Gå til innhold

Blir man virkelig brun ved bruk av høy faktor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg blir ikke helt klok på dette, for det virker som folk er så utrolig uenige om hvorvidt man faktisk blir brun ved bruk av høy solfaktor. Noen sverger på at de blir like brune når de bruker 50, andre sier de ikke får farge når de bruker 30.

Jeg har selv lys hud, og får mest fregner om sommeren. Jeg får sakte, men sikkert, noe farge, men veldig, veldig lite. Ved bruk av solkrem har jeg klart å unngå å bli noe særlig brent de siste årene, men jeg blir verken mer enn mindre brun enn før.

Hvordan er det egentlig? Er det noen som vet om man blir mindre brun ved bruk av høy faktor? Og er det noen som kanskje vet noe om kjemien bak dette, sånn at jeg kan slutte å lure?

Anonymous poster hash: 1be07...a69
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er lys i huden og blir relativt lett brent. Av den grunn bruker jeg solfaktor 30 i ansiktet og på brystet og blir brun.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er lys i huden og blir relativt lett brent. Av den grunn bruker jeg solfaktor 30 i ansiktet og på brystet og blir brun.

Men merker du forskjell på hvor brun du blir nå i forhold til hvor brun du ble før du begynte å bruke 30?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt over nylig tatt tattovering, og der jeg har smurt solkrem på så ser jeg ekstremt skille etter jeg har solet meg, faktor 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt høy faktor i ansiktet i mange år, så det kan jeg ikke svare på.

Jeg tenker at jeg må prøve å unngå solbrent hud først og fremst og tar det lenger tid eller jeg blir mindre brun - vel, da er det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er en sånn person som knapt er innomdørs på sommeren, jeg er å sykler, jogger, går tur, spiller tennis, fotball osv. Men jeg har aldri blitt noe brun, bare brent så jeg har måttet smøre meg. I fjor derimot ble jeg EKSTREM-brun. Det jeg hadde gjort anneledes var å ikke holde på med aktiviteter i solen, men å rett og slett ligge i ro i en solstol med det formål å steke meg. Jeg smurte meg jevnlig i starten(ble nå likevel litt brent innimellom og måtte la være å sole det området), men sluttet etterhvert som jeg ble brun(selv om jeg ikke burde). Så hos meg gjør det voldsom forskjell om jeg er ute i aktivitet eller om jeg bare ligger der og drar meg:P

Anonymous poster hash: 9610e...704
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Saxofon

Dj blir vel saktere men mye tryggere brun. Det er idiotisk å droppe solkrem for man absolutt skal ha brunfargen når det ender i farlige utfall. jeg begynner alltid på solfaktor 30 (50 i ansiktet) og på slutten av sommeren drister jeg meg ned til 20 (30 i ansiktet). Jeg har lys hud og blir lett brent og tar heller ingen sjangser når det gjelder hudkreft. Soler meg lite men er jo ute om dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Solfaktor er vel bare en indikator på hvor lenge man kan være ute i solen før huden blir brent, er det ikke? Du blir ikke mindre brun, du slipper bare å påføre solfaktor hele tiden og blir ikke like fort rød. Jeg starter alltid med spf 50, ganske enkelt fordi jeg ikke gidder å smøre meg inn hele tiden og alltid er forholdsvis blek. Jeg er ikke så forferdelig opptatt av å bli brun, men er selvsagt kjekt med litt farge så lenge den bygger seg opp gradvis og ikke ender med at jeg flasser meg ihjel i ettertid. Jeg ble solbrent på brystet mitt i fjor, og jeg hadde skille i evigheter etterpå. Sikkert nesten et år, er først nå nylig det er borte. Ikke gøy, og det tyder jo på at skaden gikk ganske dypt inn i huden min. Jo lysere man er, jo høyere spf bør man benytte seg av egentlig. Man må lage en base før man går inn for å bli brun, hvis ikke blir man brent. Det er ikke særlig lurt å steike en kropp som er vinterblek, at man blir brun er jo en forsvarsmekanisme og bør skje gradvis.

Les på solfaktoren du kjøper og sørg for at den beskytter mot både UVA og UVB. Resultatet av solskader viser seg som regel ikke før man begynner å dra på årene, derfor er det viktig å være påpasselig på det mens man er ung. Ikke bare for utseendet sin skyld, men også for helsen sin del. Hudkreft er skumle greier...

Endret av BabyBlue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dj blir vel saktere men mye tryggere brun. Det er idiotisk å droppe solkrem for man absolutt skal ha brunfargen når det ender i farlige utfall. jeg begynner alltid på solfaktor 30 (50 i ansiktet) og på slutten av sommeren drister jeg meg ned til 20 (30 i ansiktet). Jeg har lys hud og blir lett brent og tar heller ingen sjangser når det gjelder hudkreft. Soler meg lite men er jo ute om dagene.

Jeg vurderer ikke å droppe solfaktor, overhodet ikke. Jeg vurderer bare å bruke litt lavere faktor (15).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Saxofon

Jeg vurderer ikke å droppe solfaktor, overhodet ikke. Jeg vurderer bare å bruke litt lavere faktor (15).

Du vet selv hva som virker best på din hud. Jeg selv ville ikke startet med 15 så tidlig i sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Solfaktor 15 beskytter minimalt, og alt under 15 somfinnes der ute er så godt som ubrukelig.

Du må opp på 20-25-30 hvis du vil ha en god beskyttelse. Og ja, du blir brun til og med på 30. Eneste forskjellen er at 1.det tar lengre tid å bli brun og 2. Når man først blir brun, så blir brunfargen finere OG varer lengre, enn en brunfarge man klarte å få i løpet av 3 dager med intens steking i sola

Anonymous poster hash: 9a93a...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir brent bare jeg tenker på sola og har i tillegg to tatoveringer å ta hensyn til. Bruker krem med faktor 15 i ansiktet hele året, men på sommeren byttes den ut med en lett solkrem for ansiktet med minimum faktor 25 her til lands 35 i utlandet. Samme med leppene, bruker leppepomade eller lipgloss med minimum faktor 25. På resten av kroppen kan jeg bruke 20-25, men spesielt på bryst og skuldre er det minimum 30 som gjelder (i utlandet brukes det på hele kroppen), og 50 på tatoveringene mine. Blir brun, men det tar vel en ukes tid med godvær før det synes skikkelig her i Norge, to-tre dager i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sjelden brent i Norge, så bruker spf 10-15 på kroppen og 15-20 i ansiktet. Holder i massevis for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg merker svært liten forskjell på brunfargen min med og uten solkrem, men bruker heller aldri over spf 20. Synes fargen varer omtrent like lenge og blir like fin uansett. Vil tro at pigmentene mine er godt over gjennomsnitt gode, så vet ikke om det er så mye til hjelp om du har en veldig lys hud. Uansett, så ville jeg fortsatt med solkremen siden du sier at du blir fort solbrent. Synes heller ikke de som har fregner og lys hud er så veldig pene når de blir ekstremt brune, men penest med en liten sommerglød i huden :)

Endret av Fashionistaen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, man blir ikke like brun med faktor som uten - da ville faktor vært meningsløst :)

Jeg har lys hud, og alltid vært litt manisk med solfaktor. Som regel lurer folk på hvordan jeg kan være tre uker i "syden" og komme hjem nesten like blek :ler: til gjengjeld har jeg i en alder av 42 ikke antydning til rynker verken her eller der, mens jevnaldrende venninner er ganske rynkete.

Nå i år har jeg med vilje prøvd å bruke litt lavere faktor i ansiktet, og har fått veldig fin farge ganske raskt. Gjenstår å se hvor rynkete jeg blir, og om jeg får pigmentflekker.

Heier på solkrem, for å si det slik :)

Anonymous poster hash: 0f631...f1e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er aller mest opptatt av å ikke bli brent jeg da, så pøser på.med høy faktor hele tiden. Lys, og blir lett brent,så anser det som en seier hvis jeg etter 2 uker i sydligere strøk stadig ikke er rød. Den der higenen etter brunfarge skulle jeg ønske ga seg, for det er en forsvarsmekanisme fra kroppen....smør deg godt i begynnelsen,så kan du gå ned i faktor senere i sommer. Du får.igjen for det når du blir eldre :)

Anonymous poster hash: 921e6...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En gang var jeg i USA, og jeg undervurderte sola kraftig mens jeg lå og solte meg, så jeg endte opp som en tomat... Jeg var så rød at du ikke skulle tro det, og det var ordentlig vondt. Jeg er jo vant til å sole meg i syden hvert år, så hvorfor jeg ble så brent skjønte jeg ikke.

Jeg hadde jo glemt å smøre meg! :vetikke::(

Så fjern kan man bli.

Uansett, etter dette har jeg lagt merke til at jeg blir mye fortere brun! Noen som vet hvorfor det er sånn? Jeg har alltid blitt relativt brun i syden, men jeg pleier som regel å holde meg til solfaktor 20, og går ned til lavest 15 de siste dagene av ferien. Allikevel ble jeg mye fortere brun enn vanlig sist jeg var i syden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker alltid 50, både i ansiktet og på kroppen. Uten det blir jeg kjemperød og begynner å flasse, men med det blir jeg brun. Så selv om det kanskje tar litt tid, er jeg ikke villig til å risikere solbrenthet og hudkreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme blir jeg, men det går tregt. Bedre enn å bli brent da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blond og blåøyd, men blir ganske lett brun. Jeg bruker alltid solkrem fra 30 og oppover i ansikt og bryst når jeg soler meg, ellers bruker jeg ansiktskrem med faktor 25 når jeg ikke soler meg ( bor på Gran Canaria)

Dro en gang sammen med moren min 2 uker til syden, vi har ganske lik teint, jeg brukte høy faktor, hun ikke, jeg ble brunest ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...