Gå til innhold

Lån hos DnB

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vanskeligere enn hos andre banker? Har lånesøknad inne der nå. Litt under snittet i inntekt, og nesten 700000 i EK.

Anonymous poster hash: 2e89b...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vanskeligere enn hos andre banker? Har lånesøknad inne der nå. Litt under snittet i inntekt, og nesten 700000 i EK.

Vi fikk blankt avslag. De la kyn SIFO-budsjettet til grunn og brydde seg ikke om vårt eget faktiske budsjett. Vi gikk da til en lokal bank og fikk ja med det samme.

Anonymous poster hash: d1a9f...1b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan ikke sammenligne med andre banker, men vi fikk lån i DnB uten problem. Han tjener litt over snittet, jeg er fortsatt student (og vil være det i et par år til). Anbefaler at du tar med selvangivelsen, oversikt over faste utgifter hver måned, og har gjort beregninger på hvor stort lån du vil klare å betjene før du kommer til møtet.

Vi stilte godt forberedt og fikk akkurat det beløpet vi ba om.

Anonymous poster hash: c789b...c5d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har sendt inn all informasjon, og snakket med rådgiver over tlf. Hun sa hun skulle se på søknaden idag, så er spent.

Vi har inn rundt 700000 i året, jeg får minstesats aap, så det teller vel ikke i vår favør. Mannen tjener over 500. Studielån på 130000 og billån på 65000.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi fikk blankt avslag. De la kyn SIFO-budsjettet til grunn og brydde seg ikke om vårt eget faktiske budsjett. Vi gikk da til en lokal bank og fikk ja med det samme.Anonymous poster hash: d1a9f...1b3

Hva var deres inntekt osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk blankt avslag. De la kyn SIFO-budsjettet til grunn og brydde seg ikke om vårt eget faktiske budsjett. Vi gikk da til en lokal bank og fikk ja med det samme.

Jeg opplevde det helt motsatte! Jeg har alltid hatt lavere forbruk enn det som følger av SIFO, så nettopp derfor var det viktig å stille forberedet med oversikt over hva jeg faktisk bruker penger på hver måned, og hvor mye jeg har brukt på bolig + sparing. Når jeg hadde det, la de det til grunn i stedet for SIFO.

Tror det er en kombinasjon av gode forberedelser + å møte den rette kontaktpersonen som skal til.

Kan godt hende det er store forskjeller på hvor mye skjønn de ulike utviser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. De var de enkleste å få lån hos i mitt/vårt vedkommende. De strakk seg langt for å hjelpe og fant gode løsninger for meg første gang jeg skulle kjøpe bolig, og nå da jeg skulle kjøpe med min samboer.

Hos andre fikk vi derimot blankt avslag.

Vi tjener for øvrig litt over 700 000 kr til sammen, og har samlet et studielån på 860 000 kr. Jeg har et boliglån på 1 000 000 kr. Regnet med 450 000 kr i egenkapital etter boligsalget (fikk dog en god del mer enn dette).

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har i 2 omganger søkt boliglån hos DnB. Begge ganger fikk jeg/vi blankt avslag men fikk tilbud om beløpet jeg/vi trengte i annen bank. Blir nok ikke å søke flere ganger ;-)

Anonymous poster hash: 06293...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

HI her. Dere som har fått avslag, hva var deres tall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt motsatt erfaring. Ingen problemer å få lån i Dnb. Hadde med eget budsjett basert på våre faktiske tall og dette ble brukt som grunnlag.

Kommer nok mer ann på saksbehandler enn bank.

Anonymous poster hash: 8dbd2...255

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

HI her. Dere som har fått avslag, hva var deres tall?

Første gang fikk jeg avslag pga jeg hadde et vikariat.

Andre gang fikk vi avslag pga pga mannen har AAP.

Hadde ingenting med manglende EK eller inntekt å gjøre. Nå sist skulle vi låne ca 2 ganger årsinntekt, og 70% av prisantydning. Altså 30% EK. De anså jobbsituasjon til mannen så usikker at de avslo.

Fikk som sagt samme lån med samme situasjon i annen bank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang fikk jeg avslag pga jeg hadde et vikariat.

Andre gang fikk vi avslag pga pga mannen har AAP.

Hadde ingenting med manglende EK eller inntekt å gjøre. Nå sist skulle vi låne ca 2 ganger årsinntekt, og 70% av prisantydning. Altså 30% EK. De anså jobbsituasjon til mannen så usikker at de avslo.

Fikk som sagt samme lån med samme situasjon i annen bank.

Men det kan jo være årsaken, verken vikariater eller AAP regnes som sikre inntekter. Hadde det derimot vært fast stilling med samme lønn kan det godt hende man hadde fått lån. Pratet nemlig med banken den gang jeg var gift med en på AAP. Da regnet det ikke det som sikker inntekt, og da regnet de bare den ene som hadde fast stilling, dvs meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ringer de både om man evnt får lån, og om det blir avslag? Tar det lang tid? Kredittsjekken var ok.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gir beskjed uansett, ja. Men vi ble kun kontaktet skriftlig, via e-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men det kan jo være årsaken, verken vikariater eller AAP regnes som sikre inntekter. Hadde det derimot vært fast stilling med samme lønn kan det godt hende man hadde fått lån. Pratet nemlig med banken den gang jeg var gift med en på AAP. Da regnet det ikke det som sikker inntekt, og da regnet de bare den ene som hadde fast stilling, dvs meg.

Ja det er jo det jeg skrevet, at vi fikk avslag da de regnet inntekt som for usikker selv om den i seg selv var høy nok ;-)

Fikk dog lån hos noen andre som hadde mer tro på meg/oss. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ikke hørt noe....er ganske spent, men dårlig følelse.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare positive erfaringer med dnb. Vi var unge og nyutdannede, så på selvangivelsene så vi ganske fattige ut. Men vi tok med arbeidskontrakter som viste at vi hadde faste jobber med god lønn, og dokumenterte hvor flinke vi hadde vært til å spare da vi tjente lite. Var ikke noe problem å få lån :) Fikk tom et lite ekstralån som dekket dokumentavgift :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde ikke problem med å få lån der. Fikk lån på ca 3,5 x brutto inntekt i tillegg til at vi har 1 x studielån og 1 x billån. Vi er under 30 og har fast jobb og to biler. Total gjeld er mindre enn formue i dagens boligmarked (vi fikk huset under takst).

Anonymous poster hash: 34a9e...ae2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Søkte Dnb, og fikk tilbud om 700 000 i boliglån. I min bank fikk jeg tilbud om 1,3 mill. Jeg hadde 700 000 i egenkapital. Og tjente litt over 300 000.

Anonymous poster hash: d9d42...70a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...