Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt bakgrunnsinformasjon:

Jeg jobber i et stort konsulentselskap, og har vært ansatt siden august-14. I løpet av denne periden, har jeg vært på ett prosjekt, med varighet på 3 måneder. Har ikke vært på prosjekt i år.

Jeg hadde et møte med min sjef hvor jeg sa jeg slet med motivasjonen grunnet situasjonen. Uken etter ble jeg innkalt til et nytt møte, hvor jeg fikk tilbud om en sluttpakke. Jeg fikk en uke til å tenke over det på, og kom frem til at jeg ikke ønsket å ta den. Nytt møte ble satt opp, og min sjef var tydeligvis ikke fornøyd med mitt svar. Jeg fikk en følelse i møtet om at jeg ikke lenger er "ønsket" i bedriften, og min sjef presset veldig på at jeg burde ta imot tilbudet, og lokket med lang sommerferie og dobbelt betalt dersom jeg finner en ny jobb innen siste utbetaling. Vi snakket om hva som vil bli min nye hverdag dersom jeg velger å fortsette (omskolering, starte i en ny del av bedriften jeg egentlig ikke har verken forutsetninger eller interesse av, tettere oppfølging, strengere "møteplikt" (ikke mulig med hjemmekontor) osv). Jeg fikk derfor beskjed om å vurdere tilbudet én gang til. Jeg er litt rådvill på om jeg bør ta det, eller om jeg bør fortsette.

Sluttpakken inneholder umiddelbar fratredelse, med etterbetalt lønn i 5 måneder + 3 måneder med sånn coaching av et coaching-firma, gode attester og gode referanser. Jeg at det er mange som er i samme situasjon som meg, mellom prosjekter, og jeg vet at det generelt sett har gått dårlig for oss i Norge fra i fjor sommer. Jeg tror derfor det er flere som har fått tilbud om sluttpakke. Jeg spurte også sjefen min om hvor lenge min situasjon har blitt diskutert internt, og det er en stund. Det hadde uansett kommet dersom jeg ikke hadde sagt at jeg slet med motivasjonen. Uansett hva jeg velger, så ønsker jeg å slutte i bedriften, og jeg vil fortsette å søke og finne meg en ny jobb.

Noen tips til hva jeg kan gjøre i denne situasjonen? Evt. ting jeg kan forhandle inn i tilbudet? Det jeg tenker er å høre om en ekstra måned med lønn (stort selskap, det er knapt lommerusk for dem..), slik at jeg er sikret i 6 måneder. Jobbmarkedet er vanskelig, oljebransjen sliter og arb.ledigheten øker. I tillegg skal jeg forhøre meg om muligheten til å få feriepenger på etterlønnen, og betalt mobiltelefon. Kan evt. forhandle bort det coaching-greiene, jeg vet hvilke typer jobber jeg ønsker og hva jeg ønsker å jobbe med (men forhandler det bare bort dersom jeg må). Andre ting å tenke på? Og hvilke rettigheter har jeg med Nav og sånn?

Takker for alle råd!

Anonymous poster hash: 3971d...f2a
AnonymBruker
Skrevet

Tja, alternativet er jo at bedriften sier opp folk, deriblandt deg, og da er du på 66% lønn som dagpenger og uten referanser. De vil ikke ha deg, gir deg ett godt tilbud, du bør takke ja.

Anonymous poster hash: fd104...bac

• Liker 5
Skrevet

Ta sluttpakken.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slik som jeg ser det har du ikke noe annet reelt valg utenom å ta sluttpakken. Samtidig virker dette som det riktige valget uansett i og med at de ikke har hatt jobb til deg. Om du ikke tar den ser det svært dårlig ut for fremtidige arbeidsgivere.

Anonymous poster hash: 7974f...792
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for råd, da bør jeg gå for sluttpakken. Noe som kan være lurt å forhandle inn i den?

Skrevet

Det er en veldig generøs sluttpakke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for råd, da bør jeg gå for sluttpakken. Noe som kan være lurt å forhandle inn i den?

Nei, de gir deg en god en. Ikke push det! Da kan det hende de rett og slett finner en grunn til å gi deg sparken i stedet.

Anonymous poster hash: 7974f...792

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...