Gå til innhold

Innkalt til møte på skolen - lukt av barnehvernet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen...

Dette er sikkert litt latterlig for dere flest, men vær så snill og ikke kom med negative kommentarer. For for meg handler dette virkelig om ett problem.

Jeg har en nydelig sønn som begynte på en liten skole i første dette året. Han og jeg bare elsker hverandre. Men han har noen handikap, som gjør at han kanskje ligger litt etter i skolen. Men likevel har jeg fått høre mye positivt på foreldre samtaler.

Barnevernet har jeg alltid vært redd. Ikke fordi jeg har grunn til det, men fordi jeg har hørt skrekk historier i mediene. Hørt av andre foreldre på skolen som også er redd for barnevernet. Men jeg er særlig redd, fordi siden min sønn har noen handikap - så har han og jeg utviklet ett helt spesielt forhold til hverandre. Jeg er så redd at hvis han blitt tatt i fra meg, så vet jeg at systemet inngår en skrekkelig feil - som de da nok ikke ser.

Men - hvorfor jeg skriver. Jeg fikk en merkelig liten lapp med i sekken her en dag. Der stod det at det skulle være ett møte ang. gutten min og hans utvikling videre. Mange forskjellige lærere skulle være til stedet. Det hadde vært fint om mor også kom, stod det. Det stod skrevet med håndskrift, på ett vanlig ark.

For det første syns jeg at at det virker lite seriøst. Jeg er vandt med evt. innkalling til møte, og kanskje en telefon. Hvor man evt snakker om tidspunktet passer.

Huff, får ikke sagt alt som jeg føler her. Men har noen av dere opplevd lignende også har det vært noe med barnevernet? Tenk om de vil "ta" meg for noe, og i verstefall gutten min også.

Ja, nå ler nok mange av dere av dette innlegget. Men jeg er bekymret. Jeg ringte skolen dagen etter og forklarte at jeg oppfattet innkallesen som lite seriøs. Og det hjalp ikke på selvfølelsen, når læreren jeg snakket med var kort. Men det var en god tone mellom oss da vi la på...

Har jeg grunn til bekymring? joda bare le av meg de som gjør det. Jeg bare elsker gutten min og han meg. Og vil ikke at noen dum "oppfattelse" eller "misforståelse" skal skape masse problemer for han. For det er han det kommer til å gå ut over, som er så knyttet til sin mor...

Stopper der jeg. Takknemlig for svar..

Anonymous poster hash: 8dcc9...5ae
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker umiddelbart at møtet dreier seg om hvordan alle sammen kan tilrettelegge best mulig for ham. Tror ikke du har noe å bekymre seg for! Hadde det vært noe med barnevernet tror jeg de hadde tatt direkte kontakt. Det er i alle fall det de jeg kjenner som har vært i kontakt med bv har opplevd!

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du tenker barnevernet med en gang? Sannsynligvis har lærerne noe de vil diskutere, forslag til tiltak som kan gjøre det lettere for gutten din på skolen etc.

Anonymous poster hash: 25202...f93

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke se noe som er verdt å bekymre seg over her. Håndskrevet beskjed på et vanlig ark er da greit nok det?

Det at du ringer skolen derimot, det er noget...spesielt.

Anonymous poster hash: a61f9...d30
  • Liker 10
Skrevet

Hvis det er slik at han med sitt handikapp kan risikere å bli hengende etter på skolen hvis ikke enkelte tiltak gjøres så er det jo bare positivt at skolen ser dette og ønsker å tilrettelegge hverdagen hans på skolen. Dette har nok ikke noe med barnevernet å gjøre. Gå på møtet med åpent sinn, og ta det derfra. Enkelte trenger bare litt ekstra hjelp av og til, og det er helt greit! Dette går bra!

• Liker 4
Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg syns det høres ut som om lærerne som er rundt sønnen din skal ha et møte hvor de skal diskutere mål/tiltak, hvor de gjerne ønsker å ha med mor. Ikke noe mer enn det.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Nå nevner du ikke hvilken type handikapp vi snakker om, men for meg virker det som at de vil legge opp et opplegg slik han får mer ut av skolegangen enn det han gjør nå. :)

Og btw, når det kommer til barnevernet så hører man kun om disse som blir fratatt barna hvor det er en utrolig god grunn til at barna blir "tatt", barnevernet skal i utgangspunktet være et veilendene organ som skal hjelpe deg hvis du trenger det. Det er langt fra alle som er involvert med barnevernet som faktisk får fratatt barna sine. Så tenk på det med et litt mindre negativt tankesett. :)

Vi voksne vil alltid ha våre feil og skulle barnevernet frata barna fra foreldre som har feil, så ville vi ikke sitte igjen med omsorg for noen av barna våre. :) Det går nok bra!

Dessuten så tror jeg også at du får brev fra barnevernet før de møter opp, hvilket er enda et argument for at de vil snakke om utbytte av skolegangen! :)

Anonymous poster hash: 3b0de...c79
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle gode svar, til tross for ett dumt spørsmål.

Det er bare det at jeg er så glad i gutten min, og er så liv redd for at noen skal ta han i fra meg. Og at de evt som gjør det ikke forstår han han. Og da ser jeg liksom hele for meg at han blir innesluttet og lukket.

Helt idiotisk spørsmål, men for meg så har det vakt mye uro. Jeg har gransket meg selv, så jeg tror ikke at jeg har så mye å sette fingeren på... leie greier altså. Huff..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker umiddelbart at møtet dreier seg om hvordan alle sammen kan tilrettelegge best mulig for ham. Tror ikke du har noe å bekymre seg for! Hadde det vært noe med barnevernet tror jeg de hadde tatt direkte kontakt. Det er i alle fall det de jeg kjenner som har vært i kontakt med bv har opplevd!

Enig. Dette virker bare som et møte der skolen ønsker et godt samarbeid med hjemmet om den faglige og evt sosiale utviklingen til barnet på skolen. De har nok sett at han har noen utfordringer, og vil prøve å tilrettelegge for ham så han får nok utbytte av skolehverdagen.

Jeg syns heller du skal se på deg selv og sønnen din som heldige :) Skolen ønsker å ta din sønns utfordringer på alvor. Men de trenger også å ha med deg på laget.

Bare dra på møtet med et åpent sinn og hør på hva de andre har å si. De har kompetanse innenfor området og vet mye om hva din sønn trenger. Men du er hans mor, så du har også mye viktig å komme med.

Anonymous poster hash: e1a8c...aff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle gode svar, til tross for ett dumt spørsmål.

Det er bare det at jeg er så glad i gutten min, og er så liv redd for at noen skal ta han i fra meg. Og at de evt som gjør det ikke forstår han han. Og da ser jeg liksom hele for meg at han blir innesluttet og lukket.

Helt idiotisk spørsmål, men for meg så har det vakt mye uro. Jeg har gransket meg selv, så jeg tror ikke at jeg har så mye å sette fingeren på... leie greier altså. Huff..

Hvis du ikke driver med dop, slår sønnen din, har store psykiske problemer eller noe så skal du ikke være redd. Barnevernet kan ikke ta barnet fra deg om de ikke har bevis. At ungen har et fysisk/psykisk "medfødt" handicap er ikke grunn til å ta en unge fra en helt normal familie/mor. Men det er noe skole og hjem trenger et godt samarbeid om. Og om det er så at skolen mener du kan gjøre ting bedre ang sønnen din, så er det bare en ærlig sak, og de vil hjelpe deg med det.

Anonymous poster hash: e1a8c...aff

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette var nok bare et helt harmløst notat om et møte lærerne skal ha om din sønns utvikling, og så er det også fint om mor er med. Jeg tenker at dette er gjort såpass uformelt nettopp fordi det ikke har falt dem inn at du kan frykte at det er noe galt her. Hadde det først vært noen fare på ferde hadde de neppe oppført seg så nonchalant og udramatiske som dette, så jeg tolker egentlig det signalet motsatt av deg. Dette er så lite dramatisk for dem at de ikke engang har tenkt på at du kan tolke det slik, derfor gjør de dette på en så "casual" måte.

Jeg kan skjønner at du er ekstra på vakt når det gjelder slike signaler. Jeg tror ikke du har grunn til det, skrekkhistoriene om barnevernet kunne jeg skrevet flere bøker om hvor lite representative er (dette er foreldre som har mistet det kjæreste de har, og da finner de opp det meste enda så riktige og kloke omsorgsovertakelsene nesten alltid er), men det er ikke min sak. Men dette mener jeg helt oppriktig at ikke gir grunn til bekymring, samme hva man ellers måtte tenke om barnevern.

Vi vet selvsagt ikke mer enn deg, men jeg kan ikke se at dette gir grunn til bekymring. Det er ikke noe dumt spørsmål, du er bare en omsorgsfull forelder. Men jeg tror absolutt ikke at det er noe galt :) Anonymous poster hash: 7d7e6...cbd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som filmen Babycall :P

Anonymous poster hash: 48ae0...88c

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enige med de andre her. Jeg tror også at dette er et møte med guttens lærere for å finne ut hvilke tilbud de kan gi ham for å stimulere til utvikling og læring.

Og jeg synes det er fryktelig trist at så mange - inkludert TS - har blitt livredd barnevernet fordi mediene har hatt noen historier (som alltid kun er den ene versjonen, siden barnevernet har taushetsplikt). Og det florerer med grupper på forum og Facebook der foreldre som er blitt fratatt barna sine klager sin nød. En av mine tidligere naboer er veldig aktiv i en av gruppene på Facebook, og hun høster mye støtte fra sine likesinnede i gruppa. Men jeg og mange andre vet med 100% sikkerhet at den versjonen hun forteller er riv ruskende feil. Og det tror jeg gjelder flere av historiene der inne. Barnevernet gjør nok feil de også, som alle andre. Men ikke i en sånn utstrekning som man kan få inntrykk av i media, inkl. SoMe

• Liker 11
Skrevet

Hei alle sammen...

Dette er sikkert litt latterlig for dere flest, men vær så snill og ikke kom med negative kommentarer. For for meg handler dette virkelig om ett problem.

Jeg har en nydelig sønn som begynte på en liten skole i første dette året. Han og jeg bare elsker hverandre. Men han har noen handikap, som gjør at han kanskje ligger litt etter i skolen. Men likevel har jeg fått høre mye positivt på foreldre samtaler.

Barnevernet har jeg alltid vært redd. Ikke fordi jeg har grunn til det, men fordi jeg har hørt skrekk historier i mediene. Hørt av andre foreldre på skolen som også er redd for barnevernet. Men jeg er særlig redd, fordi siden min sønn har noen handikap - så har han og jeg utviklet ett helt spesielt forhold til hverandre. Jeg er så redd at hvis han blitt tatt i fra meg, så vet jeg at systemet inngår en skrekkelig feil - som de da nok ikke ser.

Men - hvorfor jeg skriver. Jeg fikk en merkelig liten lapp med i sekken her en dag. Der stod det at det skulle være ett møte ang. gutten min og hans utvikling videre. Mange forskjellige lærere skulle være til stedet. Det hadde vært fint om mor også kom, stod det. Det stod skrevet med håndskrift, på ett vanlig ark.

For det første syns jeg at at det virker lite seriøst. Jeg er vandt med evt. innkalling til møte, og kanskje en telefon. Hvor man evt snakker om tidspunktet passer.

Huff, får ikke sagt alt som jeg føler her. Men har noen av dere opplevd lignende også har det vært noe med barnevernet? Tenk om de vil "ta" meg for noe, og i verstefall gutten min også.

Ja, nå ler nok mange av dere av dette innlegget. Men jeg er bekymret. Jeg ringte skolen dagen etter og forklarte at jeg oppfattet innkallesen som lite seriøs. Og det hjalp ikke på selvfølelsen, når læreren jeg snakket med var kort. Men det var en god tone mellom oss da vi la på...

Har jeg grunn til bekymring? joda bare le av meg de som gjør det. Jeg bare elsker gutten min og han meg. Og vil ikke at noen dum "oppfattelse" eller "misforståelse" skal skape masse problemer for han. For det er han det kommer til å gå ut over, som er så knyttet til sin mor...

Får en ekkel følelse av dette innlegget.

Det virker gjennomsyret av krisemaksimering og paranoia.

Barnet har fått én lapp i sekken og mor tenker allerede på omsorgsovertakelse?

Og hvis, så fremt, i fall så skulle skje, så vil det være en misforståelse og barnet vil komme til å ta skade av det? :klo:

Hvis barnet har et handicap, tenker jeg at det vil være naturlig at realfagslærere, gymlærere og andre som kjenner barnet godt, er til stede. Slik at du får høre hva de tenker både i forhold til hva som er situasjonen og evt. tilrettelegging de ser for seg at barnet kan ha behov for.

På den måten får du høre deres faglige vurdering i egen person, stille spørsmål, etc.

Da slipper du eventuell misforståelser som kan oppstå ved en gjenfortelleing fra andre- og tredjehåndskilder

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar dere :) Har full forståelse om dette innlegget virker litt merkelig for noen. Hehe, nei jeg er nok ingen dop misbruker, heller ei syk psykisk og voldelig er jo bare helt utenkelig. Jeg er bare veldig glad i min sønn, og har blitt skremt av mediene. Samtidig da jeg snakket med ei mor til noen andre i klassen - så var det hun som begynte tema om at hun er redd barnevernet. Hun og mannen hennes er så velstående og oppegående mennesker som bare det. Og når hun snakket som hun gjorde, så får jeg inntrykk av at det er reelt å være bekymret.

Jeg er veldig glad for at skolen stiller opp. De fleste gangene så har det vært motsatt, at jeg har måtte stå på å "rope" ut at sønnen min trenger hjelp. Det er kanskje det som skremte meg med mld. At plutselig har de fått handlingskraft og reagerer helt uoppfordret... Tenk at det kan virke så overraskende at man tenker det verste.

Men takk at dere har tatt dere tid til å svare. Det hjelper så utrolig mye. :)

Gjest Kaffelattn
Skrevet

Hei alle sammen...

Synes dette gir merkelige vibber.

"Du og han elsker hverandre, dere har et helt spesielt forhold, han har et lite handikap" og "frykter barnevernet".

Hva er det du driver med, egentlig?

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt i 1.klasse som har noen utfordringer (mest sosialt, er veldig flink i selve fagene) og jeg har vært i et par møter om dette på skolen.

Da var rektor, sosiallærer, kontaktlærer, SFO-assistent, helsesøster og PP-rådgiver der. De var alle veldig hyggelige, og vi snakket om hvordan vi i fellesskap best kan legge til rette for en så bra skolehverdag som mulig for sønnen min.

Det er vel noe lignende de ønsker for deg og din sønn kanskje. Overhodet ikke noe farlig. Det viser at de bryr seg. :)

Anonymous poster hash: 0368b...af1
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Dette er nok det vil kallar eit samarbeidsmøte. Då er alle lærare, assistentar, sfo-tilsatte, inspektør/rektor og foreldre innkalla. Då snakkar ein om utfordringar denne eleven har og kva skulen kan gjera for å betre tilhøva til eleven. Du sit med gode kunnskapar krein sonen din sitt handikap, noko skulen kan dra nytte av. Kanskje du kan få beskjed om at det kan vera lurt å søkje etter hjelpemidlar for sonen din.

Når det gjeld innkallinga er den særs useriøs. Slike innkallingar skal sendast til foreldre, det skal vera saksliste og det skal stå kven som er innkalla og kven som har kalla inn til møte. Dette er noko du bør ta opp med rektor/inspektør. Desse innkallingane skal og ligge i elevmappa til sonen din.

Om det er eit bv møte så skal du og få innkalling, saksliste og vite kven som kjem på møtet.

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som filmen Babycall :P

Anonymous poster hash: 48ae0...88c

totalt unødvendig, stygg kommentar.

Anonymous poster hash: 0368b...af1

• Liker 1
Skrevet

Møteinnkallelsen var ikke veldig proff, men ok.

Alle barn med handikap bør ha en iop og det bør være møter med faglærere og andre som er nære barnet. Dette for å legge til rette for best mulig tilbud på skolen, ikke for å ta han fra deg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...