Brismedlime Skrevet 26. april 2015 #1 Skrevet 26. april 2015 Noen som kan komme med råd ang sjekk av fertilitet? Hvor går man? Skjønner at d tar ett år med prøving før man kan søke om hjelp av d offentlige, og da havner man i helse kø på noen mnd mot ett år til... Hvor kan man få hjelp privat i Oslo/Akershus området? Og hva må man gjøre? Bør man få time i eggløsningsperioden eller spiller d ingen rolle? Eller finnes d andre tester man kan gjøre selv? Hilsen 33år prøver i 5mnd
Gjest Solstråla88 Skrevet 26. april 2015 #2 Skrevet 26. april 2015 Jeg ville latt det gå ett år. Vi prøvde i 22 måneder før vi fikk klaff. På den tiden hadde vi vært igjennom utredning, pergo kurer og skulle inn til ivf samtale på tiksen månden etter positiv test. Det er mye styr rundt utredning, hormonkurene er ingen drøm og det er ingen garanti for å lykkes. Hvis du får positive el tester ville jeg drøyd det 7 måneder til.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #3 Skrevet 26. april 2015 Jeg ville latt det gå ett år. Vi prøvde i 22 måneder før vi fikk klaff. På den tiden hadde vi vært igjennom utredning, pergo kurer og skulle inn til ivf samtale på tiksen månden etter positiv test. Det er mye styr rundt utredning, hormonkurene er ingen drøm og det er ingen garanti for å lykkes. Hvis du får positive el tester ville jeg drøyd det 7 måneder til. Fikk du noen digagnosr under utredningen?Anonymous poster hash: 49455...e37
Gjest Solstråla88 Skrevet 26. april 2015 #4 Skrevet 26. april 2015 Fikk du noen digagnosr under utredningen?Anonymous poster hash: 49455...e37 Ikke annet enn manglende el. Poenget er at utredning i vårt tilfelle førte til mer stress enn nytte. Og det er jo faktisk veldig vanlig at man bruker ett år på å bli gravid. 5 måneder er jo knapt nok tid i denne settingen. Jeg vet at jeg høres streng ut, men av egen erfaring gikk det enklere når vi tok ting mer med ro, skappet av og planla ferie osv.
Brismedlime Skrevet 26. april 2015 Forfatter #5 Skrevet 26. april 2015 Er absolutt enig i at mine 5mnd ikke er noe som helst krise, men dette er litt nytt for meg, og jeg føler alderen min jobber i mot meg. Har lest litt rundt her om EL tester, vurdere å kjøpe inn dette for å se om jeg har EL i d hele tatt. Men må si at jeg har mere lyst å vite at ting er i orden, og så ta med ro etterpå. Og la ting skje når d skjer. Så hvordan sjekker man sånt? Hos fastlege med blodprøve? Gynekolog? Privat klinikk?
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #6 Skrevet 26. april 2015 Er det noe som gjør at du tror det er noe feil med deg? Jeg hadde veldig uregelmessige, lange sykluser etter at jeg sluttet med p-piller. Gikk til fastlegen.Han sendte henvisning og tok blodprøver med en gang. Viste seg at jeg har PCOS. Nå har jeg allerede fått resept på Pergo. Jeg er 24 år. Ville absolutt gått til fastlegen uansett pga. din alder. Skader jo ikke å høre med fastlegen hva han/hun har å si. Er du bekymret, er det bedre å sjekke det! Lykke til Anonymous poster hash: b071f...ec1
Biloba Skrevet 26. april 2015 #7 Skrevet 26. april 2015 Det er først ved 35 år man anbefaler å fremskynde utredning. Å bruke mer enn 5 mnd er helt normalt. Du kan få utredningstime på privat fertilitetsklinikk. Vi betalte 1900 for sædprøve og grundig ultralyd, og langt intervju med spørsmål om alt som kan påvirke fertiliteten (1 klokketime), pluss sykepleiersamtale om behandling. Hvis alt ser greit ut har dere ikke blitt så mye klokere, for det må spesialundersøkelser til for å sjekke om f.eks egglederne er åpne, ikke alle feil ved livmor kan alltid sees mm., og det er undersøkelser som kan være kostbare privat, og ubehagelige/smertefulle for en del, i tillegg til en liten risiko for komplikasjoner. Klinikken ba oss ikke om å tilpasse timen til syklusen. Det var lett å se at jeg nylig hadde hatt eggløsning, det var nyttig informasjon hos meg, men vet at mange har vært der i alle deler av syklus inkl mens. Endometriose kan f.eks være lettere å se i den fasen. Ville prøvd å ha litt is i magen enda, spesielt hvis dere ikke har hatt klamydia eller tegn til sykdom og spesielle risikofaktorer, og syklusen er regelmessig. Det er ikke ventetid privat, så ting kan skje fort hvis det ikke klaffer og frustrasjonen vokser. 1
Brismedlime Skrevet 26. april 2015 Forfatter #8 Skrevet 26. april 2015 Takk Biloba! Dette var veldig informativt! Skal ha is i magen en stund til. Ingen krise ennå! Sjekker bare ut hva som kan komme. Tror ikke jeg har noen risikofaktorer annet enn at jeg alltid har mistenkt at jeg kan ha en mild form for PCOS... Men aldri sjekket d.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå