Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For en stund siden dro jeg på legevakten. Jeg har aldri vært der før, men dro inn fordi jeg hadde brystsmerter. Disse ble ikke tatt på alvor, og jeg gikk ikke til legen igjen før tre dager senere. Ble da sendt på sykehuset og fikk behandlingen jeg trengte. I og for seg har det gått greit selv om jeg fikk sen behandling, men jeg tenker på at jeg burde ha klaget så slike symptomer ikke blir oversett igjen, de kan enkelt sjekkes med en blodprøve som heter D-dimer. Denne ble tatt da jeg kom på sykehuset igjen.

Fristen for å klage ser ut til å ha gått ut siden det er snakk om fire uker. Jeg tenker mest på at jeg kanskje burde klaget likevel siden det kanskje kan bidra til at andre etter meg får den hjelpen de trenger.

Hva tenker dere? Er det noen vits?

Anonymous poster hash: 9dd15...bd1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ring og snakk med Helsetilsynet i ditt fylke, de sogner under Fylkesmannen.

Pasientombudet kan og hjelpe med veiledning.,

Anonymous poster hash: 24a1f...0ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min nesten nyfødte sønn fikk feber og masse utslett på kroppen vi dro til legen men fikk time hos en annen enn fastlegen, han avfeide det med allergi via morsmelka. Dagen etter så sønnen vår mye verre ut, helt grusomt ille, så vi dro rett til sykehuset og han ble innlagt. Det var en alvorlig infeksjon og til tross for at han drakk melk som før så var han alvorlig dehydrert og ikke langt unna å dø. Takk og lov for at vi dro til sykehuset så han overlevde. Angrer veldig på at vi ikke klagde på legen på legekontoret. Men heldigvis har han flyttet. Har gått over 1 år nå.

Men ofte så gjør leger slike feil, dessverre, vet ikke hvor vanlig det er å klage.

Anonymous poster hash: cbc9b...512

AnonymBruker
Skrevet

Du kan klage til fylkeslegen. Men husk at sykdom i utvikling vil endre seg mye på tre dager, så selv om du ble lagt inn etter tre dager, betyr ikke det at det var behov for innleggelse den dagen du var på legevakten. Dersom du mente deg så syk hadde det vel vært natulig å gå til ny lege dagen etter? Ikke alle legevakter måler d-dimer heller, ikke den trenger ikke ha noen betydning i det hele tatt, da det er mange årsaker til at den stiger.

Anonymous poster hash: 107aa...045

AnonymBruker
Skrevet

Du kan klage til fylkeslegen. Men husk at sykdom i utvikling vil endre seg mye på tre dager, så selv om du ble lagt inn etter tre dager, betyr ikke det at det var behov for innleggelse den dagen du var på legevakten. Dersom du mente deg så syk hadde det vel vært natulig å gå til ny lege dagen etter? Ikke alle legevakter måler d-dimer heller, ikke den trenger ikke ha noen betydning i det hele tatt, da det er mange årsaker til at den stiger.

Anonymous poster hash: 107aa...045

Det var snakk om blodpropp i begge lunger, og ved sen behandling fører dette til at arrvev dannes. Så det burde blitt behandlet med en gang, men legen sa det var uvi på tross av pusteproblemer.

Jeg gikk ikke til legen før etter tre dager igjen fordi jeg har tiltro til at jeg får riktig behandling. Noe jeg visst ikke burde hatt tiltro til likevel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken behandling var det du fikk 3 dager etterpå? Hvis det var en behandling som ikke trengtes å gis akutt, så er det egentlig ikke så mye å klage på?

Anonymous poster hash: 1095f...59f
AnonymBruker
Skrevet

Det var snakk om blodpropp i begge lunger, og ved sen behandling fører dette til at arrvev dannes. Så det burde blitt behandlet med en gang, men legen sa det var uvi på tross av pusteproblemer.

Jeg gikk ikke til legen før etter tre dager igjen fordi jeg har tiltro til at jeg får riktig behandling. Noe jeg visst ikke burde hatt tiltro til likevel.

Er jo mulig det uansett var for sent å gi den akutte behandlingen da du var på legevakten. Isåfall har det ikke så mye å si.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken behandling var det du fikk 3 dager etterpå? Hvis det var en behandling som ikke trengtes å gis akutt, så er det egentlig ikke så mye å klage på?

Jo, det er en behandling som skal gis akutt, med blodfortynnende.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke var ute raskt nok så var det uansett for sent.

Men du kan sikkert klage. Men selv om du prøver å klage "på legen" går nok klagen til hele legevakt-avdelingen. Og den tilhører vel kommunen. Og kommunen er jo full av byråkrater. Så det høres slitsomt ut. Men gjør det du føler er riktig. :)

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det kan skade å sende inn en klage...! Det er jo ikke slik du ønsker å få penger tilbake, men at du ønsker at de skal skjerpe seg - det trenger vi! :)

Jeg vurderte å klage inn på behandlingstid selv, men droppet det fordi det ble for mye mas og liv står ikke på spill. :)
Brukt 2 år på utredning av øynene mine, nå er snart studiene mine ferdig og jeg har kjempet meg igjennom et helvettes pensum uten å egentlig ha evnen til å lese. Får bli en slik kudos til meg og leve med at jeg ikke får a på eksamen.

Anonymous poster hash: 0ebe2...798
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er ikke fordi jeg har lyst til å skape mye bry. Mer fordi dette underdiagnostiseres hos unge jenter som går på hormonprevensjon. Noe legen ikke engang spurte om. Så det er jo ikke fordi jeg vil være vanskelig, men fordi jeg vil at legene skal gjøre jobben de er utdannet til å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Her er tiltak fra legevaktshåndboka:

Innleggelse. Lav terskel for innleggelse ved klinisk mistanke.

Før og under transport, vurder:

Oksygen? 10 liter/minutt.

Morfin? 5–10 mg intravenøst ved smerter og angst.

Heparin? Ved klar mistanke om svær lungeemboli hos alvorlig syk pasient med hemodynamisk påvirkning og lang transportvei til sykehus, kan prehospital heparinbehandling være aktuelt. Konferer med sykehuset på forhånd (obs – differensialdiagnoser). Mulige regimer:

Standard heparin, 10 000 IE intravenøst, eller

Lavmolekylært heparin subkutant. Fragmin® 5000 IE subkutant eller Klexane® 40 mg subkutant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...