Gå til innhold

Navn som allerede er brukt i familien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min samboer venter barn og siden vi har forskjellige nasjonaliteter har vi litt ekstra hensyn å ta hva gjelder navn, siden navnet bør fungere på to språk. Etter litt om og men har vi landet på et navn vi begge liker. Problemet er bare at han har et yngre søskenbarn med dette navnet.

Min samboer er mer enn dobbelt så gammel som dette søskenbarnet, og de har ingen nær relasjon. Han har heller ingen nær relasjon til tanten og onkelen som er foreldre til dette barnet og de treffes maks et par ganger i året. Når besteforeldrene faller fra vil nok samværet bli enda sjeldnere. På grunn av at vi ikke kommer til å omgås denne familien hadde vi tenkt at det var greit å bruke dette navnet, men så snakket vi med samboers foreldre her om dagen og dette navnet ble tilfeldig nevnt av noen som et navneforslag og da kom det kjapt fra svigerfar at det navnet allerede var i bruk. Da ble vi med ett veldig usikre igjen. Vi har enda ikke fortalt noen av vi egentlig har bestemt oss for dette navnet.

Så da er spørsmålet. Bør vi finne et annet navn eller er det uproblematisk å gi dette navnet selv om en annen person i familien allerede heter det samme? Kan jo også nevne at begge vil i ha samme etternavn, men mellomnavnet vil være ulikt.

Anonymous poster hash: 7d5ed...23b
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Kan jo også nevne at navnet er et vanlig navn ala Kristian, hvis det er av betydning.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke problemet. det er ikke sånn at man eier navn, dere står fritt til å velge navn selvom noen heter det fra før.

Det er stor forskjell på å bruke samme navn som en slektning man møter skjeldent har, og på å bruke samme navn som en nær slektning man møter ofte har.

Hadde jeg gitt barnet mitt samme navn som min tremenning hadde, så ville jeg ikke følt det var rart i det heletatt. Hadde jeg derimot gitt barnet mitt samme navn som min søsters sønn på 2år, som vi er sammen med nesten hver dag, så ville det blitt rart. Men det ville føltes rart for meg, og mest sannsynlig for min søsters familie. Ingen hadde hatt rett til å nekte meg

Anonymous poster hash: 6447d...3f9

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tilbakemelding.

Jeg er enig i at det ville vært annerledes dersom vi skulle omgås denne familien ofte, da hadde vi droppet navnet. Men vår tanke har vært at siden vi knapt kommer til å se dem, er ikke det et hensyn vi trenger å ta. Ble bare veldig i tvil da svigerfar kom med den kommentaren så brått.

Tar gjerne i mot flere tilbakemeldinger.

AnonymBruker
Skrevet

Vi er opprinnelig russiske så det vi valgte også navn til vår sønn som kunne brukes i begge land, uten at det var rart for norske ører. Valget falt på Nikolai selv om det er 2 i hans familie og 1 i min familie som heter det.

Anonymous poster hash: c5dab...81c

Skrevet

Det må være opp til dere og evt resten av familien om dere mener det er greit å bruke det, eller ikke. Ganske enkelt. Mamma har to onkler (to av bestemors brødre) som begge har hver sin sønn med samme navn. Jeg har alltid syntes det er litt rart, men det er de som har valgt det og da må det jo være greit.

AnonymBruker
Skrevet

Du er i din rett til å bruke det, men jeg ville ikke gjort det selv. Felles tanter og onkler og besteforeldre ville snakke om "Kristian, ja han til Stine lg Lars" og det kan forårsake forvirring inad i en familie, selv om man sees bare en gang i året.

Jeg gikk gravid samtidig som to av mine søskenbarn. Det var over to år siden jeg hadde truffet noen av dem, men jeg hååååpte at de valgte annet navn enn det jeg hadde valgt. De skulle ha før meg. Selv om de barna hadde blitt tremeninger med felles oldeforeldre, så ville jeg ha et eget. Et som ikke går igjen i gjenlevende familie som omgås (dog, sjelden) og et som ikke går igjen i omgangskretsen vår.

Men det er hva jeg ville gjort. Ingen norm eller regel forbyr dere å velge et navn som allerede går i familien tre ganger.

Anonymous poster hash: cc42a...940

Skrevet

Jeg hadde nok automatisk tenkt som din svigerfar, at det ikke var et aktuelt navn siden det allerede er opptatt. For din svigerfar er det jo faktisk hans nevø som allerede har dette navnet. Hadde jeg visst at dere faktisk ville bruke det hadde jeg tenkt at det var litt unødvendig, men selvfølgelig ikke lagt meg opp i det på noe vis.

Men dere må forvente at barnet kommer til å gå som "lille-Kristian" eller noe sånt i alle år, for at folk skal skjønne hvem det refereres til. (Og det var IKKE gøy som barn å være lille-juliane, bare så det er sagt...)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tenkt motsatt av din svigerfar, jeg. At det er flott med et "familienavn". Men nå har jeg VELDIG stor slekt, og en del vanlige navn går igjen i alle generasjoner, som Kristian, Anders, Martin, Oskar, Ida, Anna, Louise, Maria.

Anonymous poster hash: c350a...ce8
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I og med at dere har såpass lite kontakt og navnet er et alminnelig navn så synes jeg dere godt kan kalle barnet deres dette.

Jeg heter det samme som min tante fordi jeg og min søster er oppkalt etter hver sin bestemor. Og vår farmor heter altså det samme som min tante på morssiden.

Har aldri vært noe problem :)

Hadde vært noe annet dersom barnet skulle hete "Linus Mateo" fordi det er "såå unikt og fint!" også er det en til i familien som heter det samme, da ville jeg kanskje spurt først 😉

Anonymous poster hash: 3694a...dec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ta det navnet, men også ta et mellomnavn som fungerer på det språket?

Jeg er ikke fremmed for navneforvirring, og min erfaring er at det går ganske greit. Min mor har en bror som heter "Ole". Hun giftet seg med min far, som også heter Ole. Min mor hadde en bestefar som het Ole, mens begge min fars bestefedre het Ole. Bestefar i Dalen, bestefar på Nesset eller Ole B er fine måter å skille de ulike.

Min morfar heter "Per". Dette er et familienavn, så hans eldste datter kalte sin første sønn Per . Så ble hun enke, og senere giftet hun seg på nytt med en Per. Sønnens mellomnavn ble tatt i bruk, og i omtale av de ulike personene brukes titler og etternavn for å skille mellom de. Fungerer helt fint

(Navnene er endret)

Anonymous poster hash: e5212...3a3
Skrevet

Jeg hadde brukt navnet uten å nøle, og gitt en lang marsj i om det var brukt på et eller annet søskenbarn. Er navnet fint, og dere liker det, så bruk det. Heldigvis har ikke svigerfaren din et ord han skulle ha sagt i sakens anledning, det er og blir foreldrene som bestemmer navn på barna sine. Han kan ha sin mening, ja, men dere står fritt i å overse det og gjøre som dere ønsker. Ferdig snakka.

AnonymBruker
Skrevet

Ser det er litt delte meninger og setter pris på alle synspunkter.

Familien er ikke særlig sammensveiset, uten at det er noe uvennskap eller slikt, så etter at besteforeldregenerasjonen blir borte kommer det nok til å være ved veldig få anledninger familien møtes. Derfor snakkes det også lite om resten av familien så en eventuell navnforvirring og "lille-Kristian" ser jeg på som veldig lite sannsynlig og problematisk. Og om så vårt barn blir "lille-Kristian" ser jeg ikke helt problemet med det heller, selv om jeg aldri har opplevd det selv og selvsagt ikke har noen erfaring.

Jeg kjenner at jeg har veldig lite lyst til å forkaste navnet vi har kommet frem til på grunn av en slektning vi kanskje kommer til å treffe en håndfull ganger de kommende 20 årene.

Forslaget om mellomnavn er forsåvidt godt, men lite aktuell da vi ikke ønsker fire navn på barnet vårt.

Hvis vi går for navnet vil vårt barn hete Kristian Pedersen Olsen og min samboers søskenbarn heter Kristian Hansen Olsen.

Siden vi ikke har nære relasjoner i familien kjenner vi jo ikke disse menneskene spesielt godt, men jeg tviler litt på at de vil ta det ille opp om vi velger å bruke navnet. De slår meg ikke som typene til det.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, den siste posten her er altså TS. :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, den siste posten her er altså TS. :)Anonymous poster hash: 7d5ed...23b

Mitt yndlingsnavn er allerede i familien, men lengre "unna" enn i deres tilfelle. Hvis jeg får en datter i fremtiden og mannen min også ville likt navnet, så hadde ikke det hindret meg i å bruke det. Synes dere skal gå for det :)

Anonymous poster hash: 25bb3...4f2

Skrevet

Jeg ville ikke engang tenkt tanken at man ikke skulle kunne bruke navnet. Hadde det vært en slektning man hadde et nært forhold til og hvor man traff hverandre ofte ville jeg kanskje revurdert, men ikke i ditt tilfelle og jeg synes i allefall ikke svigerfar har noe som helst med hvilket navn de velger. Navn blir ikke opptatt, rett og slett.

AnonymBruker
Skrevet

Da vi fikk våre barn valgte vi navn utifra hvordan barnets personlighet var, derfor brukte vi også noen uker på å bli kjent med barna våre før valgene ble tatt.

Vi synes det var viktigst :-)

Anonymous poster hash: 332e4...bd4

Gjest Candycane
Skrevet

Jeg heter det samme som min mors søskenbarn, det har aldri vært noe problem. Og heller aldri vært noen forvirring i det hele tatt. Maria (som vi heter da) er tross alt et veldig vanlig navn, i hele verden. I løpet av mine skoleår har jeg gått på skole med flere som heter Maria, det har ikke vært noe jeg har tenkt over det heller. Min beste venninne heter Maria hun også, går veldig fint det ;)

Så hvis dere vil kalle barnet deres for noe en i slekta heter, så ser i hvert fall ikke jeg noe problem med det :)

Skrevet

Vi fant endelig et navn vi likte, og hadde bestemt oss for det. Helt til mannen snakket med sin mor etter fødselen og kom på at kusina hans har en gutt som heter det. Navn utelukket ifølge svigermor,og full krise og følelsen av å nesten miste sønnen en gang til. Jeg har aldri møtt dem engang, og han har aldri blitt nevnt på de tre årene som har gått. Daaaah.

Istedet ble det til slutt mitt yndlingsnavn, som jeg hadde lagt bort da min nevø fikk et nesten likt navn. Jeg spurte alle i min familie, inkl nevøen, og de syntes det var greit. Vi leker sammen på alle bursdager og juler og møtes ellers ganske mye. Til og med jeg sier feil når de er sammen, har det på film også en gang. Men, vi liker navnet kjempegodt. Og til svigers opplyste vi bare om det navnet, ikke noe spørsmål. :)

Skrevet

Synes absolutt dere kan bruke det navnet når dette ikke er folk dere møter ofte!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...