Gå til innhold

Hvordan jogge videre fremover?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er helt i startfasen av jogging. Har i tre mnd kun gått, før jeg i de siste ukene har drevet med powerwalking. Nå har jeg tatt steget videre til jogging. Jeg er så heldig å bo rett utenfor et vann som er i underkant av 3 km. Det er kun flatt hele veien rundt, med unntak av en liten svak oppoverbakke. Jeg prøvde å jogge en runde tidligere i uken, noe jeg klarte. I dag klarte jeg to runder. Det skal sies at jeg jogget i sakte tempo, og jeg hadde nok klart å holde en samtale da jeg ikke var veldig anpusten. Samtidig ble jeg veldig kvalm når jeg nærmet meg to runder samt at følelsen i beina delvis forsvant, noe som gjorde at jeg ikke jogget mer, selv om det ikke var pusten det stod på. Nå er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre videre. Bør jeg fortsette med to runder i samme tempo, eller prøve å jogge lengre? Det skal sies at jeg en annen dag prøvde å jogge i raskere tempo, men det tok både pusten og beina fra meg og da klarte jeg bare en halv runde!

Håper på tips og råd, hadde aldri trodd at jeg i det hele tatt skulle klare å jogge, spesielt uten å miste pusten helt.

Anonymous poster hash: c2a36...80c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde fortsatt på de to rundene til kroppen var komfortabel med det, for så å øke senere. Er viktig å ikke overanstrenge seg selv om det gjerne frister å øke. Så flink du er forresten :) Husker selv hvor overraska jeg ble over meg selv når jeg faktisk greide å jogge en lengre distanse. Deilig følelse!

Gjest Runforit
Skrevet

Om du akkurat har startet å jogge så er det ikke noe problem at du stopper og går litt mellom joggingen for å hente deg inn igjen. At du ble kvalm er ganske vanlig for nybegynnere da kroppen ikke er vant med påkjenningen.

Jogg så rolig som du bare kan så lenge du orker; får du ubehag så gå litt til pulsen roer seg og jogg igjen. Etterhvert så kommer farten og du vil klare lengre og lengre distanser :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Hvor mange ganger i uken bør jeg jogge disse rundene da? :)

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, høres ut som meg da jeg først begynte å jogge:P Var også rundt et vann og klarte kun en runde, for så å øke på. Navnet på vannet starter ikke tilfeldigvis på "P"?

Jeg valgte å prøve å løpe litt lengre for hver gang, merket meg liksom hvor jeg måtte stoppe for å gå, for så å tenke; ok, dit kom jeg sist, nå skal jeg i alle fall løpe noen meter lengre. Og det gikk fint, fikk tilbakefall innimellom, men så kom det seg igjen:)

Anonymous poster hash: 34d78...155
Gjest Runforit
Skrevet

Takk for svar :) Hvor mange ganger i uken bør jeg jogge disse rundene da? :)Anonymous poster hash: c2a36...80c

3 ganger i uka er nok i første omgang. Viktig at du starter forsiktig så du ikke pådrar deg beinhinnebetennelse, Runner Knee, akillesbetennelse etc.

Når du klarer å jogge de 3 km sammenhengende uten noe stress så kan du starte å fokusere på å jogge litt raskere. Etter det så vil du merke at du automatisk vil klare å jogge litt og litt lengre uke for uke.

Når joggeformen sitter og du feks klarer 5 km i strekk i grei fart så er det mulig at du kan øke antall løpeøkter i uka. Men ikke "skynd" deg i løpeform for det slår sjeldent bra ut.

Men i første omgang så fokuser på å klare 3 km i strekk uten pauser, men ta gåpauser frem til du ikke trenger det lengre. Om du gjør dette 3 ganger i uka så vil du bli overrasket over hvor rask fremgang du får :)

AnonymBruker
Skrevet

3 ganger i uka er nok i første omgang. Viktig at du starter forsiktig så du ikke pådrar deg beinhinnebetennelse, Runner Knee, akillesbetennelse etc.

Når du klarer å jogge de 3 km sammenhengende uten noe stress så kan du starte å fokusere på å jogge litt raskere. Etter det så vil du merke at du automatisk vil klare å jogge litt og litt lengre uke for uke.

Når joggeformen sitter og du feks klarer 5 km i strekk i grei fart så er det mulig at du kan øke antall løpeøkter i uka. Men ikke "skynd" deg i løpeform for det slår sjeldent bra ut.

Men i første omgang så fokuser på å klare 3 km i strekk uten pauser, men ta gåpauser frem til du ikke trenger det lengre. Om du gjør dette 3 ganger i uka så vil du bli overrasket over hvor rask fremgang du får :)

Takk for utfyllende svar! Ja, merker at beina er litt såre i dag så sikkert lurt å starte forsiktig :-) Vil bare påpeke at 1 runde er 3 km, løp 2 runder i går :-)

Gjest Runforit
Skrevet

Takk for utfyllende svar! Ja, merker at beina er litt såre i dag så sikkert lurt å starte forsiktig :-) Vil bare påpeke at 1 runde er 3 km, løp 2 runder i går :-)

Ah :) 6 km; samme prinsippet ;)

Viktig at du lar kroppen restituere godt mellom hver økt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...