AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #1 Skrevet 26. april 2015 Hei! Jeg trener fullkroppsprogram 3 ganger i uka. Men med et fullkroppsprogram så er det jo begrenset hvor mange øvelser man kan gjøre per kroppsdel (med mindre man er på trening i flere timer da) Mitt program inneholder 11 øvelser og jeg er på treningssenteret i ca 1,5 time inkludert oppvarming på mølle. Slik er det delt opp: Mage/kjernemuskulatur: 1 øvelse Legger: 1 øvelse Rumpe/lår: 2 øvelser Skuldre: 1 øvelse Bryst: 1 øvelse Rygg: 2 øvelser Bicep: 1 øvelse Tricep: 1 øvelse Korsrygg: 1 øvelse Jeg ønsker spesielt å bygge rumpe, jeg gjør knebøy og bulgarske utfall der. Er det slik at om man har flere øvelser på en muskelgruppe, at man vil få bedre resultat enn om man bare har en øvelse? Syntes det er nok øvelser, så vil jeg helst ikke legge til flere, for blir ganske sliten etter 1,5 time.. Har ca. ett minutt pause mellom hvert sett. En annen ting jeg lurer på er hvor viktig det er med oppvarming på øvelsene? Som regel orker jeg ikke å varme opp med lette vekter før jeg begynner "ordentlig". Da vil treningen vare i opptil 2 timer. Har det mye å si for resultatet? Anonymous poster hash: 54f02...469
grrwaffmjau Skrevet 26. april 2015 #2 Skrevet 26. april 2015 Det er like viktig å trene hele kroppen fremfor å bare fokusere på en muskelgruppe Hvor lenge har du drevet med fullkroppsprogram? Jeg jobbet leenge med kjernemuskulaturen før jeg la fokuset over på enkelte muskler, og jeg fikk gode resultater. God oppvarming er viktig, men jeg har en tendens til å være dårlig på det selv enkelte dager, og det har ikke påvirket resultatene såvidt jeg vet, selv om det er veldig dumt å ikke gjøre det ordentlig.
Kreps1 Skrevet 26. april 2015 #3 Skrevet 26. april 2015 Man kommer til et punkt hvor flere øvelser ikke vil gi bedre resultater, men heller gi motsatt effekt, altså dårligere fremgang. Knebøy og utfall på samme dag er mer enn nok spør du meg, men kommer selvfølgelig an på hvor tungt du løfter.
Safiye Skrevet 26. april 2015 #4 Skrevet 26. april 2015 Oppvarming er spesielt viktig for å unngå/forebygge skader, spesielt øvelser som knebøy. Slike øvelser krever litt fleksibilitet og aktivisering før du kjører på med tunge sett. God oppvarming kan med andre ord hjelpe til med øvelsen. Les her: http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=2816 http://fitnessbloggen.no/dynamisk-oppvarming-bedre-treningsokter/ Nå vet jeg jo ikke helt hvilken øvelser du tar men, for å kutte ned på treningstiden kan du jo eventuelt bytte vekk noen av øvelsene? Øvelser som knebøy og markløft trener mer enn bare rumpe og lår, med rett teknikk jobber du mye med magen og rygg der også. Prøv å kutte ned på isolasjonsøvelser (hvis du har det) og gjør heller øvelser som tar mer enn bare en muskelgruppe. Kan du legge ut spesifikt hvilken øvelser du tar?
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #5 Skrevet 26. april 2015 Det er like viktig å trene hele kroppen fremfor å bare fokusere på en muskelgruppe Hvor lenge har du drevet med fullkroppsprogram? Jeg jobbet leenge med kjernemuskulaturen før jeg la fokuset over på enkelte muskler, og jeg fikk gode resultater. God oppvarming er viktig, men jeg har en tendens til å være dårlig på det selv enkelte dager, og det har ikke påvirket resultatene såvidt jeg vet, selv om det er veldig dumt å ikke gjøre det ordentlig. Har trent "styrke" i rundt 3 mnd, men den første 1,5 mnd så hadde jeg ikke noen faste øvelser, bare vimsa rundt og gjorde øvelser jeg leste på nettet.. Har holdt på med dette programmet ca 1,5 mnd. ja, er så kjedelig med den oppvarmingen, føler at det ikke er noe poeng i det.. Man kommer til et punkt hvor flere øvelser ikke vil gi bedre resultater, men heller gi motsatt effekt, altså dårligere fremgang. Knebøy og utfall på samme dag er mer enn nok spør du meg, men kommer selvfølgelig an på hvor tungt du løfter. Ok, takk! Glad jeg slipper å legge til så mye mer.. Oppvarming er spesielt viktig for å unngå/forebygge skader, spesielt øvelser som knebøy. Slike øvelser krever litt fleksibilitet og aktivisering før du kjører på med tunge sett. God oppvarming kan med andre ord hjelpe til med øvelsen. Les her: http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=2816 http://fitnessbloggen.no/dynamisk-oppvarming-bedre-treningsokter/ Nå vet jeg jo ikke helt hvilken øvelser du tar men, for å kutte ned på treningstiden kan du jo eventuelt bytte vekk noen av øvelsene? Øvelser som knebøy og markløft trener mer enn bare rumpe og lår, med rett teknikk jobber du mye med magen og rygg der også. Prøv å kutte ned på isolasjonsøvelser (hvis du har det) og gjør heller øvelser som tar mer enn bare en muskelgruppe. Kan du legge ut spesifikt hvilken øvelser du tar? Tusen takk, skal sjekke ut de artikkelene! Er ganske ny innen styrketreningen, men har fått programmet av en veileder på senteret. Så håper jo hun har en viss peiling da! Øvelsene er: Mageøvelse i slynge, tåhev, knebøy, bulgarsk utfall, sidehev, skråbenk med manualer, nedtrekk, sittende roing, bicep og tricep i kabel (vet ikke hva øvelsene heter) og rygghev. Anonymous poster hash: 54f02...469
Kreps1 Skrevet 26. april 2015 #6 Skrevet 26. april 2015 (endret) Har trent "styrke" i rundt 3 mnd, men den første 1,5 mnd så hadde jeg ikke noen faste øvelser, bare vimsa rundt og gjorde øvelser jeg leste på nettet.. Har holdt på med dette programmet ca 1,5 mnd. ja, er så kjedelig med den oppvarmingen, føler at det ikke er noe poeng i det.. Ok, takk! Glad jeg slipper å legge til så mye mer.. Tusen takk, skal sjekke ut de artikkelene! Er ganske ny innen styrketreningen, men har fått programmet av en veileder på senteret. Så håper jo hun har en viss peiling da! Øvelsene er: Mageøvelse i slynge, tåhev, knebøy, bulgarsk utfall, sidehev, skråbenk med manualer, nedtrekk, sittende roing, bicep og tricep i kabel (vet ikke hva øvelsene heter) og rygghev. Anonymous poster hash: 54f02...469 Oppvarming er viktigst på de "største" øvelsene, som knebøy, roing og skråbenk. Armene vil som oftest få kjørt seg i feks press-, og ro-øvelser , så oppvarming her vil ikke alltid være nødvendig. Oppvarmingen trenger heller ikke ta volsomt med tid, ta feks dette før de største øvelsene. 1 serie med 50 prosent av belastning, 6-8 repetisjoner. 1 serie med 75 prosent av belastning, 3-5 repetisjoner. Siden vekten er såpass lav trenger heller ikke pausen mellom seriene være særlig lang heller. Endret 26. april 2015 av Kreps1
Safiye Skrevet 26. april 2015 #7 Skrevet 26. april 2015 Øvelsene er: Mageøvelse i slynge, tåhev, knebøy, bulgarsk utfall, sidehev, skråbenk med manualer, nedtrekk, sittende roing, bicep og tricep i kabel (vet ikke hva øvelsene heter) og rygghev. Anonymous poster hash: 54f02...469 Ser bra ut! Du trenger, som allerede nevnt av en annen over her, ikke nødvendigvis mer øvelser for rumpe/lår. Pass da på at du har i tungt nok med vekter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå