Gjest Sobril Skrevet 25. april 2015 #1 Del Skrevet 25. april 2015 Vi skal muligens ta over et gammelt hus, og der må veggene etterisoleres. Det blir anbefalt å gjøre det innvendig. Noen som vet sånn cirka hvor mye slikt kan koste? Huset er vel på rundt 110 m3. På forhånd takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #2 Del Skrevet 25. april 2015 Vi skal muligens ta over et gammelt hus, og der må veggene etterisoleres. Det blir anbefalt å gjøre det innvendig. Noen som vet sånn cirka hvor mye slikt kan koste? Huset er vel på rundt 110 m3. På forhånd takk Tok et raskt søk på nettet, glavaen koster hos maxbo 36 kr/m2 for 5 cm og 69 kr/m2 for 10 cm. Ser du skriver 110 kubikkmeter, regner med du mener grunnflate på 110 m2? Dersom det da er 6 meter bredt er det ca 18 meter langt. Det vil altså si at du har et veggareal inkl dører og vinduer på (18x2+6x2)x2,6 = 125 m2. Glavaen alene for 5 cm koster da 36x125 = 4500 kr Så kommer arbeid, vi beregner grovt 0,12 timer pr m2. Altså 15 timer. Nå vet jeg ikke hva man må betale for en tømrer der du bor, men hvis vi går ut fra 500 kr blir det 7500 kr. Dersom dere tar det innover blir det i tillegg veggplater, 80 kr/m2 for ferdigpakket panelplater + 0,2 timer pr m2. Totalt 22 500. I tillegg kommer gulv og taklist, vindus- og dørforinger og listverk. Legge opp det elektriske anlegget på nytt, plast i veggen? Tillegg for ulempe ved å jobbe innover. Riving av eksisterende veggplater og deponiavgift for dette. Kan virkelig ikke skjønne hvordan det skal være lønt eller praktisk å gjøre dette innover. Ville absolutt lektret utover, av flere grunner. Vindtettingen på gamle hus er ofte dårlig eller ikke-eksisterende. Når man da tar bort utvendig kledning er det en ypperlig mulighet for å bytte denne. Slipper styret med å ta dette inne. Får byttet kledning som sikker også er ganmel og stygg? Ulempen med å lektre ut er dersom huset ikke har takutikk nok, så vil det kunne se veldig rart ut.Anonymous poster hash: f5b64...ff2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #3 Del Skrevet 25. april 2015 Tror jeg ville tatt noen telefoner til tømrer firmaene i nærområdet og forklart hva jeg ville ha gjort og bedt om en budsjettpris. Da ville dere hatt en viss anelse om hva det vil koste. Prisene jeg oppga i forrige innlegg er bok noe lav. Så ville regner med ihvertfall 100.000 kr til tømrer.Anonymous poster hash: f5b64...ff2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sobril Skrevet 25. april 2015 #4 Del Skrevet 25. april 2015 (endret) Takk for svar. Huset ble bygget på 50-tallet, og er kledd om i nyere tid. Det er altså ikke behov for å skifte kledning nå. Det er derfor vi ble anbefalt å ta det innvendig. Alt det elektriske må også byttes, men det er en annen historie og et annet regnestykke Jeg er sikkert dum nå, men jeg trodde grunnflate var arealet selve fundamentet står på(?). I så fall er det vel bare på rundt 50-60 m3. Huset har to etasjer. Og takk for utfyllende svar forresten Endret 25. april 2015 av Sobril Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå