Sugar&Spice Skrevet 27. april 2015 #1 Skrevet 27. april 2015 Hei hei! Jeg har tapt 1000 kr på iHerb i løpet av de siste månedene(sukk.... ). Jeg betalte varene med mitt vanlige visakort, og regner pengene som tapt(bestilt med non-refundable shipping...) . Jeg har i etterkant fått høre fra mange at man burde bestille ting på nett med Mastercard, i tilfelle varene ikke kommer frem etc. Nå hørte jeg med banken min (DNB, chat i nettbank) - og de sa at man IKKE får tilbake pengene, men at de anbefaler å bruke mastercard fordi man kan reklamere beløp man ikke vedkjenner seg, men at jeg ikke ville fått tilbake pengene. Jeg er bare mer forvirret, jeg. Hva er det som stemmer? Hvorfor skal man betale med mastercard når man ikke får det refundert uansett?
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #2 Skrevet 27. april 2015 Hver gang jeg ser noen som bruker DNB rister jeg på hodet! Dette er typisk. Har du brukt Visa kredittkort? Da skal du kunne si du ikke godkjenner beølpet og få det refundert. Jeg har ved Mastercard bruk fått refundert betalinger fra Europark, og andre mindre beløp., Bytt bank, få deg Mastercard og bruk det ved netthandel, betaling av drivstoff og parkering om dette er aktuelt for deg å handle. Anonymous poster hash: ee471...c61
Sugar&Spice Skrevet 27. april 2015 Forfatter #3 Skrevet 27. april 2015 (endret) Hver gang jeg ser noen som bruker DNB rister jeg på hodet! Dette er typisk. Har du brukt Visa kredittkort? Da skal du kunne si du ikke godkjenner beølpet og få det refundert. Jeg har ved Mastercard bruk fått refundert betalinger fra Europark, og andre mindre beløp., Bytt bank, få deg Mastercard og bruk det ved netthandel, betaling av drivstoff og parkering om dette er aktuelt for deg å handle.Anonymous poster hash: ee471...c61 Nei, jeg har jo skrevet at jeg har brukt mitt vanlige VISA-kort, ikke mastercard. Burde kanskje skrevet at det var debetkort, men anser jo pengene som tapt. Og jeg har skrevet her at banken mener at jeg IKKE ville fått det refundert, SELV om jeg bruker mastercardet. Bytter ikke bank pga en "filleting" som dette, når DNB er banken som kommer til å gi meg best boliglån når den tiden kommer. Hvorfor er det forskjellig oppfattelser av dette med mastercardbruk på nett? Det er det jeg lurer på. PS: jeg har mastercard, men skal kun brukes i nødsituasjoner og reisebestillinger, ikke 350x3 bestillinger fra nettet.... Endret 27. april 2015 av LaurenC
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #4 Skrevet 27. april 2015 Fordelen med kredittkort, uavhenhig av om det er MasterCard, Visa eller noe annet, er at pengene ikke blir trukket direkte fra kontoen. Oppstår det problemer slipper du å sitte igjen med tom konto. Du kan også la være å betale kredittkortregningen dersom du av en eller annen grunn bestrider kravet, og du har dermed ikke trengt å legge ut for beløpet. Du bør derimot være sikker på at du har en god sak før du unnlater å betale. Har du krav på pengene tilbake spiller det ingen rolle om du har benyttet debet- eller kredittkort, men med debetkort har du ikke pengene disponible før banken krediterer kortet/kontoen din. Anonymous poster hash: 79533...4e3
Sugar&Spice Skrevet 27. april 2015 Forfatter #5 Skrevet 27. april 2015 1. Fordelen med kredittkort, uavhenhig av om det er MasterCard, Visa eller noe annet, er at pengene ikke blir trukket direkte fra kontoen. Oppstår det problemer slipper du å sitte igjen med tom konto. 2. Du kan også la være å betale kredittkortregningen dersom du av en eller annen grunn bestrider kravet, og du har dermed ikke trengt å legge ut for beløpet. Du bør derimot være sikker på at du har en god sak før du unnlater å betale. 3. Har du krav på pengene tilbake spiller det ingen rolle om du har benyttet debet- eller kredittkort, men med debetkort har du ikke pengene disponible før banken krediterer kortet/kontoen din. Anonymous poster hash: 79533...4e3 1. Ja, det skjønner jeg. Og det hadde jo vært fint i mitt tilfelle der 1 000 kr er borte fra konto, men ingen varer i postkassen 2. Hva er i såfall en "god sak"? Skjønner at om noen har rappa kortet mitt og makset det ut, er det gode grunner. Men er feks internettvarer som ikke kommer frem god nok grunn? 3. ... og hvorfor skal jeg da bruke mastercard om jeg kan få tilbake pengene uansett? Fordi jeg må vente med debetkortet? Derfor jeg er litt forvirret
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #6 Skrevet 27. april 2015 Ved bruk av Mastercard er du beskyttet av Finansavtaleloven. Generelt vil nok slike klagesaker gå raskere ved bruk av kredittkort.. Anonymous poster hash: 2b383...b7b
Sugar&Spice Skrevet 27. april 2015 Forfatter #7 Skrevet 27. april 2015 Ved bruk av Mastercard er du beskyttet av Finansavtaleloven. Generelt vil nok slike klagesaker gå raskere ved bruk av kredittkort.. Anonymous poster hash: 2b383...b7b Det forklarer jo saken veldig mye raskere. Takk skal du ha
sweg Skrevet 27. april 2015 #8 Skrevet 27. april 2015 Tror ikke det er en gyldig nok grunn til å refundert penger fra MasterCard om varene dine ikke kommer fram. Spesielt om du har fått bekreftelse fra iHerb at de har blitt sendt ut. Det er alltids en sjanse å ta når man sender ting av verdi som brev, spesielt over lange avstander som USA til Norge. Umulig for de i Posten å spore opp osv. Hvor lang tid har det gått siden varene ble sendt fra iHerb? Kanskje de bare er forsinket pga. fortolling og slikt?
Sugar&Spice Skrevet 27. april 2015 Forfatter #9 Skrevet 27. april 2015 1. Tror ikke det er en gyldig nok grunn til å refundert penger fra MasterCard om varene dine ikke kommer fram. Spesielt om du har fått bekreftelse fra iHerb at de har blitt sendt ut. Det er alltids en sjanse å ta når man sender ting av verdi som brev, spesielt over lange avstander som USA til Norge. Umulig for de i Posten å spore opp osv. 2. Hvor lang tid har det gått siden varene ble sendt fra iHerb? Kanskje de bare er forsinket pga. fortolling og slikt? 1. Det er greit, men hvorfor anbefaler folk da å handle på nett med mastercard når det ikke vil refundere? 2. Det har gått makstid siden bestilling, og de er begge under 350krnivå så burde ikke blitt stoppet i tollen. Nå er problemet at det jeg har bestilt er spiselig, så om det kommer frem om tre-fire mnd plutselig er jo alt verdiløst uansett. --------- Det er greit at det alltids er en sjanse for at det ikke kommer frem(og derfor har jeg forsont meg med at den 1000-lappen er tapt), men det er ikke spørsmålet mitt. Hvorfor anbefaler folk å handle med mastercard når det i praksis ikke har noen innvirkning på refunsjon om det skulle skje at det ikke kommer frem?
sweg Skrevet 27. april 2015 #10 Skrevet 27. april 2015 1. Det er greit, men hvorfor anbefaler folk da å handle på nett med mastercard når det ikke vil refundere? 2. Det har gått makstid siden bestilling, og de er begge under 350krnivå så burde ikke blitt stoppet i tollen. Nå er problemet at det jeg har bestilt er spiselig, så om det kommer frem om tre-fire mnd plutselig er jo alt verdiløst uansett. --------- Det er greit at det alltids er en sjanse for at det ikke kommer frem(og derfor har jeg forsont meg med at den 1000-lappen er tapt), men det er ikke spørsmålet mitt. Hvorfor anbefaler folk å handle med mastercard når det i praksis ikke har noen innvirkning på refunsjon om det skulle skje at det ikke kommer frem? Åja, nå har jeg aldri blitt lurt når jeg har handlet på nett, men jeg har hørt skrekkhistorier om folk som har handlet på Ebay og betalt mye penger for gjenstander som aldri blir sendt ut eller at de får noe helt annet i posten. Som f.eks. disse brudekjolene folk bestiller via. Ebay. Og om selger da nekter å refundere, så kan man klage på dette. Siden MasterCard er under finansavtaleloven (eller hva personen over skrev), så skal det være lettere å lage en klagesak og faktisk få refundrert beløpet enn med vanlig debetkort.
Illuminatum Skrevet 27. april 2015 #11 Skrevet 27. april 2015 Hei hei! Jeg har tapt 1000 kr på iHerb i løpet av de siste månedene(sukk.... ). Jeg betalte varene med mitt vanlige visakort, og regner pengene som tapt(bestilt med non-refundable shipping...) . Jeg har i etterkant fått høre fra mange at man burde bestille ting på nett med Mastercard, i tilfelle varene ikke kommer frem etc. Nå hørte jeg med banken min (DNB, chat i nettbank) - og de sa at man IKKE får tilbake pengene, men at de anbefaler å bruke mastercard fordi man kan reklamere beløp man ikke vedkjenner seg, men at jeg ikke ville fått tilbake pengene. Jeg er bare mer forvirret, jeg. Hva er det som stemmer? Hvorfor skal man betale med mastercard når man ikke får det refundert uansett? Du får jo ikke tilbake noe du ikke har betalt. Bruker du MC så får du faktura på beløpet og før den betales så klager du.
Million Skrevet 27. april 2015 #12 Skrevet 27. april 2015 (endret) Hvorfor anbefaler folk å handle med mastercard når det i praksis ikke har noen innvirkning på refunsjon om det skulle skje at det ikke kommer frem? Jeg har hatt Mastercard i mange år (ca 15 år) og har aldri benyttet meg av noen annen betalingsmåte på nettet. Unntaket er Paypal, men da er det Mastercard jeg har knyttet opp til Paypalkontoen også. Alt på nett betales med Mastercard, med andre ord. To-tre ganger har jeg opplevd at kortnummeret mitt er kommet på avveie. Antageligvis er en eller annen nettbutikk blitt hacket og kortnummerne stjålet. Da er det veldig greit å vite at det ikke har gått utover bankkontoen min, men bare Mastercard, der man har klagerett og ikke må ut med en krone! For eksempel; en gang dukket det opp en faktura fra Mastercard på et kort jeg visste jeg hadde 0 saldo på, og ikke hadde brukt på et halvt år. Regningen inneholdt et kjøp på en nettbutikk i USA som solgte våpen og jaktutstyr.... Altså ikke akkurat noe typisk kjøp for meg. Jeg kontaktet kortutsteder og klaget på telefon. Fikk beskjed om å sende klagen pr email, og fikk tilbake et skjema jeg skulle fylle ut der jeg offisielt bestrider det kjøpet og hevder at det ikke er foretatt av meg. De trodde på meg uten å stille spørsmål, og kjøpet ble avvist, regningen kansellert. Jeg behøvde ikke betale noenting og kunne rive regningen. Samme skjedde en annen gang med et annet Mastercard. Fikk en regning midt på vinteren på et kjøp som var foretatt på Kypros (!), et sted jeg ikke hadde satt mine bein. Klaget på den regningen og kjøpet, og samme prosedyre. Ble trodd uten at noen særlig spørsmål ble stilt, og regningen ble slettet. Jeg slapp å betale noe. Hadde jeg benyttet meg av VISA på nettet, ville disse svindelforsøkene blitt tappet direkte fra min bankkonto, og det ville tatt tid å klage og få pengene refundert. Hadde det vært store beløp også, kunne jeg jo blitt ruinert mens jeg ventet på refundering. En gang jeg bestilte en vare fra en nettbutikk i Nederland som jeg betalte med Paypal (som igjen var knyttet til Mastercardet mitt), så endte det med at jeg aldri fikk varen. Jeg ventet i ukesvis, og forsøkte gjentatte ganger å kontakte butikken på email. Fikk ingen respons. Til slutt sendte jeg dem en email og truet med å gå til Paypal, men hørte ikke noe da heller. Så jeg registrerte en offentlig klage på Paypal sine sider om saken, og etter et par utvekslinger med dem, der de prøvde å få avsender i tale på mine vegne, så besluttet Paypal å trekke betalingen i retur fra selger og gi meg tilbake pengene på kortet mitt. Jeg tapte altså ingenting, takket være Paypals gode klagerutiner. Får man ikke varen, har man rett til det. Dette høres kanskje mye ut, med tre sånne tilfeller, men husk at disse er spredd over femten år som jeg har vært innehaver av Mastercard, så det er ikke mye. Endret 27. april 2015 av Million
Sugar&Spice Skrevet 27. april 2015 Forfatter #13 Skrevet 27. april 2015 Åja, nå har jeg aldri blitt lurt når jeg har handlet på nett, men jeg har hørt skrekkhistorier om folk som har handlet på Ebay og betalt mye penger for gjenstander som aldri blir sendt ut eller at de får noe helt annet i posten. Som f.eks. disse brudekjolene folk bestiller via. Ebay. Og om selger da nekter å refundere, så kan man klage på dette. Siden MasterCard er under finansavtaleloven (eller hva personen over skrev), så skal det være lettere å lage en klagesak og faktisk få refundrert beløpet enn med vanlig debetkort. Ja, den er grei, og i dette tilfelle kan jeg forstå hvorfor man skal bruke Mastercard. Du får jo ikke tilbake noe du ikke har betalt. Bruker du MC så får du faktura på beløpet og før den betales så klager du. Ja, men jeg spurte jo nettopp DNB om dette. De ville nok mest sannsynlig ikke godkjent dette som en gyldig grunn, og da må jeg betale allikevel. Og da må jeg betale for varer jeg ikke har fått. Da er det jo samma shit om jeg betaler med mastercard eller ikke, det må betales uansett.
Sugar&Spice Skrevet 27. april 2015 Forfatter #14 Skrevet 27. april 2015 Jeg har hatt Mastercard i mange år (ca 15 år) og har aldri benyttet meg av noen annen betalingsmåte på nettet. Unntaket er Paypal, men da er det Mastercard jeg har knyttet opp til Paypalkontoen også. Alt på nett betales med Mastercard, med andre ord. To-tre ganger har jeg opplevd at kortnummeret mitt er kommet på avveie. Antageligvis er en eller annen nettbutikk blitt hacket og kortnummerne stjålet. Da er det veldig greit å vite at det ikke har gått utover bankkontoen min, men bare Mastercard, der man har klagerett og ikke må ut med en krone! For eksempel; en gang dukket det opp en faktura fra Mastercard på et kort jeg visste jeg hadde 0 saldo på, og ikke hadde brukt på et halvt år. Regningen inneholdt et kjøp på en nettbutikk i USA som solgte våpen og jaktutstyr.... Altså ikke akkurat noe typisk kjøp for meg. Jeg kontaktet kortutsteder og klaget på telefon. Fikk beskjed om å sende klagen pr email, og fikk tilbake et skjema jeg skulle fylle ut der jeg offisielt bestrider det kjøpet og hevder at det ikke er foretatt av meg. De trodde på meg uten å stille spørsmål, og kjøpet ble avvist, regningen kansellert. Jeg behøvde ikke betale noenting og kunne rive regningen. Samme skjedde en annen gang med et annet Mastercard. Fikk en regning midt på vinteren på et kjøp som var foretatt på Kypros (!), et sted jeg ikke hadde satt mine bein. Klaget på den regningen og kjøpet, og samme prosedyre. Ble trodd uten at noen særlig spørsmål ble stilt, og regningen ble slettet. Jeg slapp å betale noe. Hadde jeg benyttet meg av VISA på nettet, ville disse svindelforsøkene blitt tappet direkte fra min bankkonto, og det ville tatt tid å klage og få pengene refundert. Hadde det vært store beløp også, kunne jeg jo blitt ruinert mens jeg ventet på refundering. En gang jeg bestilte en vare fra en nettbutikk i Nederland som jeg betalte med Paypal (som igjen var knyttet til Mastercardet mitt), så endte det med at jeg aldri fikk varen. Jeg ventet i ukesvis, og forsøkte gjentatte ganger å kontakte butikken på email. Fikk ingen respons. Til slutt sendte jeg dem en email og truet med å gå til Paypal, men hørte ikke noe da heller. Så jeg registrerte en offentlig klage på Paypal sine sider om saken, og etter et par utvekslinger med dem, der de prøvde å få avsender i tale på mine vegne, så besluttet Paypal å trekke betalingen i retur fra selger og gi meg tilbake pengene på kortet mitt. Jeg tapte altså ingenting, takket være Paypals gode klagerutiner. Får man ikke varen, har man rett til det. Dette høres kanskje mye ut, med tre sånne tilfeller, men husk at disse er spredd over femten år som jeg har vært innehaver av Mastercard, så det er ikke mye. Ja, dette forklarer hvorfor man skal bruke Mastercard. DNB sa også at det er raskere responstid (altså, du får bare slettet kredittbeløpet på MC istedenfor at du må vente på å få det refundert) på klagesaker, til sammenlikning med debetkort-bruk. Poenget mitt er jo nettopp at jeg ikke ville fått refundert disse 1000 kr uansett. HVORFOR blir det da anbefalt å handle med mastercard, når det ikke villet hjulpet meg i det hele tatt?!? I teorien sier dere det som er mest logisk - men banken sier at det i praksis ikke fungerer slik. Hvorfor?
Million Skrevet 27. april 2015 #15 Skrevet 27. april 2015 (endret) Poenget mitt er jo nettopp at jeg ikke ville fått refundert disse 1000 kr uansett. HVORFOR blir det da anbefalt å handle med mastercard, når det ikke villet hjulpet meg i det hele tatt?!? Tror du har misforstått litt. Du får ikke refundert ALT ved bruk av Mastercard - uansett årsak. Det er uansett tryggest og best å handle med kredittkort på nett, fordi det ikke gir eventuelle svindlere fri tilgang direkte til din bankkonto. Men det betyr ikke at Mastercard gir kunden tilbake penger i ALLE SLAGS tilfeller. I noen tilfeller må man ta støyten selv. Hvis selger hevder fast bestemt at varen ER sendt, så er det altså postens feil. Og det refunderer ikke Mastercard, såvidt meg bekjent (eller....vent litt, har jeg ikke lest noe om det? Må sjekke opp) Det pleier å være en risiko man selv må ta, at en pakke kommer bort i postgangen. Så Mastercard refunderer ikke uansett grunn, men i mange tilfeller gjør de det. Spesielt hvis salgsstedet f.eks. har trukket for mye (du kan henvise til bestillingsbekreftelse der egentlig sum står, og henvise til den eller de summene som faktisk ble trukket), da kan du klage og be Mastercard om å slette det ene beløpet for eksempel, hvis det ikke stemmer. Selv har jeg ingen som helst problemer med Mastercard og ble trodd uten noen tvilende spørsmål overhodet, de gangene feil skjedde med meg. Ble også trodd av Paypal. Men det garanterer ikke at absolutt alle blir trodd av Mastercard. Det kan være ting som setter saken i tvil, eller som gjør det sannsynlig at man kanskje lyver og forsøker seg på noe svindel, og da kan det hende man ikke får slettet transaksjonen. Endret 27. april 2015 av Million
Million Skrevet 27. april 2015 #16 Skrevet 27. april 2015 I denne artikkelen står det at du KAN få pengene tilbake hvis du f.eks. ikke mottar varen din som du bestilte på nett: http://www.dinside.no/859923/visa-eller-mastercard 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #17 Skrevet 27. april 2015 TS, hvor lenge er det siden du bestilte varene? Har du snakket iHerb? Jeg har nemlig netthandlet i over 7 år nå, sikkert over 300 kjøp, hvor iHerb har stått for en del av de. Og har faktisk aldri opplevd å ikke få varen min. Så syns det høres rart ut at det har skjedd tre ganger (hvis jeg forstod det riktig) med deg? Da virker det som at det må ha skjedd en svikt i systemet? Anonymous poster hash: cd8a7...a28
Sugar&Spice Skrevet 27. april 2015 Forfatter #18 Skrevet 27. april 2015 TS, hvor lenge er det siden du bestilte varene? Har du snakket iHerb? Jeg har nemlig netthandlet i over 7 år nå, sikkert over 300 kjøp, hvor iHerb har stått for en del av de. Og har faktisk aldri opplevd å ikke få varen min. Så syns det høres rart ut at det har skjedd tre ganger (hvis jeg forstod det riktig) med deg? Da virker det som at det må ha skjedd en svikt i systemet? Anonymous poster hash: cd8a7...a28 Har pratet med iHerb ja. Bestilte varene i starten av mars. Så det har jo ikke gått FULLE to mnd enda, men er vel ikke mer enn 5-6 dager fra... To pakker som ble bestilt samme dag er sporløst borte. Har seriøst begynt å lure på om de har sunket i havet eller styrtet med flyet i alpene. Den siste pakken ble bestilt nå for snart 3 uker siden. Den er sikkert på vei altså, men de har ALLTID kommet innen to uker, derfor jeg blir obs på det. iHerb tar ingen ansvar, sier de skal sjekke opp saken men hører aldri fra de igjen i etterkant. Nå er også hele ordrehistorikken min slettet fra brukeren min. Føler at jeg ikke blir hørt i det hele tatt, og at de bare feier problemet under teppet. Sykt surt Vet jo at iHerb er en ordentlig nettside, så jeg er sikkert bare maks uheldig. Uheldig, og misfornøyd. Får ingen anrre svar annet enn å være tålmodig. Syns jeg har vært det lenge nå....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå