AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #1 Skrevet 24. april 2015 Holder på med budsjett og håper noen kan komme med innspill :-) For tiden har jeg boliglån (både i banken samt borettslag), jeg har studielån og forbrukslån på 270.000,-. Inntekt: Mellom 28.000-30.000,- netto Utgifter: Boliglån bank: 6300,- Boliglån i borettslag, mat, strøm, nett, fellesutgifter: 6500,- (har en egen konto for dette) Telefon: 299,- Forsikring: 320,- Elixia: 474,- Hund: 500,- Bil: 1000,- (låner bilen til broren min flere ganger i måneden og pleier å betale bensin og slikt) Månedskort: 660,- Lånekassen: 2500,- Spotify: 99,- Forbrukslån: 5000,- Diverse (hygiene, sosialt etc.): 1500,- Sparing: Ca 5000,- Grunnen til at jeg sparer 5000,- i måneden istedenfor å betale de ned på forbrukslånet er fordi jeg er skikkelig dårlig med økonomi og trenger en bufferkonto i tilfelle uforutsette utgifter. Nå har jeg 10.000,- på bufferkonto og skal spare ca. 100.000,- for egen trygghet og slik at jeg slipper å havne i forbrukslån fellen igjen. Jeg håper jeg på sikt kan slå sammen boliglånene og kjøpe meg ut av felleslånet slik at jeg kun får ett lån samt at jeg får bakt inn forbrukslånet her. Får ikke noe tilbake på skatten i år, der går jeg i 0,-. Men jeg får feriepenger som jeg skal bruke på å nedbetale forbruksgjeld. Anonymous poster hash: 52b67...829Anonymous poster hash: 52b67...829
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #2 Skrevet 24. april 2015 Å ikke nedbetale det du kan på et forbruksgjeld er jo idioti. Du har skyhøye renter og ender fort opp med å tredoble gjelda di. Prøv allerede nå å bake det inn i huslån. Hvis ikke må du begynne å nedbetale så mye som mulig. Se noen episoder av Luksusfellen. Anonymous poster hash: 201a8...23a 1
tussi84 Skrevet 24. april 2015 #3 Skrevet 24. april 2015 Å ikke nedbetale det du kan på et forbruksgjeld er jo idioti. Du har skyhøye renter og ender fort opp med å tredoble gjelda di. Prøv allerede nå å bake det inn i huslån. Hvis ikke må du begynne å nedbetale så mye som mulig. Se noen episoder av Luksusfellen. Anonymous poster hash: 201a8...23a Selv i mange tilfeller på luksus fellen så settes det ofte av 500 eller 1000 kr til sparing. Å spare noe er alltid lurt om noe uforutsett skulle dukke opp. Kjøleskapet eller vaskemaskin ryker feks, man trenger elektriker eller rørlegger etc. Uten å ha penger til det månedtlig så må man jo ha en spare konto å ta av. Men til ts. Det lønner seg heller at du betaler litt mer på forbrukslånet. Si 7500 da. Da har du igjen 2500 til sparing. Hvor mye står igjen på lånet nå?
79kreps Skrevet 24. april 2015 #4 Skrevet 24. april 2015 (endret) Å ikke nedbetale det du kan på et forbruksgjeld er jo idioti. Anonymous poster hash: 201a8...23a Nei det er det ikke. Frem til en har bygget opp en solid buffer bør en ikke betale mer enn hva en trenger på utestående gjeld. Så snart buffer er spart opp bruker en sparebeløpet som gikk til buffer til å betale gjelden raskere. Betaler en alt inn på gjeld og får en uventet utgift på 20 000 eller mer så har en et stort problem uten en skikkelig bufferkonto. Jeg hadde spart opp en buffer på 50 000 så gått ned til 2000 i måneden inn mot buffer, og 8000 på forbrukslånet. Endret 24. april 2015 av 79kreps
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #5 Skrevet 25. april 2015 Jeg måtte ta opp kredittkortgjeld pga samlivsbrudd og jeg valgte å betale kun å betale inn på den gjelda for å bli kvitt den så fort som mulig og vente med å spare opp buffer til jeg var gjeldsfri. Om noe hadde skjedd før den tid hadde jeg bare tatt ut litt på kredittkortet igjen. Det er jo bedre å få bort gjelda fort for å slippe rentene og så ha kredittkortet som en kriseløsning i stedet for å få masse renter mens man sitter med en buffer som man kanskje ikke får bruk for før om lang tid. Anonymous poster hash: 9892c...ecb 1
79kreps Skrevet 25. april 2015 #6 Skrevet 25. april 2015 Det er forskjell på forbrukslån og kredittkort! Skulle TS bare tatt opp ett nytt lån om noe skjedde siden buffer ikke er på plass?
AnonymBruker Skrevet 25. april 2015 #7 Skrevet 25. april 2015 Det er forskjell på forbrukslån og kredittkort! Skulle TS bare tatt opp ett nytt lån om noe skjedde siden buffer ikke er på plass? Det er da i utgangspunktet ikke noe verre at hun i tilfelle en krise tar opp et nytt lite forbrukslån enn at det hun har er mye høyere enn det kunne ha vært hvis hun hadde betalt inn alt der i stedet for på en buffer. Når forbrukslånet er borte er det jo viktig å bygge opp buffer, men jeg ser ikke at det er lurt å sitte med penger på bok om man også har et forbrukslån med høy rente som må betales. Anonymous poster hash: 9892c...ecb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå