AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #1 Skrevet 27. april 2015 Hei, Jeg har fått bolig i gave, det vil si at jeg eier leilighet som er totalt gjeldsfri. Nå har det seg sånn at jeg muligens kommer til å flytte, og dilemmaet er da om jeg bør leie ut eller selge den. Etter hva jeg har skjønt må jeg bo der selv i ett år, hvis ikke så går en del av pengene til skatt (27-28%). Noen her inne som har litt peiling på dette? Evt. hvor bør jeg henvende meg for å finne ut av dette? Anonymous poster hash: 2b46d...c55
Fireflies Skrevet 27. april 2015 #2 Skrevet 27. april 2015 Wow. Først og fremt gratulerer. Du må skatte så lenge du leier ut over 50% av boligen og du tjener over 20 000. Men så lenge den er gjeldsfri, så kan du tjene penger på den. 2
Nowayback Skrevet 27. april 2015 #3 Skrevet 27. april 2015 Har ikke peiling, men må si gratulerer! Så heldig!
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #4 Skrevet 28. april 2015 Takk Så lenge man tjener over 20 000 i året da, regner jeg med? Ingen som vet hvem jeg bør snakke med for å finne ut av disse tingene? TS Anonymous poster hash: 2b46d...c55
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #6 Skrevet 28. april 2015 I året..? i mnd ja I mnd? Det er snakk om i året. Jeg antar at du må skatte av gevinsten personen kjøpte leiligheten for. At du må skatte av hele leiligheter trur jeg neppe du må. Men kontakt Skatteetaten så vet dem hvor mye du må skatte av leiligheten. Gratulerer. Anonymous poster hash: d6c91...75b
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #7 Skrevet 28. april 2015 Har funnet ut av hvordan reglene er for salg! Så den biten er grei Jeg vil mest sannsynlig leie ut ett år, det er fellesgjeld på boligen, så jeg tenker evt. å leie ut så jeg får dekket denne månedlige utgiften. Det vil si at jeg ikke har noen økonomisk gevinst ved å leie ut. Noen som vet om man likevel må betale skatt av dette da? Si fellesutgiftene er på 8000 i mnd, og jeg leier ut for 8000. TS Anonymous poster hash: 2b46d...c55
Tbag Skrevet 28. april 2015 #8 Skrevet 28. april 2015 Har funnet ut av hvordan reglene er for salg! Så den biten er grei Jeg vil mest sannsynlig leie ut ett år, det er fellesgjeld på boligen, så jeg tenker evt. å leie ut så jeg får dekket denne månedlige utgiften. Det vil si at jeg ikke har noen økonomisk gevinst ved å leie ut. Noen som vet om man likevel må betale skatt av dette da? Si fellesutgiftene er på 8000 i mnd, og jeg leier ut for 8000. TS Anonymous poster hash: 2b46d...c55 Men da eier du jo ikke en leilighet som er gjeldsfri...Mao som du sier, ikke sikkert det er så mye å tjene på å leie den ut. Men det er jo vanskelig for oss å vite så lenge vi ikke vet eksakt tall. Uansett, skatteprosenten er den sammen uavhengig av hva dine utgifter på boligen er. Gå til skatteetaten, ta en tlf, eller let på nettet for den saks skyld. Der står det du trenger å vite. 2
smilo Skrevet 1. mai 2015 #9 Skrevet 1. mai 2015 Man skatter bare av overskuddet på utleien, (etter fradrag for kostnader som f.eks Felleskostnader)så hvis du ikke har stort overskudd så blir det lite skatt.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #10 Skrevet 1. mai 2015 Man skatter bare av overskuddet på utleien, (etter fradrag for kostnader som f.eks Felleskostnader)så hvis du ikke har stort overskudd så blir det lite skatt. Dette er det riktige. Jeg slapp å betale noe skatt av utleie i år, fordi utgiftene var større enn inntektene. Anonymous poster hash: 26de8...b27
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #11 Skrevet 1. mai 2015 bare husk å legge strøm, forsikring og litt slitasje inn i leien og viss du leier ut med dine møbler og hvitevarer så legg på en mndsleie på det også, eller så går du i minusAnonymous poster hash: e4c66...c30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå