AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #1 Skrevet 24. april 2015 Er sykemeldt på 3 uken pga isjias-smerter og smerter i korsryggen. Jobber som pleieassistent på sykehjem, så kan ikke gå på jobb med denne ryggen.. Det frustrerende er at fastlegen egentlig ikke gir noen råd om hvordan jeg skal bli bra igjen. Noen dager er jeg nesten helt fin, og plutselig er smertene like intense som når det startet. Det blir liksom ikke bra. Og hver gang jeg tror det går den riktige veien, så våkner jeg med vond rygg og intense isjias smerter.. Jeg prøver å gå turer hver dag. Unngår å sitte lenge av gangen. Prøver å ta det med ro og unngå bevegelser/løft som gjør vondt verre. Allikevel virker dette som det overhode ikke blir bedre. Har så himla dårlig samvittighet ovenfor jobben også - vet det fort blir "snakk" når man er sykemeldt. Er lovredd for å møte noen i feks butikken og at de ikke skal tro/forstå hvor mye vondt jeg har. Er også redd legen ikke forlenger sykemeldingen, men kan umulige gå tilbake på jobben nå. Så hva kan jeg gjøre for å bli bra igjen? Savner å ha en kropp som fungerer optimalt, savner å være helt smertefri, og hater den dårlige samvittigheten for å være sykemeldt. Samtidig er det begrenset hva jeg kan betale av evnt kiropraktor/fysio behandling også. Og legen sier det har liten effekt - at det beste er turer og hvile. Har du vært igjennom dette og kan gi noen gode råd? Hvor lang tid skal jeg forvente å deale med disse smertene?? Anonymous poster hash: 4ea5a...622
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #2 Skrevet 24. april 2015 Det kommer an på årsaken. Er det prolaps tar det gjerne 3-5 mnd. Men det har de sjekket, ikke sant? Jeg synes det som hjelper er trening. Det verste er å sitte stille.Anonymous poster hash: 2b18c...c34
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #3 Skrevet 24. april 2015 Det er ikke prolaps. Diagnosen er lumbago.. Anonymous poster hash: 4ea5a...622
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #4 Skrevet 24. april 2015 Mitt råd; ta tiden til hjelp. Det tar ofte 5-6 uker før det roer seg. Balanser mellom hvile og aktivitet. Gå turer i skogen ol for å aktivisere musklene. Unngå asfalt og hardt underlag. Kombiner med varme og kjølebehandling. Anonymous poster hash: 2874d...a6b 1
Thorn Skrevet 25. april 2015 #5 Skrevet 25. april 2015 Hos meg kom det helt plutselig en dag jeg var på jobb. Jeg presset meg på jobb i tre dager før jeg kom meg til legen, som konkluderte med at det var muskulært. Fikk to ukers sykemelding og beskjed om å gå mye tur i skogen. Jeg prøvde meg på jobb igjen etter to uker, og ble bare enda verre. Da begynte jeg å gå til behandling hos naprapat, det hjalp veldig! Det kostet endel, men det var absolutt verdt det når det er helsa det gjelder. Merket bedring fra gang til gang, men det gikk likevel nesten tre måneder før jeg var i jobb 100 prosent igjen. Dette er nå fire år siden, og jeg sliter fortsatt med ryggen innimellom. Får heldigvis god hjelp av naprapaten til å holde det i sjakk, og nå har jeg også funnet en fysioterapeut jeg er veldig fornøyd med. Syns det er rart at legen din ikke anbefaler fysio, min var veldig rask med å skrive ut en henvisning. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå