Gå til innhold

Er det synd på barn som ikke reiser bort i ferien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om det å reise vekk i sommerferien har blitt noe obligatorisk ? Er det synd på de som ikke reiser vekk i ferien? Hvorfor/ hvorfor ikke?

Jeg har en datter som nå går i 2. klasse, elevene i hennes klasse ble spurt om hvor de skulle i ferien. Datteren min fortalte at alle hadde planer for ferien, utenom én av elevene som "bare" skulle være hjemme. Jeg lurer på om det er riktig av læreren å spørre om slikt i plenum? Bør man unngå den typer samtaler på skolen?

Anonymous poster hash: 5eb08...3bf

Videoannonse
Annonse
Gjest chisandra
Skrevet

Det overrasker meg litt at lærere driver med dette enda.

Skrevet

Jeg syns ikke noe om at det blir tatt om i klassen, men generelt syns jeg det er trist å ikke reise et sted i ferien. Mine beste barndomsminner er stort sett fra feriene vi hadde. Vi reiste mye i Europa, Spania, Italia, Danmark, Hellas, men den aller beste ferie var faktisk på ei hytte ved sjøen uten bad! Så det trenger ikke bli dyrt eller avansert.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke noe om at det blir tatt om i klassen, men generelt syns jeg det er trist å ikke reise et sted i ferien. Mine beste barndomsminner er stort sett fra feriene vi hadde. Vi reiste mye i Europa, Spania, Italia, Danmark, Hellas, men den aller beste ferie var faktisk på ei hytte ved sjøen uten bad! Så det trenger ikke bli dyrt eller avansert.

Det er mange som ikke har familie eller nettverk, og gjerne dårlig råd, så er liksom ikke bare bare å reise til noen andre heller. Men det er jo ofte ting man kan finne på i nærmiljøet, slik som teltturer, skogsturer, reise på stranda og ha med kjølebag, overnatte i hagen osv.

Anonymous poster hash: 1ff47...5b7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Man trenger da ikke å reise bort. Det viktige er jo å gjøre noe annerledes og skape goode minner.

Overnatte i telt i hagen/på nærmeste strand etc.

Sykkeltur.

Fjelltur.

Sitte ute på verandaen til langt på natt og spille kort.

Ha overnattingsgjest.

Fisketur på sjøen/vannet/elva.

Masse man kan finne på.

Anonymous poster hash: 38eaf...b6c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes egentlig ikke synd på barn som ikke reiser bort på ferie, rett og slett fordi det er mye man kan finne på hjemme og i nærområdet. Alt fra telttur til besøke museer og ulike arrangementer, dette er ting som er mulig å gjøre helt gratis og uten noen form for nettverk. Men på en annen side har utenlands turer blitt en norm i samfunnet, og tviler ikke på at det kan oppleves som stigmatiserende å ikke ha råd/ mulighet til å reise bort, for den ene ungen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn rent objektivt er det ikke akkurat synd i dem som ikke kan reise. Jeg var aldri på ferie mens venninnen min var i alt fra Hellas, Egypt og Thailand. Gledet meg på hennes vegne og hadde selvsagt lyst til å reise jeg også(noe jeg har gjort i voksen alder), men skjemtes ikke. Kunne fint fortelle at jeg hadde overnattet i telt i bestemor sin hage, plukket rips og laget syltetøy osv. Men jeg gikk nå på skolen på 90- og 00-tallet da. Så mtp. hvor mye fokus det er på å reise som statussymbol i dag så synes jeg det var et dårlig valg av tema fra læreren sin side. Men samtidig tror jeg det er viktig å lære barna at det at man ikke reiser noe sted eller har gucci veske ikke har noe å si.

Anonymous poster hash: a22e7...7fa
AnonymBruker
Skrevet

Min nevø har, av familiære og økonomiske årsaker, ikke reist noe utenlands i sitt liv og jeg tror ikke han lider noen nød av det. De har alltid vært flinke til å dra på dagsutflukter og vært aktive selv om de vanligvis ikke kan reise langt vekk fra hjemmet. Jeg synes ikke synd på han, og jeg tror det er viktigere å fortelle barn at man kommer fra forskjellige bakgrunner, og at det ene ikke nødvendigvis er bedre enn det andre. Synes ikke man skal nekte barn å fortelle om opplevelser de har hatt, enten om det er i Spania eller i hagen.

Anonymous poster hash: 9c899...a68
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ferier kan bli kjempefine de, om man "bare" er i nærområdet. Vi har vært hjemme flere ferier vi, og har da tatt turer til stranda, grillet på terrassen, ungene har sovet i telt i hagen o.l. Det beste med ferien er at vi har tid til å være sammen, ikke nødvendigvis at man må reise så langt.

Når det gjelder lærerens spørsmål, er det helt greit, så lenge det gis uttrykk for at alle typer ferie er greit og kan være gøy og at en hjemmeferie ikke blir en "bare" - ferie (fra lærerens side).

.Og nei, det er ikke synd på ungene, de kan ha det helt topp hjemme!!

Anonymous poster hash: 5ebdc...2d7
  • Liker 2
Gjest Vinglepetra
Skrevet

Skrevet

Innebærer det å reise til hytta? For da jeg var liten hadde vi ikke råd til feire. Foreldrene mine sparte leenge før vi endelig fikk råd til å dra til Spania, og det er den eneste ferien jeg hadde som barn. Men jeg led da ikke noen nød av den grunn, hadde det kjempefestlig på hytta hver sommer.

Er vi nordmenn blitt litt bortskjemte, kanskje? :laugh:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette overrasker ikke meg. Det er helt vanlig å prate om dette i klassen, på mange skoler. Min niese har til og med i oppgave å sende et postkort fra det stedet de skal reise til. Klassen skal etter sommerferien sette sammen alle postkortene og henge disse opp klasserommet.

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Det er fremdeles helt vanlig å snakke om ferieplaner i norske klasserom. Jeg har jobbet på tre ulike skoler de siste fem årene, dette er et helt vanlig samtaleemne, både før og etter feriene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er litt merkelig at det liksom skal være synd på de barna med familier som ikke har råd til å dra til Seychellene på ferie. Det som teller er ikke hvor mye penger man har, eller hvor man reiser, men at man har hatt det hyggelig der man har vært.

Noen barn har selvfølgelig en jævlig ferie, men det betyr ikke at de skal skjermes mot hvordan verden faktisk er. Om de skal skjermes mot alt annet som skjer i verden som kan ses på som positivt (og nesten uoppnåelig pga mangel av penger eller vilje fra foreldre) blir nå verden hvert fall et mørkt sted for de.

Og de barna som har en fantastisk familie som tar de med på all slags gøye aktiviteter og har råd til alt, bør også egentlig få høre om den siden av verden som ikke er så bra heller. Og lære at selv om noen har mindre penger så er det ikke noe forskjell på oss.

Anonymous poster hash: 3fcee...3b9
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ferier kan bli kjempefine de, om man "bare" er i nærområdet. Vi har vært hjemme flere ferier vi, og har da tatt turer til stranda, grillet på terrassen, ungene har sovet i telt i hagen o.l. Det beste med ferien er at vi har tid til å være sammen, ikke nødvendigvis at man må reise så langt.

Når det gjelder lærerens spørsmål, er det helt greit, så lenge det gis uttrykk for at alle typer ferie er greit og kan være gøy og at en hjemmeferie ikke blir en "bare" - ferie (fra lærerens side).

.Og nei, det er ikke synd på ungene, de kan ha det helt topp hjemme!!

Anonymous poster hash: 5ebdc...2d7

Det er IKKE greit at lærere spør om dette i plenum! Det blir ennå mer teit om læreren skal begynne å legge ut om "det å være hjemme er bo like bra"...Barna snakker jo med hverandre!

Anonymous poster hash: aac62...c18

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Det er IKKE greit at lærere spør om dette i plenum! Det blir ennå mer teit om læreren skal begynne å legge ut om "det å være hjemme er bo like bra"...Barna snakker jo med hverandre!

Anonymous poster hash: aac62...c18

Det er som regel elevene selv som tar opp dette samtaleemne, fordi de selv vil fortelle om ferien eller ferieplanene sine. Dette er noe elevene setter stor pris på. Hva skal man gjøre når elever begynner å fortelle om ferien sin?

Gjest Keikolina
Skrevet

Nei, de overlever, det gjorde ihvertfall jeg.Synes også det er kjedelig å reise også.

Skrevet

Lærerne burde vel spørre "hva har du gjort i ferien?" i stedet for "hvor har du vært?".

Ikke for at det gjør noe at ikke alle har mulighet til å reise, men fordi det er mer interessant enn hvor man gjorde det. Man kan reise til fremmede land og ha det skikkelig kjipt, eller dra på telttur og ha det skikkelig fint. Det er hva man gjør, ikke hvor.

• Liker 2
Gjest Vinglepetra
Skrevet

Lærerne burde vel spørre "hva har du gjort i ferien?" i stedet for "hvor har du vært?".

Ikke for at det gjør noe at ikke alle har mulighet til å reise, men fordi det er mer interessant enn hvor man gjorde det. Man kan reise til fremmede land og ha det skikkelig kjipt, eller dra på telttur og ha det skikkelig fint. Det er hva man gjør, ikke hvor.

Jeg har aldri opplevd at læreren spør: "hvor har du vært i ferien?". De spør selvfølgelig: "hva har dere gjort i ferien? ". Problemet er dessverre at elevene tolker det som det første.

Skrevet

Jeg har aldri opplevd at læreren spør: "hvor har du vært i ferien?". De spør selvfølgelig: "hva har dere gjort i ferien? ". Problemet er dessverre at elevene tolker det som det første.

Det er jo bra for deg da, så slapp du unna det :)

Kommentaren min gikk mer på det som sto i HI, og tenkte det ikke var all verdens vansker å unngå det.

Men joda, skjønner jo at barn tolker det dithen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...