AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #1 Skrevet 28. april 2015 Eksen min og jeg har valgt å gå fra hverandre etter snaue 2 år.. Vi har leid leilighet og har ingen felles gjeld.. Men han har 3 kredittkort som han har brukt for å handle dvs ting.. Han krever nå at jeg skal betale for matutgiftene han har lagt ut for(?!) hvor han da mener han har brukt over 40000 på 8 mnd.. hvorav jeg må betale halvparten. Han mener jeg må betale han for at han skal få betalt ned kreditt på hans kort, selvom jeg aldri har brukt kortet hans! Det jeg står fast på et hvordan jeg skal gå fram mot han for å vise at jeg ikke har krav på å betale han tilbake.. Han er en mann som er flink med sine ord og flink til å manipulere så situasjonen er litt vanskelig for min del. Setter pris på hva som helst av hjelp Anonymous poster hash: a58eb...55f 1
Gjest Saxofon Skrevet 28. april 2015 #2 Skrevet 28. april 2015 Hva har du betalt? har dere delt alt ellers 50/50? 1
an0nym2255 Skrevet 28. april 2015 #3 Skrevet 28. april 2015 (endret) Jeg har betalt for mat de gangene jeg har mulighet for det. Men han skal for det meste alltid betale, selv når jeg ber han om å bruke mitt kort istedenfor kredittkortene sine.. Ellers så er alt annet delt 50/50 Endret 28. april 2015 av an0nym2255
Leini Skrevet 28. april 2015 #4 Skrevet 28. april 2015 Nekt. Han har ikke noe krav på deg. At han velger å handle med kredittkort får han stå for selv. Om du vil være snill, så betal litt. 6
Gjest Wei Wei Skrevet 28. april 2015 #5 Skrevet 28. april 2015 At du spiste for 2500 kr i mnd høres innenfor normalen. Tenk hvor mye du egentlig betalte for mat med dine penger. Det er mulig han har kjøpt det meste innen dagligvarer, men det er også viktig å tenke hvilke avtaler dere hadde da. Var det greit for ham at han "forsørget" deg litt og så plutselig er det ikke greit lenge? Hva med å betale bare en del, f.eks. 15 000 kr i steden for 20 000 kr? Og hvorfor er det snakk om bare de siste 8 mnd og ikke 2 år?
an0nym2255 Skrevet 28. april 2015 #6 Skrevet 28. april 2015 (endret) At du spiste for 2500 kr i mnd høres innenfor normalen. Tenk hvor mye du egentlig betalte for mat med dine penger. Det er mulig han har kjøpt det meste innen dagligvarer, men det er også viktig å tenke hvilke avtaler dere hadde da. Var det greit for ham at han "forsørget" deg litt og så plutselig er det ikke greit lenge? Hva med å betale bare en del, f.eks. 15 000 kr i steden for 20 000 kr? Og hvorfor er det snakk om bare de siste 8 mnd og ikke 2 år? Vi har bodd sammen i 8 mnd Vi har egentlig aldri hatt noe avtale på noe når det kommer til å kjøpe inn mat osv. Det var bare plutselig en dag han kom og sa at jeg skylder han masse penger. han har til å med skrevet ned en liste.. som han ikke hadde sagt noe om før nå Endret 28. april 2015 av an0nym2255
SiMa Skrevet 28. april 2015 #8 Skrevet 28. april 2015 Hvordan har dere fordelt andre utgifter? Småting som kinoturer, restaurantbesøk/take away etc? Utstyr til hjemmet? Hvor mye har du ca betalt for mat i løpet av disse månedene? Var det stor forskjell på økonomien deres/ulik prioritering i forhold til hvor mye som skulle gå til mat? Når to mennesker flytter sammen er det naturlige utgangspunktet at begge betaler like mye for mat etc, også når det ikke er inngått noen avtale om det. Nå har han betalt med kredittkort selv om du har bedt ham bruke ditt kort, da er det rimelig å se på det som at han har valgt å ta regninga selv. Hvis dere etter hans ønske har lagt dere på et forbruk som er høyere enn det din økonomi tillater bør han også dekke en større andel av matutgiftene. Hva er inkludert i de 40 000 han har brukt på mat? Er det også renter og gebyrer? Det skal du i alle fall ikke være med på å dekke, det var hans valg å bruke kredittkort. Rent praktisk kan du nekte å betale, det blir da hans problem å inndrive pengene, å gå veien om rettssak og tvangsinndrivelse, og der kan det være vanskelig å føre frem. De færreste samboere har så konkret oversikt over økonomien at de kan bevise på øret hvor mye som er gått med til forskjellige ting. 1
Frk Midnattsol Skrevet 28. april 2015 #9 Skrevet 28. april 2015 Jeg tenker at hvis han ikke har nevnt deres "felles" kredittkortskyld i løpet av 8 måneder, så kan han ikke bare plutselig komme med ei kjemperegning. Ingen kan stifte skyld på vegne av noen andre, og i alle fall hvis den andre ikke vet noe om dette. Han må jo ha betalt noe på dette kredittkortet i løpet av disse 8 månedene, og hvis han mente at du skulle betale halvparten, så måtte han jo innkrevd disse pengene fortløpende.... Hvis han hadde sagt: "nå har jeg denne måneden betalt kr 5000,- i felles matutgifter, så din del blir 2500,-", så hadde det vært mere riktig. Da kunne du også ha fått mulighet til å fremvise kvitteringer for hvor mye du hadde handlet fellesmat for denne måneden, og dermed kunne avregnet dette mot hans krav. Hvis du f, eks hadde handlet mat for ca 1000,- av dine penger, så hadde dere hatt et felles matbudsjett på 6000,- denne måneden, og dette beløpet skulle da deltes i to..... Det å komme i ettertid på denne måten, er kun basert på hevngjerrighet!!! 5
Gjest Blondie65 Skrevet 28. april 2015 #10 Skrevet 28. april 2015 Her er det bare å si nei. Unntatt: Dersom dere har kjøpt gjenstander for hans kredittkort som dere har delt der du har fått noe av det. Eksempel: seng, sofa, kjøleskap - osv. Dersom noe av dette er betalt av han mens du har fått med deg f.eks. sengen uten å betale for det ja da må du betale for den. Når dere ikke har en klar avtale om at dere skal dekke hver deres utgifter eller halvparten av felles husholdningsbudsjett mens dere bor sammen og er lykkelig enig om å være et par så kan man ikke komme dragende med en "lissom" avtale om dette i ettertid. Går ikke an. Han har vært dum og pådratt seg gjeld, du har ikke. På mange måter har han gått i "kvinnfolkfella": betalt for forbruk og sitter igjen med ingenting - i dette tilfellet enda verre enn ingenting. "Kvinnfolkfella" klapper igjen ved brudd, det har det gjort her også. Forøvrig: det er ikke DU som har bevisbyrden! Han kan snakke herfra og til månen, men med mindre han kan fremvise en inngått avtale - muntlig må det være vitner som bekrefter den - eller skriftlig og signert - har han ingen sak. Manipulerende talegaver vinner ingen rettssak. Bare nekt.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #11 Skrevet 28. april 2015 Hehe. Han har ikke krav på noe som helst så du kan slappe helt av. Bruke kreditt kort på mat sier litt om hvor smart han er. Du kan heller si til han.. Det koster å være kar. Anonymous poster hash: 746b5...3a3 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #12 Skrevet 28. april 2015 Hva har du betalt av utgifter? Jeg er av den formening om at når man bor sammen skal man dele utgifter. Om han har betalt så mye i utgifter at han har måttet bruke kredittkort på mat, hva har du bidratt med?? Om du ikke Jar jobbet og ikke har bidratt med noe synes jeg nok du skylder å betale han litt tilbake. Anonymous poster hash: d2226...47d 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #13 Skrevet 28. april 2015 Typisk mannfolk å komme dragende med slike påstander etter et brudd! Bare si nei med god samvittighet, og hvis han ikke gir seg, si du vil anmelde han til politiet for å utnytte deg med sine egne dumme valg. Det er dette han forsøker på. Han forsøker å utnytte deg. Slett all kontakt info, blokker han etc. Anonymous poster hash: ccb1e...c98 1
Pengebingen Skrevet 29. april 2015 #14 Skrevet 29. april 2015 Uten avtale om at han gav deg lån hver gang han betalte mat så har han ikke krav på noe nei. Rimelig dumt av han å låne ut penger fra et kredittkort uten å nevne for deg at det var et lån. Sånt går jo ikke an, og det må han ta på sin egen kappe. Men - det er veldig vanlig å dele på matutgiftene i et samboerskap. Og andre utgifter, så du får føle litt på om det kan være rettferdig å betale han litt dersom han virkelig har sponset deg veldig under samboerskapet. Men, det er opp til deg selv å avgjøre hva du mener om 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå