Gå til innhold

Konfirmasjonstale til lillesøster!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg skal i konfirmasjon til lillesøster i løpet av mai og har begynt så vidt på en tale. Jeg sliter skikkelig med å komme i gang, men har mange punkt jeg skal ha med.

Foreløpig har jeg startet med:

"Kjære ......"

Da søstre ble til var tanken ganske klar
For søstre har noe i seg som ingen andre har
De har en hånd som hjelper, de lytter og forstår
De flykter ikke unna, men blir når andre går
Derfor har vi søstre, som må hylles spesielt
og en av dem er nettopp deg"

Men herfra sliter jeg litt med hvordan jeg skal komme meg over på resten av talen der jeg forteller litt om henne som person, om barndomsminner osv.

Hun er forresten stesøster (kom inn i familien da hun var 1 år og jeg 9 år, så for henne vet hun på en måte ikke om noe annet enn å være hos oss og vi ser på henne som en ekte søster, på lik linje med mine andre søsken.

Noen som har eksempler på taler som er skrevet? Har vurdert på alle disse sidene som selger taler, men det blir så dyrt med disse eksemplene og jeg er ikke ute etter noen ferdiglagde taler, bare tips til hvordan komme i gang og dele den opp.

Etter dette diktet her oppe, er planen å starte med og gratulere med dagen, så ta litt om historien hennes oppgjennom, altså spesielle hendelser fra hun var liten og fram til nå. Så snakke raskt om hvordan jeg ser på henne som person og framtiden.

Vi snakker tale på 2 minutter ca, ønsker ikke å holde noen veldig lang tale da jeg vet fra å ha hørt på andre taler at det blir kjedelig i lengden.

SÅ derfor, noen som har noen eksempler, eller forslag til hvordan "binde sammen" talen? :-)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har holdt en del taler, og syns selv de fineste og mest personlige ikke er de som er ferdig skrevet og lest opp, men de som blir fortalt (og kanskje man har bare en lapp med stikkord)

Et fint dikt å starte med, så tror jeg bare jeg hadde sagt noe sånn som "kjære... Gratulerer så mye.. Husker ennå den dagen..." Å så fortalt litt om minner og ting :)

Anonymous poster hash: a8927...5fc

Skrevet

Gi det en overgang på en setning bare? Også velg en rød tråd. Feksm Ut av luften.. Puslespill? Det er er sammensatt familie?

"Og du er virkelig verdt å hylle, [navn], for du er en viktig brikke i puslespillet. Ikke er hjørnebit, for hjørnebiter er enkle og rett frem. Du er en sånn midt-i-bit, som tenåringer flest, passer du til familien på en side, venner på den andre (sett inn hestevennene eller korpsevennene på de to andre? ).

Er hun litt drama queen til tider, så kan du gjøre noe morsomt ut av at det i blant føles ut som om hun aldri har rett side til, eller at hun har havnet i feil eske, har andre farger enn de rundt.. Men at hun uansett er kjempeviktig for å gjøre bildet komplett.

Putt inn historier om henne. Noen av fine ting hun har gjort, laget, gjort noen glad, pleide å vaske gulver for farmor.. Og noen lett flaue. Ikke kjempeflaut. Men en liten tabbe som tåler dagens lys? En morsom talefeil som barn?

Og avslutt med en fin klisjé. Taler elsker klisjeer. Som at du er kjempeglad i henne, glad hun er din lillesøster.. Eller om du vil dra den røde tråden helt ut. I mitt eksempel:.. Og selv om du er en liten puslespillbit, så er du nå voksen og er et helt og vakkert bilde på egen hånd.

Snufs.

Ok, ikke kjøp talen.

Skriv om henne og til henne. Sliter du med overganger så hopp over overgangen til etterpå og dra sammen med et setning eller to.

Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er morsomt med taler hvor du blir litt mer konkret og gjerne trekker fram artige episoder. Da blir det straks mer personlig også!

Anonymous poster hash: 4465f...898

AnonymBruker
Skrevet

Syns du burde droppe rimingen, for det kan bli veldig "tvangstrøye" for å få med det du vil si. Det er lettere om du snakker helt fritt i talen og ikke føler du må holde deg til rim. Det er også lettere for folk å følge med hvis talen er en historie med følelser og ikke et dikt hele veien gjennom.

Anonymous poster hash: 7e502...a91
Skrevet

Min søster sa bare noen få ord i min konfirmasjon fordi hun selv sa hun var dårlig på å lage tale.
Hun sa litt om hvordan det hadde vært å vokse opp med meg som lillesøster på godt og vondt, og avsluttet med diktet The Road Not Taken av Robert Frost.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...