AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #1 Skrevet 26. april 2015 Hei. Jeg er 28 og har innsett at med mindre jeg vinner i lotto kommer jeg aldri til å få kjøpt meg noe leilighet i hjembyen min. Jeg vil gjerne bo her, har all familie og venner her, jobb osv. Har leid siden jeg flyttet hjemmefra da jeg var 19. Problemet er at etter toppen 3 år må man jo ut å finne seg noe nytt.. Syntes det er litt slitsomt. Noen som vet om det finnes firmaer eller noen andre tips for hvordan man kan finne seg en leilighet det går an å leie over lengre tid enn 3 år? (F eks. at det ikke er noen tidsbegrensning på kontrakten?). Når man får barn f eks så blir det jo slitsomt å flytte hvert 1-3 år.. (Eller det er vel kanskje ikke lov å få barn hvis man ikke får kjøpt leilighet ;-) ) Har leid via Utleiemegleren b.la og der har det alltid vært 3 år.. Og maks 1 år hvor man er garantert å få bo der. Anonymous poster hash: d340e...691
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #2 Skrevet 26. april 2015 Du kan vel leie privat? Vi leier ut privat og foretrekker helst langtidsleie Anonymous poster hash: 20b8e...db5 3
Pinkee Skrevet 26. april 2015 #3 Skrevet 26. april 2015 Ja, finn deg en privat å leie med, se etter noen som ønsker langtidsleie.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #4 Skrevet 28. april 2015 Du kan vel leie privat? Vi leier ut privat og foretrekker helst langtidsleie Anonymous poster hash: 20b8e...db5 Ja, finn deg en privat å leie med, se etter noen som ønsker langtidsleie. Takk for tips ja.. kan jo prøve det. Men det er ikke Utleiemegleren som eier leilighetene jeg har bodd i, men privatpersoner som har brukt Utleiemegleren som et mellomledd i leieforholdet.. også etter 1 år kan eier av leilighet si opp leiekontrakten, men som regel har jeg bodd i 2 - 3 år. Da har de skulle selge leiligheten eller bo i den selv :/ Anonymous poster hash: d340e...691
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #5 Skrevet 28. april 2015 Takk for tips ja.. kan jo prøve det. Men det er ikke Utleiemegleren som eier leilighetene jeg har bodd i, men privatpersoner som har brukt Utleiemegleren som et mellomledd i leieforholdet.. også etter 1 år kan eier av leilighet si opp leiekontrakten, men som regel har jeg bodd i 2 - 3 år. Da har de skulle selge leiligheten eller bo i den selv :/ Anonymous poster hash: d340e...691 Leie utenom utleiemegleren da. Finn deg en sokkelleilighet. Har selv bodd mange år i sokkelleilighet hos en barnefamilie. Leide ut billig og rolig var det. Dette var i en fin nabolag. Bodde der til jeg fikk råd til å kjøpe. Har fortsatt kontakt med utleiere Anonymous poster hash: 20b8e...db5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #6 Skrevet 28. april 2015 Du leier kanskje leilighet i blokk, i ett borettslag? For mange borettslag har maxgrense for utleie. Dette er for å forhindre at noen kjøper en borett (leilighet) for å leie den ut. Det er mer ønskelig at den som bor der også eier, for da bidrar mest sannsynlig personen til å opprettholde og øke verdien av borettslaget. Borettslag var opprinnelig en billigere vei inn i boligmarkedet, og det henger litt igjen i reglementene. Hvis du istedenfor leier en selveierleilighet, eller en del av en privatbolig, så er ikke utleier/eier pålagt denne formen for reglement. Anonymous poster hash: f5d22...3c2
Puny Skrevet 29. april 2015 #7 Skrevet 29. april 2015 Du er nok aldri garantert at de ikke ønsker å selge/bruke leiligheten selv uansett. Folk kan ønske langtidsleie, men så skjer ting og planene endres. Men det kan vel være at du selv kommer inn på boligmarkedet? Du møter en partner og da er det enklere? Eller du møter en partner som allerede har kommet seg inn? Hvis du planlegger barn så planlegger du kanskje å være to om det? Jeg ville ikke tatt sorgene på forskudd...
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #8 Skrevet 29. april 2015 Du leier kanskje leilighet i blokk, i ett borettslag? For mange borettslag har maxgrense for utleie. Dette er for å forhindre at noen kjøper en borett (leilighet) for å leie den ut. Det er mer ønskelig at den som bor der også eier, for da bidrar mest sannsynlig personen til å opprettholde og øke verdien av borettslaget. Borettslag var opprinnelig en billigere vei inn i boligmarkedet, og det henger litt igjen i reglementene. Hvis du istedenfor leier en selveierleilighet, eller en del av en privatbolig, så er ikke utleier/eier pålagt denne formen for reglement.Anonymous poster hash: f5d22...3c2 Aha, det har jeg faktisk ikke tenk på.. jeg har alltid leid i borettslag ja. Skal absolutt sjekke ut det nøyere neste gang jeg leier leilighet! Takk Du er nok aldri garantert at de ikke ønsker å selge/bruke leiligheten selv uansett. Folk kan ønske langtidsleie, men så skjer ting og planene endres. Men det kan vel være at du selv kommer inn på boligmarkedet? Du møter en partner og da er det enklere? Eller du møter en partner som allerede har kommet seg inn? Hvis du planlegger barn så planlegger du kanskje å være to om det? Jeg ville ikke tatt sorgene på forskudd... Nei, det er sant.. :/ joda, kan sikkert hende det er ikke akkurat i sorg for å si det sånn brukte det med barn mest som et eksempel, men syntes det er kjedelig at det ikke finnes boliger som er ment for å kunne leies så lenge man selv ønsker (og betaler leia selvsagt). I andre land er det jo absolutt ikke vanlig å eie leilighet/hus, men til gjengjeld så kan folk leie samme leiligheten i typ 30 år, om du skjønner. Anonymous poster hash: d340e...691
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #9 Skrevet 29. april 2015 Leie utenom utleiemegleren da. Finn deg en sokkelleilighet. Har selv bodd mange år i sokkelleilighet hos en barnefamilie. Leide ut billig og rolig var det. Dette var i en fin nabolag. Bodde der til jeg fikk råd til å kjøpe. Har fortsatt kontakt med utleiere Anonymous poster hash: 20b8e...db5 Utleiemegleren kan ha sokkelleiligheter også tror jeg. De er bare et mellomledd mellom eier og leier. Har bodd i sokkelleilighet før og trivdes ikke :/ vi fikk ikke lov å bruke en liten del av hagen deres (til tross for at de hadde en hage på størrelse med slottsparken) og ofte kunne de sette seg i hagen rett utenfor f eks stuevinduet vårt, slik at de så rett inn på oss, til tross for at de hadde maaaange andre steder de kunne sitte. Likte det ikke.. men sikkert bare uheldig :/ Anonymous poster hash: d340e...691
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #10 Skrevet 30. april 2015 Utleiemegleren kan ha sokkelleiligheter også tror jeg. De er bare et mellomledd mellom eier og leier. Har bodd i sokkelleilighet før og trivdes ikke :/ vi fikk ikke lov å bruke en liten del av hagen deres (til tross for at de hadde en hage på størrelse med slottsparken) og ofte kunne de sette seg i hagen rett utenfor f eks stuevinduet vårt, slik at de så rett inn på oss, til tross for at de hadde maaaange andre steder de kunne sitte. Likte det ikke.. men sikkert bare uheldig :/ Anonymous poster hash: d340e...691 Du var nok bare uheldig. Jeg opplevde aldri det da jeg bodde i sokkelleilighet. Det gjør heller ikke ett vennepar av meg som fortsatt leier. De har leid i samme leiligheten i 8år nå og stortrives. Det er vel ulempen med å bo i sokkel, tror jeg Anonymous poster hash: 20b8e...db5
Puny Skrevet 30. april 2015 #11 Skrevet 30. april 2015 Aha, det har jeg faktisk ikke tenk på.. jeg har alltid leid i borettslag ja. Skal absolutt sjekke ut det nøyere neste gang jeg leier leilighet! Takk Nei, det er sant.. :/ joda, kan sikkert hende det er ikke akkurat i sorg for å si det sånn brukte det med barn mest som et eksempel, men syntes det er kjedelig at det ikke finnes boliger som er ment for å kunne leies så lenge man selv ønsker (og betaler leia selvsagt). I andre land er det jo absolutt ikke vanlig å eie leilighet/hus, men til gjengjeld så kan folk leie samme leiligheten i typ 30 år, om du skjønner. Anonymous poster hash: d340e...691 Jeg syntes heller det er mer trist at man som singel skal slite sånn med å komme inn på boligmarkedet. Jeg ville heller tilrettelagt for at flere skal kunne eie enn at man skal kunne leie i lang tid... Men det er nå meg...
Rotemor Skrevet 30. april 2015 #12 Skrevet 30. april 2015 Jeg syntes heller det er mer trist at man som singel skal slite sånn med å komme inn på boligmarkedet. Jeg ville heller tilrettelagt for at flere skal kunne eie enn at man skal kunne leie i lang tid... Men det er nå meg... Det mangler etableringsboliger generelt i landet. Små leilighetskomplekser som enslige kan kjøpe. Da eier man, sparer EK i form av prisøkning og bor stabilt så lenge man vil. Så, ja. Enig med du!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå