Gå til innhold

Delt omsorg og likestillingsombudet

Ambi

Anbefalte innlegg

Gjest Far til 2
Bare et spørsmål til Far til 2 som forteller at etter samlivsbrudd så har mor hovedomsorgen i 90% av tilfellene. Jeg betviler ikke disse tallene og synes selvfølgelig det er nedslående, spesielt hvis dette innebærer at barna har lite eller ingen kontakt med far.

Men, vet man hva som er årsaken til denne fordelingen? Vet man noe om det? Har vanskelig for å tro at dette skyldes at far hindres i sitt ønske om å være mer sammen med barnet. Kan det være at mange menn rett og slett synes det er greit nok at mor tar størstedelen av jobben (og dermed også gledene ved å være sammen med barnet selvfølgelig) også etter et samlivsbrudd?

Jeg har desverre ikke sett noen undersøkelse som viser HVORFOR det er så få menn som er bostedsforelder. At en del menn ikke tar ansvar kan være en årsak til de "stygge" tallene. Men da bør vi også se på HVORFOR disse mennene ikke tar ansvar. Kan det være at de lever i det forrige århundre hvor "menn var menn" uten ønske om å delta i det samfunnet vi har i dag ? Eller kan det være fordi de velger enkleste løsning, som ofte kan være å kopiere det naboen gjorde for 3-4 år siden ?

Jeg vil tro vi kan svare ja til begge spørsmålene. Men jeg tviler på at det gjelder mange,

I en undersøkelse (gjort av Nova/SSB ?) gjort for Barne- og Familiedepartementet kom det frem en del interesante tall (kan leses i St.Meld. 29 2002-2003 fra BFD). Her sies det bla. a.: "70% av de spurte fedrene trodde barna savnet samvær med dem". Det er derfor mye som tyder på at mange av disse mennene også ønsker mer samvær (men det er ikke sagt eksplisitt).

Sansynligvis er årsaken til den lave andelen menn med daglig omsorg ganske likt fordelt mellom kvinner og menn. Årsaken til at jeg sier det er at overnevnte Stortings Melding også forteller at flytting over lange avstander er likt fordelt mellom menn og kvinner (dermed også bostedsforeldre og samværsforeldre ?). Og ihht den siste undersøkelsen fra SSB er boavstand mellom foreldrene viktigste årsak til at barna får lite samvær.

Jeg sier med andre ord at årsaken til at så få fedre har ovedomsorgen er like mye basert på menn som på kvinner.

Av samme grunn er jeg overbevist om at mye kan gjøres for de barna som opplever et savn etter samværsforeldre.

Selv er jeg overbevist om at de fleste konflikter har bakgrunn i samvær/omsorgsløsningen. Konflikten gjør at mange kvinner tar barna og flytter bort. Av samme grunn tror jeg mange menn flytter bort, men da uten barna.

Uansett er barna den store taperen.

For å hindre de fleste ? konflikter etter et samlivsbrudd vil det være en stor fordel at foreldrene blir likestilt. At vi går bort fra ordningen om en vinner, - flere tapere. Da vil vi oppleve mindre flytting og sansynligvis en langt større andel menn i omsorgsrolle, - gjerne i samarbeid med mor.

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...