Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann godtfolk.
Jeg solgte i går en bærbar pc med diverse tilbehør (2000kr) som jeg leverte personlig i nabobyen. Pcen ble sjekket grundig av kjøper og han hadde ingenting å bemerke forutenom at touchpaden var litt dårlig (som også er nevnt i tester på nett). Dette var dog ikke noe problem ettersom han vanligvis bruker ekstern mus samt at majoriteten av touchpads til windowspcer er elendige.

I dag fikk jeg mail om at han ønsker å heve kjøpet siden han synes touchpaden var for dårlig og at han ikke ønsket å bruke mus når han tar tog eller fly.

Hva gjør man? Selv mener jeg at jeg ikke har noe ansvar ettersom han valgte å kjøpe maskinen til tross av nevnte mangel var kjent for han ved kjøpstidspunkt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har han ingenting han skulle sagt, så lenge dette er noe du har opplyst om. Når den bærbare pc'en i tillegg ble grundig testet ser jeg i hvert fall ingen grunn til dette.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 4
Skrevet

Om han visste om problemet, ville jeg ikke hevet kjøpet.

Skrevet

Så lenge du har opplyst om det, og han ikke så noe problem i det der og da så har han ingenting å klage på.

Og kjøper bør faktisk gjøre undersøkelser selv også i form av å lese produkttester.

Skrevet

Formelt sett ble det ikke opplyst om i annonsen ettersom den er som normalt dårlig å regne hva windows touchpads gjelder. Han bemerket dog dette på eget initiativ da han fikk anledning til å teste maskinen før kjøp. Han syntes da at den var litt dårlig, men at han uansett skulle bruke mus så da var det egentlig ikke noe problem.

Nettsøket på modellen viser for øvrig denne kommentaren fra en test: "But the U31JG-A1 suffers from a glitchy trackpad—a problem that's hard to ignore—which keeps it from a higher recommendation."

Skrevet

Formelt sett ble det ikke opplyst om i annonsen ettersom den er som normalt dårlig å regne hva windows touchpads gjelder. Han bemerket dog dette på eget initiativ da han fikk anledning til å teste maskinen før kjøp. Han syntes da at den var litt dårlig, men at han uansett skulle bruke mus så da var det egentlig ikke noe problem.

Nettsøket på modellen viser for øvrig denne kommentaren fra en test: "But the U31JG-A1 suffers from a glitchy trackpad—a problem that's hard to ignore—which keeps it from a higher recommendation."

Ville forsatt ikke betalt tilbake pengene.

Skrevet

Jeg regner med at kjøper satser på at du ikke kan bevise at han var inneforstått med dette når han overtok PC'en, og derfor går med på å heve kjøpet.

Det blir i så fall ord mot ord, men jeg tror ikke selger kommer noen vei med dette uansett. Det virker ganske urimelig å komme med dette nå, når han var inneforstått med feilen, og du i tillegg var grei nok til å levere varen direkte. Det høres ut som om kjøper har brukt penger han ikke har, og angrer i ettertid.

Har du svart på kravet fra kjøperen? Hvis ikke foreslår jeg følgende: Send en sms eller e-post der du påpeker at han selv sa at han oppfattet touchpaden som dårlig, men at dette ikke var noe problem for ham. Deretter skriver du at du ikke ser at det er noen grunn til å heve kjøpet på grunn av dette, fordi kjøper selv var inneforstått med dette på kjøpstidspunktet.

Skrevet

Kjøpsloven gjelder også for private,så kjøper er i sin fulle rett til å bruke angreretten

Skrevet

Kjøpsloven gjelder også for private,så kjøper er i sin fulle rett til å bruke angreretten

Tøys. Loven om angrerett gjelder ikke for kjøp mellom privatpersoner.

• Liker 11
Skrevet

Jeg regner med at kjøper satser på at du ikke kan bevise at han var inneforstått med dette når han overtok PC'en, og derfor går med på å heve kjøpet.

Det blir i så fall ord mot ord, men jeg tror ikke selger kommer noen vei med dette uansett. Det virker ganske urimelig å komme med dette nå, når han var inneforstått med feilen, og du i tillegg var grei nok til å levere varen direkte. Det høres ut som om kjøper har brukt penger han ikke har, og angrer i ettertid.

Har du svart på kravet fra kjøperen? Hvis ikke foreslår jeg følgende: Send en sms eller e-post der du påpeker at han selv sa at han oppfattet touchpaden som dårlig, men at dette ikke var noe problem for ham. Deretter skriver du at du ikke ser at det er noen grunn til å heve kjøpet på grunn av dette, fordi kjøper selv var inneforstått med dette på kjøpstidspunktet.

Det er dette jeg har tenkt også. Jeg har ikke svart han enda i påvente av råd, og da blir det noe i den retningen som du nå skrev :) Takk for det!

• Liker 1
Gjest imperio
Skrevet

Du får be han sjekke innstillingene på pc'en, noen ganger så kan man gjøre touchpadden mer/mindre følsom, og da blir det mye mindre hakkete og treg. Be han teste ut innstillingene før du hever kjøpet.

Jeg hadde en Lenovo møkkapc til skolepc (fikk fra skolen) den gikk i veggen en og to ganger, for den var så himla treg og laggete (touchpadden). Men så trykket jeg rundt på pc'en og snublet over innstillingene, testet ut forskjellige ting der og vips så ble den brukbar.

AnonymBruker
Skrevet

Han viste om det, han har null og niks han skulle ha sagt.

Anonymous poster hash: 164ad...fe2
Skrevet

Tøys. Loven om angrerett gjelder ikke for kjøp mellom privatpersoner.

KJØPSLOVEN

Kjøpsloven gjelder når to privatpersoner eller to firmaer handler seg imellom.

Kjøpsloven bestemmer rettighetene dine sammen med avtalen dere setter opp. Den gir også muligheten til å avtale seg vekk fra reklamasjonsretten. Hvis selger får hjelp av en profesjonell mellommann, kan han bli solidarisk ansvarlig med selger.

Skrevet (endret)

KJØPSLOVEN

Kjøpsloven bestemmer rettighetene dine sammen med avtalen dere setter opp. Den gir også muligheten til å avtale seg vekk fra reklamasjonsretten. Hvis selger får hjelp av en profesjonell mellommann, kan han bli solidarisk ansvarlig med selger.

Det er fremdeles ikke angrerett.

Når har jeg angrerett?

Når selger er privatperson

Siterer følgende:

«Solgt som den er»

Når en vare selges brukt, blir den ofte «solgt som den er». Det begrenser rettighetene dine, men du har likevel reklamasjonsrett hvis

• opplysningene fra selgeren ikke stemmer
  • selger har holdt tilbake vesentlig informasjon
  • varen er i mye dårligere stand enn du kunne forventet deg.

Reklamasjonsrett gir nødvendigvis ikke angrerett, selger har i så fall rett til å reparere varen. Jeg kan dog ikke se noen vesentlige feil, dette var personen klar over selv ved kjøpet.

Angreretten gjelder ikke

• hvis du kjøper noe i butikk, på selgers kontor eller verksted
  • avtale om kjøp eller oppføring av fast eiendom
  • avtaler om persontransporttjenester, for eksempel kjøp av buss-, tog- eller flybilletter
  • hvis du kjøper varer på nettsteder som formidler salg for andre, for eksempel på finn.no
  • kjøp av pakkereiser, for eksempel fly og hotell i en pakke

Ergo: kjøper kan ikke angre kjøpet, jeg ville stått på mitt ts.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 5
Skrevet

KJØPSLOVEN

Men angreretten gjelder vel kun ved kjøp over tlf eller internett...
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Overhodet ikke. Angrerett gjelder kun forbrukerkjøp utenfor fysisk utsalgssted, dvs telefonsalg og lignende. Og kjøpsloven gjelder KUN ved kjøp mellom privatpersoner, kjøp hos bedrift dekkes av forbrukerkjøpsloven.

Kjøper har ingen rettigheter her. Han får selge maskinen videre igjen om han ikke vil ha den likevel.

Anonymous poster hash: 6f7fd...979

• Liker 5
Skrevet

Jeg er enig i flertallet her om at kjøper ikke kommer noen vei med dette kravet. Tingen er solgt som den er, og jf § 20 første ledd i kjøpsloven kan kjøperen ikke gjøre gjeldende som mangel noe som han kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

Han fikk mulighet til å teste varen før kjøpet ble inngått, og han fant feilen. Så lenge du ikke har gjort et eller annet magisk for å bevisst skjule feilen (som hvis en som skal selge boligen sin går til store lengder for å skjule at det er mugg i huset), har han ingen krav her. Så klart kan han velge å gå til sak, men det er garantert dyrere enn kjøpet av datamaskinen, og siden han garantert kommer til å tape vil det være en risiko for at han må betale saksomkostningene i tillegg, så det er med andre ord ikke videre smart.

Hvis du har fått pengene du har krav på ville jeg bare stått på mitt, og svart kort at dere har inngått en avtale og den er bindende.

AnonymBruker
Skrevet

KJØPSLOVEN

Ja, kjøpsloven gjelder for dette salget. Hva så? Man har jo ikke angrerett etter kjøpsloven. Du argumenterer jo for selger ved å vise til en lov som ettertrykkelig viser at det ikke finnes noen angrerett i det hele tatt. Hva er egentlig poenget med å bare svare noe helt tilfeldig? Selv synes jeg druer er godt.

TS: Du kan fint nekte. Så enkelt er det. Jeg er egentlig veldig medgjørlig når jeg selger noe på Finn, men selv jeg hadde nektet å ta tilbake en PC når kjøper har undersøkt den, påpekt et problem han fikk sett og undersøkt dimensjonene av og så i ettertid ombestemmer seg. Sorry mac, da er det for sent.

Avtalen er gjort, avtaler skal holdes og han har absolutt ingen krav mot deg når han har undersøkt og kjøpt som han har gjort. Han kan true med hva han vil, men han kan åpenbart ikke vinne frem. Klart det er kjipt for ham og ubehagelig for deg, men du har i hvert fall ingenting som helst å frykte hvis du bare sier nei. Uten forbehold.

Anonymous poster hash: 26816...184

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...