Gå til innhold

barne autisme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en sønn som er under utredning da vi tror an kan være autist, er det noen her som har autistiske barn som er ungdommer, unge voksne ? Frykter vår sønn kan bli ekskludert fra ting om han får en slik diagnose, å han kan bli en ensom ulv i ungdommen,

Anonymous poster hash: 2c822...44b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har en kompis som er autist. Han er høytfungerende, har venner og er utdannet jurist.

Det finnes ulike grader av autisme og mange klarer seg helt fint. Kan anbefale boken 'Født på en blå dag'. Den er skrevet av en autist. Fantastisk bok:)

Om barnet får diagnosen vil dere kunne få veiledning på BUP. Barnehage, skole og SFO kan få veiledning. Sammen kan dere lage gode, trygge og faste rammer, som de fleste autister trenger, og innenfor rammen kan barnet få en god hverdag. Det er også nøkkelen til en bedre sosial hverdag.

Mange autister trives best i sitt eget selskap. Mange har kun interesse for ett felt, alt annet er totalt uinteressant. Det viktigste er å la barnet / ungdommen få velge dette selv. Hva vi mener er best er underordnet. Fellesskap med andre autister er fint. De fleste mennesker liker fellesskap med andre mennesker som er lik oss selv. Det gjelder også mennesker med utfordringer eller disgnoser.

Skriv ned alt du tenker på, undrer deg over og lurer på. Ta det opp med BUP. Der kan du få gode svar. Og husk: autister er like ulike som du og jeg er:)

Anonymous poster hash: 224eb...460

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare minne om at det ikke er snakk om at han "får" en diagnose som igjen leder til at han blir ekskludert. De vanskene han har har han jo om det kalles autisme eller ikke. Han er den samme gutten før det settes et navn på hans tilstand som etter navnet er satt.

Jeg skjønner at du er bekymret for din gutt sin fremtid, særlig om han har vansker innen autismespekteret. Ville bare minne om at en diagnose ikke forandrer ham, han er den gutten han er i dag på godt og vondt og kommer alltid til å re gutten din.

En diagnose er tenkt å skulle hjelpe for å finne gode og riktige tiltak til gutten din slik at han kan utvukle seg best mulig ut i fra sine forutsettninger.

Anonymous poster hash: 37f0c...8d0

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en sønn med barneautisme. Du må ikke gå rundt og bekymre deg for fremtiden, det vil bare bryte deg ned og barnet ditt trenger deres styrke nå og i årene som kommer. Fokuser heller på hver enkelte dag, fokuser på de positive tingene med barnet ditt og hjelp barnet med å utvikle seg

du kan gjerne sende meg en pm hvis du vil snakke. Syns det er litt vanskelig å fortelle her, uten å utlevere for mye

Skrevet

Vil bare minne om at det ikke er snakk om at han "får" en diagnose som igjen leder til at han blir ekskludert. De vanskene han har har han jo om det kalles autisme eller ikke. Han er den samme gutten før det settes et navn på hans tilstand som etter navnet er satt.

Jeg skjønner at du er bekymret for din gutt sin fremtid, særlig om han har vansker innen autismespekteret. Ville bare minne om at en diagnose ikke forandrer ham, han er den gutten han er i dag på godt og vondt og kommer alltid til å re gutten din.

En diagnose er tenkt å skulle hjelpe for å finne gode og riktige tiltak til gutten din slik at han kan utvukle seg best mulig ut i fra sine forutsettninger. Anonymous poster hash: 37f0c...8d0

Helt enig. Uten diagnosen (som fører til gode tiltak) så er sjangsen større for at barnet blir ekskludert og får det vanskelig i oppveksten.

For min del kan de kalle det hva de vil, så lenge de tiltakene som iverksettes hjelper oss og barnet vårt. Barnet er det samme uansett, men diagnosen hjelper oss med å forstå oss på barnet

Skrevet

Om han blir en ensom ulv, så er det pga at han ønsker det, eller at han ikke klarer å være sosial pga vanskene han har med det. En diagnose vil hjelpe han, så han får sosial trening. Det vil altså øke sjansene for at han vil klare det sosiale livet bedre!

Vanskene med autismen har han uansett. Det er ikke noe han får sammen med diagnosen. Diagnosen får han nettopp for å få hjelp til disse vanskene!

Lykke til! Riktig hjelp vil gjøre en VESENTLIG forskjell for gutten din i positiv retning!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...