lillsunshine Skrevet 27. april 2015 #1 Skrevet 27. april 2015 Hei. Jeg var hos optiker for kontroll og der ble det oppdaget at jeg har litt skjeve hornhinner. Men han sa at det var så lite at han ikke ville gå inn og korrigere (som jeg egentlig ikke vet hva han mente med), som han selv sa. I stedet har jeg endret styrken med -0,25 som han anbefalte. Jeg merket at synet automatisk føles skarpare, men jeg sliter likevel med å lese noe tekst som burde være mulig med tanke på lengde. Det blir tåkete og utydelig som jeg leser er normalt ved skeve hornhinner. Jeg er altså nærsynt. Jeg har slitt med frontal hodepine i det siste og dette har ikke forandret seg etter at jeg skiftet linsestyrke. Jeg begynner å bli ganske sikker på nå at det må skyldes de skeve hornhinnene. Jeg fortalte optikeren at jeg hadde hodepine, så han var klar over dette når han mente at jeg ikke trengte å korrigere for det. Spørsmålet er om jeg kan bestille toriske linser selv for å se om dette vil hjelpe? Jeg ser at det står at en må fylle ut sylinder og akse for å gjøre dette, og det er kanskje noen mål jeg måtte fått hos optikeren? Kan jeg gå tilbake å spørre om å få disse uten å måtte ta ny kontroll? Har jo nettopp brukt 500 kr på kontroll og 300 kr på linser med ny styrke, jeg har ikke så lyst til å betale for ny kontroll akkurat + enda nye linser. Virker ikke som det helt var riktig vurdering av optikeren?
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #2 Skrevet 27. april 2015 Om en optiker mener du ikke behøver å korrigere, så må du stole på h*n. Jeg har skjeve hornhinner og bruker fint normale linser uten problemer. Om du fortsatt er i tvil, så oppsøk en annen optiker og hør hva h*n mener. Hodepinen vil nok avta etterhvert som du venner deg til den nye styrken, det kan ta noen uker Anonymous poster hash: f6912...29f
dillyduzit Skrevet 27. april 2015 #3 Skrevet 27. april 2015 Det er en tilvenningsprosess. Gi det et par uker så vil du se forbredninger. Om du forsatt sliter da, ville jeg eventuelt tatt en tur til en annen optiker.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #4 Skrevet 27. april 2015 Er du i tvil, kan du snakke med en annen optiker.Anonymous poster hash: 26f77...ce1
lillsunshine Skrevet 27. april 2015 Forfatter #5 Skrevet 27. april 2015 Tusen takk for svar Ja, jeg tenkte litt på det at det kunne være en tilvenningsprosess med ny styrke. Da gir jeg det noe uker til og ser om hodepinen forsvinner.
LiKa1986 Skrevet 27. april 2015 #6 Skrevet 27. april 2015 jeg slet en gang jeg måtte bytte styrke, og var inn og ut av optikeren (prøvde ny optiker ettersom jeg hadde flytta) flere ganger, samt bytta glass i brillene et par ganger, som regel uten ekstra kostnad..i mitt tilfelle endte det med at jeg bytta optiker og fikk styrke som passa.. Så hvis det ikke bedrer seg så ville jeg klagd og sett om dere fant en løsning
Minya Skrevet 27. april 2015 #7 Skrevet 27. april 2015 Hei. Jeg var hos optiker for kontroll og der ble det oppdaget at jeg har litt skjeve hornhinner. Men han sa at det var så lite at han ikke ville gå inn og korrigere (som jeg egentlig ikke vet hva han mente med), som han selv sa. I stedet har jeg endret styrken med -0,25 som han anbefalte. Jeg merket at synet automatisk føles skarpare, men jeg sliter likevel med å lese noe tekst som burde være mulig med tanke på lengde. Det blir tåkete og utydelig som jeg leser er normalt ved skeve hornhinner. Jeg er altså nærsynt. Jeg har slitt med frontal hodepine i det siste og dette har ikke forandret seg etter at jeg skiftet linsestyrke. Jeg begynner å bli ganske sikker på nå at det må skyldes de skeve hornhinnene. Jeg fortalte optikeren at jeg hadde hodepine, så han var klar over dette når han mente at jeg ikke trengte å korrigere for det. Spørsmålet er om jeg kan bestille toriske linser selv for å se om dette vil hjelpe? Jeg ser at det står at en må fylle ut sylinder og akse for å gjøre dette, og det er kanskje noen mål jeg måtte fått hos optikeren? Kan jeg gå tilbake å spørre om å få disse uten å måtte ta ny kontroll? Har jo nettopp brukt 500 kr på kontroll og 300 kr på linser med ny styrke, jeg har ikke så lyst til å betale for ny kontroll akkurat + enda nye linser. Virker ikke som det helt var riktig vurdering av optikeren? Har du litt skjeve hornhinner og bruker linser, og optikeren sier at du bare kan gå opp litt i styrke, betyr det som regel at du har for lite skjevhet til at det kan korrigeres med toriske linser. Jeg har nemlig samme "problemet". Brillene mine korrigerer for astigmatismen med riktig akse- og sylinderverdi for hvert øye fordi brilleverdier alltid kan slipes til svært små marginer. Men det finnes ikke toriske linser som korrigerer for de akse- og sylinderverdiene jeg har, så i stedet har jeg bare 0,25 og 0,50 ekstra i linsene for å korrigere synet for astigmatismen når jeg bruker linser. Dette vil aldri bli helt optimalt, selv om synet blir noe skarpere vil du fortsatt merke at det er "noe" som ikke stemmer helt. Jeg merker det veldig godt når jeg bytter fra briller til linser og omvendt; jeg ser litt skjevt i noen minutter før det roer seg. Jeg håper for min egen del at hornhinnene enten blir mindre skjeve, eller at de blir skjeve nok til at jeg får toriske linser for å unngå at forskjellen mellom briller og linser er så stor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå