Gå til innhold

Til nesten alle sammen

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest TomKrus

Nei, det er andre her som har skaffet seg et slikt image.

Du får ta følge med kameratene dine ned til byrådet da. Sikkert noen dyslektikere der nede som også ikke er så flinke. Greit å få et reflektert syn på det hele, slik at man der ikke tror det er et angrep på utlendinger, men folk med språkproblemer generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener ikke å "hogge hodet" av noen her, og jeg velger derfor å ta meg selv som eksempel. Jeg kan lett bli over ivrig på tastene og da er det fingrene som skriver og ikke hodet. Jeg velger å tro jeg ikke er alene om å ha dette "syndromet". Jeg synes vi alle skal gå litt i oss selv. Se over det vi skriver før du legger det inn i forumet. En skrivefeil eller to er i utgangspunktet ikke noe problem, men er man litt mer bevist vil skrivefeil og formuleringer bli bedre.

Jeg mener ellers at det ikke er noe problem å lese en dystlektikers innlegg. Jeg vil heller tro det er vanskligere for h*n å lese våre andres slurv. Ellers mener jeg genereltsett at man bør skrive på bokmål eller nynorsk utfra hvor i landet en har tilholdssted. Dialekt er greit i en bisetning, men ikke gjennom hele innlegget. Hvordan en skriver i sin egen dagbok er opp til vær og en. Det bli som et "privat og fritt rom", resten av forumet er jo allemanseie. Alle steder i dette landet har lokale slenguttrykk, som kun personer fra dette stedet forstår og da blir det veldig vanskelig for oss andre å forstå.

IGJEN la oss igjen gå i oss selv, bli mer beviste og må en kommentere ting mht skrivemåter(eller annet) så gjør det på en voksen måte. Vi er da forgode til å slenge dritt til hverandre... eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Jeg mener ellers at det ikke er noe problem å lese en dystlektikers innlegg. Jeg vil heller tro det er vanskligere for h*n å lese våre andres slurv. Ellers mener jeg genereltsett at man bør skrive på bokmål eller nynorsk utfra hvor i landet en har tilholdssted. Dialekt er greit i en bisetning, men ikke gjennom hele innlegget.

Jeg er enig i deg på et generelt grunnlag, men da det for mange dyslektikere er lettere å skrive ordene slik de sier det (flere har problemer med å se det skrevne ord i hodet, men ser lettere lyden til ordet), har ikke jeg noen problemer med at dyslektikere skriver på dialekt. På samme måte som jeg ikke forventer at en som er dårlig i norsk skriver det bra. Men så klart må man regne med at man blir misforstått, og kanskje overkjørt i en debatt, men det tror jeg man er vant med. Og det er noe helt annet enn å irettesette en dyslektiker. Men så klart vet man jo aldri om personen er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal i hverfall uansett ikke spenne beina av folk pga skriveferdigheter, uten at vi har tenkt oss godt om. Vi har alle lov å kommentere ting, men vi har IKKE lov til å gå til personangrep og drittkasting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å virke bedrevitende eller noe men jeg tror endel her ikke helt har foratått hvor mye dyslektikere sliter med å skrive. Innrømmer gjerne at jeg er et petimeter når det gjelder rettskrivning selv, men at vi kan alle taste feil innimellom når det går litt fort. Selv jobbet jeg tett sammen med 2 dyslektikere og de slet fryktelig. Jeg har full forståelse for at hun skriver på dialekt dersom det er den beste måten for henne, selv om det blir vanskelig for oss andre. Dersom hun hadde prøvd å skrive rent bokmål eller nynorsk kunne det blitt enda mer uforståelig, ihvertfall for henne. Stå på du "jenta mi". Skal ikke si jeg vet hvordan du har det siden jeg selv ikke er dyslektiker men jeg har ihvertfall forståelse for problemet.

En liten morsom historie til slutt: Den gangen jeg jobbet sammen med de 2 dyslektikerne jeg nevnte over skrev en av dem et manus som skulle brukes på å selge et nytt produkt med telemarketing. Da hun var ferdig gikk hun til avdelingslederen, som ved en feil gikk til dend andre som var dyslektiker og ba henne rettskrive det. Det værste var at den andre dyslektikeren ikke tenkte over det med en gang og begynte å rettskrive det. Dere kan jo tenke dere resultatet selv. Vi lo godt alle sammen etterpå :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg syns ikkje det er problem å lese Litle sine innlegg i det heile tatt. Kanskje er det fordi eg skriv nynorsk og brukar en del dialekt når eg skriv sms og mail til vennar og bekjente.

Kjenner fleire med dyseleksi som syns det er mykje lettare å skrive på dialekt.

Selfølgelig er det en grei regel at alle skriv "skikkelig" bokmål eller nynorsk. Men om etpar stykke vil skrive dialekt på Kvinneguiden syns eg vi skal akseptere det.

Plagar ikkje meg i alle fall!!

:rosaengel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dysleksi har de fleste forståelse for.

Men å skrive på dialekt, gjør at mange hopper over slike innlegg, rett og slett fordi det tar for lang tid å lese.

Og ja, jeg er en av dem som ikke orker å lese innlegg skrevet på dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dysleksi har de fleste forståelse for.

Men å skrive på dialekt, gjør at mange hopper over slike innlegg, rett og slett fordi det tar for lang tid å lese.

Og ja, jeg er en av dem som ikke orker å lese innlegg skrevet på dialekt.

Må vel være enig i dette. Kjenner jeg dialekten går det greit. Men det er ganske mange av dem. Og de er ikke like...Og når man innimellom lurer på om det er litt dialekt og litt sms-språk....da er det ikke lett.

Skjønner forsåvidt problemet i starten her, men hva med å prøve å gjøre det litt greit for de som skal forstå deg og? Så får vi ha forståelse for de feilene som eventuelt måtte være der?

Hadde en lærer med dysleksi en gang. Hun brukte konsekvent power point i undervisningen for å unngå å skrive feil på tavla. Dette var innmari dårlig undervisning. Men vi oppdaget da hun begynte å bruke tavla at om vi ikke hadde vist hadde vi ikke merket. Men hun brukte nok mye krefter på det. Det som var bra var at vi og merket det på henne, det virket som om det at hun torde gav henne ganske mye selvtillit!

En liten digresjon bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Skjønner forsåvidt problemet i starten her' date=' men hva med å prøve å gjøre det litt greit for de som skal forstå deg og? Så får vi ha forståelse for de feilene som eventuelt måtte være der?[/quote']

Men forstår du hva dysleksi er?

Tror de fleste gjør så godt de kan, men "ser" du ikke orda du skriver er det ikke så lett å finne de rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

nu har æ læst gjennom alle inleggan som e kommet, å æ e kommet fræm t at æ da bare skriv i dagboka mi heretter...

så slæp æ å plages me at alle klage... bi d bra da tru? *fundere*

så får dåkker vilja dåkkers... Litle logge av førr denne gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha respekt for folk med dyleksi' date=' men vær så snill og ikke skriv på dialekt! Det er greit med dialektbruk av og til i en løs og morsom kommentar, men ikke i hele innlegget.[/quote']

Jupp.

Jeg klarer fint å lese dysleksiinnlegg, men dialekt hopper jeg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeps. Jeg tenkte mer på å kutte litt ned på dialekten....Litt sånn møtes på midten. Man trenger ikke være vrang mener jeg. Sånn for alles del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Jeps. Jeg tenkte mer på å kutte litt ned på dialekten....Litt sånn møtes på midten. Man trenger ikke være vrang mener jeg. Sånn for alles del.

For den blinde er det ikke alltid lett og møte resten av oss på midten ;)

Mulig du har vært borti noen som klarer det fint, men det finnes mange grader og mange forskjellige typer former for dysleksi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har forståelse for dyslektikere og at de muligens skriver lettere på dialekten sin, men må innrømme at jeg da selv hopper over innleggene. Ikke fordi jeg er sær eller har noe imot at de skriver som de skriver, men så lenge det BÅDE er skrevet på en dialekt som ikke faller naturlig å lese for meg + at det er skrivefeil pga dysleksi + at det er smsforkortelser på mer en annenhvert ord, da får ikke jeg noen rytme i lesingen min, og det ender med at innlegget ikke gir meg noe særlig.

Da må det være ett ille interessant tema for at jeg skal gidde å fortsette!

Skjønner allikevel ikke vitsen med å begynne å klage til den som gjør det, verken i tråder som omhandler noe helt annet eller andre steder. Man trenger jo faktisk ikke være med på ALT heller!!

Og Litle, det er da ingen grunn for deg til bare å skrive i dagbøker! At ikke alle leser innleggene dine må man regne med, selv om jeg skriver bokmål og ikke har dysleksi så er det helt sikkert noen som ikke liker ett eller annet ved andres skrivestiler også, vi slutter ikke å diskutere fordet. :wink:

Og om noen klager til deg, så ignorer dem og be dem la være å lese da om det er så ille for dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Litle, det er da ingen grunn for deg til bare å skrive i dagbøker! At ikke alle leser innleggene dine må man regne med, selv om jeg skriver bokmål og ikke har dysleksi så er det helt sikkert noen som ikke liker ett eller annet ved andres skrivestiler også, vi slutter ikke å diskutere fordet.  :wink:  

Og om noen klager til deg, så ignorer dem og be dem la være å lese da om det er så ille for dem!

Kloke aline!

Godt sagt!! Er med på denne :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

har prøvd å si ifra, hadde d tilåme i signaturn min, men alikevæll så klage folk..

så, d funkere ikke... dærførr så ha æ funne ut at æ heller skriv i dagboka, så bi d stille å fredeli håpe æ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...