AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #1 Skrevet 27. april 2015 Hundene våre er utrolig sjelden i bånd, siden de vanligvis er løse i hagen. Men en sjelden gang når man f.eks. er på besøk hos andre, må man binde dem hvis noen er allergiske eller redde. Siden de ikke er vant med det, står de og piper, småbjeffer o.l. og vil komme bort. Hvordan kan man trene dem av med dette og få dem til å slappe av? Anonymous poster hash: cb571...3ed
Tabris Skrevet 27. april 2015 #2 Skrevet 27. april 2015 Hva med å trene dem til å bli liggende på et teppe, evt burtrening? Søk på "crate games" eller "burleker" så kommer det opp mange teknikker man kan bruke for å venne hunden til å trives i bur. (Det er altså ikke bare snakk om å dytte hunden inn, lukke døra og vente til den har hylt fra seg). Å bruke bur av og til slik du nevner gjør ingenting, det må bare ikke bli misbrukt og bli et oppholdssted for hunden.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #3 Skrevet 27. april 2015 Hva med å trene dem til å bli liggende på et teppe, evt burtrening? Søk på "crate games" eller "burleker" så kommer det opp mange teknikker man kan bruke for å venne hunden til å trives i bur. (Det er altså ikke bare snakk om å dytte hunden inn, lukke døra og vente til den har hylt fra seg). Å bruke bur av og til slik du nevner gjør ingenting, det må bare ikke bli misbrukt og bli et oppholdssted for hunden. Vi har egentlig ikke brukt bur på dem heller, de er alltid fri siden vi egentlig ikke har hatt behov for det før nå (samboer har en tante som er redd). Det er snakk om en gang eller to på sommeren, men det er jo liksom kjedelig nok hvis vi skal sitte og spise og de bare piper. Vi prøvde med bur for noen år siden, men vi solgte det igjen siden hunden bare pep der også. Den andre hunden er snart 7 år, så det er kanskje litt sent å venne henne til å være i bur? Vet liksom ikke helt om jeg har lyst til å bruke penger på to bur for å bruke dem et par ganger hver sommer. Hjelper vel ikke akkurat at de får godis til det tyter ut av ørene på dem der vi er på besøk (når tanten ikke er til stede).. De er veldig flinke hjemme, men de glemmer alt de kan når besteforeldrene til samboer ikke gidder å høre på oss ang dette. Så jeg tenkte at vi kanskje får trene litt på det hjemme i første omgang. De er flinke til å "bli", men går det mer enn et par minutter begynner de å sutre fordi de er utålmodige. Anonymous poster hash: cb571...3ed
Tabris Skrevet 27. april 2015 #4 Skrevet 27. april 2015 (endret) Hvis det bare er en gang eller to, er det bedre for dem å bare være hjemme? Evt få noen til å passe dem, hvis dere er lenge borte? Hunden vil selvsagt pipe i buret når den ikke er vant med det. Derfor jeg skrev at du kan søke opp "crate games". Hvis du bare lukker burdøren på en hund som ikke er vant, så vil den selvsagt pipe. Dette må jo trenes. Endret 27. april 2015 av Tabris
Portvinpiken Skrevet 27. april 2015 #5 Skrevet 27. april 2015 Vi har egentlig ikke brukt bur på dem heller, de er alltid fri siden vi egentlig ikke har hatt behov for det før nå (samboer har en tante som er redd). Det er snakk om en gang eller to på sommeren, men det er jo liksom kjedelig nok hvis vi skal sitte og spise og de bare piper. Vi prøvde med bur for noen år siden, men vi solgte det igjen siden hunden bare pep der også. Den andre hunden er snart 7 år, så det er kanskje litt sent å venne henne til å være i bur? Vet liksom ikke helt om jeg har lyst til å bruke penger på to bur for å bruke dem et par ganger hver sommer. Hjelper vel ikke akkurat at de får godis til det tyter ut av ørene på dem der vi er på besøk (når tanten ikke er til stede).. De er veldig flinke hjemme, men de glemmer alt de kan når besteforeldrene til samboer ikke gidder å høre på oss ang dette. Så jeg tenkte at vi kanskje får trene litt på det hjemme i første omgang. De er flinke til å "bli", men går det mer enn et par minutter begynner de å sutre fordi de er utålmodige. Anonymous poster hash: cb571...3ed Jeg er helt enig ang. å begynne med noe så unødvendig som bur. Men er dere der på besøk en dag eller er det overnatting også? Kunne dere ikke bare hatt de i bilen?
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #6 Skrevet 28. april 2015 Jeg er helt enig ang. å begynne med noe så unødvendig som bur. Men er dere der på besøk en dag eller er det overnatting også? Kunne dere ikke bare hatt de i bilen? Det som er problemet er at det liksom er familiens landsted, og vi er der veldig mye om sommeren, mye for hundenes skyld også. Det er veldig sånn at familien kommer og går, også er vi på brygga og bader og sånn. Men noen ganger kommer denne tanten som er redd, og det er sånt som er litt vanskelig å planlegge. Kan ikke ha hundene hjemme i tilfelle hun kommer. Det er ikke et veldig stort problem, men jeg tenker generelt at vi burde ha trent mer på at hundene må roe seg og at de ikke alltid er i fokus (noe de har litt lett for å være der siden det er besteforeldre som skjemmer dem bort). Synes det er litt varmt for å ha dem i bilen (det er jo på disse dagene det er fint vær og vi bader), da ville jeg følt at jeg ikke hadde helt kontroll. Anonymous poster hash: cb571...3ed
Portvinpiken Skrevet 28. april 2015 #7 Skrevet 28. april 2015 Det som er problemet er at det liksom er familiens landsted, og vi er der veldig mye om sommeren, mye for hundenes skyld også. Det er veldig sånn at familien kommer og går, også er vi på brygga og bader og sånn. Men noen ganger kommer denne tanten som er redd, og det er sånt som er litt vanskelig å planlegge. Kan ikke ha hundene hjemme i tilfelle hun kommer. Det er ikke et veldig stort problem, men jeg tenker generelt at vi burde ha trent mer på at hundene må roe seg og at de ikke alltid er i fokus (noe de har litt lett for å være der siden det er besteforeldre som skjemmer dem bort). Synes det er litt varmt for å ha dem i bilen (det er jo på disse dagene det er fint vær og vi bader), da ville jeg følt at jeg ikke hadde helt kontroll. Anonymous poster hash: cb571...3ed Vet ikke hva slags bil dere har, men jeg har en kassebil og har et gitter bak slik at dørene på bilen kan stå helt åpen og det blir masse god frisk luft :-) Du kan selvfølgelig lære hundene å stå bundet men det krever jo litt innsats. Det du må gjøre er å jobbe med en og en først. Bind hunden, gå to skritt unna, belønn for å ikke reagere negativt av å være bundet. Så øker du dette med tid, avstand og mer forstyrrelser. Dette bør gjøres på mange ulike steder så du får inn dette med forstyrrelsene. Ha gjerne et pledd som hundene vet at her skal de holde seg. Da må pleddet være det beste stedet i verden, og lønne seg å være på mer enn den belønningen de får med å være med på moroa... bading osv. Dette kan du trene inn ved at hunden(e) får et tyggebein o.l. kun når de ligger på teppet. Belønningen må være større enn alt det andre som skjer da. Så det er fint mulig å trene inn dette. Men personlig ville jeg funnet en annen løsning som å ha de et annet sted e.l. Det er ikke spesielt moro å sitte bundet å ikke være med på moroa heller - og blir sikkert mye stress hos deg også.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #8 Skrevet 28. april 2015 Vet ikke hva slags bil dere har, men jeg har en kassebil og har et gitter bak slik at dørene på bilen kan stå helt åpen og det blir masse god frisk luft :-) Du kan selvfølgelig lære hundene å stå bundet men det krever jo litt innsats. Det du må gjøre er å jobbe med en og en først. Bind hunden, gå to skritt unna, belønn for å ikke reagere negativt av å være bundet. Så øker du dette med tid, avstand og mer forstyrrelser. Dette bør gjøres på mange ulike steder så du får inn dette med forstyrrelsene. Ha gjerne et pledd som hundene vet at her skal de holde seg. Da må pleddet være det beste stedet i verden, og lønne seg å være på mer enn den belønningen de får med å være med på moroa... bading osv. Dette kan du trene inn ved at hunden(e) får et tyggebein o.l. kun når de ligger på teppet. Belønningen må være større enn alt det andre som skjer da. Så det er fint mulig å trene inn dette. Men personlig ville jeg funnet en annen løsning som å ha de et annet sted e.l. Det er ikke spesielt moro å sitte bundet å ikke være med på moroa heller - og blir sikkert mye stress hos deg også. Tusen takk for gode tips! Nei, jeg vet jo egentlig at det ikke er en god løsning, og antagelig finnes det bedre løsninger også. Vi liker bare å ha dem med på det meste, så jeg tenkte at det i alle fall kunne være verdt et forsøk. De er veldig snille og enkle å ha med å gjøre stort sett, det er bare akkurat dette med å roe seg når vi er borte. Anonymous poster hash: cb571...3ed
Portvinpiken Skrevet 28. april 2015 #9 Skrevet 28. april 2015 Tusen takk for gode tips! Nei, jeg vet jo egentlig at det ikke er en god løsning, og antagelig finnes det bedre løsninger også. Vi liker bare å ha dem med på det meste, så jeg tenkte at det i alle fall kunne være verdt et forsøk. De er veldig snille og enkle å ha med å gjøre stort sett, det er bare akkurat dette med å roe seg når vi er borte. Anonymous poster hash: cb571...3ed Skjønner godt hva du mener! Det er hyggelig både for deg og hundene å være sammen og være med :-). Samtidig prøver jeg å se det fra hundenes perspektiv, og da kan det av og til også være greit å være skjermet for "hysteriske" tanter og mye aktivitet og "greier" som skjer når det er mange folk. Derfor pleier jeg å finne noe annet for hundene. La de være på et sted hvor de får litt fred og samtidig at de får kose seg med noe godt som ekstra tyggebein som jeg har med osv. Alternativt finnes det kanskje et rom i huset hvor man kan sette opp en sånn grønn kompostgrind fra Biltema istedenfor å lukke døren? Da er tanter skjermet for hundene, og hundene skjermet for tanter..;-)
Myrmica Skrevet 30. april 2015 #10 Skrevet 30. april 2015 Det er ikke rart hundene piper/er urolige i bånd, om de kun blir bundet på et sted de ikke er vant til å være, og det er nye fremmede folk og spennende ting som skjer. Begynn med båndtrening hjemme, i vante omgivelser. Selv om hundene vanligvis ikke trenger å bindes, er det ganske lurt å lære dem det, siden det kan skje at det blir nødvendig, og hjemme er det beste stedet å starte. Tren på å binde dem hjemme, inne eller ute, et sted hundene er komfortable og slapper av. Gjerne etter en god lang tur, så de er slitne. Poenget er å venne hundene til at når de er bundet, så er det "avslapningstid", da skal de ikke stimuleres eller lekes med, men helst slappe av/sove.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå