AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #1 Del Skrevet 26. april 2015 Hei! Tenkte vi kunne ha en tråd hvor vi delte råd, tips og erfaringer på det her med ¨ha det rent og ryddig når man har barn. Er jo en kjent sak at hverdagen flyr avgårde, tidsklemma og alt hoper seg opp. Her i huset er det stort sett ganske ryddig, men jeg skulle helst sett at det var oftere strøkent da, hvis man kan kalle det det? De fleste ting har sin plass, hadde en skikkelig organiseringsjobb for 2 år siden hvor alt fikk sin bestemte plass. Men det er jo ingen hemmelighet at ting som bretting av klesvaks hoper seg opp. Hvordan bli mer effektiv der? Holde vinduer rene lengere? Dere med høyglans kjøkkenfronter, hvor ofte vasker dere de? Og hvordan får dere det til å skinne på best mulig måte? Hva lærer dere barna at de skal være med å rydde? Dine beste tips for orden på barnerommet? Jeg beundrer de som det virker som det aldri er noe rot hos, det er jo så mye hyggeligere å ha det rent og pent hele tiden, føler det blir en helt annen stemning i huset. Anonymous poster hash: ae923...013 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #2 Del Skrevet 26. april 2015 Her er det masse roting og rydding, har nok ikke så mye å bidra med. Jeg senker skuldrene og så tar vi noen skippertak av og til. Anonymous poster hash: a6f79...c85 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #3 Del Skrevet 26. april 2015 Vi har en på 2,5 og en baby, og jeg synes i grunnen det går ganske greit å holde det rent og ryddig. Sørger for at absolutt alt i huset har sin faste plass, og at alt legges på plass igjen umiddelbart etter bruk (dette er mitt og mannens ansvar, og tildels toåringen, men han er fortsatt litt liten til å forstå (og huske) at han alltid skal rydde opp etter seg). Vi rydder litt hver dag, og kjøkkenet er alltid strøkent før vi legger oss. Shiner også kjapt over badet mens toåringen bader, så blir det tatt jevnt gjennom uka, og blir dermed aldri skikkelig møkkete. Tørre klær bretter og legger vi på plass med én gang de er tørre (enten på tørkestativet eller ut fra tørketrommelen). Jeg synes at så lenge man passer på å rydde/vaske jevnt og hver dag, så skal det ikke så mye til å holde det rent og pent hjemme, og jeg synes også det er deilig å vite at vi så og si alltid kan ta imot uanmeldte gjester uten å være flau over hvordan det ser ut hjemme hos oss.Anonymous poster hash: 290cb...f76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #4 Del Skrevet 27. april 2015 Vi har en på 2,5 og en baby, og jeg synes i grunnen det går ganske greit å holde det rent og ryddig. Sørger for at absolutt alt i huset har sin faste plass, og at alt legges på plass igjen umiddelbart etter bruk (dette er mitt og mannens ansvar, og tildels toåringen, men han er fortsatt litt liten til å forstå (og huske) at han alltid skal rydde opp etter seg). Vi rydder litt hver dag, og kjøkkenet er alltid strøkent før vi legger oss. Shiner også kjapt over badet mens toåringen bader, så blir det tatt jevnt gjennom uka, og blir dermed aldri skikkelig møkkete. Tørre klær bretter og legger vi på plass med én gang de er tørre (enten på tørkestativet eller ut fra tørketrommelen). Jeg synes at så lenge man passer på å rydde/vaske jevnt og hver dag, så skal det ikke så mye til å holde det rent og pent hjemme, og jeg synes også det er deilig å vite at vi så og si alltid kan ta imot uanmeldte gjester uten å være flau over hvordan det ser ut hjemme hos oss.Anonymous poster hash: 290cb...f76 Det synes jeg er den viktigste faktoren. At det ikke er noe problem om noen bare kommer innom, at det da ikke er så rotete at man blir flau. Jeg kjenner til et par familier hvor det alltid ser helt forferdelig ut! Og da snakker vi ikke bare rot, men møkk. Jeg er alene med ansvaret for mitt barn, og med jobb og skole så blir det travelt, men rotete kjøkkenbenk er det verste jeg vet. Anonymous poster hash: ae923...013 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 27. april 2015 #5 Del Skrevet 27. april 2015 Før jeg fikk barn hadde vi det strøkent, det har vi ikke lenger. Jeg har måttet jobbe med det. Og da har jeg ikke jobbet med huset, men med hodet. Hvis jeg skal klare å ha det strøkent nå om dagen krever det så mye jobb at det ikke er verdt det, særlig fordi mannen min ikke ser behovet for å ha det strøkent. Han har på mange måter en mer fornuftig standard enn meg - vi rydder på plass det meste og har god orden, men strøkent? Nei. Jeg kan ha støvsugd gangen, så står toåringen og tømmer sand ut av skoene sine og ned på gulvet. Kjøkkengulvet er nyvasket, så mister fireåringen et melkeglass i gulvet. Klær skitnes til og vaskemaskinen må settes på. Minstemann har løpt avgårde med klissete hender og skitnet til sofaen. Leker som er brukt er ikke ryddet tilbake (i hvert fall ikke 100%). Og alle slike små ting ryddes og vaskes og fikses, men da blir det ikke støvtørking, vindusvask eller støvsuging på soverommet, og sakte men sikkert rekker andre flater å bli møkkete også. Men det synes jeg faktisk er greit. Jeg har et perfeksjonismegen som stresser meg veldig, og har måttet øve meg på å legge lista på "godt nok". Alternativet er et strøkent hus og en sur og sliten mor... 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #6 Del Skrevet 27. april 2015 Vi har et bruskhjem, vi har ikke et steril møbelkataloghjem! (Uten at der er "bomba" hos oss!)Anonymous poster hash: 6a0e2...321 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 27. april 2015 #7 Del Skrevet 27. april 2015 Har hørt et ordtak som sier "å holde huset ryddig og strøkent når man har småbarn er som å måke snø i snøstorm".. Er kanskje noe i det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #8 Del Skrevet 27. april 2015 Det er vel bare snakk om å ha rutiner, orden i "sysakene" og gjøre alt som skal gjøres etterhvert. Hvis man lar det hope seg opp så skal det litt å ta det igjen. Vi har seks barn og har det bortimot strøkent hele tiden. Alt annet hadde fort blitt et salig kaos. Anonymous poster hash: 4f32b...920 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #9 Del Skrevet 27. april 2015 No can doAnonymous poster hash: da62c...feb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
duplexx Skrevet 27. april 2015 #10 Del Skrevet 27. april 2015 Jeg rydder og hun går bak og roter. Det skjer bare ikke. Her er ryddig en gang i mnd, babyen har begynt å forstå hvordan ting taes ut og hives rundt, storesøster har kjøkken på rommet, men lager konsekvent all maten nede i stuen... Vi er opptatt av "en leke inn, en annen ut", men noen ganger er det deilig å være mamma og pappa med kaffe på kjøkkenet mens hun leker for seg selv. Som regel hiver vi alt i to kasser på kveldstid. Synes ikke barnelekene tar like mye plass som feks klesvask eller utetøy og skitne klær og vesker og sko og gud vet hva... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 27. april 2015 #11 Del Skrevet 27. april 2015 Det er vel bare snakk om å ha rutiner, orden i "sysakene" og gjøre alt som skal gjøres etterhvert. Hvis man lar det hope seg opp så skal det litt å ta det igjen. Vi har seks barn og har det bortimot strøkent hele tiden. Alt annet hadde fort blitt et salig kaos. Anonymous poster hash: 4f32b...920 Det er nettopp det - jo flere barn, jo mer rot, og samtidig større behov for å holde en viss orden i sakene. Men er barna dine store? Eller bare veldig, veldig flinke til å være med å rydde? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #12 Del Skrevet 27. april 2015 Før jeg fikk barn hadde vi det strøkent, det har vi ikke lenger. Jeg har måttet jobbe med det. Og da har jeg ikke jobbet med huset, men med hodet. Hvis jeg skal klare å ha det strøkent nå om dagen krever det så mye jobb at det ikke er verdt det, særlig fordi mannen min ikke ser behovet for å ha det strøkent. Han har på mange måter en mer fornuftig standard enn meg - vi rydder på plass det meste og har god orden, men strøkent? Nei. Jeg kan ha støvsugd gangen, så står toåringen og tømmer sand ut av skoene sine og ned på gulvet. Kjøkkengulvet er nyvasket, så mister fireåringen et melkeglass i gulvet. Klær skitnes til og vaskemaskinen må settes på. Minstemann har løpt avgårde med klissete hender og skitnet til sofaen. Leker som er brukt er ikke ryddet tilbake (i hvert fall ikke 100%). Og alle slike små ting ryddes og vaskes og fikses, men da blir det ikke støvtørking, vindusvask eller støvsuging på soverommet, og sakte men sikkert rekker andre flater å bli møkkete også. Men det synes jeg faktisk er greit. Jeg har et perfeksjonismegen som stresser meg veldig, og har måttet øve meg på å legge lista på "godt nok". Alternativet er et strøkent hus og en sur og sliten mor... Nå er det ikke det denne tråden handler om. Alle vet det er vanskelig å holde det strøkent når man har barn, tråden er laget for å komme emd tips og råd for at det skal være lettere å holde det ryddig. Om du ikke kan bidra med noe annet enn ovenifra og ned holdning, så er ikke denne tråden for deg. Anonymous poster hash: ae923...013 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #13 Del Skrevet 27. april 2015 Vi har et bruskhjem, vi har ikke et steril møbelkataloghjem! (Uten at der er "bomba" hos oss!)Anonymous poster hash: 6a0e2...321 Som sagt, det er ikke snakk om noe sterilt møbelkataloghjem, men noen må vri og vende på alt. Her er det snakk om å dele tips og råd til hvordan det kan være lettere å holde det ryddigere osv. Ser ikke at du bidrar noe med det, men heller velger å spore av tråden.... Anonymous poster hash: ae923...013 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #14 Del Skrevet 27. april 2015 Det er vel bare snakk om å ha rutiner, orden i "sysakene" og gjøre alt som skal gjøres etterhvert. Hvis man lar det hope seg opp så skal det litt å ta det igjen. Vi har seks barn og har det bortimot strøkent hele tiden. Alt annet hadde fort blitt et salig kaos. Anonymous poster hash: 4f32b...920 Kom gjerne med tips til hva dere gjør for at dere klarer å ha det så ryddig, og hvordan alle bidrar osv Anonymous poster hash: ae923...013 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 27. april 2015 #15 Del Skrevet 27. april 2015 Nå er det ikke det denne tråden handler om. Alle vet det er vanskelig å holde det strøkent når man har barn, tråden er laget for å komme emd tips og råd for at det skal være lettere å holde det ryddig. Om du ikke kan bidra med noe annet enn ovenifra og ned holdning, så er ikke denne tråden for deg. Anonymous poster hash: ae923...013 Send meg gjerne en PM og forklar hvorfor du synes jeg er ovenfra og ned. Jeg sier jo nettopp at jeg ikke får det til. Men jeg kan omformulere: Jeg har hittil ikke fått til å ha det strøkent hjemme med to barn annet enn i veldig korte perioder av gangen (en dag eller to). Derfor har jeg i grunnen konkludert med at det krever veldig mye jobb og at det ikke finnes noen quick fix. Her har vi rutiner, vi forsøker å lære barna at de rydder opp etter seg før de tar fram noe nytt, at de legger skittentøy i skittentøyskurven, at de setter inn i oppvaskmaskinen. Jeg bruker tid på husarbeid hver dag, det er klesvask, støvsuging og rydding. Likevel havner vi ikke på 100% rent og ryddig til slutt. Synes en her sa det veldig bra, at det er som å måke snø i snøstorm. Jeg tror vi har systemene på plass her i huset, for vi har gjort mange enkle grep som har forbedret mye. For eksempel: -Vi har en oppgaveliste for helgevasken som henger på vaskerommet og hvor vi krysser av. Mannen min syntes det var i overkant da jeg lagde det, men liker det godt nå, for da har vi hele tiden oversikten. Der har jeg satt opp ting vi gjør hver uke, annenhver uke og månedlig. Det vil jeg anbefale. -Alle ting har sin faste plass. -Jeg har brukt en del tid på å organisere for å få det ryddig. Særlig på vaskerommet, der jeg har kurver for møkkete tøy og for rent tøy som skal tilbake i den enkeltes klesskap. -Jeg har tenkt gjennom hvordan vi bruker huset og møblert deretter. Det er lettere å tilrettelegge etter folks vaner enn å gjøre slik at folk må endre vanene sine, har jeg skjønt. For eksempel blir gangen vår ekstremt rotete hvis vi ikke har en kommode rett ved inngangsdøra, for mannen min slenger alltid fra seg det han har i hendene rett innenfor døra. Brev, nøkler og andre ting blir strødd rundt hvis det ikke er noe der å legge det fra seg på. Mannen min legger også alltid regninger på kjøkkenbordet. Da jeg fikk en liten hylle rett ved kjøkkenbordet ble det fort gjort å raske dem sammen og putte dem der. Men det beste tipset til å få det strøkent vil jeg tro er å gå ned i stillingsprosent og få vaskehjelp, for til syvende og sist handler det om prioritering av tid, som så mye annet. Jeg kunne hatt det strøkent, men da hadde jeg måttet bruke en del ekstra tid hver dag på husarbeidet (og det er altså derfor jeg blir sur når jeg har det strøkent, fordi jeg må prioritere vekk aktiviteter jeg synes er morsommere). Jeg synes det er veldig interessant med seksbarnsmoren her som får til å ha det strøkent - applaus til det. Særlig hvis det ikke krever enormt mye tid. De tipsene vil gjerne jeg også ha 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 27. april 2015 #16 Del Skrevet 27. april 2015 Helt strøkent er det sjeldent hjemme til oss. Med to yrkesaktive, og en mann som jobber i overkant mye, to unger, ei svær bikkje på 50kg og to katter så sier det seg selv at å ha et plettfritt hjem er vanskelig. Min erfaring er at det er lettere å holde huset mere ryddig når barna blir eldre. Både pga de roter/drar mindre leker utover, de leker ikke så mye med dill-dall leker lengre som flyter overalt, og de blir mere og mere inkludert i husarbeid og oppgaver jo eldre de blir. Men selv om det kan ligge litt rot her og der så blir det støvsuget flere ganger i uken, gulvene blir vasket over en gang i uken, og støv tar jeg når jeg ser det trengs. Rutiner på rydding er greit å ha. Her ryddes det hver eneste dag, barna må rydde rommet sitt før de legger seg, kjøkkenet blir ryddet etter hvert måltid (lar aldri kjeler og gryter stå igjen til neste dag), klær blir tatt fortløpende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #17 Del Skrevet 27. april 2015 Send meg gjerne en PM og forklar hvorfor du synes jeg er ovenfra og ned. Jeg sier jo nettopp at jeg ikke får det til. Men jeg kan omformulere: Jeg har hittil ikke fått til å ha det strøkent hjemme med to barn annet enn i veldig korte perioder av gangen (en dag eller to). Derfor har jeg i grunnen konkludert med at det krever veldig mye jobb og at det ikke finnes noen quick fix. Her har vi rutiner, vi forsøker å lære barna at de rydder opp etter seg før de tar fram noe nytt, at de legger skittentøy i skittentøyskurven, at de setter inn i oppvaskmaskinen. Jeg bruker tid på husarbeid hver dag, det er klesvask, støvsuging og rydding. Likevel havner vi ikke på 100% rent og ryddig til slutt. Synes en her sa det veldig bra, at det er som å måke snø i snøstorm. Jeg tror vi har systemene på plass her i huset, for vi har gjort mange enkle grep som har forbedret mye. For eksempel: -Vi har en oppgaveliste for helgevasken som henger på vaskerommet og hvor vi krysser av. Mannen min syntes det var i overkant da jeg lagde det, men liker det godt nå, for da har vi hele tiden oversikten. Der har jeg satt opp ting vi gjør hver uke, annenhver uke og månedlig. Det vil jeg anbefale. -Alle ting har sin faste plass. -Jeg har brukt en del tid på å organisere for å få det ryddig. Særlig på vaskerommet, der jeg har kurver for møkkete tøy og for rent tøy som skal tilbake i den enkeltes klesskap. -Jeg har tenkt gjennom hvordan vi bruker huset og møblert deretter. Det er lettere å tilrettelegge etter folks vaner enn å gjøre slik at folk må endre vanene sine, har jeg skjønt. For eksempel blir gangen vår ekstremt rotete hvis vi ikke har en kommode rett ved inngangsdøra, for mannen min slenger alltid fra seg det han har i hendene rett innenfor døra. Brev, nøkler og andre ting blir strødd rundt hvis det ikke er noe der å legge det fra seg på. Mannen min legger også alltid regninger på kjøkkenbordet. Da jeg fikk en liten hylle rett ved kjøkkenbordet ble det fort gjort å raske dem sammen og putte dem der. Men det beste tipset til å få det strøkent vil jeg tro er å gå ned i stillingsprosent og få vaskehjelp, for til syvende og sist handler det om prioritering av tid, som så mye annet. Jeg kunne hatt det strøkent, men da hadde jeg måttet bruke en del ekstra tid hver dag på husarbeidet (og det er altså derfor jeg blir sur når jeg har det strøkent, fordi jeg må prioritere vekk aktiviteter jeg synes er morsommere). Jeg synes det er veldig interessant med seksbarnsmoren her som får til å ha det strøkent - applaus til det. Særlig hvis det ikke krever enormt mye tid. De tipsene vil gjerne jeg også ha Du misforstår tråden totalt. Men takk for at du sporer av og gjør den til noe den ikke skal handle om.... Anonymous poster hash: ae923...013 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #18 Del Skrevet 27. april 2015 Vi har det ganske rotete til tider, men holder det stort sett unna 😉 Hverken jeg, mannen eller ungene er veldig ryddige av oss så det blir noen skippertak. Men så er ikke jeg så opptatt av å ha det helt strøkent heller, tenker at huset er til for å bo i, ikke til utstilling. Så det hoper seg litt opp på vaskerommet av og til, og o boden i ganga eller "roteboden" som vi kaller det, blir alt jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av bare studd inn av og til. For meg er det viktigst at det ser sånn tålig ut der vi oppholder oss og at det er rent og koselig. Så får det heller flyte litt i kriker og kroker hehe Anonymous poster hash: a8535...0ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magdalene Skrevet 27. april 2015 #19 Del Skrevet 27. april 2015 Har har det alltid ryddig og reint - Vi rydder alle hver dag. - Rydder bort mat og tallerkener og slikt med en gang vi har spist/laget mat. -legger sammen tøy mens vi tar det ut av tørketrommelen/ned fra snoren, og legger det inn i skapene med en gang. - ungene må rydde rommene sine hver kveld. - bruker å gå over med støvsugeren hver dag. Det handler rett og slett om å innarbeide rutiner. Det er ikke snakk om å ha et sterile kataloghjem (begrunnelsen alle de som har det rotete og møkkete bruker), men å ha det ryddig og pent rundt seg. Jeg er av den oppfatningen at om man har det ryddig rundt seg, er det lettere å ha det ryddig inni seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #20 Del Skrevet 27. april 2015 Har hørt et ordtak som sier "å holde huset ryddig og strøkent når man har småbarn er som å måke snø i snøstorm".. Er kanskje noe i det. Haha!!! Vi har bare ett barn, 15 måneder. Siden han ble født har vi stort sett småryddet hele tiden, og resultatet er helt OK. Vi vasker/bretter tøy hver dag(ofte oppkast eller avføring på diverse), vasker kjøkkenbenk og gulv/bord samt rydder hver dag. Gulvet og bordet vaskes ved alle måltider, kjøkkenbenk ca 2 ganger daglig. Rydder inn og ut av oppvaskmaskin og vasker bad/gulv jevnlig. Likevel ser det ikke spesielt ryddig ut, bare helt OK.Anonymous poster hash: 45540...8aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå