AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #1 Del Skrevet 26. april 2015 Anonymous poster hash: 7ec46...ae8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #2 Del Skrevet 26. april 2015 "The Vegan Society var den aller første veganforeningen, og deres definisjonen av veganisme brukes fremdeles i bredt omfang av veganere og veganorganisasjoner verden over. Det er også denne definisjonen Norsk vegansamfunn retter seg etter: Ordet “veganisme” betegner en levemåte som søker å ekskludere — så langt det er mulig og praktisk — alle former for utnytting av og grusomhet mot andre dyr for mat, klær eller andre formål; og som derved fremmer utviklingen og bruken av dyrefrie alternativer til det beste for mennesker, dyr og miljøet. For fødens del betyr det å gå bort ifra alle produkter som er laget helt eller delvis av dyr". Det ovenstående hentet jeg fra Norsk vegansamfunn. Det de gjør er å ekskludere så langt det er mulig. Veldig mye av det som er nevnt på bildet er det lett å holde seg unna så lenge merkingen er god. Helt vegansk er det nok vanskelig (om ikke umulig), men det er altså snakk om å være en bevisst forbruker og gjøre sitt beste for ikke å utnytte dyr.Anonymous poster hash: 2dee3...675 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #3 Del Skrevet 28. april 2015 Får svare med et sitat (regner med at du forstår engelsk): "Veganism /ˈviːɡənɪzəm/ is the practice of abstaining from the use of animal products, particularly in one's diet; it may also involve following the associated philosophy that rejects the commodity status of sentient animals.[4][5] A follower of veganism is known as a vegan." whops! Du tok feil, gitt! Man er ikke VEGANER om man bruker animalske produkter. Da er man "jeg later som jeg er "veganer"". Ekte veganere holder seg unna alt som er animalsk. De bor i en hytte i skogen og dyrker sine egne grønnsaker (selvsagt uten å gjøre en flue fortred). Anonymous poster hash: 7ec46...ae8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #4 Del Skrevet 28. april 2015 Får svare med et sitat (regner med at du forstår engelsk): "Veganism /ˈviːɡənɪzəm/ is the practice of abstaining from the use of animal products, particularly in one's diet; it may also involve following the associated philosophy that rejects the commodity status of sentient animals.[4][5] A follower of veganism is known as a vegan." whops! Du tok feil, gitt! Man er ikke VEGANER om man bruker animalske produkter. Da er man "jeg later som jeg er "veganer"". Ekte veganere holder seg unna alt som er animalsk. De bor i en hytte i skogen og dyrker sine egne grønnsaker (selvsagt uten å gjøre en flue fortred). Anonymous poster hash: 7ec46...ae8 Nå vet jeg ikke hvor du hentet sitatet fra, men ser ingen grunn til hvorfor det skulle være mer riktig enn det jeg hentet fra veganernes egne interesseforeninger..Anonymous poster hash: 2dee3...675 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinni Skrevet 28. april 2015 #5 Del Skrevet 28. april 2015 Nettopp. Men jeg mener at det ikke finnes "veganere", men "veganer"http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=veganer&bokmaal=+&ordbok=bokmaal Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gaea Skrevet 28. april 2015 #6 Del Skrevet 28. april 2015 Å til enhver tid holde seg unna alt som har noe animalsk i seg er utrolig vanskelig - det finnes jo tross alt ørsmå spor i masse ting man aldri kunne tenke seg det ville finnes i, merkingen er utrolig dårlig, osv. Jeg tror svært få mennesker mener at man må være feilfri og ha totaloversikt for å kunne kalle seg selv veganer, i mine øyne er man det til tross for at du ved et uhell kjøpte en såpe med en animalsk ingrediens en gang liksom. Noen ting er det kanskje umulig å unngå, ikke vet jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #7 Del Skrevet 28. april 2015 Jeg ser egentlig ikke vitsen i å drive med slikt flisespikkeri. Dette virker som en "haha, du bruker et dyreprodukt og derfor tar du FEIL" holdning. Det er en ganske unyansert måte å se det på. For det første, å være veganer er noe man kan gjøre når man har god tilgang på mat og kan dekke alle behov på andre måter enn å spise dyr. De aller, aller fleste veganere hadde spist kjøtt om de var den eneste måten å overleve på. Det er veldig mange ulike grunner til at folk er veganere. Jeg tror også at de fleste veganere vil velge å bruke medisin om de blir syke. Jeg ser heller ikke noe problem med det. De fleste andre produktene har en vegansk versjon eller trenger ikke bli brukt i det hele tatt. Det er bare rett og slett enklere å omtale seg som veganer slik at folk ikke kjøper sko av lær eller kjøtt til dem, enn å begynne å legge ut i det vide og det brede om at VISS jeg var syk, eller VISS jeg ikke har noe valg osv osv. Dersom man bruker denne definisjonen på veganisme: unngår så langt det lar seg gjøre å bruke dyreprodukter. Da er det greit, lissom? Da har du ingen innvendinger? De fleste veganere er klar over at det er dyrerester i mange produkt, de lever ikke i en rosa boble. Anonymous poster hash: 0b5c7...ba3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gauss Skrevet 28. april 2015 #8 Del Skrevet 28. april 2015 Kva er det du vil fram til? Det er ein større og større del av jordas landområde som blir brukt som beiteområde for storfe. Dette fører til store økologiske problem og utslepp av klimagasser. Samstundes fører den store etterspurnaden av kjøt til meir og meir industriell handsaming av dyra, som kan gi dårleg dyrevelferd. Dei fleste som lev som veganerar, vegetarianarar eller dei som prøver å ete mindre kjøt - som meg - gjer det grunna faktorar som dei gitt over. Kva ditt oppkast skal tilføre debatten skjønar eg ikkje. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 23. oktober 2015 #9 Del Skrevet 23. oktober 2015 Jeg ser egentlig ikke vitsen i å drive med slikt flisespikkeri. Dette virker som en "haha, du bruker et dyreprodukt og derfor tar du FEIL" holdning. Det er en ganske unyansert måte å se det på. For det første, å være veganer er noe man kan gjøre når man har god tilgang på mat og kan dekke alle behov på andre måter enn å spise dyr. De aller, aller fleste veganere hadde spist kjøtt om de var den eneste måten å overleve på. Det er veldig mange ulike grunner til at folk er veganere. Jeg tror også at de fleste veganere vil velge å bruke medisin om de blir syke. Jeg ser heller ikke noe problem med det. De fleste andre produktene har en vegansk versjon eller trenger ikke bli brukt i det hele tatt. Det er bare rett og slett enklere å omtale seg som veganer slik at folk ikke kjøper sko av lær eller kjøtt til dem, enn å begynne å legge ut i det vide og det brede om at VISS jeg var syk, eller VISS jeg ikke har noe valg osv osv. Dersom man bruker denne definisjonen på veganisme: unngår så langt det lar seg gjøre å bruke dyreprodukter. Da er det greit, lissom? Da har du ingen innvendinger? De fleste veganere er klar over at det er dyrerester i mange produkt, de lever ikke i en rosa boble. Anonymous poster hash: 0b5c7...ba3 De fleste hadde kanskje spist kjøtt for å overleve, jeg hadde riktignok ikke det. Det skal også ekstremt mye til for at jeg havner i en situasjon hvor jeg har tilgang på kjøtt, og ikke noe annen mat, i form av grønnsaker eller annet som er mulig å spise. Når det kommer til medisiner, ville jeg selvsagt brukt dette om det var ytterst nødvendig. Men når jeg har mulighet til å finne medisiner som ikke innholder noe animalsk, gjør jeg det. Det er ofte medisiner inneholder gelatin, laktose osv. Har kuttet ut flere tabletter jeg gikk på, fordi de inneholder animalske ingredienser. Ingen medisiner er vel egentlig helt veganske (med mindre det er naturmedisin) da de fleste er testet på dyr på en eller annen måte. Selv bruker jeg i hvert fall så lite medisiner som overhode mulig. Det vil si, jeg bruker stoffskiftemedisiner og allergitabletter som jeg er avhengig av, men alt annet er utelukket. Ikke engang en paracet eller ibux inntas her i huset. Selv når jeg hadde operert ut en visdomstann og hadde veldig smerter, tok jeg ikke smertestillende. Jeg lå heller våken noen netter. For smerter går i de aller fleste tilfeller over, og er ikke direkte farlig, kun ubehagelig selvsagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #10 Del Skrevet 23. oktober 2015 "The Vegan Society var den aller første veganforeningen, og deres definisjonen av veganisme brukes fremdeles i bredt omfang av veganere og veganorganisasjoner verden over. Det er også denne definisjonen Norsk vegansamfunn retter seg etter: Ordet “veganisme” betegner en levemåte som søker å ekskludere — så langt det er mulig og praktisk — alle former for utnytting av og grusomhet mot andre dyr for mat, klær eller andre formål; og som derved fremmer utviklingen og bruken av dyrefrie alternativer til det beste for mennesker, dyr og miljøet. For fødens del betyr det å gå bort ifra alle produkter som er laget helt eller delvis av dyr". Det ovenstående hentet jeg fra Norsk vegansamfunn. Det de gjør er å ekskludere så langt det er mulig. Veldig mye av det som er nevnt på bildet er det lett å holde seg unna så lenge merkingen er god. Helt vegansk er det nok vanskelig (om ikke umulig), men det er altså snakk om å være en bevisst forbruker og gjøre sitt beste for ikke å utnytte dyr.Anonymous poster hash: 2dee3...675 Så langt det er mulig? Man må da ikke tygge tyggegummi, bruke parfyme eller mye av det andre som er oppført på bildet. Anonymous poster hash: e4770...ce4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #11 Del Skrevet 23. oktober 2015 Å til enhver tid holde seg unna alt som har noe animalsk i seg er utrolig vanskelig - det finnes jo tross alt ørsmå spor i masse ting man aldri kunne tenke seg det ville finnes i, merkingen er utrolig dårlig, osv. Jeg tror svært få mennesker mener at man må være feilfri og ha totaloversikt for å kunne kalle seg selv veganer, i mine øyne er man det til tross for at du ved et uhell kjøpte en såpe med en animalsk ingrediens en gang liksom. Noen ting er det kanskje umulig å unngå, ikke vet jeg. Nå er det jo en del veganere som sitter på sin høye hest og kommer med sin moralske pekefinger på ikke-veganere. Jeg synes det er helt greit å trekke frem dette som et poeng. Anonymous poster hash: e4770...ce4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #12 Del Skrevet 23. oktober 2015 Nå er det jo en del veganere som sitter på sin høye hest og kommer med sin moralske pekefinger på ikke-veganere. Jeg synes det er helt greit å trekke frem dette som et poeng. Anonymous poster hash: e4770...ce4 Tja, min er erfaring er at ikke-veganere har like høye hester. Har ikke møtt en veganer som har belært meg eller i det hele tatt snakket om kostholdet uten å bli spurt, men etter at jeg ble det selv har jeg fått mange kommentarer på at jeg må "spise riktig" eller at "det er dobbelmoralsk" eller andre finurlige kommentarer som er bygget på det de tror jeg mener, ikke på det jeg faktisk mener. ' Folk ser på TV eller hører om en venn som en gang møtte en veganer som var prekende og de tenker da at alle veganere er slik. Så når de da møter en så overreagerer de før veganeren i det hele tatt åpner munnen. I tillegg har mange sterke meninger om det og det virker som om noen har øvd på en tale som de begynner på når de finner ut at du er veganer. Ikke at jeg eller andre veganere nødvendigvis forteller det til andre, men av og til havner man i matsituasjoner der man blir spurt. Anonymous poster hash: 0b5c7...ba3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Overrasket Skrevet 23. oktober 2015 #13 Del Skrevet 23. oktober 2015 Nå er det jo en del veganere som sitter på sin høye hest og kommer med sin moralske pekefinger på ikke-veganere. Jeg synes det er helt greit å trekke frem dette som et poeng. Anonymous poster hash: e4770...ce4 Selvsagt. Jeg inviterer ofte grønnsaksskeptikere på vegetarburger bare for å vise de. Jeg legger ned ekstra flid på kjøkkenet, og i løpet av måltidet fastslår de alle som en "Jøss, så godt vegetarmat er!". Og da, DA slår jeg til, og roper ut "HAHAHAHA!!!! Du er ikke ekte grønnsaksskeptiker! Du tar feil! Du kan spise grønnsaker du også! Spis en nøtt – ikke kjøtt! Din kunnskapsløse tulling! "Jeg bare må ha kjøtt, jeg, sier du?" JA LIKSOM!!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #14 Del Skrevet 23. oktober 2015 Selvsagt. Jeg inviterer ofte grønnsaksskeptikere på vegetarburger bare for å vise de. Jeg legger ned ekstra flid på kjøkkenet, og i løpet av måltidet fastslår de alle som en "Jøss, så godt vegetarmat er!". Og da, DA slår jeg til, og roper ut "HAHAHAHA!!!! Du er ikke ekte grønnsaksskeptiker! Du tar feil! Du kan spise grønnsaker du også! Spis en nøtt – ikke kjøtt! Din kunnskapsløse tulling! "Jeg bare må ha kjøtt, jeg, sier du?" JA LIKSOM!!" For et fornuftig og saklig innlegg som virkelig bringer med seg nytteverdi til diskusjonen. Nesten så jeg vurderer å ramme det inn. Anonymous poster hash: e4770...ce4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Overrasket Skrevet 23. oktober 2015 #15 Del Skrevet 23. oktober 2015 For et fornuftig og saklig innlegg som virkelig bringer med seg nytteverdi til diskusjonen. Nesten så jeg vurderer å ramme det inn. Anonymous poster hash: e4770...ce4 Åh, det virket på meg som om tråden ikke fordrer fornuft i det hele tatt. Jeg må ha sett feil. Mange nordmenn, med vidt forskjellig koshold, elsker å uoppfordret belære andre om kosthold. Kosthold er jo et av de mest betente temaene i hele kongeriket. Hvis jeg hadde satt en krone inn på sparekontoen for alle som har følt for å fortelle meg hvor stygt det er å spise gluten eller karbohydrater hadde banken snart ringt for å fortelle meg at kontoen min er full! Å på eget initiativ indoktrinere andre basert på eget kosthold korrelerer ikke med å være veganer, men med å være komplett idiot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #16 Del Skrevet 23. oktober 2015 Åh, det virket på meg som om tråden ikke fordrer fornuft i det hele tatt. Jeg må ha sett feil. Mange nordmenn, med vidt forskjellig koshold, elsker å uoppfordret belære andre om kosthold. Kosthold er jo et av de mest betente temaene i hele kongeriket. Hvis jeg hadde satt en krone inn på sparekontoen for alle som har følt for å fortelle meg hvor stygt det er å spise gluten eller karbohydrater hadde banken snart ringt for å fortelle meg at kontoen min er full! Å på eget initiativ indoktrinere andre basert på eget kosthold korrelerer ikke med å være veganer, men med å være komplett idiot. Det var derfor jeg skrev "enkelte veganere" og ikke "veganere". Årsaken til at jeg rettet innlegget mitt mot veganere er nettopp fordi denne tråden omhandler vegansk kosthold. Anonymous poster hash: e4770...ce4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå