AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #1 Skrevet 27. april 2015 Smaken blir liksom ikke slik som på Mother India. Noen som har tips å deie og til Hvilket krydder som regulerer styrken? Anonymous poster hash: 46365...cfa
Chizue Skrevet 27. april 2015 #2 Skrevet 27. april 2015 Tikka masala har mye krydder... x) Denne oppskriften her er ifra Trines Matblogg:http://trinesmatblogg.no/2011/10/07/chicken-tikka-masala-med-raita/ Men den vi bruker er fra Jamie Oliver:http://www.jamieoliver.com/recipes/chicken-recipes/chicken-tikka-masala/ (Denne er da på engelsk) Spørs jo hvor sterk du ønsker at maten skal være også Vi bruker litt ekstra hvitløk og har byttet ut chillien med habanero (Veldig lite skal til da habañero er veldig sterkt)
KatteLatte Skrevet 29. april 2015 #3 Skrevet 29. april 2015 Den fra Trine synes jeg er ganske langt unna hva man får på restaurant. Er Jamies bra? 1
Chizue Skrevet 29. april 2015 #4 Skrevet 29. april 2015 Den fra Trine synes jeg er ganske langt unna hva man får på restaurant. Er Jamies bra? Ja jeg liker Jamies, eneste ulempen er jo at man må oversette den selv, men det tar egentlig ikke all verdens tid Men det er mange oppskrifter der ute og man må nesten bare teste ut og finne en man liker selv, noen oppskrifter er enkle og andre er litt mer "avansert". 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #5 Skrevet 30. april 2015 Tikka masala har mye krydder... x) Denne oppskriften her er ifra Trines Matblogg:http://trinesmatblogg.no/2011/10/07/chicken-tikka-masala-med-raita/ Men den vi bruker er fra Jamie Oliver:http://www.jamieoliver.com/recipes/chicken-recipes/chicken-tikka-masala/ (Denne er da på engelsk) Spørs jo hvor sterk du ønsker at maten skal være også Vi bruker litt ekstra hvitløk og har byttet ut chillien med habanero (Veldig lite skal til da habañero er veldig sterkt) Hvordan synes du Jamies sin smaker sånn i forhold til den man får på restaurant og Trine sin? Enig med KatteLatte under her at Trines er langt unna, ja milevis egentlig. Den fra Trine synes jeg er ganske langt unna hva man får på restaurant. Er Jamies bra? Anonymous poster hash: 20e94...305 1
Chizue Skrevet 30. april 2015 #6 Skrevet 30. april 2015 Hvordan synes du Jamies sin smaker sånn i forhold til den man får på restaurant og Trine sin? Enig med KatteLatte under her at Trines er langt unna, ja milevis egentlig. Anonymous poster hash: 20e94...305 Jeg vet ikke... Rett og slett fordi nesten hver eneste restaurant har sin egen fremgangsmåte og oppskrift på maten de lager, så fremst de ikke er del av en typisk kjede "Big Horn Steakhouse, Peppes, Pizzabakeren osv osv" Selvom jeg liker Tikkaen som ble servert på X, betyr jo ikke at dere liker den. Og den jeg spiste, spiste jeg i England for 2år siden og den var fabelaktig, den smakte nesten helt likt slik som vi lager den og vi bruker Jamies
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #7 Skrevet 2. mai 2015 Hvor får jeg kjøpt Habanero?Anonymous poster hash: 46365...cfa
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #8 Skrevet 2. mai 2015 Det har mye å si hvor i India kokken som lager maten er fra I sør og øst bruker de mer chili, mens de i nord og vest bruker mer curry, f.eks. Det har også noe å si om maten er laget for hinduer, sikher eller muslimer... Det er derfor du sjelden finner en rett som smaker helt likt, med mindre du får oppskriften fra kokken selv Personlig synes jeg krydderblandingene du får kjøpt fra Santa Maria funker bra til Tikka Masala hjemme... Anonymous poster hash: edc88...0ad
Chizue Skrevet 2. mai 2015 #9 Skrevet 2. mai 2015 Hvor får jeg kjøpt Habanero?Anonymous poster hash: 46365...cfa Jeg får kjøpt dette hos Coop Extra i byen min, men de tar inn veldig lite av det. Ring til en butikk og spør om de selger habanero, om ikke, så spør du om de kan bestille det inn
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #10 Skrevet 2. mai 2015 Ja enig at Trines er langt ifra, smakløs og tam Anonymous poster hash: 46365...cfa
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #11 Skrevet 2. mai 2015 Ok takk for tips :-)Anonymous poster hash: 46365...cfa
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #12 Skrevet 2. mai 2015 Jeg pleier å tilsette chillikrydder som en får kjøpt i innvandrerbutikker Anonymous poster hash: f6ba2...faa
Gulogulo Skrevet 2. mai 2015 #13 Skrevet 2. mai 2015 Lager du det fra bunnen? Jeg gjør det, og selv de indiske venninnene mine er enige om at det blir bra greier. Jeg renser hvitløk, ingefær, chilli og en haug med korianderstilker som jeg blitzer med stav,ikservtil det blir en paste. Steker så dette i panne med litt olje. Tilsetter kjøttet og løken og steker sammen med pasten. I en annen panne steker jeg de tørre kryderne, malt koriander, malt bukkehornskløver, gurkemeie, paprikapulver, kanel, garam masala, kardemomme, litt chillipulver. Når kryderne begynner å frigi lukt tilsetter jeg tomatpure, tomat på boks. Lar dette koke sammen. Tilsetter så kjøtt, løk og paste fra den andre pannen og lar det boble smått til kjøttet er gjennomkokt. Tilsetter så yoghurt (eller kokosmelk) og lar det varme seg opp igjen. Serveres med nan, brun ris og friske korianderblader. Yuuuuuuuuuuum! Godt, Sundt og hjemmelaget. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #15 Skrevet 2. mai 2015 Mmm..hørtes godt ut. Men har hørt at kyllingen skal ligge i marinade et døgn .Ikke nødvendig? Anonymous poster hash: 46365...cfa
Sola de Skrevet 2. mai 2015 #16 Skrevet 2. mai 2015 Hvor får jeg kjøpt Habanero?Anonymous poster hash: 46365...cfa Spar har.
Gjest Raptuza Skrevet 3. mai 2015 #17 Skrevet 3. mai 2015 Steiker du det malte krydderet? Tørt, på panna? Kor mykje mengde har du i av kjøt og løk og tomat på boks?
Tøytigern Skrevet 3. mai 2015 #18 Skrevet 3. mai 2015 Smaken blir liksom ikke slik som på Mother India. Noen som har tips å deie og til Hvilket krydder som regulerer styrken?Anonymous poster hash: 46365...cfa Chili, garam masala og ingefær er det krydderne du må lære deg å balansere. Mindre chili og mere garam masala. Og så må du ikke drepe det med ingefær Lykke til.
Tøytigern Skrevet 3. mai 2015 #19 Skrevet 3. mai 2015 (endret) Steiker du det malte krydderet? Tørt, på panna? Kor mykje mengde har du i av kjøt og løk og tomat på boks? Du må da ikke steke (riste) de malte krydderne i tørr panne Ta dem i panne med varm olje og la dem frese før du tilsetter løken. Endret 3. mai 2015 av Tøytigern
Tøytigern Skrevet 3. mai 2015 #20 Skrevet 3. mai 2015 Hvor får jeg kjøpt Habanero?Anonymous poster hash: 46365...cfa Glem det. Kjøp deg rødt chilipulver
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå