AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #1 Skrevet 27. april 2015 Hei, ble sendt til gynekolog siden jeg ikke får mensen eller blir gravid og har smerter i mageregionen. Fikk time og den timen fikk jeg beskjed om at jeg hadde mange eggceller på eggstokken og at keg skulle ta noen blodprøver for å se om jeg hadde PCO. Andre time fikk jeg beskjed om at: blodprøvene dine viser at du har høyt LH og høyt noe mer jeg ikke husker, noe med hormoner.. Så da sa hun : ja da har du PCO og ikke PCOS fordi du ikke har de tydlige tegnene som overvekt og kviser, da setter vi ikke syndrom med. Her har du resept på pergotime og hvis du ikke blir hravid med disse blir neste steg prøverør. Disse tablettene tar du sånn og sånn. Og de smertene du har i underliv/mage regionen vet jeg ikke hva kommer av da du testet negativ for kjønnssykdommer, celleprøve,betennelser(infeksjoner kanskje?husker ikke). Ja, Hadebra. Og jeg takket og gikk. Kan legge til at jeg ikke har samboer i Norge, og at gynekologen sa at det er ett av kravene for å bli utredet med prøverør. Og at jeg måtte finne ut om jeg skulle reise ned til hans land eller hva jeg måtte ønske å gjøre. Ja det var det. Fikk ikke beskjed om å komme tilbake eller om jeg skulle kontakte henne (gynekologen) kanskje er det fastlegen som vidresender meg? Og tar det herifra?Anonymous poster hash: 0996e...299
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #2 Skrevet 27. april 2015 Hva er det du synes var uprofesjonelt? Hvis det blir aktuelt med prøverør, går det gjennom fastlege, ja.Anonymous poster hash: 9741b...c79 17
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #3 Skrevet 27. april 2015 Høres da ganske profesjonelt ut,etter slik du beskriver det. Anonymous poster hash: 35e7b...cae 11
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #5 Skrevet 27. april 2015 Fastlegen er førstelinjetjensten, gynekologer og andre spesialister er fastlegens forlengede arm. De gjør det de skal/fastlegen har bedt om hjelp med, og så rykker du tilbake til fastlegen, igjen, inntil ny henvisning skulle bli aktuell. Du har møtt "systemet" akkurat sån det er ment å skulle fungere. Er du ikke fornøyd, er det bare å gå til det private helsevesenet.Anonymous poster hash: 7eb47...665 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #6 Skrevet 29. april 2015 Handle vel kanskje om oppfølging. Jeg var hos gyn i høst pga pcos og fikk noen hormonpiller som skulle få mensen tilbake. Jeg fikk mensen to ganger og siden har den uteblitt. Jeg syns gyn kunne ha satt opp en ny time for oppfølging. Nå sitter jeg der jeg var tidligere med skjegge i postkassa og må bruke masse penger fordi jeg FØRST MÅ til fastlegen min, for så og vente 3-4 mnd for timen hos gyn. Det er dårligAnonymous poster hash: aa882...ffc
Biloba Skrevet 29. april 2015 #7 Skrevet 29. april 2015 Handle vel kanskje om oppfølging. Jeg var hos gyn i høst pga pcos og fikk noen hormonpiller som skulle få mensen tilbake. Jeg fikk mensen to ganger og siden har den uteblitt. Jeg syns gyn kunne ha satt opp en ny time for oppfølging. Nå sitter jeg der jeg var tidligere med skjegge i postkassa og må bruke masse penger fordi jeg FØRST MÅ til fastlegen min, for så og vente 3-4 mnd for timen hos gyn. Det er dårligAnonymous poster hash: aa882...ffc Har du spurt sekretæren hos gyn om du trenger ny henvisning? Jeg fikk komme 2 ganger med 3 års mellomrom hos min gyn uten ny henvisning, fordi han hadde sagt jeg burde komme til kontroll innen 1-2 år. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #8 Skrevet 29. april 2015 Har du spurt sekretæren hos gyn om du trenger ny henvisning? Jeg fikk komme 2 ganger med 3 års mellomrom hos min gyn uten ny henvisning, fordi han hadde sagt jeg burde komme til kontroll innen 1-2 år. Nei det har jeg ikke spurt om. Jeg ringte legen og fikk time, så ba jeg om en henvisning til gyn. Da jeg ikke har fått diagnosen men gyn mistenkte at jeg kan ha pcos, så gir hun meg hormonpiller for å få igjen mensen. Da syns jeg det faktisk er på sin plass med en time for oppfølging. Enten så man må diagnosen eller ikke, for å vite hva man kan gjøre videre i livet, har jo snakket med min samboer om å få barn. Anonymous poster hash: aa882...ffc
Gjest Skrevet 29. april 2015 #9 Skrevet 29. april 2015 Du trenger neppe ny henvisning,bare å ringe og be om time.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #10 Skrevet 29. april 2015 Billigere hvis man får henvisningAnonymous poster hash: aa882...ffc
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #11 Skrevet 29. april 2015 Hva i alle dager var uprofesjonelt med dette? Anonymous poster hash: 04b18...d53
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #12 Skrevet 29. april 2015 Du må ha vært gift/samboere/ felles adresse i minimum to år for å få prøverør, så hvis dere bor i hvert deres land så er det helt korrekt å informere om det. Har du tenkt å bli alenemor da eller? Ser ikke hva som var så uproft med den timen, hvis det var noe du ikke forstod så burde du jo spurt.Anonymous poster hash: a9208...940
Gjest Solstråla88 Skrevet 29. april 2015 #13 Skrevet 29. april 2015 det var gyn som henviste oss til ivf. Synes det virker som gyn har gjort det han skal.
Askmeagain89 Skrevet 29. april 2015 #14 Skrevet 29. april 2015 Det var faktisk bare rent profesjonelt De dilledaller ikke så mye disse spesialistene (noen gjør, men få) så du fikk akkurat det du var forespeilet og klare beskjeder. Du må henvende deg til fastlege eller gå privat dersom du ønsker "løpende" oppfølging underveis
Gjest Gjest_Idja Skrevet 30. april 2015 #15 Skrevet 30. april 2015 Det var faktisk bare rent profesjonelt De dilledaller ikke så mye disse spesialistene (noen gjør, men få) så du fikk akkurat det du var forespeilet og klare beskjeder. Du må henvende deg til fastlege eller gå privat dersom du ønsker "løpende" oppfølging underveis Man kan da fint få løpende oppfølging hos offentlig gynekolog også, men man må gjerne ta initiativ til det selv. Hos min lege er avtalen at jeg tar kontakt for ny time hvis det vi har prøvd ikke fungerer. Man kan ikke sitte og vente på at legen skal være pådriver for utredning, med mindre det er mistanke om noe farlig.
Askmeagain89 Skrevet 30. april 2015 #16 Skrevet 30. april 2015 Man kan da fint få løpende oppfølging hos offentlig gynekolog også, men man må gjerne ta initiativ til det selv. Hos min lege er avtalen at jeg tar kontakt for ny time hvis det vi har prøvd ikke fungerer. Man kan ikke sitte og vente på at legen skal være pådriver for utredning, med mindre det er mistanke om noe farlig. Klart man kan det, men er ofte lite annet å følge opp på det stadiet TS er. Jeg ble fulgt opp offentlig fordi den private gynekologen hadde ferie en stund så alt går, men som du sier må man ta initiativ til det selv.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #17 Skrevet 30. april 2015 Billigere hvis man får henvisningAnonymous poster hash: aa882...ffc Egenandelen hos en spesialist med avtale med Helfo om refusjon er nøyaktig den samme om man har henvisning eller får komme tilbake fordi man alt er henvist tidligere. Innen 1 år etter første henvisning skal man for samme ting som man er henvist for kunne be om å få komme tilbake til spesialisten. Så ring og spør, om du, ts, ikke vil bli henvist til en annen gynekolog? (Siden du ikke virker fornøyd der du har vært?)Anonymous poster hash: 7eb47...665
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå