet

Jeg tror faktisk de fleste dyreparker behandler dyrene bra. Selvsagt det beste ville jo ha vært og ikke holdt dyr i fangenskap.

Hva legger du i det? Hva mener du skal til før det kan kalles dårlig? At de direkte må mishandles?

AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke Kristiansand Dyrepark hentet dyrene sine på savannen i Afrika, men hentet i andre Dyreparker eller avlet selv. Gaupe har de fått når foreldrene har blitt påkjørt, siden gaupeungene ellers hadde blitt avlivet. Dette er da dyr som har vokst opp i fangenskap og som ikke kjenner til et annet liv, og som heller ikke ville overlevd dersom de ble satt ut i det fri. Tror også at Kristiansand Dyrepark er en av de bedre dyreparkene når det kommer til dyrevelferd og ønsket om at dyrene har det bra. Flere av artene formerer seg jevnlig, noe som også indikerer at dyrene trives. Vet også mange dyreparker er medlem av internasjonale/globale avlsprogram, for å bygge opp arter som er i ferd med å dø ut, og for å avle rene avkom.

Når det er sagt finnes det også dårlige dyreparker med lite fokus på dyrenes velferd, og med mest fokus på penger og profitt. Det er synd! Og disse burde vært avskaffet for lengst. Jeg er også generelt i mot dyr i fangenskap, men tror det er viktig å se det hele i kontekst.

Dessuten er Dyreparken med på å rette fokus mot dyrevelferd, gi økt kunnskap om de ulike artene, og de bidrar også til et prosjekt i Kenya - Masai Naboisho

Ja, jeg har vært i Dyreparken i Kristiansand mange ganger, og kommer helt sikkert til å besøke parken mange flere ganger.
Ja, jeg har også vært i Kenya, og sett dyrene ville på savannen.

Jeg er ikke i tvil om hvor dyrene hører hjemme, og hva som er riktig, men tror også dyreparker har kommet for å bli, og at det derfor er viktig med fokus på at dyrene har det bra der.

Anonymous poster hash: 1cbf8...870
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt ambivalent når det kommer til dyreparker.

Det er klart at det er ikke slik dyrene bør leve, men det finnes utryddingstruede dyrearter som har en bedre sjanse i en dyrehage, enn i naturen.

F.eks. er jeg veldig positiv til pandaparkene i Kina, hvor de forsøker å øke bestanden.

Men at man kan tasse rundt i London Zoo og se på reinsdyr som så vidt kan bevege seg, fordi plassen er relativt liten, det synes jeg fint lite om.

Anonymous poster hash: 218d1...386
  • Liker 6
Gjest Sunhands
Skrevet

Jeg er litt ambivalent når det kommer til dyreparker.

Det er klart at det er ikke slik dyrene bør leve, men det finnes utryddingstruede dyrearter som har en bedre sjanse i en dyrehage, enn i naturen.

F.eks. er jeg veldig positiv til pandaparkene i Kina, hvor de forsøker å øke bestanden.

Men at man kan tasse rundt i London Zoo og se på reinsdyr som så vidt kan bevege seg, fordi plassen er relativt liten, det synes jeg fint lite om.

Anonymous poster hash: 218d1...386

Det også er noe helt annet, for da er det på dyrenes premisser, og ikke for å underholde oss mennesker.

Skrevet

De stenger inne ville dyr, det er dyreplageri! I tillegg må de bli utsatt for masse bråk i form av mennesker hver dag. Ikke bruk sommeren på å støtte dyreplageri, dra et annet sted enn Kristiansand Dyrepark

Kunne ikke være mer enig!

Personlig besøker jeg aldri dyreparker eller sirkus.

Ser noen kommenterer at de er 'snille' mot dyrene i dyreparken i Kristiansand.

Nei, man er ikke /snill/ når man holder et vilt dyr innestengt. Plasserer dem i noe som ikke er et normalt habitat for dem.

• Liker 1
Skrevet

Det er vanskelig å si noe om dyrevelferden når man står på utsiden. Kristiansand dyrepark har blant annet avlivet helt friske dyr for å få plass til nye større atraksjoner... Det syns jeg er forkastelig!

Skrevet

Har ikke vært i Kristiansand, og det kan jo være at forholdene er bra der. Min erfaring fra en dyrepark en plass i Danmark: Jeg fikk bare lyst til å gråte. Hjertet mitt brast for en tiger som bare gikk frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, på en liten gressflekk (Neppe 10 meter lang) med vanngrav foran, som den liksom skulle plaske litt i. Elefanter som var lenket fast! Masse små søte aper i overbefolkede bur. Det hele var bare hjerteskjærende trist, men det så ut til at andre mennesker syntes det var greit. Jeg skal aldri tilbake til noen dyrehave. Da heller fotosafari i dyrenes naturlige habitat - nærmere dyrenes premisser. Men det blir vel helst norsk natur eller naturprogram på TV for meg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dyreparker er både positivt og negativt. De fleste dyreparker jeg har vært i de senere år tar godt vare på mange av dyrene sine, men har for lite plass og for dårlige forhold for andre. Ofte har de store kattedyrene for lite plass og utviser repetitiv atferd (vandring frem og tilbake etc), mens mindre dyr som for eksempel lemurer har god plass og virker avslappet, nysgjerrige og fornøyde. Jeg er ikke fullstendig imot dyreparker, for jeg tror vi til en viss grad trenger dem for at folk skal få se en del av disse dyrene og skjønne at de er virkelige og at vi faktisk må jobbe for å bevare dem. Men noen dyr har det helt klart ikke bra i dyreparker, og disse bør gis bedre forhold eller man bør slutte å ha sånne dyr i parker.

Polar Park i Bardu er en av de dyreparkene jeg liker, der har dyrene relativt stor plass, mye naturlig vegetasjon, de holder kun dyr som faktisk hører hjemme i et sånt klima, dyrene kan gjemme seg vekk når de ønsker, de sosialiseres så mennesker ikke skal være en utpreget stressfaktor for dem, og så kan folk heller følge materunden rundt i parken for å få se dyrene på nært hold.

(Human avliving er for øvrig aldri dyreplageri, så man kan ikke beskylde en park for dårlig dyrevelferd bare fordi den velger å avlive enkelte av dyrene sine.)

Anonymous poster hash: 269ad...fba
Skrevet

(Human avliving er for øvrig aldri dyreplageri, så man kan ikke beskylde en park for dårlig dyrevelferd bare fordi den velger å avlive enkelte av dyrene sine.)

Anonymous poster hash: 269ad...fba

Jeg syns det er forkastelig når de velger å avlive helt friske dyr på bakgrunn av at de skal ha inn nye dyr som er større atraksjoner. Nei, kanskje human avliving ikke er dyreplageri men de har iallefall ikke respekt for dyr! Har man tatt inn dyr har man også påtatt seg ansvar for dem, og da kan man ikke bare kvitte seg med dem på bakgrunn av at man skal ta inn nye dyr i parken. Da viser de at de bryr seg mye mer om penger enn de bryr seg om dyrene.

Gjest Sunhands
Skrevet

Har ikke vært i Kristiansand, og det kan jo være at forholdene er bra der. Min erfaring fra en dyrepark en plass i Danmark: Jeg fikk bare lyst til å gråte. Hjertet mitt brast for en tiger som bare gikk frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake, på en liten gressflekk (Neppe 10 meter lang) med vanngrav foran, som den liksom skulle plaske litt i. Elefanter som var lenket fast! Masse små søte aper i overbefolkede bur. Det hele var bare hjerteskjærende trist, men det så ut til at andre mennesker syntes det var greit. Jeg skal aldri tilbake til noen dyrehave. Da heller fotosafari i dyrenes naturlige habitat - nærmere dyrenes premisser. Men det blir vel helst norsk natur eller naturprogram på TV for meg.

Det er lenge siden jeg har vært i en dyrepark, og jeg snakket faktisk med faren min om det her om dagen. Han fortalte at vi hadde vært i Heidelberg dyrepark da jeg var mindre (jeg husker det ikke selv). Det var jo vanlig å ta med barna sine i dyrepark dengangen, og han følte det var sånt "foreldre skulle gjøre".

Han fortalte at det hadde vært så deprimerende å være der, og at han hadde skjult for meg at han gråt da han så sjimpansene. Det skulle jo være en hyggelig familietur.

Var i en dyrepark med folkehøgskolen i etterkant, og da gikk jeg derfra, der hadde de også en ape i lenker. Har også vært i Sea World engang, før jeg visste hvordan de fikk tak i delfiner. Det er søren meg noe bedritent med slike parker uansett, for det er profitt som gjelder.

Jeg skal aldri dra til en park som bruker dyr som underholdning igjen. Gremmes over å ha støttet det, ut av ignoranse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Frihetsberøvelse er dårlig behandling, de hører da for fanden ikke hjemme i bur. At de får veterinær og mat er på ingen måte en erstatning for frihet og et liv i sine naturlige omgivelser.

Jeg kommer aldri til å sette mine bein i en dyrepark igjen, med mindre jeg er der for å protestere mot å bruke dyr som underholdning på våre premisser.

Anonymous poster hash: 90dca...1c3
Annonse
Skrevet

Fordelen med dyreparker er at ved å bli presentert for disse dyrene, øker folks kunnskap og interesse for å ta vare på de samme artene som lever i frihet, på samme måte som det oftest er folk som liker å være ute i naturen, som er mest opptatt av naturvern.

Selvfølgelig ville dyrene mest sannsynlig hatt bedre livskvalitet i det fri, men disse dyrene i fangenskap sørger også for at andre dyr kan leve fritt i vernede områder og at de blir forsøkt beskyttet,fra ulovlig fangst.

Første gang jeg besøkte en liten svensk dyrepark, syntes jeg at det var forferdelig og hadde bare lyst til å gråte etterpå fordi dyrene hadde så liten plass, fikk ikke den samme følelsen da jeg besøkte Kristiansand dyrepark og ihvertfall ikke den i Bardu.

AnonymBruker
Skrevet

For knappe 100 år siden var det også mennesker med ulike kulturer som blant maorier, samer og indianere stilt ut i dyrehager over hele verden. Folk gikk for å se på de "rare" menneskene som stod bak jerngitteret i klesdraktene sine. De etniske gruppene fikk lite eller ingenting betalt og ble behandlet med nærmest null respekt av dem som i jobbet i dyrehagene. Faktisk ble det ikke slutt på å stille ut etiske grupper i dyrehager før andre verdenskrig.

Folk fant til slutt ut at det ikke var moralsk riktig å tjene penger på å stille ut andre mennesker som objekter. Mennesker er også dyr, men vi får håpe at det går opp for flere før eller siden.

Anonymous poster hash: a573e...5d4
  • Liker 1
  • 1 år senere...
Skrevet
På 28.4.2015 den 9.16, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at det er lett å tenke dette når mange i media sier at alle dyreparker generelt er dyreplageri.  Men det er ikke alt på nett som er sant. Du er nødt til å sjekke opp flere steder om dette virkelig er tilfelle. Det gjorde jeg. Tenkte kanskje derfor å si noe om kristiand dyrepark. 

Kristiansand dyrepark har siden 2008 vært medlem av IEH (Initiativ for Etisk Handel). Dette vil si at de er med på en avtale som sier at de hele tiden skal jobbe med å forbedre miljø og arbeidsforhold. De må da også rapportere etter hva de har forbedret. 

I tillegg har dyreparken utviklet en egen Code of Conduct som alle deres leverandører må følge. (Kilde :https://www.dyreparken.no/om-selskapet/samfunnsansver-og-miljo/

Dette sier jo ganske mye over hva slags forhold dyrene lever.  Jeg lyver ikke når jeg sier at  Kristiansand dyrepark var det jeg gledet meg mest til i hele sommerferien da jeg var liten, og det sier også noe om opplevelsen man får av å besøke stedet.  Jeg er selv veldig opptatt av at dyr skal ha det bra, men også at de som faktisk behandler dyr bra ikke skal få skylda i noe. Mitt ønske er at flere dyreparker rundt om i verden skal jobbe etter trygge forhold, og behandle dyra som de fortjener. Selv om de egentlig skulle ha få levd fritt.  Desverre tenker mange bare på penger og seg selv, og det er utrolig teit. 

Kom plutselig over dette og ville bare si noe. Jeg er fullstendig klar over at det er 2 år siden du kommenterte dette. :)

Anonymkode: 8de49...ff6

Skrevet
På 28.4.2015 den 12.45, AnonymBruker skrev:

Nå har ikke Kristiansand Dyrepark hentet dyrene sine på savannen i Afrika, men hentet i andre Dyreparker eller avlet selv. 

Anonymous poster hash: 1cbf8...870

Selv om de ikke har "hentet dyrene sine på savannen i Afrika", men fra andre dyreparker eller avlet selv, så er jo ikke dyrene av natur skapt for å være fanget i små bur/bevege seg på svært små områder, ikke få utnytte seg av instinktene sine osv. Alt som er naturlig for dem som vesen er like fullt ikke til stede, uansett om dyret aldri faktisk har opplevd det som er naturlig for det. Og som følge av det lider dem.

På 28.4.2015 den 14.36, absinthia skrev:

Fordelen med dyreparker er at ved å bli presentert for disse dyrene, øker folks kunnskap og interesse for å ta vare på de samme artene som lever i frihet, på samme måte som det oftest er folk som liker å være ute i naturen, som er mest opptatt av naturvern.

Du tuller nå, sant? Så alle de 700.000 som besøker Kristiansand dyrepark i året, og som der får se f. eks en tiger, vil med ett bli svært interessert i å ta vare på tigrene som lever i frihet, og kjempe for disse? I don´t think so. Det er nok heller motsatt - de som ikke besøker dyreparker er de som er opptatt av dyrevern.

Anonymkode: 61aa8...68a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...