Gå til innhold

Sosial angst, bruden forventer at jeg holder tale

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er forlover for min beste venninne i August, og allerede nå gruer jeg meg så fælt at jeg føler meg desperat. Jeg sliter med sosial angst, og har forsøkt å si at jeg gjerne skulle holdt en fin tale til bruden, men jeg vet at jeg ikke klarer. Bruden svarer bare med at hun blir dypt fornærmet dersom jeg ikke holder tale. Jeg har egentlig nok bare med å faktisk være i et bryllup med 100 gjester, det krever en del av meg å skulle mingle og møte såpass mange ukjente. Jeg er gravid og har termin i oktober og er så desperat at jeg ønsker at fødselen starter 2 mnd tidligere så jeg skal slippe hele bryllupet...!

Anonymous poster hash: 02ecf...cb8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da lurer jeg på hvorfor du takket ja til å være forlover? En av tingene de skal gjøre, er å holde tale.

Har du prøvd å snakke med noen om denne sosiale angsten?

• Liker 8
Skrevet

Da får hun bare bli fornærmet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da lurer jeg på hvorfor du takket ja til å være forlover? En av tingene de skal gjøre, er å holde tale.

Jeg går til psykolog og traumebehandling. Jeg sa til venninen min at jeg ikke kunne være forlover pga dette med talen, men hun sa da at det ordner seg. Jeg regnet med hun mente at jeg ikke på død og liv da måtte holde tale. Vi er 2 forlovere. Venninen min vet om angsten og alt.

• Liker 3
Skrevet

Tenk alternativt :) Kan du spele inn ein tale med bilete som de viser på storskjerm? Då held du tale, men ikkje live, det går kanskje? Spelt inn i di eiga stove?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun bør ha forståelse for det, dessverre er det noen som blir hensynsløse bridezillaer og kaster all folkeskikk på havet. Jeg var i et bryllup hvor brudgommen ikke holdt tale av samme grunn som du beskriver, han skrev heller en sang til henne. Bruden var storfornøyd. Kunne du kanskje foreslått noe lignende?

Om ikke, så har hun jo fortsatt god tid til å finne en ny forlover.

Anonymous poster hash: a2742...5de
  • Liker 2
Skrevet

En venninne av meg var forlover for et års tid siden, og hun sliter mye med angst, depresjoner, folkemengder osv. Hun fikk litt hjelp av noen venner og lagde en veldig søt film til bruden, som ble vist blant talene. Litt bilder og film, og litt tekst lagt oppå fra forlover. Veldig koselig, og alle syntes det ble veldig bra! Så om det er mulighet for å vise film på elrret eller lignende er jo det en idé?:)

Hvis ikke det er mulig må dere jo ta en skikkelig prat om det..

• Liker 5
Skrevet

Jeg går til psykolog og traumebehandling. Jeg sa til venninen min at jeg ikke kunne være forlover pga dette med talen, men hun sa da at det ordner seg. Jeg regnet med hun mente at jeg ikke på død og liv da måtte holde tale. Vi er 2 forlovere. Venninen min vet om angsten og alt.

Hva med å holde talen med den andre forloveren? Legg inn et slideshow med bilder og musikk, slik at du kan prate minst mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste en forlover SKAL gjøre er å skrive under papirene. Ut over det er det mye tradisjon men ikke noe bundet - så det får brud og forlover finne ut av sammen. Helt greit å mene det er viktig at forloveren holder en tale, men da burde bruden ha presisert det når hun spurte om TS ville være forlover - ihvertfall om hun var klar over den sosiale angsten. TS burde nok også ha tenkt på å spørre før, men hovedansvaret for å sette rammene ligger helt klart på bruden synes jeg.

Og den bruden virker da forresten ikke spesielt koselig? Det hun gjør her i praksis er jo å si at det er viktigere at hun får en tale, enn at venninna si har en koselig kveld hun slipper å grue seg til.

Anonymous poster hash: 2d034...3f8

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde 2 forlovere og hun ene turte ikke holde tale. Det var helt i orden for meg. Denne bruden høres ikke ut som en god venninne, synes jeg.. Du sa jo tilogmed ifra da hun spurte..!

Skrevet

Spill inn en film med bilder og minner dere har, kanskje du kan holde en tale på filmen, så slipper du å si noe under selve bryllupet men får sagt noe fordet?

Skrevet

Da mener jeg at talen blir som musikk i bakgrunnen, ikke at du skal filme deg selv mens du holder en tale

Skrevet

Hvis hun viser så lite forståelse hadde jeg heller trukket meg som forlover.

Du kan jo, som foreslått, lage slideshow eller film. Er sikkert mye finere for gjestene også, å se bilder eller noe. Men jeg vet ikke om jeg hadde orket å legge energi i noe sånt for en venn som viser så lite forståelse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruden er en dust og en dårlig venninne. Om hun er kalr over angsten din, og var det da hun spurte, og du i tillegg har sagt at det blir vanskelig da hun spurte deg, er hun helt idiot om hun blir sur.

Jeg slet voldsomt med sosial angst i over femten år, og bare det å være tilstede i bryllupet ville vært en enorm utfordning. Å holde tale hadde vært fullstendig utelukket. Det er ille nok å holde tale for folk som ikke har angst.

Jeg ville sagt at nei, du kan ikke holde tale, og om det er så viktig for henne med en tale må hun finne seg en ny forlover. Punktum.

Anonymous poster hash: 98451...ca0
  • Liker 2
Skrevet

Lag en sang som alle kan synge?

AnonymBruker
Skrevet

Lag en sang som alle kan synge?

Det der er kanskje det kjipeste med bryllup. Bli småsinna bare jeg tenker på sånne sanger.

Anonymous poster hash: 7281c...d48

• Liker 4
Skrevet

Det der er kanskje det kjipeste med bryllup. Bli småsinna bare jeg tenker på sånne sanger.

Håhåhå, jeg elsker det! Det og den obligatoriske gladkristne gamle tanta som insisterer på å lese bibelvers. Eller en full onkel som holder en tale om sin egen bitter skilsmisse. Dette er jo selve sjarmen i bryllup?

AnonymBruker
Skrevet

Er vel kanskje derfor jeg ikke liker bryllup. :P

Skrevet

Jeg føler virkelig med deg. Det å holde tale er i seg selv en svært stressende ting for de aller fleste, og å gjøre det når man sliter med sosial angst attpåtil er jo helt vanvittig. Forlover eller ikke, tradisjon elle ikke - ingen MÅ eller SKAL gjøre noe man ikke vil. Og min mening er at om bruden blir fornærmet om du ikke holder tale når det er noe som er så vanskelig for deg, så er hun ikke verdt å ofre seg for. Og slikt stress er jo ikke bra når man er gravid heller...

Om du absolutt ikke vil, si nei (selv om det er vanskelig). Kanskje du kan skrive talen til henne og gi den som et fint brev? Hun har ingen grunn til å bli fornærmet uansett. Du hadde jo ikke trengt å komme i bryllupet i det heletatt..

Jeg vet det er slitsomt å "stå imot" alle forventningene om hvor utadvendt man skal være og alle forventingene om "hva man skal gjøre" fordi "alle andre gjør det", men mitt råd er; ta vare på deg selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...