Gjest pace Skrevet 29. oktober 2004 #281 Skrevet 29. oktober 2004 Joda, bare en liten ,,,,,-feil! Setter du kommaet slik: "Jeg har ti fingre, på hver hånd fem, og tyve fingre og tær tilsammen på hender og føtter." Blir det vel rett?? Flinke Madden
KalloRilla Skrevet 29. oktober 2004 #282 Skrevet 29. oktober 2004 Ny virkelig hjernetrim :ler: Måtte bare ta igjen for alle de jeg ikke selv har klart her inne En rik araber hadde tre sønner. Da han døde, testamenterte han de 17 kamelene sine til sønnene, og de skulle fordeles slik: Den eldste sønnen skulle ha halvparten av kamelene. Den midterste sønnen skulle ha en tredel av kamelene, og den yngste sønnen skulle få en niendedel av kamelene. De tre sønnene blir sittende lenge å fundere på hvordan de skal få delt arven, for 17 er jo et tall som ikke lar seg dele i hverken 2, 3 eller 9. Da kommer det en gammel vismann ridende forbi hjemmet. I sin nød spør de ham om hvordan de skal dele kamelene i følge farens siste vilje. Den gamle, kloke mannen bruker bare et øyeblikk på å løse hele problemet, og det på en slik måte at alle ble fornøyde, og deretter rir han lykkelig videre. Hvordan gjorde han det?
Gjest pace Skrevet 29. oktober 2004 #283 Skrevet 29. oktober 2004 jeg har ikke selv klart noen her inne Jeg har klart en! :tunge1: :tunge1: :tunge1: :tunge1: :tunge1: :tunge1:
Gjest pace Skrevet 29. oktober 2004 #285 Skrevet 29. oktober 2004 Og svaret er, med forklaring? vel, jeg tror jeg har hørt den før, så jeg skal ikke hinte på noe *phiew lurte meg unna*
KalloRilla Skrevet 29. oktober 2004 #288 Skrevet 29. oktober 2004 Du hadde rett svar på PM ja Legger ut fasiten jeg da og slenger på en ny... Han ser straks at hvis det hadde dreid seg om 18 kameler, så var problemet ikke noe problem, så rent midlertidig lånte han sønnene sin ene kamel. Den eldste fikk halvparten av 18, som er 9. Den mellomste fikk tredelen av 18, som er 6. Den yngste skulle ha en nidel og det blir 2. Til sammen fikk sønnene da 9 + 6 + 2 = 17 kameler. Dermed kunne vismannen ta tilbake sin kamel og ri videre.
KalloRilla Skrevet 29. oktober 2004 #289 Skrevet 29. oktober 2004 I kjelleren vår har vi tre strømbrytere som brukes til å slå lyset av og på i tre rom i etasjen over. Du kan bruke bryterne så mange ganger du vil, men bare EN om gangen og du får bare lov å gå opp og kontrollere EN gang. Hvordan skal du likevel greie å fastslå hvilken bryter som tenner lyset i hvilket rom?
Gjest pace Skrevet 29. oktober 2004 #290 Skrevet 29. oktober 2004 umm.. Du skrur den ene lampa litt på en stund. Så skrur du den av. Så skrur du den andre på. Så går du opp, ser hvilket rom lyser er på. Og kjenner på hvilken lampe som er varm som er av, som er den andre. Og da vet du alle tre.. ?
KalloRilla Skrevet 29. oktober 2004 #291 Skrevet 29. oktober 2004 Fasit: Tenn bryter 1 og la den stå på i ca. 5 min. Slokk den og tenn bryter 2. Nå går du opp og ser etter. Bryter 2 styrer lampen som lyser, bryter en styrer pæra som fortsatt er varm og bryter 3 styrer lyset i det siste rommet.
KalloRilla Skrevet 30. oktober 2004 #292 Skrevet 30. oktober 2004 Inge og Inger løper 100 meter om kapp. Inger er raskest og er i mål 5 meter foran Inge. Neste gang de skal løpe om kapp den samme distansen, vil Inger gjøre det hele litt mer spennende, slik at hun gir Inge nøyaktig 5 meters forsprang. De løper igjen, og med samme hastighet som sist. Hvordan går det denne gangen?
Gjest pace Skrevet 30. oktober 2004 #294 Skrevet 30. oktober 2004 Først tenkte jeg at man skulle skru av og på hele tia og kjenne med strøm med å stikke fingeren inn på den andre. Men det er vel ikke så god ide vel. Særlig siden det hjelper jo ingen ting.
Gjest Madden Skrevet 30. oktober 2004 #297 Skrevet 30. oktober 2004 Vi må ta en enkel en i dag føler jeg!! Hvis du har meg, ønsker du å dele meg. Hvis du deler meg, har du meg ikke lenger. Hva er jeg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå