AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #1 Skrevet 28. april 2015 Vi har fått forespørsel fra konfirmantens familie at de ønsker at alle som har bunad, bruker den i konfirmasjonen.. Dette har jeg ikke lyst til. Føler for noe lett, og har kjøpt fine kjoler til både meg selv og datteren min. Jeg skjønner at den brukes på 17 mai.. Men hvorfor i alle dager må den brukes i bryllup og konfirmasjoner?? Anonymous poster hash: d1bc7...1cd 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #2 Skrevet 28. april 2015 Fordi det for enkelte er et luksuriøst plagg av en eller annen grunn. En haug med ull med glorete blomster på.. Og sølv/gullbelte? njæ..... Hver sin smak... Men billigere å finne noe i en kostymebutikkAnonymous poster hash: 11504...b89 4
dillyduzit Skrevet 28. april 2015 #3 Skrevet 28. april 2015 Fordi det for enkelte er et luksuriøst plagg av en eller annen grunn. En haug med ull med glorete blomster på.. Og sølv/gullbelte? njæ..... Hver sin smak... Men billigere å finne noe i en kostymebutikkAnonymous poster hash: 11504...b89 unnskyld, men sammenligner du en bunad med noe du kan finne i en kostymebutikk? Så mye en skal lese. 47
skruf Skrevet 28. april 2015 #4 Skrevet 28. april 2015 Jeg synes det er fint med bunad, og bruker min både i konfirmasjoner og bryllup ( i bryllup bruker jeg dog å skifte til kjole etter middag&kaffe) Men synes det er litt sært å skulle "kreve" at gjestene bruker bunad i en konfirmasjon, det bør jo være opp til hver enkelt. Har vært i bryllup der det har kommet ønske fra brudeparet om at alle som har bunad stiller i bunad. Men aldri i konfirmasjon. 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #5 Skrevet 28. april 2015 unnskyld, men sammenligner du en bunad med noe du kan finne i en kostymebutikk? Så mye en skal lese. Ja? Det er like glorete og harry begge deler. Ser for meg du hadde blitt godt mottatt plaggmessig om du dukket opp i et selskap med blå ballkjole og tykt SØLVBELTE rundt midjen, haha. Det ser passe teit ut, like "kult" som cowboyantrekk. Og man kan ikke bruke festdrakt, må vite, selvom den ser klin lik ut som en bunad. SærtAnonymous poster hash: 11504...b89 5
Gjest Nanne70 Skrevet 28. april 2015 #6 Skrevet 28. april 2015 En (ekte) bunad er en tradisjonsrik festdrakt, det er derfor mange ønsker å bruke den til f.eks. bryllup, barnedåp og konfirmasjon. Jeg merker meg at du skriver at konfirmantens familie ønsker at alle som har bunad bruker den - med andre ord er det ikke noe krav, og du og datteren din kan kle dere i de nye kjolene deres.
dillyduzit Skrevet 28. april 2015 #7 Skrevet 28. april 2015 Ja? Det er like glorete og harry begge deler. Ser for meg du hadde blitt godt mottatt plaggmessig om du dukket opp i et selskap med blå ballkjole og tykt SØLVBELTE rundt midjen, haha. Det ser passe teit ut, like "kult" som cowboyantrekk. Og man kan ikke bruke festdrakt, må vite, selvom den ser klin lik ut som en bunad. SærtAnonymous poster hash: 11504...b89 Okey.. 14
Piri Formis Skrevet 28. april 2015 #8 Skrevet 28. april 2015 (endret) Nå er det sånn at vertskapet bestemmer dresskoden. Endret 28. april 2015 av Piri Formis 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #9 Skrevet 28. april 2015 Men i himmelens navn, da lar du være. Det står nok nevnt i invitasjonen fordi da er det noen flere som husker at de har en bunad, og de som ikke helt vet hva de vil ha på seg velger kanskje bunad istedet for noe annet. Dere som har lyst til å bruke noe annet må selvfølgelig bare bruke noe annet. Bunad er et tradisjonsrikt festplagg og passer jo fint inn i en konfirmasjon som også kun er en ren tradisjonell markering fullstendig uten praktisk verdi i dagens samfunn. Men det er naturligvis aldri noe krav. Anonymous poster hash: 4c115...b2c 6
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #10 Skrevet 28. april 2015 Hver sin smak tydeligvis. Jeg er stolt av min bunad, som min mor har sydd til meg. Jeg bruker den 17.mai og i konfirmasjoner. (såfremt jeg får den på meg... ) Og i bryllup hvis det er den type bryllup. Jeg bærer min bunad med stolthet og gleder meg til neste mulighet til å bruke den. Og som det blir påpekt her, det står bare at de ØNSKER at de som har bunad bruker den, altså er det ikke påkrevd. Må ellers si at så kaldt som det ofte er i mai her på vestlandet så er det supergodt å ha bunad! Anonymous poster hash: 499e5...6da 8
Angelheart2 Skrevet 28. april 2015 #11 Skrevet 28. april 2015 Syns det er helt topp når jeg kan bruke bunaden i selskap, jeg. Kjempedeilig å slippe peset med å skulle skaffe seg nytt antrekk til slik anledninger. Bruker bunaden så ofte jeg kan, siden jeg dessverre aldri får brukt den på 17. mai (spiller i korps). Syns også det er stilig når alle (de fleste) gjestene i konfirmasjon, dåp eller bryllup kommer i bunad. 9
Gjest Nanne70 Skrevet 28. april 2015 #12 Skrevet 28. april 2015 Ja? Det er like glorete og harry begge deler. Ser for meg du hadde blitt godt mottatt plaggmessig om du dukket opp i et selskap med blå ballkjole og tykt SØLVBELTE rundt midjen, haha. Det ser passe teit ut, like "kult" som cowboyantrekk. Og man kan ikke bruke festdrakt, må vite, selvom den ser klin lik ut som en bunad. SærtAnonymous poster hash: 11504...b89 Det at du personlig ikke synes at bunad er fint, forandrer jo ikke tradisjonene knyttet til bunader, og bunad er akseptert som festantrekk over alt, til og med på slottet. Å sammenlikne en bunad med en ballkjole er jo litt søkt, da ballkjoler som regel er laget av helt andre materialer, så jeg er enig i at det ville være superharry å komme i en ullballkjole! Så vidt jeg vet er festdrakt helt innafor, så lenge den ikke er en dårlig kinakopi av en ekte bunad.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #13 Skrevet 28. april 2015 Jeg tenker at det er greit å gjøre i sympati med konfirmanten. Konfirmanten "må" gå med den nye bunaden når hun først har fått den. Det er litt kjipt å være eneste som går i bunad på en varm sommerdag. Det er også litt "skummelt" å gå med første gang, man blir litt selvbevisst kanskje? Det er også høflig å følge kleskoden. Det er ikke ofte jeg liker å kle meg i kjole og full utrustning. Men er kleskoden slik, så går jeg slik. Det er normal høflighet og folkeskikk. Selv om jeg har mer lyst til å gå i dongeribukse. Anonymous poster hash: 7dca4...09d 2
Jade Skrevet 28. april 2015 #14 Skrevet 28. april 2015 Bunad er da helt vanlig i konfirmasjon, dåp, etc. Og det var kun et ønske. Du har kjøpt kjoler dere vil bruke. Så lenge de er anstendige, så bruker dere de. Verre er det ikke! 6
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #15 Skrevet 28. april 2015 Er stolt eier av bunaden min jeg fikk til konfirmasjonen min for 15 år siden. Med sølv og ekte skinnsko og alt annet godkjent tilbehør koster den over 30.000 kr. Det er et stasplagg jeg bærer med stolthet, og jeg bruker den så ofte jeg kan, både 17.mai, bryllup, barnedåp og konfirmasjon. Til slike anledninger ville jeg ikke følt meg like flott i noe masseprodusert billig kina-ræl kjøpt på hennes&mauritz. Ser en annen sier en festdrakt er klin lik en bunad? Hm.. Er skjorta i ekte lin, med håndbrodert mønster? Eller er det masseproduserte skjorter med dårlig snitt lager i den simpleste polyester? Er stoffet i selve bunadeb skikkelig ullstoff, eller er det billug masseprodusert formløst og tynt bommullsstoff fra kina? Er broderiene på vest og stakk brodert for hånd med det beste garn? Eller er det maskinsydd mønster av sytråd? Har du skikkelig sølv til den? Er forkle og sjal i skikkelig bomull? Eller er det også billig polyester fra kina? Nei en masseprodusert festdrakt til 1500 kr fra sparkjøp er ikke "klin lik" en kostbar og flott skreddersydd bunad med lange tradisjoner. En billig kjole eller enda verre, en billig festdrakt er simpel bekledning til store anledninger. Kunne ikke drømt om å komme i noe slikt. At folk som eier bunad velger å komme i billige kjoler fra HM når de eier en bunad er for meg ubegripelig.Anonymous poster hash: bf385...2a5 6
Shai Skrevet 28. april 2015 #16 Skrevet 28. april 2015 Det burde ikke være nødvendig å fortelle at bunad skal bli brukt i dåp og konfirmasjoner osv. Det er ganske vanlig, og de fleste som har bunader synes de er fine og liker å bruke de. Men, tydeligvis ikke alle 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #17 Skrevet 28. april 2015 Fordi etter norsk tradisjon er bunad det aller fineste du kan kle deg i. Familien ønsker vel å gjør stas på konfirmanten, da. Anonymous poster hash: ab97b...c9b 13
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #18 Skrevet 28. april 2015 Jeg bærer min bunad med glede og stolthet. Hvorfor skaffer man seg bunad når man helst vil gå i noe annet? Men som andre sier, de har ikke stilt krav, kun kommet med oppfordring. Anonymous poster hash: 3ffc2...2bd 9
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #19 Skrevet 28. april 2015 Enig med AB som er kritisk til bunad. Jeg forbinder den med nasjonalisme og nynazisme, den er et konstruert plagg og det er kun en håndfull bunader som faktisk minner om det man gikk med til fest i Norge for flere hundre år siden. Latterlig at så mange er hjernevasket til å tro at bunad er et tradisjonsrikt og flott plagg, når det ble skapt på begynnelsen av forrige århundre og hadde en oppblomstring på samme tid som nazismen vokste i Europa. Jeg solgte min bunad (sydd av mormor) og har aldri angret på det. Deilig å slippe maset om å ikle seg bunad på syttende mai osv. Anonymous poster hash: 83066...32a 3
Calleia Skrevet 28. april 2015 #20 Skrevet 28. april 2015 For meg er bunad det flotteste antrekket jeg kan ha på meg! 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå