Gå til innhold

Hvordan beskjære orkidé?


Plonk

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en orkidé som var i ferd med å springe ut i full blomst (ti-tolv knopper!), men som veltet da jeg skulle vanne den så stilken med blomstene knakk :o :sur:

Utrolig surt siden den sikkert bruker et nytt halvår på å blomstre igjen. Men nå lurer jeg på om jeg skal kutte av hele stilken sånn at det kan vokse opp en ny. På lappen oppi potten står det om beskjæring at "cut stalk above eye" og noe lignende på svensk, altså "over øyet". Hva i alle dager er "øyet"? Hvor skal jeg egentlig kutte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Se på stilken, så finner du antakelig noe som ligner på et bladfeste. Kutt like over dette. Orkideen forgrener seg fra dette punktet.

Hvis det er flere øyne på stilken bør du skjære over det tredje øyet nedenfra.

Hvis du ikke ser noe øye har den sikkert knekt under det nederste øyet. Da kan du like godt klippe stilken helt nede ved jorda.

Pass på at du ikke kutter røttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort akkurat det samme selv. Men da knakk den ikke helt over så jeg spleiset den med litt hyssing :roll: Og den står nå i full blomst! Tror det er nermere 2 måneder siden jeg knakk den... Er jo verdt et forsøk.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når den er avblomsteret og stilken kuttet, skal jeg fortsette å vanne? Har hørt at den skal stå uten vann, til jeg ser at den begynner å vokse igjen, men synes det er litt rart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal ikke stå uten vann, men vannes mindre. Og den skal jo ikke ha så fryktelig mye fra før. Et eggeglass annen hver uke bør være passe når den hviler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å spyle min med håndvarmt vann i kjøkkenvasken en gang i uken og la den renne godt av. Poenget er at de vokser i godt drenert jord på steder der det styrtregner fra tid til annen, så man skal vel gi dem et inntrykk av at de er hjemme i regnskogen :wink:

Takk for tips om beskjæring, da kan jeg kutte den av over "øyet"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...