Gå til innhold

Konfirmasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Stegutten skal konfirmeres.. Jeg og samboeren har bodd sammen i fire år og har ett barn sammen. Hva er mest naturlig. AT vi ordner med gave hver for oss, eller at jeg kjøper en egen fra meg.. Jeg trodde vi kom til å skrive fra oss på kortet, men i går spurte han meg om jeg hadde kjøpt gave. Nå er konfirmasjonen førstkommende lørdag og jeg har ikke råd til noen dyr konfirmasjonsgave nå siden jeg har regnet med at vi skriver fra oss begge..

Nå begynner jeg å tenke på om han og mor planlegger å gi han en samlet sum sammen.. Dette syns jeg blir dumt, mtp. at begge har ny samboer. Skal selvfølgelig spørre han om dette senere i dag..

Men nå lurer jeg egentlig mest på hva dere syns ang. gave?

Anonymous poster hash: a7cee...b32
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere har bodd sammen i fire år så er det en selvfølge at dere gir en felles gave!

Skrevet

Jeg ville tatt det som en selvfølge at gutten skal få felles gave fra deg og faren og søskenet! Dere har jo vært sammen lenge og fått barn sammen!

Si ifra til han, at du har ikke ordnet med egen gave pga du gikk utifra at det var felles gave fra deg og faren.

(da vi hadde konfirmant for ikke så lenge siden så fikk hun felles gave fra meg, faren, stemor og stefar. Vi valgte å spleise siden gaven var såpass dyr).

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel vanlig at foreldre gir en gave sammen.

Det er vanlig i min krets bestående av skilte foreldre (hvor alle har fått ny partner).

Det uvanlige er vel at dere ikke har klargjort dette tidligere.

Anonymous poster hash: a64f9...922
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel vanlig at foreldre gir en gave sammen.

Det er vanlig i min krets bestående av skilte foreldre (hvor alle har fått ny partner).

Det uvanlige er vel at dere ikke har klargjort dette tidligere.

Jo.. Men jeg gikk jo ut i fra at det ble fra oss begge.. Jeg syns det er feil, når man har felles økonomi at han skal gi gave sammens med moren, og jeg må kjøpe selv..

Skrevet

Jeg synes ikke det er noen selvfølge at dere er sammen om gaven, i hvert fall ikke om dere ikke har felles økonomi. Siden du sier at du ikke har råd til noen dyr gave, regner jeg med at dere ikke har det. Jeg synes det er rart om han spleiser på gave med barnets mor uten å engang nevne det for deg, men jeg synes også det er rart at du ikke har avklart dette før.

AnonymBruker
Skrevet

Jo.. Men jeg gikk jo ut i fra at det ble fra oss begge.. Jeg syns det er feil, når man har felles økonomi at han skal gi gave sammens med moren, og jeg må kjøpe selv..

Det er dårlig kommunikasjon mellom dere alle her, og det er selvsagt synd.

Løsningen er vel at du må kjøpe egen gave, fra deg og deres felles barn da (antar jeg), og så får du og mannen snakke bedre sammen når liknende situasjoner oppstår.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er noen selvfølge at dere er sammen om gaven, i hvert fall ikke om dere ikke har felles økonomi. Siden du sier at du ikke har råd til noen dyr gave, regner jeg med at dere ikke har det. Jeg synes det er rart om han spleiser på gave med barnets mor uten å engang nevne det for deg, men jeg synes også det er rart at du ikke har avklart dette før.

Vi har felles økonomi.. I og med at han har brukt x antall tusen på konfirmasjon og gave så har jeg ikke råd til noen ekstra gave fra meg dersom vi skal ha mat og diesel resten av måneden.. so jo, jeg mener at det da er rett at vi skriver fra oss begge.. Vi snakker vanligvis bra sammen, men denne gangen så jeg ikke noe poeng i å snakke om det, da jeg trodde dette var en selvfølge..

Jeg må selvfølgelig høre, i ettermiddag, om han tenker å gi sammens med moren siden dette ble tatt opp rett før jeg sovnet i går kveld. Det er jo ikke sikkert.

Skrevet

Min datter ble konfirmert i fjor og far har ny samboer som han har et nytt barn sammen med. De gav separate gaver og gjør det også i forbindelse med bursdag og jul. Dvs til nn fra pappa og til nn fra stemor og nytt barn. Har alltid syntes det var litt rart siden de nå er en familie, men har aldri sagt noe siden jeg egentlig ikke har noe med det :)

Hadde også syntes det var naturlig at en ev. felles gave hadde vært fra meg og deres familie på 3, men vi har et godt samarbeid og er venner alle sammen.

AnonymBruker
Skrevet

her oppstod nesten samme situasjonen. Min samboer er fadder på ei som var konfirmant i fjor. Da forlangte hans eks at de skulle ha gave sammen til henne. Da steilet jeg og ba han tenke seg om. De har vært fra hverandre i nesten ti år så de er IKKE familie lenger (vi har vært sammen i seks). Hun skulle selvfølgelig også bestemme hvor mye vi skulle gi.

Vi har barn som er like gamle og da de var konfirmert ordnet han til sin sønn, fra oss begge, og jeg ordnet til min datter, fra oss begge. (samme beløp så det betydde ikke noe). Når man har vært sammen såpass lenge, og iallefall har ny familie så gir man sammen med denne familien, og ikke eks. Jeg forstår deg veldig godt TS!

Anonymous poster hash: 19cbf...5f3
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

her oppstod nesten samme situasjonen. Min samboer er fadder på ei som var konfirmant i fjor. Da forlangte hans eks at de skulle ha gave sammen til henne. Da steilet jeg og ba han tenke seg om. De har vært fra hverandre i nesten ti år så de er IKKE familie lenger (vi har vært sammen i seks). Hun skulle selvfølgelig også bestemme hvor mye vi skulle gi.

Vi har barn som er like gamle og da de var konfirmert ordnet han til sin sønn, fra oss begge, og jeg ordnet til min datter, fra oss begge. (samme beløp så det betydde ikke noe). Når man har vært sammen såpass lenge, og iallefall har ny familie så gir man sammen med denne familien, og ikke eks. Jeg forstår deg veldig godt TS!

Anonymous poster hash: 19cbf...5f3

takk for støtten :) Ja.. er man en familie så gir man jo fra familien sammen. Vi drar jo ikke i bursdagselskap med hver vår gave heller? :D

Gjest celine
Skrevet

For oss er det naturlig at de som har samme økonomisk fellesskap, gir gave sammen. Far gir fra seg, og vi gir fra oss. Uansett hvordan man ser på det, så går gaven fra vår felles økonomi, så at min samboer skal sørge for gave fra seg selv, blir dumt.

Skrevet

Siden dere har felles økonomi synes jeg ikke du skal ordne med noen egen gave nei! Det er jo helt bak mål! Dere er jo en familie. Ser på det som en selvfølge at slike gaver gis sammen.

AnonymBruker
Skrevet

Siden dere har felles økonomi synes jeg ikke du skal ordne med noen egen gave nei! Det er jo helt bak mål! Dere er jo en familie. Ser på det som en selvfølge at slike gaver gis sammen.

Jepp.. Og det er jo akkurat derfor jeg ikke har snakket med mannen om dette...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...