Gå til innhold

Min hund...

Gjest Dolphina

Anbefalte innlegg

Gjest Dolphina

Hei!

Har en cavalier king charles spaniel på 1 år som jeg har noen problemer med.

1. Han har begynt å bjeffe! Noen ganger på alt mulig, men oftest på andre hunder! Hva skal jeg gjøre? Vil ikke ha noe gneldrehund!

2. Han stikker av! Ofte! Vil jo gjerne ha han løs, men plutselig finner han det for godt og stikker og da hører han ikke når jeg roper!

3. Jeg vil gjerne kasterere han, noen som vet hva dette koster og fordeler/bakdeler ved det?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Revenka

Hei på deg, her er mine meninger...

1. Bjeffing er veldig irriterende. Har en hund som heldigvis ikke bjeffer noe særlig, men han fikk en tendens til å bjeffe når han ble utålmodig på trening og hver gang han gikk ut av bilen når det var andre hunder tilstede. Jeg tok han for det, tok han i nakkeskinnet og sa nei, så ble det slutt på det. Nå hvis han girer seg så holder det bare å se på ham. Men husk at noen raser er avlet for det, vet ikke hva som er tilfellet med din rase, sjekk det opp.

2. Hund som stikker av er heller ikke noe moro. Man vet jo aldri hva som kan skje. Har du hatt innkallingstrening? og hvis du har, hva har du brukt som belønning? Hvis du bruker f.eks en godbit så må du huske at en hund syns kanskje det som er der ute er litt mer spennende enn en godbit. Vi bruker en pipeleke som han elsker over alt. Han kommer alltid på innkalling uten problemer. Vi bruker 2 forskjellige innkallinger etter som situasjonen krever det. Har en "påplass" som betyr inn i rasende fart, rundt meg og i utgangsposisjon. "kom" betyr at det er litt mer piano og relax enn "påplass" og krever bare at han holder seg nær meg. Men uansett hvordan du gjør det må det være verdt det for hunden din å komme inn. Samboeren min pleier nesten aldri å rose+belønne innkalling, og derfor kvier hunden vår seg på å komme med en gang. Han kommer men han gjør seg ferdig med snusing og slikt først. Men til meg så kommer han. Leketid vet du:) og det er jo det morsomste som finns!

3. Jeg ville bare kommentere at de ikke pleier å kastrere hunder med mindre det ligger en medisinsk årsak bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bjeffing og at han stikker av: ta kontakt med en hundeklubb. De har hyppige dressurkurs og instruktører som kan hjelpe deg med det du måtte trenge. Men to kjappe tips kan du får her: det finnes halsbånd som spruter væske i ansiktet på hunden hver gang den bjeffer, og de er effektive....

Når det gjelder hund som stikker av: du må være mer interessant til enhver tid enn det den løper etter! ALTID gi ros og godbit når du og hunden treffes igjen, uansett om du må hente den eller om den kommer av seg selv. Bruk evt en lett langline på hunden en periode så du kan stoppe den når den løper ut. Det finnes liner som er lette og glir i terrenget så de kan henge på slep bak hunden. Men som sagt: dressurkurs og hundeklubb er å anbefale!

Kan ikke hjelpe deg i forhold til kastrering, forsøk å ringe en dyrlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også bruke en vanlig drikkeflaske eller spruteflaske når han bjeffer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...