AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #1 Skrevet 26. april 2015 Hei Guttungen maser og maser om å få moped og mopedlappen. Vi bor temmelig usentralt, så jeg skjønner absolutt behovet hans. Han er en snill og grei gutt, 17 år, maser sjelden om å få ting, så han er ikke bortskjemt. Likevel synes jeg kanskje det blir litt enkelt å bare få en så dyr ting servert uten å måtte gjøre noe for det. Hva synes dere det er rimelig å sette som krav for at jeg skal hjelpe han med dette? Jeg har sagt han må få seg jobb, og det er han villig til, men sier det blir enklere å skaffe dette etter at han får mopeden. Anonymous poster hash: 5f49d...0be
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #2 Skrevet 26. april 2015 Hvis han er 17 er han vel straks gammel nok til å ta billappen. Det er ikke en idé å vente på det da? Han kommer jo til å kreve økonomisk hjelp med det og. Anonymous poster hash: 7e4d1...771 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #3 Skrevet 26. april 2015 Male garasjen, støvsuge huset en gang i uka, klippe plenen osv. Lag et avkrysningssystem der han må nå null. Støvsuge fellesarealer kan feks være 100 kroner, male garasjen 2000. Så får han krysse til han når null. Anonymous poster hash: 108a2...6c5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #4 Skrevet 26. april 2015 Hvis han er 17 er han vel straks gammel nok til å ta billappen. Det er ikke en idé å vente på det da? Han kommer jo til å kreve økonomisk hjelp med det og. Anonymous poster hash: 7e4d1...771 Han sier han gruer seg til sommerferien, fordi alle de nærmeste vennene hans har moped, og han er redd for at han blir sittende igjen alene når de plutselig hiver seg på mopeden og drar steder. Det merkes nok ikke så godt nå som det er skole og trening, og folk er opptatt med sitt. Det går buss en gang i timen forbi her. Anonymous poster hash: 5f49d...0be
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #5 Skrevet 26. april 2015 Har han ikke penger på konto så han kan finansiere dette selv da? Broren min sparte konfirmasjonspengene sine og tok mopedlappen og kjøpte seg moped selv. Bortsett fra at han fikk en kjøretime i bursdagsgave av moren vår så betalte han alt selv. Jeg synes det er litt i overkant at dere skal sponse dette. Om et år er han 18, skal dere også da sponse førerkort og bil? Anonymous poster hash: f8a32...2c8 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #6 Skrevet 26. april 2015 Har han ikke penger på konto så han kan finansiere dette selv da? Broren min sparte konfirmasjonspengene sine og tok mopedlappen og kjøpte seg moped selv. Bortsett fra at han fikk en kjøretime i bursdagsgave av moren vår så betalte han alt selv. Jeg synes det er litt i overkant at dere skal sponse dette. Om et år er han 18, skal dere også da sponse førerkort og bil? Anonymous poster hash: f8a32...2c8 Nei, han har ikke det. Jeg valgte å la han bruke konfirmasjonspengene på kjøretimer for bil. Dermed fikk han skikkelig kjøreopplæring før han begynte å øvelseskjøre med meg. Nå begynner han å bli en erfaren sjåfør og har kjørt langkjøring flere ganger. Han trenger bare ha det obligatoriske før han kan ta lappen om et år. Det kommer han til å betale selv. Et avkrysningssystem hadde vært en mulighet. Anonymous poster hash: 5f49d...0be
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #7 Skrevet 26. april 2015 Måtte han ha mange kjøretimer? Hvis alle konfpengene er borte?Anonymous poster hash: a8267...49a
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #8 Skrevet 26. april 2015 Jeg har veldig sympati med sønnen din, og skjønner godt at en moped hadde betydd mye for ham; både praktisk sett i hverdagen, men også for å ta del i det sosiale. Slik jeg har forstått det koster mopedlappen en 5-6000 kroner. En moped er jo en del dyrere, men denne kan jo selges igjen om ett år når han får lappen, slik at "nettotapet" ikke blir så veldig høyt. Han vil jo også slippe å betale for busskort. Jeg tenker det virker rimelig om du f.eks. stiller som vilkår at han prøver å få seg en jobb. Er ikke så mange 17-åringer som jobber, og om han finner seg noe han kan ha ved siden av VGS, så synes jeg han er flink som orker/klarer begge deler. Evt. at du sier at så og så mye av det han da tjener skal gå til sparing til bil eller bolig eller noe annet fornuftig/nødvendig. Utover dette tenker jeg det er unødvendig å skulle slenge på X-antall andre ting, som å f.eks. moppe gulvet 2 ganger i uken og lignende. Ikke fordi det er urimelig at han hjelper til hjemme, men når du sier at han er en grei gutt som ikke er kravstor eller bortskjemt, så synes jeg det er OK å kunne gi ham noe slikt om du har økonomisk mulighet. Jeg tenker dessuten at en moped, selv om det gjerne er litt "gøy" også, faktisk er en ganske praktisk greie. På samme måte som for oss voksne har jo gutten et transportbehov, og fleksibiliteten et eget kjøretøy gir gjør hverdagen litt lettere. Anonymous poster hash: 6ddff...5c4 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #9 Skrevet 26. april 2015 Måtte han ha mange kjøretimer? Hvis alle konfpengene er borte?Anonymous poster hash: a8267...49a Jeg vet ikke hvor mye du går ut i fra at han fikk til konfirmasjonen. Han fikk lov til å kjøpe seg en pc som han ønsket seg, og etter det så var det igjen nok penger til ca. 4 dobbeltimer på kjøreskolen. Vi gjorde det sånn for at det skulle bli så billig som mulig, med tanke på at han da ville ha to år på seg til mengdekjøring. Han trenger mest sannsynlig ikke flere kjøretimer når han skal ta lappen. Anonymous poster hash: 5f49d...0be
HvittHus Skrevet 26. april 2015 #10 Skrevet 26. april 2015 (endret) Her er moped et must da vi bor usentralt til. Ungene skal ikke lide for at foreldrene har bosatt seg slik at det må kjøres til jobb og aktiviteter, så de får dekket trafikalt grunnkurs, samt mopedopplæringen. Så har vi kjøpt litt forskjellige kjøretøy til ungdommene. To har fått nye scootere, en fikk brukt ATV, og en fikk en nyere brukt scooter. Men med ca samme pris. Derimot må de betale bilførerkort selv for oppsparte og opptjente penger. Med tanke på at vi kjører og kjører for å få ungdommene på aktiviteter og jobb, er mopedførerkortet en sum som totalt sett sparer oss for mange penger, samt mye tid. Endret 26. april 2015 av zellica 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #11 Skrevet 26. april 2015 Hei Guttungen maser og maser om å få moped og mopedlappen. Vi bor temmelig usentralt, så jeg skjønner absolutt behovet hans. Han er en snill og grei gutt, 17 år, maser sjelden om å få ting, så han er ikke bortskjemt. Likevel synes jeg kanskje det blir litt enkelt å bare få en så dyr ting servert uten å måtte gjøre noe for det. Hva synes dere det er rimelig å sette som krav for at jeg skal hjelpe han med dette? Jeg har sagt han må få seg jobb, og det er han villig til, men sier det blir enklere å skaffe dette etter at han får mopeden. Anonymous poster hash: 5f49d...0be Fikk han ikke noe penger i konfirmasjonsgave? Evt trafikalt grunnkurs? han kunne jo fått mopedlappen da? Anonymous poster hash: 39443...c5c 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #12 Skrevet 26. april 2015 Fikk han ikke noe penger i konfirmasjonsgave? Evt trafikalt grunnkurs? han kunne jo fått mopedlappen da? Anonymous poster hash: 39443...c5c Jo.... han brukte dem på pc og kjøretimer. Anonymous poster hash: 5f49d...0be
peppermyntete Skrevet 26. april 2015 #13 Skrevet 26. april 2015 Han kan ikke bruke sykkel da? Jeg er enig med den her oppe som sa det blir litt bortkastede penger når han snart skal ta lappen på bil uansett. Pengene som ville gått til mopedlappen og moped (som kan være veldig dyrt) kan jo heller gå til en nogen lunde bra bil som er sikker å kjøre rundt i. Skjønner at han ønsker seg den friheten med samtidig så er det bare ett år. Du kan jo også evt kjøre han når det trengs og du har mulighet, vil bli billigere i lengden. Øvelseskjørt mer får han og. 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #14 Skrevet 26. april 2015 Han kan ikke bruke sykkel da? Jeg er enig med den her oppe som sa det blir litt bortkastede penger når han snart skal ta lappen på bil uansett. Pengene som ville gått til mopedlappen og moped (som kan være veldig dyrt) kan jo heller gå til en nogen lunde bra bil som er sikker å kjøre rundt i. Skjønner at han ønsker seg den friheten med samtidig så er det bare ett år. Du kan jo også evt kjøre han når det trengs og du har mulighet, vil bli billigere i lengden. Øvelseskjørt mer får han og. Skal mora kjøre han rundt når de andre kompisene som har moped skal henge på kiosken? veldig spesielt.... Anonymous poster hash: 39443...c5c 1
peppermyntete Skrevet 26. april 2015 #15 Skrevet 26. april 2015 Skal mora kjøre han rundt når de andre kompisene som har moped skal henge på kiosken? veldig spesielt....Anonymous poster hash: 39443...c5c Jeg sa ikke kjøre rundt, jeg sa kjøre når det er nødvendig. Når han skal langt eller det er sent. Det som er spesielt er å hive penger ut vinduet som kan komme til nytte om kun ett år.
minister-mio Skrevet 26. april 2015 #16 Skrevet 26. april 2015 Har han ikke penger på konto så han kan finansiere dette selv da? Anonymous poster hash: f8a32...2c8 Det er vel mange 17-åringer som ikke har det. Da hadde vel ikke dette vært et tema
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå