Miss-Grey Skrevet 27. april 2015 #1 Skrevet 27. april 2015 I tilfelle: er det dumt? Jeg har ganske begrenset økonomi frem til jeg er ferdigutdannet, men jeg kunne gjerne tenke meg å lære mer om aksjemarkedet, mest av ren nysgjerrighet. Nå har jeg i tillegg oppdaget et lite selskap, som har produkter jeg har veldig tro på, og det kunne vært artig å kjøpe en eller to aksjer fra dem, samt en aksje i et "trygt" selskap i tillegg. Det er ikke snakk om å legge mer enn 500-600 kroner i dette i første omgang. Så vidt jeg forstår er det mulig å kjøpe enkeltaksjer selv, og slippe forvaltningskostnader? Blir det mye styr med selvangivelsen? Er det noen som har noen synspunkter eller tips?
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #2 Skrevet 27. april 2015 Ikke mer enn 500-600 kr på dette i første omgang? Men har du sjekket hva prisen er pr aksje da? Har du råd til en eneste aksje? Aksjer selges i mange prisklasser. Anonymous poster hash: 5b939...eaa
Miss-Grey Skrevet 27. april 2015 Forfatter #3 Skrevet 27. april 2015 Ikke mer enn 500-600 kr på dette i første omgang? Men har du sjekket hva prisen er pr aksje da? Har du råd til en eneste aksje? Aksjer selges i mange prisklasser. Anonymous poster hash: 5b939...eaa Jeg har selvfølgelig sjekket prisen på aksjene, og den ligger på rundt to hundre norske kroner stykket, så budsjettet er ikke i veien for å kjøpe to-tre aksjer. Jeg er primært interessert i innspill på om det går an å gjøre dette uten forvaltningskostnader, og om dette blir komplisert med tanke på selvangivelsen.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #4 Skrevet 27. april 2015 Forvaltningskostnader får du ikke, da du kjøper enkeltaksjer selv. Men kostnad for kjøp/salg kan bli dyrt når du bare skal handle for hundrelapper. Nordnet har into-tilbud hvor du får kjøpe for 9 kroner/aksje, om du kjøper aksjer i ett selskap for 600 kroner, blir kostnaden 9/600 = 1,5%. Selv velger jeg å aldri betale mer enn 0,5%, da med kurtasje på 39 kroner. Om du bare skal leke deg litt, er 1,5% og 9 kroner ingenting, men i lengden blir prosentene mye penger, om du har tenkt å fortsette med "skikkelige" penger. Børsnoterte aksjer i Norge blir rapportert til skatteetaten automatisk, alt du må gjøre er å sjekke om tallene stemmer. Anonymous poster hash: 5302d...cda 1
Miss-Grey Skrevet 27. april 2015 Forfatter #5 Skrevet 27. april 2015 Forvaltningskostnader får du ikke, da du kjøper enkeltaksjer selv. Men kostnad for kjøp/salg kan bli dyrt når du bare skal handle for hundrelapper. Nordnet har into-tilbud hvor du får kjøpe for 9 kroner/aksje, om du kjøper aksjer i ett selskap for 600 kroner, blir kostnaden 9/600 = 1,5%. Selv velger jeg å aldri betale mer enn 0,5%, da med kurtasje på 39 kroner. Om du bare skal leke deg litt, er 1,5% og 9 kroner ingenting, men i lengden blir prosentene mye penger, om du har tenkt å fortsette med "skikkelige" penger. Børsnoterte aksjer i Norge blir rapportert til skatteetaten automatisk, alt du må gjøre er å sjekke om tallene stemmer. Anonymous poster hash: 5302d...cda Tusen takk for fint og utfyllende svar, det var akkurat det jeg ønsket å vite! Ni kroner går helt greit, men jeg ser absolutt poenget ditt. Jeg skal huske det hvis jeg vil kjøpe flere aksjer senere, men jeg tror ikke det kommer til å bli prioritert de første 10-15 årene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå