AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #1 Skrevet 25. april 2015 Har det siste året lagt merke til en økende trend på ulike kjøp og salg-grupper på facebook. Nemlig hvor grovt betalt folk tar seg for brukte barneklær. Synes det begynner å bli helt horribelt! I går så jeg noen som la ut en pose med klær, helt vanlige klær fra cubus, H&M osv, til høystbydende OVER 350 (!) kr! Ting tar jo helt av, hvordan er samfunnet blitt?? Har alltid, uten unntak, GITT bort klær etter mitt barn som nå er 13, aldri har jeg krevd penger for noe!! Eller jo, solgte en helt ubrukt Reima-dress for 1/4 av nypris da jenta gikk i barnehagen, forde dressen var for liten, og aldri vært i bruk. Pga at den kostet en del ny tok jeg en symbolsk sum for alkurat den. Men foruten det har jeg alltid gitt bort gratis alt som har vært brukbart, både klær, uteklær, ski, akebrett, rideutstyr, sykler, ja alt har vi gitt bort til de som vil ha. Er selv oppvokst med at man gir bort det som er blitt for lite. At folk vil ta en liten sum for utstyr som sykler, ski, skøyter osv som er som nytt, kan jeg til en viss grad forstå. Men å ta seg grovt betalt for noen få barneplagg?? Eller en gammel velbrukt og rusten sykkel med knekt pedal og knust lykt til 700 kr??? Hva skjer med folk? Hvorfor skal de tyne til seg penger der de kan?? Hvorfor kan man ikke gi bort klærne med glede, og tenke på at de kommer andre til nytte? Leverte senest i går en sekk med klær til en alenemor med 2 barn. Der var det vanlige klær, vinterklær, regnklær, jakker, luer, hansker, penklær, pensko, skøyter ja det meste stappet ned i en standard svart søppelsekk på 100 liter. Gitt bort på facebook. Dama takket og takket og tilbudte penger, som jeg ikke ville ha. Fikk en sms idag, der hun hadde gått gjennom alt, og alt kunne brukes både nå og senere. "Du skal vite at alt er mottatt med stor takk, snille menneske" stod det. For en glede det er å gi, istedet for å tyne til seg horrible summer for brukte klær som verken jeg eller mitt barn har mer bruk for. Hvorfor er det blitt slik????Anonymous poster hash: 9e1f6...ae4 22
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #2 Skrevet 25. april 2015 Det er plass til ganske mye klær oppi en pose, så å ta 350 kr for en full pose er helt kurant. Råtten sykkel til 700 derimot, den er drøy. Anonymous poster hash: 5da57...a26 18
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #3 Skrevet 25. april 2015 Så flott at du gir bort brukte klær! Tommel opp for det! Når det er sagt ser jeg null problem med å selge brukte barneklær eller voksenklær for den saks skyld. Kommer til å selge mitt eget barns brukte klær "grovt" priset som du skriver. Grunnen til det er veldig enkel: De er knapt nok brukt! Han er vårt første barn, og vår har en grei økonomi og jeg liker å kjøpe klær. Ikke ante jeg heller at en del av størrelsene ble for små etter to uker, så mye av klærne har han aldri brukt, brukt en gang eller to. Vi har ikke mye dyre klær, men stort sett klær fra nameit, som ligger noe over H&M i pris og kvalitet. Jeg ser virkelig ikke problemet med å forsøke å få noe igjen for alle pengene som har gått til klær og utstyr? Skal man gi bort klær for tusenvis av kroner om man kan være så heldig å få noe for dem? Og det som kanskje er mest vesentlig: folk kjøper da klærne for det de syns de er verdt. Så om man legger dem ut overpriset får man enten ikke solgt dem, eller noen syns de er verdt pengene og har de pengene å bruke på klær. Anonymous poster hash: ae245...b08 10
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #4 Skrevet 25. april 2015 Så lenge plaggene er hele og i god kvalitet, evt lite bruk, så syns jeg det er greit å ta seg betalt for det. Anonymous poster hash: 6c186...a55 8
Gjest Honeyblossom Skrevet 25. april 2015 #5 Skrevet 25. april 2015 Syns det er helt greit å ta betalt for barneklær så lenge de er i god stand og ikke helt utslitt. Syns ikke det er riktig å ta full pris, men litt må man da få lov til å få.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #6 Skrevet 25. april 2015 Det har nok blitt mer vanlig etter at finn.no og kjøp og salg på facebook dukket opp. Før var det vel mer vanlig å arve av venner, familie og naboer. Synes folk på de kjøp og salg-gruppene har helt urealistiske forventninger til pris på mye rart. Den uskrevne regelen er vel at når man selger brukte ting og klær så selger man på halv pris (eventuelt litt mer om det er ubrukt, og litt mindre dersom det er veldig godt brukt). I området jeg bor i så er det noen som har startet en låne/bytte/gis bort-gruppe. Denne har blitt kjempepopulær. Godt tiltak. Anonymous poster hash: 50c00...12c 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #7 Skrevet 25. april 2015 Ennå bedre. Brukt Emmaljunga vogn, 10 år gammel, nypris 10.000kr. selgeren ville ha 7000kr Anonymous poster hash: e5dce...da9 16
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #8 Skrevet 25. april 2015 Det er jo helt frivillig å kjøpe disse tingene. Anonymous poster hash: 62147...9d1 21
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #9 Skrevet 25. april 2015 Kan ikke du gjøre som du vil (gi bort) og andre gjøre som de vil (selge)? Uten at det skal gjøre deg forarget. Jeg har i mange år gitt bort til venner/bekjente, UFF og Fretex. Så fikk jeg øynene opp for Finn og har solgt masse der. Synd jeg ikke fikk opp øya for det stedet før. Jeg har nå handlet helt ny vår- og sommergarderobe "gratis" takket være det jeg har solgt der det siste halvåret. Anonymous poster hash: 6b204...341 4
LindaM Skrevet 25. april 2015 #10 Skrevet 25. april 2015 Jeg gir bort brukte klær etter sønnen min. Utstyr som vogn, seng, vippestol o.l kommer jeg til å prøve å selge når vi er ferdig med små barn (venter en jente i juni). Så sant det er i god stand.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #11 Skrevet 25. april 2015 Vi har gitt bort utstyret. Men klærne selger jeg som regel hbo over 50kr. Hele, fine, rene klær :-)Anonymous poster hash: 0a325...fd5
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #12 Skrevet 25. april 2015 Vi har gitt bort utstyret. Men klærne selger jeg som regel hbo over 50kr. Hele, fine, rene klær :-)Anonymous poster hash: 0a325...fd5 Altså, per pose med klær, ikke plagg!Anonymous poster hash: 0a325...fd5 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #13 Skrevet 25. april 2015 Det har nok blitt mer vanlig etter at finn.no og kjøp og salg på facebook dukket opp. Før var det vel mer vanlig å arve av venner, familie og naboer. Synes folk på de kjøp og salg-gruppene har helt urealistiske forventninger til pris på mye rart. Den uskrevne regelen er vel at når man selger brukte ting og klær så selger man på halv pris (eventuelt litt mer om det er ubrukt, og litt mindre dersom det er veldig godt brukt). I området jeg bor i så er det noen som har startet en låne/bytte/gis bort-gruppe. Denne har blitt kjempepopulær. Godt tiltak. Anonymous poster hash: 50c00...12c Jeg gir ikke bort klær til noen. En enkelt body har jeg betalt 400 kroner for, og den er brukt i kort tid. Jeg har handlet utstyr for enormt mange tusen kroner, det har sikkert kostet 50.000 i diverse barneutstyr av diverse slag- og barnet er bare halvannet år. Skal jeg betale 1000 kroner for en parkdress, eller 600 for en ullfleecedress som jeg så skal gi gratis til en venninne? Eller 2500 kroner for sesongens ullklær som er som nytt når barnet vokser ut av det for å gi bort? Tull.Anonymous poster hash: eb2df...1e5 5
Erazor Skrevet 25. april 2015 #14 Skrevet 25. april 2015 Ikke alle har fantastisk økonomi, og noen er mer sparsommelige enn andre. Når det er marked for det, ser jeg ikke noe problem med at noen velger å selge brukte barneklær, akkurat som jeg heller ikke ser noe problem med at noen velger å gi slikt bort. Jeg har et større problem med at noen kritiserer andre fordi de ikke gjør det samme som en selv. 19
Schadenfreude Skrevet 25. april 2015 #15 Skrevet 25. april 2015 Jeg har ikke noe imot at folk selger brukte klær og utstyr, men enkelte ser ut til å ha en svært urealistisk forventning til pris. Halv pris av nypris for utstyr og feks vintertøy, men "småpenger" for vanlige klær. Med tanke på at butikkene gjerne selger dette til 50-70% avslag, blir det litt snodig å forvente mer. Og dersom ytterklærne/sko er slitt, bør prisen settes ned. Jeg syns generelt det er glimrende med gjenbruk og kjøper ofte brukt selv (ikke sko), og jeg selger også noe videre. Men jeg gir også bort mye. Jeg gidder ikke selge småting, og gir gjerne videre om jeg har noen som kan arve. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #17 Skrevet 25. april 2015 Jeg reagerer på de som selger brukte sko. Jeg kan forstå pensko,bunadsko o.l som kanskje er brukt 1 eller 2 ganger, men støvler, joggesko o.s.v som man tydelig ser er brukte skjønner jeg ikke at folk prøver å få solgt. Jeg gir bort skoene etter barnet mitt. Klær etter barnet mitt både gir bort og selger jeg. Hvorfor jeg selger? Jo, fordi jeg faktisk trenger pengene. Enkelte plagg er såpass pent brukt at de ser nye ut. Men selger det ikke dyrt da, 15-20-30 kroner for en genser eller bukse, 50 kroner for kjole (litt dyrere hvis det er et spesiellt merke eller lignende), 50 kroner for jakker. Jeg ble litt lei av å bare gi bort etter at jeg ga vekk en hel pose full med fine klær uten å få takk tilbake, mista litt lysta på å gi og gi da. Hadde jeg kjent noen med dårlig økonomi som hadde barn litt yngre enn min skulle jeg gladelig gitt til de, men kjenner dessverre ingen. Skulle gjerne hatt en fast å arve bort til. Anonymous poster hash: 9469e...754 2
Jade Skrevet 25. april 2015 #18 Skrevet 25. april 2015 350,- for en pose klær var da ikke dyrt. Det er jo helt frivillig å kjøpe. Det er helt forståelig at noen faktisk trenger litt penger inn, for å fylle i klesskapene til de små som blir større fortere enn bankkontoen. Her i familien er vi heldige, for her går det arveklær og -utstyr både inn og ut av huset, så vi slipper å kjøpe alt nytt. Body til 400,-???? Er den laget av gull? Selv bodyer av ull koster jo under 200,-! 3
Ruby_Tuesday Skrevet 25. april 2015 #19 Skrevet 25. april 2015 Jeg er til en viss grad enig med deg. Jeg har personlig ikke klart å selge babyklær, siden jeg mye heller vil gi bort brukt tøy til venner som venter barn. Har også tatt vare på en del selv. Men jeg ser ikke problemet med å selge brukt tøy i utgangspunktet. Det som derimot plager meg er at noen tar helt vanvittige summer. Kjøpte en Ralph Lauren genser fra en av disse sidene for en stund tilbake, siden jeg hadde lett etter akkurat den genseren en stund uten å finne den. (Tror den hadde gått ut av sortimentet). Den kostet vel 800 kroner i utgangspunktet, og hun ville ha 400 for den. Syntes det var helt greit, siden den så fin ut på bildene, og ble beskrevet: "som ny" Når den kom i posten derimot, var den veldig slitt og stygg. Angret med en gang. 400 kroner for en genser som aldri kommer til å bli brukt... Man lærer vel av sine feil!
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #20 Skrevet 25. april 2015 Enig med deg TS! I min omgangskrets har vi alltid gitt og fått klær av hverandre, både til oss voksne og barna. Gav just bort en nesten full søppelsekk med gravid-klær til en venninne, siden jeg ikke trenger det mer. Og før jul fikk jeg gardiner av henne som hun bare hadde brukt et par måneder, de passet ikke hos henne men er perfekte i stua mi. Klær og ting jeg ikke gir bort/kjenner noen som kan ha, gir jeg til frelsesarmeen, loppemarked ol. Forstår ikke hvordan folk kan sette en i utgangspunktet billig barnesykkel for salg til 400kr, og i tillegg presterer å skrive at det må hentes innen "da og da" ellers hår det på søppla! Gi det til loppemarked for idrettslaget eller noe, så får idrettslaget litt penger og noen som ikke har råd til dyr sykkel får ny sykkel til ungene. Anonymous poster hash: 930d9...e71 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå