Gå til innhold

Alkoholmengde til bryllup!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Vi skal gifte oss neste sommer, og jeg koser meg med den planleggingen som kan gjøres så lenge i forveien..

Nå leter jeg etter tips til alkoholinnkjøp! Alt fra hvor mye som skal handles inn til tips til drinker i baren :) Antall gjester er tett opp mot 100 stk.

Vi skal holde bryllupet utendørs i telt, og kjøper inn all alkohol selv - og den skal vare utover natta! Setter stor pris på tips og deling av erfaringer fra dere som har giftet dere, eller av en eller annen grunn har god peiling :)

Mange gjester på vår alder (rundt 30), så jeg regner de fleste gjestene som tørste!

Foreløpig har jeg beregnet ca. dette (ja,har tenkt å handle en del i Sverige):

ØL???

20-30 dunker rødvin (a 140 SEK) = 4200,-

20 dunker hvitvin (a 130 SEK) = 2600,-

4 flasker cognac (a 300 SEK) = 1200,-

4 flasker whiskey (a 220 SEK) = 880,-

4 flasker baileys (a 200 SEK) = 800,-

20 flasker prosecco (a 65 SEK) = 1300,-

Samlet sum foreløpig = SEK 10980,- (ca. NOK 9900,-)

Brus/blandevann = ca. 20 kr pr. flaske

15 flasker Mozell a 1,5 l = 300,-

15 flasker Cola a 1,5 l = 300,-

15 flasker Sprite a 1,5 l = 300,-

15 flasker Tonic a 1,5 l = 300,-

Mvh gifteklare meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver blandevann...

Da trenger du noe å blande i dette 'vannet' også...

Rom og vodka er greit å ha.

Så søker du etter enkle rom- og vodka-drinker for å sette opp et lite utvalg på barkartet (ev gin-drinker også)

Men jeg tenker irish coffe (whiskey), cola-rom, Cuba libre (nesten som cola-rom, men ser mer imponerende ut på barkartet), caipirinha (rom, helst brasiliansk), mojito (rom) og gin-tonic er alle enkle og raske drinker som ikke krever spesielt store ferdigheter.

Skal dere ev ha bartender, kan dere jo spørre om denne har noen forslag.

Hvilken mat dere skal servere avgjør jo også litt på hvor mye/hvilken drikke som er lur...

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke noe om å lage drinker, men da søskenbarnet mitt giftet seg så var det fri bar med et par kompiser av brudeparet som bartendere. De hadde satt opp en drinkmeny bestående av 5-6 enkle drinker + rødvin og hvitvin som man kunne velge mellom. Det fungerte svært godt!

Skrevet

Det har du helt rett i, Chiquita :) Takk for tips til drinker, Cuba libre og Gin tonic er sikkerstikk! Også genialt med mojito eller caipirinha ettersom det er på sommeren - perfekte sommerdrinker :)

Noen som. Har tanker ang. mengde sprit? Vi gifter oss på gården i Trøndelag og har tenkt å skaffe skikkelig god hjemmebrent i stedet for vodka :)

Jeg tenker hvit rom (3-4 flasker 7 dl a 200 sek), gin (3-4 flasker 7 dl a 200 sek) og cachaca til caipirinha (3-4 flasker til omtrent 200 sek)..

Skrevet

Ville hatt et par flasker vodka også, litt avhengig av drink-menyen.

Ikke alle drikker hjemmebrent, og hjemmebrent fungerer ikke i drinker - kun i kaffe... (Jeg er også trønder 😉)

AnonymBruker
Skrevet

Var i et bryllup for 3 år siden. De lagde "vodka" ut fra hjemmebrent. Er selv trønder og vant til sterke drinker, men den vodka/hjemmebrenten tok kaka!! Smakte gammel, dårlig hjemmebrent, og det måtte MYE kaffe til for å få bort den smaken. Alkoholen de hadde i baren utenom hjemmebrenten var kun cognac, restene av baileys etter kaffe/kaker og rester fra velkomstdrinken. Og blandevannet var brus eller kaffe. Etter bryllupet skrøt brudeparet av at de hadde over 20 liter hjemmebrent/vodka i kjelleren. Ikke så rart det.

Bare sørg for at hjemmebrenten er god, helst ikke 96% og ikke bland ut med vodkaessens :)

Anonymous poster hash: 1a91d...a67

AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld meg, hjemmebrent? Tror jeg hadde droppet det. Hvorfor bidra til ulovlig produksjon av alkohol?

Anonymous poster hash: 8cb09...099

• Liker 3
Skrevet (endret)

Værsåsnill: ikke server hjemmebrent i bryllup!

Hjemmelaget øl er ok hvis det er brygget av noen som er gode på det, men ikke trøndersk heimert!

Var selv i et bryllup der det var hjemmebrent og hjemmelaget konjakk laget av hjemmebrent og konjakkessens, og det var helt forferdelig.

Endret av skruf
  • Liker 1
Skrevet

Tradisjonen tro (tredagers trøndersk bondebryllup) så skal vi servere karsk og pons (en festdrikk laget av bl.a. hjemmebrent og Cognac) :)

Men for all del, vi skal IKKE servere drinker hvis vodka er erstattet med hjemmebrent :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi gifter oss på gården i Trøndelag og har tenkt å skaffe skikkelig god hjemmebrent i stedet for vodka :)

Og risikere å forgifte hele gjestelisten med dårlig hjemmebrent?

Ikke bare er det ulovlig, men dere skal gifte dere. Er det noe tidspunkt i livet da dere kan koste på dere tryggere og lovlig sprit, så er det vel da...?

Hadde aldri i verden servert ulovlig hjemmebrent i et bryllup...!

Anonymous poster hash: 642e4...191

Skrevet

Man serverer da selvfølgelig ikke dårlig hjemmebrent i bryllup.

Jeg regner med at vertskapet 'kjenner' sin drikke, og vet hva de serverer...

Og da forgifter man ingen, som du kaller det...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre du vet sikkert at mange er whiskeyelskere, så hørtes det ut som mye av dette. Ville tatt mer cocgnac og mindre whiskey.

Gintonic er heller ikke så "in" lengre i mine kretser, så ei flaske Gin er mitt stalltips.

Og vodka i stedet for hjemmebrent, men så er jeg ikke trønder.

Rom var hva vi gikk tomme for, mojito og Cuba libre var de definitive vinnerne.

Anonymous poster hash: 7ae15...343

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...