Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke tråd om sex, men ønsker først og fremst menns syn på situasjonen min.

Jeg er da vært i et fast forhold med en mann i 5 år. Vi er samboere, bestevenner og alt som hører med. Har det veldig fint sammen, og planlegger nå både barn og bryllup til neste sommer.

Vi har alltid vært åpne med hverandre om tidligere sexpartere og "erfaring", men nå har det plutselig kommet fram "ny informasjon" som han mener.

Jeg har, så lenge jeg kan huske, vært tiltrukket både gutter og jenter, men ville ikke kalt meg bifil.

Jeg har aldri kunne tenkt meg et liv med en damekjæreste, det er bare det at kvinnekroppen tiltrekker meg, ofte mer enn en manns kropp, med unntak av kjæresten. Andre gutter tenner meg ikke, men jeg kan bli tent av en jente.

Så har vi snakket litt om løst og fast i fortiden, og han vet at jeg blant annet har rotet en del med jenter, og "utforsket" som han så fint kaller det.

Og ut av det blå spørr han på en spøkefull tone om jeg noen gang ble kåt da jeg rotet rundt med jenter på fester i 16-18 (!!) års alderen. (Er 27 år nå).

Så svarer jeg ærlig, selvfølgelig ja. Ble like tent av det, den gang, som når jeg rotet med gutter, men nå er det jo kun deg, sier jeg.

Det spiller tydeligvis ingen rolle nå, for nå mener han at jeg kan finne på å ha sex med venninnene mine når vi er sammen.. Han er besatt av å "markere" meg som bifil, selv om jeg synes det å MÅ ha et merke på seg er teit. Jeg tenner på levende, voksne, pene mennesker, noe verre enn det er det ikke! Hvorfor MÅ man kalle dette bifil? Så kanskje jeg er det, i teorien, men jeg blir så lei av at jeg liksom skal måtte si at jeg er bifil.

Er vi mennesker nødt til å kalle oss hetro, lesbisk, homofil eller bifil for å gi andre den bekreftelsen? Skjønner ikke hva som går av han. Han sa at han plutselig føler at alle på utesteder osv er konkurrenter i teorien nå, og at han ikke lengre kun behøver å ha et ekstra øye på gutter som kommer bort til meg.

Han er normalt ikke den sjalue typen, men pleier å følge litt med om gutter prøver seg, til tross for at jeg alltid vil være lojal, og mildt sagt klarer å avslå gutter selv.

Dette er så teit. Når du som mann er hetrofil, så betyr ikke det at du finner alle damer i verden attraktive. Hvorfor føler han plutselig at jeg nå sikkert synes at alle damer er attraktive?

Det fungerer ikke sånn. Av og til ser jeg eb kjekk mann, av og til ser jeg ei fin dame. Det er uansett samboeren min jeg synes er finest, og han jeg tenker på.

Hadde du blitt plaget hvis dama di gav utrykk for å være tiltrukket av begge kjønn? Hadde det vært et problem?

Anonymous poster hash: 751bb...169

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke bifil, men jeg KAN tenne på jenter og fantasere om dem. Synes jenter er noen attraktive skapninger, men det betyr ikke at jeg er bifil, eller ville rotet med en annen jente når jeg har kjæreste. Det ville vært like fjernt som å rotet med en annen gutt. Jeg, som deg, kunne heller aldri vært kjæreste med ei jente. Dette vet kjæresten min om, men han, i motsetning til kjæresten din, har aldri laget noen sak ut av det. Han vet at jeg aldri ville vært utro, men hverken gutter eller jenter, og det må du få kjæresten din til å fortstå.

Anonymous poster hash: 00237...140

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min er motsatt av din, han liker at jeg er bifil... Men så ser ikke han på det som utroskap om jeg hadde hatt sex med en dame heller, eller kvinner som en trussel eller konkurrent til han.

De fleste menn drømmer vel om trekant en gang i løpet av livet, og sjansene for at det kan skje øker jo når dama di liker damer.

Jeg synes typen din overreagerer! Ja det er potensielt dobbelt så mange å være utro med, men det betyr jo ikke at du kommer til å være det. Kanskje han trenger litt tid til å venne seg til det?

Anonymous poster hash: 1ee62...fdc
Skrevet

Kan opplyse om at hvis man tenner på damer, med ikke forelsker seg i de, er man definert som biseksuell ikke bifil

AnonymBruker
Skrevet

Kan opplyse om at hvis man tenner på damer, med ikke forelsker seg i de, er man definert som biseksuell ikke bifil

Bare skjønner ikke hvorfor alt må defineres så inni hempen. Men takk for opplysningen, da er jeg vel biseksuell.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min er motsatt av din, han liker at jeg er bifil... Men så ser ikke han på det som utroskap om jeg hadde hatt sex med en dame heller, eller kvinner som en trussel eller konkurrent til han.

De fleste menn drømmer vel om trekant en gang i løpet av livet, og sjansene for at det kan skje øker jo når dama di liker damer.

Jeg synes typen din overreagerer! Ja det er potensielt dobbelt så mange å være utro med, men det betyr jo ikke at du kommer til å være det. Kanskje han trenger litt tid til å venne seg til det?

Anonymous poster hash: 1ee62...fdc

Han trenger nok tid, men herrgud hvor mye sak går det an å lage ut av det da. Han er en type som ville sagt nei til en trekant uansett, men jeg ville jo heller ikke gjort det. Han må jo etter flere år vite at han er den eneste?! Plager meg når jeg plutselig føler en ufortjent misstillit. Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for å vise at han kan stole på meg uansett.

Skrevet

Jeg skjønte ikke hvordan problemet med definisjoner spiller inn. Blir han mindre sjalu dersom du velger å definere deg som bifil?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er helt tåpelig å tenke at du skal være utro med venninnene dine. Jeg har f.eks en lesbisk venninne, som har kjæreste. Kjæresten vet at vi ofte er sammen alene, og noen ganger overnatter vi og (sover ikke i samme seng).

Det er fullt mulig å være venninne med henne uten at hun kaster seg over meg, akkurat som at jeg kan ha en god kompis og kun være venn med han. Selvfølgelig stoler kjæresten på at ingenting skjer mellom oss, fordi hun forstår at bare fordi jeg er jente så betyr ikke det at venninna mi er utro, eller i det hele tatt interessert i meg på den måten.

Anonymous poster hash: ba0b5...ecb
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønte ikke hvordan problemet med definisjoner spiller inn. Blir han mindre sjalu dersom du velger å definere deg som bifil?

Nei, det hjelper ikke.

AnonymBruker
Skrevet

AVSNITT.

Anonymous poster hash: 45377...a47
AnonymBruker
Skrevet

AVSNITT.

Anonymous poster hash: 45377...a47

Forstod du innholdet? Fint.

AnonymBruker
Skrevet

Det ser ut for meg som han sliter litt med selvtillit, og at det ikke har noe med deg og din legning direkte å gjøre .

det han sa om at alle når er potensielle rivaler viser at han tenker at de andre sikkert er eller betraktes som bedre enn ham.

Jeg tenker ikke som ham, men forstår hvordan det føles for ham.

Menn trenger også bekreftelse, men ikke nødvendigvis på samme måte som vi kvinner. Samtidig har dere sannsynligvis god kommunkasjon,og jeg har ikke inntrykk av at du ikke gir ham noen bekreftelse.

Jeg synes det er verdt å snakke nærmere om det uten å la samtalen bli en diskusjon eller debatt om hvorvidt heterofile du er, men heller hva gjør at han tror at de andre virkelig kan være rivaler,og er det noe som kan gjøre ham tryggere.Kanskje vil han innse at det ikke er noen grunn til å være bekymret :)

Anonymous poster hash: d28af...52f
Skrevet

Hadde du blitt plaget hvis dama di gav uttrykk for å være tiltrukket av begge kjønn? Hadde det vært et problem?

Nei, for hun har valgt å være sammen med meg, og da betyr ikke antallet andre mennesker hun alternativt kunne ha vært sammen med noe.

AnonymBruker
Skrevet

Bifil og biseksuell er samme merkelappen. Man sier jo ikke homoseksuell/heteroseksuell om folk som bare har casual sex. Istedenfor er -seksuell antagelig en påvirkning fra engelsk. -fil antyder tiltrekning, og hos bifile vil denne variere fra de som bare tenner på de seksuelle handlingene til de som forelsker seg. TS hører til et sted på denne skalaen, uten at det er obligatorisk å sette en merkelapp på henne av den grunn.

Men nok avsporing, tilbake til saken!

TS: du og samboeren må antageligvis gå igjennom noen ganske vanlige steg sammen. Jeg er selv gift med en bifil mann og hadde en lignende reaksjon som mannen din da jeg fikk vite om det. I ettertid har jeg hørt lignende historier fra flere.

Det dere må gjøre, er å prate dere gjennom det. Det beste du kan gjøre, er å være så åpen du kan, samtidig som du er klar på at det er HAM du vil ha. Vis til at dere har holdt sammen i fem år allerede.

Det er ikke mye hjelp i nettet, der flommer det over av fordommer om at bifile er gråsige og ubesluttsomme kroniske utro folk. Det er jo ikke helt tilfellet.

Men la mannen lufte bekymringene sine og vis ham gjennom ærlighet og handling at du fremdeles vil være med ham. Ha forståelse for at han trenger litt tid til å fordøye nyhetene og komme over redselen for å ikke være NOK for deg.

Den følelsen av at det er noe kjæresten din virkelig liker, som du ikke kan tilby fordi duhar feil kjønn, er nemlig ganske krevende å komme over.

Anonymous poster hash: e371a...747

Skrevet

Jeg hadde nok blitt plaget av at en partner ville "ha kontroll" på meg på utesteder, og at han hadde verdier som nokså åpenbart bryter med mine - i tillegg til at han jo ikke aksepterer den jeg er.

Hva synes du om hans verdisett, og hvordan tenker du at dette skal videreformidles til deres barn i fremtiden?

Prøv å se for deg denne krangelen gjentatte ganger iløpet av de neste 20 årene, hvor han med jevne mellomrom gnager på dette med at du helt sikkert var forelsket og/eller hadde sex med venninne eller kollega X og Y.

Det er det du må akseptere med mindre han får litt mer gangsyn på tingene.

• Liker 2
Gjest Minesveiper
Skrevet (endret)

Hadde du blitt plaget hvis dama di gav utrykk for å være tiltrukket av begge kjønn? Hadde det vært et problem?

Jeg vet ikke helt hvordan jeg hadde reagert på det, men jeg forstår at typen din reagerer på den nye informasjonen. Slik du skriver så har du egentlig gitt uttrykk for til han at du er heterofil, mens du i realiteten er bifil. Det er klart at det kan komme som et lite sjokk dersom man ikke visste det fra før.

Du kan ikke drive å dikte opp dine egne definisjoner på ting/fenomener. Tenner du på damer og menn er du bifil. Dersom du har sagt til typen din at du er hetero pga at du har diktet opp din egen definisjon har du egentlig løyet for han/feilinformert han.

Endret av Minesveiper
Skrevet

Svarer anonym lenger oppe uten å ha lyst til å kuppe tråden. Så skal holde det kort. Man sier ofte bare homo og hetro som en forkortelse, men disse to ordene har faktisk to betydninger hver. Alså homoseksuell og homofil, og hetroseksuell og hetrofil. Dette er termene man bruker hvis man skal være politisk korekt. Om di fleste ikke er klar over det og derfor ikke bruker riktige termer har ingen ting med saken å gjøre.

Når det er sakt skjønner jeg at man ikke liker å bli satt i bås, men man har laget og satt navn på termene for å forklare forskjellen. Hvor en ugunstig folk synes di er for følelsene som følger meg men er forskjellig fra person til person.

Skrevet

Hva er problemet egentlig?

At han kaller deg bifil

eller at han ikke aksepterer at du er bifil?

AnonymBruker
Skrevet

At partnerens legning er en annen enn det man var klar over er jo "ny informasjon". Det er ikke bare hans mening, det er jo slik det er. Og at det plager ham er ikke rart, jeg ville også reagert om jeg plutselig fikk vite noe slikt om kjæresten.

Anonymous poster hash: 6f6a7...8e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...