Gå til innhold

Hund som kjeder seg..

BENE

Anbefalte innlegg

Har en amerikansk cocker på 2,5 år. Jeg har en følelse av at den kjeder seg.. Jeg jobber hjemmefra så vi er stort sett hjemme sammen. Går to lange turer hver dag, og noen små tisseturer i løpet av dagen.

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å underholde han litt mer :roll:

Noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke for å være frekk, men en hund trenger mer enn bare tur for å ha det bra.

Prøv med litt hjernetrim, f eks lydighetstrening. Eller gjem noen go'biter rundt omkring og la hunden lete etter disse. Hunden vil bli mer sliten av å bruke hodet enn av å bruke bare kroppen, og hunden vil trives bedre om den får oppgaver der den må tenke. Agility er også en mulighet. Evt blodspor osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med to lange turer hver synes jeg det høres ut som om hunden din har det veldig bra jeg :-)

Mosjon får den tydeligvis nok av, så her er tankearbeid tingen.

Søke etter godbiter hjemme i stua eller hagen, ellers kan du avansere og lære den blodspor i skogen. Eller annen søking også da.

Du kan lære hunden og søke etter leker, eller hva som helst egentlig.

Ellers så er det masse triks du kan lære han. Søk på www.canis.no Der vil du finne masse forslag til enkle triks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka

Har hund i samme alder selv. Han får 3 turer hver dag + ekstra når han må på do. I tillegg så er han med i butikken og når vi skal ut med bilen. Han er godt skolert (har gått flere kurs) så vi bruker jo tid på å holde det ved like. Går litt spor, trener lydighet, lar han løpe løs i skogen, bære kløv osv. Har stor tro på variasjon og hjernetrim (som nevnt tidligere). Vi pleier å gå spor hvis han trenger å bruke seg litt. Fungerer veldig bra.

Har også tidligere brukt klikker hjemme for moroøvelser. Det fungerer også bra. Jeg tenker på en øvelse, han får klikk når han har gjort det. jeg sier ikke kommando, men han står foran meg og prøver seg frem for å få belønning. Var det sitt jeg skulle, nei ingen klikk, var det gå bakover? nei ikke klikk, kanskje det var riste på hodet? ja, klikk, det var det. Han syns det er morsomt, men det krever jo at du har klikket inn hunden slik at han vet hva det betyr, samt at dere har gått frem slik at han skjønner at det er han som skal ta initiativet. Bruker ikke klikker til vanlig, kun dette. Har også klikket han til å stå på en musematte, så nå kan jeg få han til å stå hvor som hels, tilogmed badevekta! (noe han ikke liker uten musematta).

Et annet tips er jo en bustercube. Godbiter i en litt firkantet boks, så må hunden rulle den for å få ut en godbit. Kan bråke litt hvis du har hardt gulv. HUnden min elsker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart vi leker også.. Lar han løpe løs der det er mulighet for det, søk etc. Bor i utlandet, og her er det veldig varmt store deler av året. Er derfor ikke så mye han orker. Skal imidlertid gå til innkjøp av en bustercube, hørtes morsomt ut.

Har ikke hatt han på kurs, da det ikke er særlig av denslags her nede. Har kun hørt negativt om de som driver med denslags her nede.. annerledes syn på dyr enn det vi er vant til fra Norge. Han er imidlertid ganske lydig, og veldig snill.

Er ikke sikkert at han egentlig kjeder seg heller, bare mor som er bekymret kanskje :roll:

En annen ting jeg lurer på.. Andre som har Amerikanske Cockere eller andre langhårete venner her? Lurer litt på hvor ofte dere vasker og klipper ?

Bene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to av rasen engelsk springer spaniel. Et pelsstyr uten like :ler: Jeg har ikke noe fast bademønster jeg da, men dusjer de ganske så ofte med bare vann, og med sjampo annenhver måned kanskje. Det varierer litt.

Jeg klipper de ca hver 5. til 6. uke. Da klipper jeg pelsen på potene, her mellom tærne og under. Ellers klipper jeg ørene, oppå hodet og "stusser" litt her og der. På ørene bruker jeg barbermaskin (for hund...).

Prøver å børste de annenhver dag. Klørne klipper jeg annenhver uke. Når jeg børster de kikker jeg over ørene og tennene også.

Også kjenner jeg på de, etter sår, skumle dyr og sånne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kjenner noen som aldri går tur. Hund er alene hjemme hele dagen og blir satt i bånd da de kommer hjem. Der gjør den fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Labanen

Hei, Bene!

Bor også i et varmt utland der folk har et temmelig håpløst forhold til hunder!

Jeg fant en veldig bra hundeskole gjennom den lokale omplassering av dyr (engelsktalende land oftest kalt SPCA - Society for the Prevention of Cruelty to Animals), som drev med positiv forsterkning-trening.

Når det angår å kjede seg, er det veldig mange land som har "hundejorder" eller "dogruns" på engelsk; inngjerdete områder der bikkjene kan herje fritt og leke sammen. Min hund elsker det og er trøtt som en strømpe i minst et døgn etterpå. Dra tidlig om morgenen eller på kvelden, så er det ikke så varmt.

I tillegg er jo disse dogruns'ene et samlingspunkt for hundegale mennesker - noen har også agilitybaner ved siden av dogruns'ene, og du kan forhøre deg om aktiviteter, få tips osv...

Kanskje en idè?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi :)

Har nå gått til innkjøp av en bustercube, eller hvertfall noe lignende.. Ball med åpning som man putter godbiter i.. Men min lille blonde cocker skjønner ikke helt opplegget.. :roll: Hvordan få han til og skjønne poenget??

Et annet tips er jo en bustercube. Godbiter i en litt firkantet boks, så må hunden rulle den for å få ut en godbit. Kan bråke litt hvis du har hardt gulv. HUnden min elsker den.

Har nå vurdert å prøve dressurkurs, selv om kursene i landte jeg bor ikke er ansett for å være de beste. Trives vi ikke, kan vi jo bare slutte. Men han er jo nå 2,5 år, er han for gammel?

Bene :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er aldri for gammel til kurs :) Vi har gått på mange kurs, og kommer til å gå på nye kurs. Hunden min blir 3 år snart og vi har akkurat meldt oss på apporteringskurs og brukshundslydighetskurs (konkurranseretter). Apporteringen er helt nytt for ham, men det går bra. Bare passe på å ha riktig forsterker (belønning). Finn hva hunden liker best, så vil den bli læreglad. Min elsker å trene fordi da leker vi med et pipedyr etter hver gang han har vært flink.

Ang. bustercuben så vet jeg ikke helt hvordan man får hunden til å forstå annet enn at den kanskje ser at du putter i en godbit, og så snurrer du på cuben. Det er en form for labyrint inni, så den må trille noen ganger før det kommer ut igjen. Det går sikkert helt greit bare de har oppdaget at det kommer ut godbit med litt trilling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm min har ingen labyrint inni.. Den er bare hul, men man kan regulere åpningen, alt etter hvor vanskelig man vil det skal være.

Putter godbit inni mens han ser på.. Dette har så langt kun resultert i at han blir fryktelig sinna :hoho: Men får vel bare prøve litt.

Skal til dyrelegen over helgen, og snakke med han om kursalternativene som finnes, og hva han kan anbefale.

Jeg er blitt alene med hunden nå, da mannen og jeg har skilt lag. Merker stor forskjell i arbeidsmengde med det å ha hund alene! Er nok kanskje også fordi jeg føler litt på det, lurer på om han savner pappaen sin fælt :roll: Så derfor kurs og nye aktiviteter, kan ikke underholde han hele dagen...

Bene og Noah prinsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...