Gå til innhold

Hvordan fortelle ungen at ferien du lovet ikke blir noe av?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg befinner meg dessverre i en fryktelig vanskelig situasjon nå. Jeg må avlyse ferien grunnet en enorm uventet utgift. Jeg blir nødt til å flytte i løpet av sommeren, fordi de jeg leier hos skal selge boligen (fikk beskjed i dag). Jeg må derfor bruke de pengene jeg hadde spart opp til ferie og bufferen min til depositum.

Ungen har gledet seg til denne ferien lenge. Jeg har aldri tatt med ungen på ferie før, grunnet dårlig råd. I fjor var barnet mitt den eneste i klassen som ikke reiste vekk. Allerede da lovte jeg henne at vi skulle reise vekk neste sommer. Siden i fjor sommer har jeg spart 1500 kr i måneden til ferien vi skulle på i år. Dette er noe jeg og datteren min har hatt som et felles mål, vi har snudd og vendt på hver eneste krone, får å ha råd til dette. Nå rett før jeg skulle bestille ferien, får jeg beskjed om å flytte ut av leiligheten vi leier før utgangen av juli. Så nå må jeg bruke pengene på depositum til ny bolig. Jeg har ikke betalt depositum her jeg bor nå, ettersom jeg kjenner utleier.

Ferien må avlyses, jeg ser ingen andre utveier. Jeg har ikke mer penger enn det jeg har spart opp til ferie, samt den lille bufferen min som også går med til depositum. Jeg vet ikke hvordan jeg skal fortelle dette til datteren min. Hun snakker ikke om annet for tiden, og dette er noe hun har fortalt sine venner og lærere på skolen. Jeg føler meg som en utrolig dårlig mor, og jeg fryktelig dårlig samvittighet. Men jeg ser virkelig ingen andre utveier. Håper dere kan gi meg noen råd og tips, hvordan skal jeg fortelle henne dette?

Anonymous poster hash: 1c8c7...bd6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle samfunnslag er på KG-kongefamilien, fattig og middels?

Anonymous poster hash: 22424...ddc

Skrevet

Au.

Den er vrien. Er det eneste mulighet? Noe du kan selge eller forsake av andre ting? Noen som er villig til å gi deg et privatlån en kort periode? Er ikke fan av gjeld, men uff. Stakkars unge.

• Liker 5
Skrevet

Hva med å prøve å gjøre noe positivt ut av selve flyttingen? Prøve å lage det til et felles prosjekt, fremheve at hun skal få seg nytt rom, la henne velge seg ut nye gardiner og annet billig stæsj.

Det ordner seg. :)

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Au.

Den er vrien. Er det eneste mulighet? Noe du kan selge eller forsake av andre ting? Noen som er villig til å gi deg et privatlån en kort periode? Er ikke fan av gjeld, men uff. Stakkars unge.

Jeg har ikke noe jeg kan selge. Alt jeg eier er møbler som vi trenger. Jeg har ikke bil. Jeg har dessverre ikke mulighet til å spørre noen om et slikt beløp. Min mor er ufør, og vennene jeg har har ikke så god råd at de kan låne meg et slikt beløp.

AnonymBruker
Skrevet

Du kommer dessverre ikke unna at hun blir enormt skuffet og lei seg.

Litt av nøkkelen her ligger i at du viser forståelse for det og lar henne føle at det er greit at hun sier høyt at dette er leit.

Jeg ville innledet med å si at jeg måtte fortelle noe hun kom til å bli veldig skuffet over, og så fortalt ærlig historien slik den er.

Dere må flytte grunnet salg av hus, og da er det slik at alle som bytter bolig må betale en stor sum penger som står låst i banken.

Fortell at du har spart lenge fordi du også gledet deg kjempemye, men nå har dette oppstått- og da finnes det faktisk ingen annen utvei.

Si at du gjerne vil gi henne den fine ferien, og dette var veldig viktig for deg siden du visste hun nok var litt lei seg ifjor og generelt fordi dere ikke kan reise noe.

Men, at du skal prøve å finne på noe annet koselig dere kan gjøre istedet- selv om du vet det ikke blir like morsomt for henne.

Ikke dra floskler som "det viktigste er å holde sammen" etc- barn føler det ikke alltid slik der og da.

Hun vil nok forstå det, men hun trenger også rom for å kunne vise følelsene ærlig uten dårlig samvittighet.

Jeg reiste aldri selv som barn, men den ene gangen jeg fikk litt mer forståelse for situasjonen var når det ble forklart ærlig og jeg fikk en følelse av at foreldrene mine oppriktig hadde tenkt på meg og faktisk var lei seg for at det ikke ble noe likevel.

Anonymous poster hash: 5f9cc...3ca

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet

Den er litt kjip. Men det ser ikke ut som du kan gjøre så mye med det... Hvor gammel er datteren din TS? Livet er jo full av skuffelser, så kanskje hun vil forstå? Hvis hun har begynt på skolen så forstår hun kanskje litt økonomi? Er det noe annet du kan finne på istedet?

Det var et godt råd du fikk over her. Vær ærlig med henne, forklar hva som har skjedd.

Jeg er selv fullstendig blakk for tiden og tenker med gru på hva som kan skje. Heldigvis har jeg en samboer som tar utgiftene. Så jeg får vondt i magen når jeg leser om deg TS. Lykke til!

Anonymous poster hash: c7807...7f6
AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg befinner meg dessverre i en fryktelig vanskelig situasjon nå. Jeg må avlyse ferien grunnet en enorm uventet utgift. Jeg blir nødt til å flytte i løpet av sommeren, fordi de jeg leier hos skal selge boligen (fikk beskjed i dag). Jeg må derfor bruke de pengene jeg hadde spart opp til ferie og bufferen min til depositum.

Ungen har gledet seg til denne ferien lenge. Jeg har aldri tatt med ungen på ferie før, grunnet dårlig råd. I fjor var barnet mitt den eneste i klassen som ikke reiste vekk. Allerede da lovte jeg henne at vi skulle reise vekk neste sommer. Siden i fjor sommer har jeg spart 1500 kr i måneden til ferien vi skulle på i år. Dette er noe jeg og datteren min har hatt som et felles mål, vi har snudd og vendt på hver eneste krone, får å ha råd til dette. Nå rett før jeg skulle bestille ferien, får jeg beskjed om å flytte ut av leiligheten vi leier før utgangen av juli. Så nå må jeg bruke pengene på depositum til ny bolig. Jeg har ikke betalt depositum her jeg bor nå, ettersom jeg kjenner utleier.

Ferien må avlyses, jeg ser ingen andre utveier. Jeg har ikke mer penger enn det jeg har spart opp til ferie, samt den lille bufferen min som også går med til depositum. Jeg vet ikke hvordan jeg skal fortelle dette til datteren min. Hun snakker ikke om annet for tiden, og dette er noe hun har fortalt sine venner og lærere på skolen. Jeg føler meg som en utrolig dårlig mor, og jeg fryktelig dårlig samvittighet. Men jeg ser virkelig ingen andre utveier. Håper dere kan gi meg noen råd og tips, hvordan skal jeg fortelle henne dette?

Mange banker som gir depositum "lån"/garantier. Er du i en storby kan man igjennom utleiefirmaer kjøpe depositum garanti for ett par tusen.

Anonymous poster hash: 98337...693

• Liker 2
Skrevet

Røde kors har noe som heter Ferie for alle. Er det noe du kan søke om? Alternativt se om boligbytte kan være aktuelt. Eller låne telt og utstyr og dra på telttur sammen?

• Liker 13
Skrevet

Fryktelig trist. Men jeg synes at du har gjort en en riktig prioritering, selv om det neppes føles noe bedre av den grunn :klemmer:

Jeg håper at du kan spørre venner og familie om litt hjelp. Ikke nødvendigvis økonomisk hjelp, men hjelp til å finne på gode opplevelser for jenta di. Badeturer med piknik, badeland, besøke en gård med dyr, kanskje en biltur til kristiansand dyrepark eller trollparken, etc. :blomst:

På den måten får hun flere små, men forhåpentligvis gode opplevelser. :klemmer:

AnonymBruker
Skrevet

Husleie.no har en slags garanti-ordning for leietaker i stedet for depositum ... det er ivhertfall mye billigere.

Anonymous poster hash: 7f686...bb0
  • Liker 2
Skrevet

Jeg aner ikke hvordan reglene for dette er, men er det mulig å søke om hjelp til depositum via NAV? Eller søke om støtte til ferie andre steder?

Hvor gammel er jenta og hvor mye penger er det snakk om?

Ferie kan være så mangt. Jeg vet også det finnes familier som leier ut hytte og hus gratis, noen gir også bort mat og lommepenger, helg eller uke.

Annonser deles på finn og fb osv.

Dersom alt skulle skjære seg har dere første og fremst tak over hodet og en plass å bo.

Deretter en datter å trøste, det vil gå veldig greit så lenge hun får rom til å uttrykke alle de følelsene som kommer.

Hun vil takke deg når hun blir eldre og forstår hvilken utrolig ansvarsfull og god mor hun har!

Skrevet

Huff, så uheldig dere er!

Men jeg ville bare si at du virker som en flott mor. Du har jo ingen valg her, og det vil kanskje datteren din også forstå. Håper dere får en super sommer likevel! :)

AnonymBruker
Skrevet

Den er litt kjip. Men det ser ikke ut som du kan gjøre så mye med det... Hvor gammel er datteren din TS? Livet er jo full av skuffelser, så kanskje hun vil forstå? Hvis hun har begynt på skolen så forstår hun kanskje litt økonomi? Er det noe annet du kan finne på istedet?

Det var et godt råd du fikk over her. Vær ærlig med henne, forklar hva som har skjedd.

Jeg er selv fullstendig blakk for tiden og tenker med gru på hva som kan skje. Heldigvis har jeg en samboer som tar utgiftene. Så jeg får vondt i magen når jeg leser om deg TS. Lykke til!

Anonymous poster hash: c7807...7f6

Hun er 8 år gammel, og går i andre klasse. Problemet er at hun har fortalt både venner og klassen om ferieplanene. Dette er noe hun har sett frem til lenge, jeg er redd for at hun skal bli mobbet eller ertet fordi hun ikke får reise likevel. Dette er som sagt noe hun gledet seg enormt mye til og det er det eneste hun snakker om for tiden. Det er ekstra stas for henne med tanke på at hun aldri har reist før, dette er som sagt ikke noe vi har hatt råd til tidligere. Jeg vet at hun vil ta det tungt og at det går hardt utover henne. Hun har selv ofret mye for denne ferien, hun sa det var greit at hun fikk enkle julegaver slik at vi skulle få råd til å reise.

Jeg kan sikkert ta henne med på tur i skogen, besøke museer i byen og lignende. Dette har vi gjort hver sommer, men det kommer ikke til å veie opp for ferien hun hadde sett frem til så lenge. Det er liksom ikke noe nytt vi kan finne på, vi har besøkt de fleste steder i byen, vi kan ikke reise langt fra der vi bor fordi jeg ikke kjører bil. Vi har lite nettverk, så jeg kjenner ingen jeg kan låne hytte av eller lignende.

AnonymBruker
Skrevet

Men du må jo bare si det som det er, det er ikke mulig å sukre denne pillen. Vi kan jo ikke finne på noe løgn for deg. Men du vet jo ikke hva nytt depositum blir, kanskje blir det noe til overs til en Danmarkstur med Hirthalsbåten?

Anonymous poster hash: 0b2b6...804

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke om depositumslån i banken din, det fikk vi første gang vi skulle leie :)

Anonymous poster hash: 0d795...482
  • Liker 11
Skrevet

Ser du har fått mange tips til å fortelle og sånt så jeg vil bare foreslå dette:
Du kan jo ta henne med på en overraskende weekend-tur på senhøsten/vinteren som plaster på såret? Hvis du føler du har råd til det da! En weekend i for eksempel Polen eller Bulgaria koster nesten ingen ting og er kjempekoselig når julemarkedene dukker opp!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg aner ikke hvordan reglene for dette er, men er det mulig å søke om hjelp til depositum via NAV? Eller søke om støtte til ferie andre steder?

Hvor gammel er jenta og hvor mye penger er det snakk om?

Ferie kan være så mangt. Jeg vet også det finnes familier som leier ut hytte og hus gratis, noen gir også bort mat og lommepenger, helg eller uke.

Annonser deles på finn og fb osv.

Dersom alt skulle skjære seg har dere første og fremst tak over hodet og en plass å bo.

Deretter en datter å trøste, det vil gå veldig greit så lenge hun får rom til å uttrykke alle de følelsene som kommer.

Hun vil takke deg når hun blir eldre og forstår hvilken utrolig ansvarsfull og god mor hun har!

Utleiere her vi bor aksepterer ikke NAV garanti, dette er noe de understreker i annonsen. NAV vil uansett ikke fi meg støtte til depositum når jeg har egne midler altså de pengene jeg har til ferien. Datteren min er 8 år gammel. Vi har dessverre ikke så mye nettverk, min mor bor i samme by som oss, mens barnefar har aldri hatt kontakt med henne. Jeg har noen venner, men de er barnløse eller så har de yngre barn. Det er dessverre ikke noen vi kan låne hytte av eller lignende, jeg aner egentlig ikke hva jeg kan finne på. Det faktum at jeg ikke kjører bil ødelegger mulighetene ytterligere.

Skrevet

Telttur! I DET FRI. Gratis og svært minneverdig. Og som andre nevner; Gode øyeblikk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun er 8 år gammel, og går i andre klasse. Problemet er at hun har fortalt både venner og klassen om ferieplanene. Dette er noe hun har sett frem til lenge, jeg er redd for at hun skal bli mobbet eller ertet fordi hun ikke får reise likevel. Dette er som sagt noe hun gledet seg enormt mye til og det er det eneste hun snakker om for tiden. Det er ekstra stas for henne med tanke på at hun aldri har reist før, dette er som sagt ikke noe vi har hatt råd til tidligere. Jeg vet at hun vil ta det tungt og at det går hardt utover henne. Hun har selv ofret mye for denne ferien, hun sa det var greit at hun fikk enkle julegaver slik at vi skulle få råd til å reise.

Jeg kan sikkert ta henne med på tur i skogen, besøke museer i byen og lignende. Dette har vi gjort hver sommer, men det kommer ikke til å veie opp for ferien hun hadde sett frem til så lenge. Det er liksom ikke noe nytt vi kan finne på, vi har besøkt de fleste steder i byen, vi kan ikke reise langt fra der vi bor fordi jeg ikke kjører bil. Vi har lite nettverk, så jeg kjenner ingen jeg kan låne hytte av eller lignende.

Så små barn ser gjerne verden ut i fra et jeg-perspektiv.

De andre barna vil trolig være mer opptatt av å fortelle om hva de har gjort i ferien, enn høre og spørre om hva andre har gjort. Ting som er lite viktig for dem går veldig fort i glemmeboka.

At Mari sa i april at hun kanskje skulle til Disneyworld spiller ingen rolle for Petter, når han forteller på skolen i august at han vant en actionfigur på Liseberg i sommer.

Anonymous poster hash: 94756...b22

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...