Gå til innhold

Hvordan klare å holde stramt budsjett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I noen måneder må jeg leve på et ganske stramt budsjett, men sliter med å ikke overstige de ulike postene. Tidlig i måneden går det greit, men når månedsskiftet kommer ser jeg at jeg har oversteget maksgrensen min.

Til dere andre som lever på stramt budsjett - hvordan gjør dere det for å ikke stå igjen blakk på slutten av måneden? Etter at faste utgifter (husleie, strøm, mobil, internett, forsikringer) er betalt har jeg i underkant av 5000 kroner som skal holde til mat, drivstoff, medisiner, kosmetikk, klær, hobby og fritid og andre lignende utgifter. Kunne tenke meg svar fra andre som lever på omtrent samme budsjett som meg.

Jeg spør ikke om råd til billige løsninger/varer, men hvordan jeg holder oversikten over pengene slik at jeg ikke står tom før jeg kan.

Anonymous poster hash: 72dc0...f28
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å dele summen på 30 slik at du finner ut hva du kan bruke hver dag. Ca 167kr blir det på deg. Så kan du holde et slags dagsbudsjett

AnonymBruker
Skrevet

Ta ut 1000 kr pr. uke, og hold deg til det. Det er enklere å holde orden i regnskapet når man ser pengene fysisk.

Anonymous poster hash: c6559...3d4
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å fylle på rundt 1000 kroner på brukskontoen min om gangen. På den måten blir jeg "tvunget" til å følge med på det jeg kjøper, samt gå inn på mobilbanken og sjekke/overføre hver gang jeg skal betale en større sum. For meg så funker det bedre enn fysiske penger, da man ofte ender opp med en haug med småmynter som det kan være upraktisk å bli kvitt.

Jeg får også lønn på en annen konto enn brukskonto og betaler regninger/faste trekk derfra slik at det alltid er dekning for disse tingene. Deretter har jeg en sparekonto og en "bufferkonto" som jeg kan spare på uten å få gebyrer for å overføre frem og tilbake på denne.

En annen ting jeg bruker å gjøre er å alltid leve mest stramt den første uka etter hver lønning. Da har jeg fortsatt såppas mye igjen på fritidsbudsjettet at jeg har råd til å unne meg noe hvis det dukker opp en spesiell situasjon uten at budsjettet sprekker.

Anonymous poster hash: 49ffc...002
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et regnskap på dataen. Har bare laget det enkelt i excel, men jeg tar alltid kvitteringer når jeg kjøper noe, enten det er noe stort eller bare småpenger, og fyller inn i dokumentet når jeg kommer hjem. På den måten ser jeg alltid hvor mye jeg har brukt :)

Anonymous poster hash: 44df7...c62
  • Liker 4
Skrevet

Du kan laste ned en app som f.eks. My Weekly Budget, hvor du legger inn en sum du kan bruke hver uke og plotter inn alt du kjøper

Skrevet

Jeg liker å bruke kontanter når budsjettet er ekstra stramt, det er mye enklere å la være å sløse da. Lar kortet være nesten tomt, og overfører kun til det hvis jeg skal bruke det til noe bestemt. I tillegg fører jeg absolutt alt jeg bruker penger på inn i et budsjett i excel, som jeg har lagt opp slik at resterende beløp krymper automatisk når jeg plotter inn hva jeg har brukt. Dermed har jeg full kontroll på hvor mye som er igjen til enhver tid.

• Liker 1
Skrevet

Er du alene klarer du et matbudsjett på 2000kr,handle 1 gang i uka og se etter tilbudsvarer og vær bevist på at spiser opp restemat.da har du 3000 til resten,og det synes jeg er god økonomi. Det er det jeg prøver å ha i lommepenger.

Skrevet

Opprett en (regnings)konto der du setter alt du ikke "får lov til" å bruke slik at du kun har 5000 på brukskontoen.

Del gjerne opp beløpet og overfør f.eks. 1000 kr til brukskontoen hver mandag. Da legger du begrensninger på hvor mye du kan bruke.

Fører du regnskap? Overstiger forbruket på alle postene eller noen få? Sett inn tiltak på postene der du går i minus. Hvis du ikke har oversikt,bør du ta vare på alle kvitteringer og føre enkelt regnskap slik at du får oversikt. Det er enklere å sette inn tiltak når du vet hvor det sprekker :-)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har budsjett, fører regnskap og har regningskonto. Det som er vanskelig er sånn sett kanskje ikke å klare å ha oversikt, men å klare å ha disiplin nok til å holde det budsjettet som er satt opp. Det blir bare tomt så alt for fort..

Anonymous poster hash: 72dc0...f28
AnonymBruker
Skrevet

Mitt tips er å ta ut pengene, så du har kontanter. Del opp i konvulutter, det gjør jeg.

Anonymous poster hash: 10fa4...ab8
Skrevet

---

En annen ting jeg bruker å gjøre er å alltid leve mest stramt den første uka etter hver lønning. Da har jeg fortsatt såppas mye igjen på fritidsbudsjettet at jeg har råd til å unne meg noe hvis det dukker opp en spesiell situasjon uten at budsjettet sprekker.

Anonymous poster hash: 49ffc...002

Så smart! Det skal jeg prøve i mai :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...