Gå til innhold

TAKKNEMLIG FOR HJELP, forvirret ang. studentbolig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!! Jeg så i mailinnboksen min idag at jeg har fått tildelt studentbolig, og ble overlykkelig. Til min skuffelse (og forvirring?) ser jeg at det står at kontraktperioden er fra begynnelsen i juli måned til slutten av juli måned - altså bare EN måned.

I søknaden min har jeg oppgitt kontraktperiode for ett år, fra juli 2015 til juli 2016. Jeg har dobbeltsjekket dette nå, og dette står under "Mine søknader":

Kontraktsperiode Status 02.07.2015 - 02.07.2016 Bolig tildelt

I selve kontrakten jeg har fått tildelt derimot, står det at leieforholdet starter 01.07.2015 og "opphører uten oppsigelse den: 31.07.2015." Jeg forstår ikke dette! Hvis jeg nå sier nei til denne boligen, blir søknadene mine annullert og jeg havner bakerst i køen igjen. Jeg ønsker ikke dette da jeg har ventet over et halvt år.

Jeg har sendt dem en mail for oppklaring, og skal ringe med en gang i morgen. Tingen er at dette haster litt, fordi svarfrist på kontrakt er på onsdag.

Det jeg lurer på, er om noen har noe peiling på dette? Kan være en feil fra deres side, eller om det faktisk er slik at de pleier å bare gi random kontraktsperiode? Forstår virkelig ikke hvorfor jeg bare har fått en måned, når jeg har søkt om ett år...

Anonymous poster hash: d4452...c17
Skrevet (endret)

Du signerer først kontrakt for en måned, og nesten med en gang får du så tilbud om fornying av kontrakt som gjelder for et helt år. Ble litt forvirra av det selv da jeg søkte gjennom SiO for første gang, men slapp av, det er helt normalt, og du skal selvfølgelig få bo der lengre enn måned :)

Leste en forklaring på hvorfor de har det slikt, men husker det sannelig ikke.

Endret av HedvigR
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du signerer først kontrakt for en måned, og nesten med en gang får du så tilbud om fornying av kontrakt som gjelder for et helt år. Ble litt forvirra av det selv da jeg søkte gjennom SiO for første gang, men slapp av, det er helt normalt, og du skal selvfølgelig få bo der lengre enn måned :)

Det er nok fordi ikke alle er sikre på hvor de skal flytte enda, men gjerne vil ha bolig likevel, derfor skriver de en slags midlertidig kontrakt i starten, og en ny nærmere semesterstart. Men jeg gjetter bare her.

Anonymous poster hash: 36e98...e6d

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Tusen takk for svar. Dette beroliget meg VELDIG.

Betyr dette at det er helt sikkert at jeg får tilbud om fornying av kontrakt? Er det noe sted jeg kan lese om dette? Blir jo så forvirret og hvis det er sånn systemet er burde det ligge noe informasjon ute om det. Har prøvd å finne frem, men finner ingenting. Men du fikk også kun tilbud om 1 mnd først, og så forlengelse?

Skrevet

Men du fikk også kun tilbud om 1 mnd først, og så forlengelse?

Ja, vært gjennom det samme to ganger nå, sist bare for et par dager siden faktisk. Det står nok noe informasjon et eller annet sted, for jeg husker bestemt at jeg har lest om det, men nettsidene til så mange av Studentsamskipnadene i Norge er jo forferdelig dårlige og uoversiktelige. Men jeg snakket med ei dame på telefonen for noen dager siden og, som bekreftet at når man signerer kontrakt for ny bolig så får man først denne kontrakten for en måned og så umiddelbart kontrakt om å forlenge den igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Tusen takk for svar. Dette beroliget meg VELDIG.

Betyr dette at det er helt sikkert at jeg får tilbud om fornying av kontrakt? Er det noe sted jeg kan lese om dette? Blir jo så forvirret og hvis det er sånn systemet er burde det ligge noe informasjon ute om det. Har prøvd å finne frem, men finner ingenting. Men du fikk også kun tilbud om 1 mnd først, og så forlengelse?

Alle nye får først tilbud ut juli måned, og det er fordi at fristen for å svare på opptak til høyere utdanning er rundt den 20, og fristen for omprioritering av studieønsker er den 1. (juli). Så, når du har takket ja eller nei til tilbudet, kan SiO sjekke om du faktisk blir student ved en av samarbeidsinstitusjonene deres, og om du dermed får bo videre eller om kontrakten din vil bli sagt opp slik at noen andre kan få boligen.

Også de som allerede bor i SiO-bolig har kontrakter som løper til 31.07 hvert år, og fornyelsesvarselet for oss som allerede bor der kom vel i forrige uke, om jeg ikke husker feil. Du vil få tilbud om forlengelse ganske raskt, gitt at du har betalt inn depositum før fristen og signert den kontrakten du nå har fått. Så ingen grunn til panikk :)

Anonymous poster hash: 4a0ee...87e

AnonymBruker
Skrevet

Alle nye får først tilbud ut juli måned, og det er fordi at fristen for å svare på opptak til høyere utdanning er rundt den 20, og fristen for omprioritering av studieønsker er den 1. (juli). Så, når du har takket ja eller nei til tilbudet, kan SiO sjekke om du faktisk blir student ved en av samarbeidsinstitusjonene deres, og om du dermed får bo videre eller om kontrakten din vil bli sagt opp slik at noen andre kan få boligen.

Også de som allerede bor i SiO-bolig har kontrakter som løper til 31.07 hvert år, og fornyelsesvarselet for oss som allerede bor der kom vel i forrige uke, om jeg ikke husker feil. Du vil få tilbud om forlengelse ganske raskt, gitt at du har betalt inn depositum før fristen og signert den kontrakten du nå har fått. Så ingen grunn til panikk :)

Anonymous poster hash: 4a0ee...87e

Jeg går en bachelor og skal fortsette andreåret etter sommeren, så når de da ser dette vil jeg få forlengelse automatisk?

Takk for svar! Det hjalp mye :) Synes likevel det er passe dumt at de ikke oppgir noe konkret informasjon om dette, da jeg kunne funnet på å avslå tilbudet om jeg ikke hadde fått hjelp av dere. Har sett gjennom kontrakten og alle vedlegg, men ser ingenting som gir informasjon om dette. (Det står bare at kontrakter må fornyes fra 31.7, men det er skrevet slik at det virker som dette gjelder de som allerede har bodd der et år)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...