AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #1 Skrevet 25. april 2015 Har bestilt hvitevarer og frakt. De skal installere driten for meg også. Det jeg lurer på er, om det går an å installere en vaskemaskin på kjøkkenet, når det er opplegg for oppvaskmaskin. Skal nemlig ikke ha oppvaskmaskin, da jeg ikke har råd til det. Ellers er det opplegg til vaskemaskin i kjelleren, men synes den kjelleren er så ekkel. HAr ikke lyst til å bruke den i det hele tatt. Er dette mulig å få til, eller må jeg ha masse ekstra deler og rørlegger? HAr ikke råd til ekstrakostnader med det i alle fall. Anonymous poster hash: e2d91...1ae
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #2 Skrevet 25. april 2015 Ja, men hvis du ikke har sluk på kjøkkenet vil ikke forsikringsselskapet dekke eventuelle vannskader. Du må i såfall alltid være hjemme (og våken) når du kjører maskinen. Anonymous poster hash: a193c...f89 1
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 25. april 2015 #3 Skrevet 25. april 2015 Man skal da vel strengt tatt alltid være hjemme om vaskemaskinen er påslått. Uansett. 7
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #4 Skrevet 25. april 2015 Ja, men hvis du ikke har sluk på kjøkkenet vil ikke forsikringsselskapet dekke eventuelle vannskader. Du må i såfall alltid være hjemme (og våken) når du kjører maskinen.Anonymous poster hash: a193c...f89 Hjemme og våken skal man alltid være. Aquastop som er en sensor man legger for å oppdage vann fungerer fint for å ha vaskemaskinen et sted uten sluk. Anonymous poster hash: 31159...9ef 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #5 Skrevet 25. april 2015 Hvordan bor du? Blokk eller enebolig. Her jeg bor er det ikke lov å montere vaskemaskin på kjøkkenet grunnet forsikring og vannskade. Bor i blokk med små leiligheter og har vaskekjeller. Anonymous poster hash: 86c9c...929
Gjest Lille-pus Skrevet 25. april 2015 #6 Skrevet 25. april 2015 Har du sjekket om kursen er stor nok til å koble vaskemaskinen på? En teknisk kurs til en vaskemaskin er som regel en 16A kurs, mens en oppvaskmaskin er 10A. 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #7 Skrevet 25. april 2015 Ja, men hvis du ikke har sluk på kjøkkenet vil ikke forsikringsselskapet dekke eventuelle vannskader. Du må i såfall alltid være hjemme (og våken) når du kjører maskinen. Anonymous poster hash: a193c...f89 Det er ikke sluk på kjøkkenet. Å være hjemme hver gang jeg vasker er uaktuelt. Setter den alltid på idet jeg forlater huset, fordi jeg har andre ting å gjøre enn å sitte og passe på. Man skal da vel strengt tatt alltid være hjemme om vaskemaskinen er påslått. Uansett. Det er aldri jeg Anonymous poster hash: e2d91...1ae 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #8 Skrevet 25. april 2015 Har du sjekket om kursen er stor nok til å koble vaskemaskinen på? En teknisk kurs til en vaskemaskin er som regel en 16A kurs, mens en oppvaskmaskin er 10A. Det der forstod jeg faktisk ingenting av. Vet ikke hva 10A 16A er. Har bare fått beskjed om at elkjøp kommer med varene om noen daeg, pakker ut, installerer hvitevarene, og tar med seg pappen. Anonymous poster hash: e2d91...1ae
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #9 Skrevet 25. april 2015 Dager skulle det stå. Anonymous poster hash: e2d91...1ae
Gjest Lille-pus Skrevet 25. april 2015 #10 Skrevet 25. april 2015 Det der forstod jeg faktisk ingenting av. Vet ikke hva 10A 16A er. Har bare fått beskjed om at elkjøp kommer med varene om noen daeg, pakker ut, installerer hvitevarene, og tar med seg pappen. Anonymous poster hash: e2d91...1ae Du åpner sikringsskapet og ser på kursoversikten (den pleier befinne seg på innersiden av døre i sikringsskapet). Slik som dette (det er kursoversikten i mitt sikringsskap): Kurs nr. 4 er kursen til vaskemaskinen. Som du ser i 3dje kolonne er den beskyttet med en 16A sikring, og er lagt med kabel som er 2,5mm2. Kurs nr. 10 er kursen til oppvaskmaskinen. Den er beskyttet med 10A sikring og er lagt med kabel som er 1,5mm2. Tykkelsen på kabelen (mm2) bestemmer hvor mye strøm som kan gå i kabelen, og sikringen er det vernet som bryter strømmen dersom det går mer strøm i kursen enn det den tåler. Det betyr at dersom du kobler til en maskin som trekker mer strøm enn kursen (kabel og sikring) er dimensjonert for, så vil sikringen gå. 1
Kamikatze Skrevet 25. april 2015 #11 Skrevet 25. april 2015 Hvis hele opplegget er klart til oppvaskmaskin, kan du ha vaskemaskin der. Om det er kjempelurt, er en annen sak. Den bør uansett stå på et underlag (trau) som fanger opp eventuelle smålekkasjer, og gjør vannsøl synlig i front, selv om det er bak ved slangen det drypper. Koster to-tre hundringser.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #12 Skrevet 25. april 2015 Hvordan bor du? Blokk eller enebolig. Her jeg bor er det ikke lov å montere vaskemaskin på kjøkkenet grunnet forsikring og vannskade. Bor i blokk med små leiligheter og har vaskekjeller. Anonymous poster hash: 86c9c...929 Det er enebolig i første etasje. Hørtes merkelig ut de reglene der. Hvordan har du løst det med vaskemaskinen da? Du åpner sikringsskapet og ser på kursoversikten (den pleier befinne seg på innersiden av døre i sikringsskapet). Slik som dette (det er kursoversikten i mitt sikringsskap): Kursfortegnelse.jpg Kurs nr. 4 er kursen til vaskemaskinen. Som du ser i 3dje kolonne er den beskyttet med en 16A sikring, og er lagt med kabel som er 2,5mm2. Kurs nr. 10 er kursen til oppvaskmaskinen. Den er beskyttet med 10A sikring og er lagt med kabel som er 1,5mm2. Tykkelsen på kabelen (mm2) bestemmer hvor mye strøm som kan gå i kabelen, og sikringen er det vernet som bryter strømmen dersom det går mer strøm i kursen enn det den tåler. Det betyr at dersom du kobler til en maskin som trekker mer strøm enn kursen (kabel og sikring) er dimensjonert for, så vil sikringen gå. Nå forstår jeg hva du mener. Vet faktisk ikke hvor sikringsskapet er heller. Har ikke fått nøklene enda heller. Har bare vært og sett på den. Venter bare på at den skal bli klar. Skriver kontrakt neste uke Hadde bare så utrolig lyst til å ha den på kjøkkenet. Kjelleren er så vemmelig. Rå luft, lavt tak (kan så vidt stå oppreist der), og det er jordgulv. Der nede vil i så fall vaskemaskinen bli stående på en palle. Men jeg vil ikke ha den der hvis jeg kan slippe. Resten av leiligheten er jeg superfornøyd med Anonymous poster hash: e2d91...1ae
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #13 Skrevet 25. april 2015 Hvis hele opplegget er klart til oppvaskmaskin, kan du ha vaskemaskin der. Om det er kjempelurt, er en annen sak. Den bør uansett stå på et underlag (trau) som fanger opp eventuelle smålekkasjer, og gjør vannsøl synlig i front, selv om det er bak ved slangen det drypper. Koster to-tre hundringser. Det høres ikke så all verdens ut, men hjelper vel ikke ved eventuelle store lekkasjer dette? Har som sagt ingen planer om å sitte hjemme og passe på. Anonymous poster hash: e2d91...1ae
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #14 Skrevet 25. april 2015 Har bestilt hvitevarer og frakt. De skal installere driten for meg også. Det jeg lurer på er, om det går an å installere en vaskemaskin på kjøkkenet, når det er opplegg for oppvaskmaskin. Skal nemlig ikke ha oppvaskmaskin, da jeg ikke har råd til det. Ellers er det opplegg til vaskemaskin i kjelleren, men synes den kjelleren er så ekkel. HAr ikke lyst til å bruke den i det hele tatt. Er dette mulig å få til, eller må jeg ha masse ekstra deler og rørlegger? HAr ikke råd til ekstrakostnader med det i alle fall. Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: e2d91cd418075a41a9ac9511cb14b1ae"] e2d91...1ae [/ i] Problemet ditt er ikke sikringer, når der er laget til til oppvaskmsskin, så tåler sikringene også en vaskemaskin! sluk på gulvet er heller ikke relevant i problemstillingen, men et brl/sameie må godkjenne at du har vaskemaskin, på kjøkkenet. Er der parkett/laminat på gulvet, så er ikke vannsøl særlig smart, da sopp vil raskt vokse opp. Det som er problemet, med å ha vaskemaskin på kjøkkenet, inne i kjøkkenbenken med ledningene bak, er at en vaskemaskin skal monteres med avløpsslangen i "bøy" opp og ned og ett visst antall cm over bakken og ikke for langt ned, i følge de aller fleste monteringsanvisninger. Dette er ikke mulig å få til, inni en kjøkkenbenk. Der oppvaskmaskinen er koblet inn på selve avløpsrøret. Vaskemaskinens pumpe vil bli ødelagt over tid, i tillegg vil vann som skal ut av maskinen ikke komme skikkelig ut, men ligge der som frem og tilbake vann. Konklusjon: Not good! Anonymous poster hash: 6d814...997 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #15 Skrevet 25. april 2015 Badet da??Anonymous poster hash: 6d814...997 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #16 Skrevet 25. april 2015 Vi har vaskemaskinen på kjøkkenet. Det er greit nok synes jeg. Den er ikke inne i den kjøkkeninnredningen dog. Den står for seg selv ved siden av kjøleskapet. Anonymous poster hash: e92cc...e9c
Gjest Lille-pus Skrevet 25. april 2015 #17 Skrevet 25. april 2015 Problemet ditt er ikke sikringer, når der er laget til til oppvaskmsskin, så tåler sikringene også en vaskemaskin! sluk på gulvet er heller ikke relevant i problemstillingen, men et brl/sameie må godkjenne at du har vaskemaskin, på kjøkkenet. Er der parkett/laminat på gulvet, så er ikke vannsøl særlig smart, da sopp vil raskt vokse opp. Det som er problemet, med å ha vaskemaskin på kjøkkenet, inne i kjøkkenbenken med ledningene bak, er at en vaskemaskin skal monteres med avløpsslangen i "bøy" opp og ned og ett visst antall cm over bakken og ikke for langt ned, i følge de aller fleste monteringsanvisninger. Dette er ikke mulig å få til, inni en kjøkkenbenk. Der oppvaskmaskinen er koblet inn på selve avløpsrøret. Vaskemaskinens pumpe vil bli ødelagt over tid, i tillegg vil vann som skal ut av maskinen ikke komme skikkelig ut, men ligge der som frem og tilbake vann. Konklusjon: Not good! Anonymous poster hash: 6d814...997 Javel... det vet du uten å vite hvilken vaskemaskin ja..... Manualen til maskinen vil presisere minimum veldig enkelt, og så spørs det om det er andre forbrukere på samme kursen også da. Men, kjør på. Innimellom er det litt for mange hobbyelektrikere under AB her inne til at noen som helst skal stole på det som sies av disse. - det er en real og ryddig advarsel som bør tas hensyn til. 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #18 Skrevet 25. april 2015 Badet da??Anonymous poster hash: 6d814...997 Ikke plass Anonymous poster hash: e2d91...1ae
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #19 Skrevet 25. april 2015 Javel... det vet du uten å vite hvilken vaskemaskin ja..... Manualen til maskinen vil presisere minimum veldig enkelt, og så spørs det om det er andre forbrukere på samme kursen også da. Men, kjør på. Innimellom er det litt for mange hobbyelektrikere under AB her inne til at noen som helst skal stole på det som sies av disse. - det er en real og ryddig advarsel som bør tas hensyn til. Tja. Kan jo ta et par rørlegger/elektriker telefoner. Det koster jo ikke å skaffe meg litt informasjon om hva jeg skal gjøre. Anonymous poster hash: e2d91...1ae
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #20 Skrevet 25. april 2015 Så lenge kjøkkenet ikke er våtrom, så nei. Anonymous poster hash: 41fb4...bfe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå