Gå til innhold

Lån og kausjonist. Kan noen forklare meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg skal søke førstegangslån nå. Jeg har spart opp ca 200 000 i egenkapital, har ca 200 000 kr i studielån og noe i mastercardlån. Jeg jobber 100 % og tjener ca 400 000 i året, samt at jeg har en ekstrajobb på 15% hvor jeg tjener ca 72 000 kr i året. Jeg har ingen barn.

Så har jeg sett en leilighet til 2,3 mill som jeg gjerne kunne tenke meg å by på. Foreldrene mine har sagt at de kan være eventuelle kausjonister.

Hvordan fungerer hele gangen i dette? Går jeg i banken å hører hvor mye jeg kan få i lån, og hvor mye evt foreldrene mine må være kausjonist for? Burde jeg spare mer egenkapital først? Denne leiligheten jeg har sett nå er helt perfekt, men jeg forstår jo at det kan være budrunde og at jeg ikke har sjans i havet uansett..

Men er 2,1 mill mye i lån når man har ca 472 000 i årslønn? Høres fryktelig mye ut.

Anonymous poster hash: e40aa...929
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må ha 15% EK uansett om du har kausjonister. Så for 2,3 mill tilsvarer det 345.000. Du MÅ dermed spare 145.000 mer før det er aktuelt med et lån på 2,3 mill. Eventuelt kan du høre om foreldrene dine er villig til å ta opp ekstralån, som du nedbetaler til dem.

Derimot er det ikke sikkert banken syns inntekten din er høy nok, det blir jo stadig vanskeligere å få lån, spesielt når en er alene.

Mitt råd er at du bestiller en rådgivningstime hos banken din og forklarer saken. Da vet du mye bedre hvilke krav de stiller til inntekt.

Anonymous poster hash: 449f5...764
AnonymBruker
Skrevet

Du må da ikke ha 15% EK uansett om du har kausjonist. Jeg fikk lån uten noe EK som helst sammen med min samboer da hans foreldre stilte som kausjonist, med sikkerhet i hytta deres.

Anonymous poster hash: 251a5...b7b
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Beklager, jeg har kanskje misforstått, men jeg trodde dette var et av de nye kravene. Ikke fra Finanstilsynet, men fra bankene.

Skrevet

Du må ha 15% EK uansett om du har kausjonister. Så for 2,3 mill tilsvarer det 345.000. Du MÅ dermed spare 145.000 mer før det er aktuelt med et lån på 2,3 mill. Eventuelt kan du høre om foreldrene dine er villig til å ta opp ekstralån, som du nedbetaler til dem.

Derimot er det ikke sikkert banken syns inntekten din er høy nok, det blir jo stadig vanskeligere å få lån, spesielt når en er alene.

Mitt råd er at du bestiller en rådgivningstime hos banken din og forklarer saken. Da vet du mye bedre hvilke krav de stiller til inntekt.

Hvorfor uttale deg så bastant, når du har så lite peiling? Det ødelegger særdeles mye for kvaliteten og nivået i trådene på forumet.

Man må absolutt ikke ha så mye som en krone i egenkapital, dersom en kan stille med sikkerhet i form av kausjonist.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor uttale deg så bastant, når du har så lite peiling? Det ødelegger særdeles mye for kvaliteten og nivået i trådene på forumet.

Man må absolutt ikke ha så mye som en krone i egenkapital, dersom en kan stille med sikkerhet i form av kausjonist.

Beklager, jeg baserte svaret på det jeg har hørt fra egne venner som har prøvd å få lån. De har ikke fått lån av banken selv med kausjonist og litt egenkapital, de har fått beskjed om at de må ha 15 % EK. Jeg vet dette kan variere fra bank til bank, men mitt inntrykk er at bankene blir strengere og strengere.

Nå går jeg ut av tråden før jeg sier noe mer feil. :)

Skrevet

Kan uttale meg for hvordan det er i to av Norges største banker.

Du må ha 15% sikkerhet, dvs 345.000 + evt.omkostninger.

Du har 200' og mangler dermed 145' som dine foreldre kan stille sikkerhet i egen bolig for om de er villig.

Da har du lån på ca 2,100' med nedbetalingstid på 25år. Tilsvarer det 10.000.kr mnd ca i boliglån.

Så må du tenke på alle andre kostnader med å eie.

Personlig synes jeg det er mye, vi er to stk, og har lån på 2,200' og synes det var maks. Men det kommer ann på hvordan du ellers bruker penger og om du har økonomi til det.

Skrevet (endret)

En så bastant og agressiv tone bidrar ikke til å øke kvaliteten i trådene her, Mr.Student1992.

Ikke alle banker vil godta at du dekker egenkapitalkravet med kausjonist.

I tillegg til manglende egenkapital har TS lavere betalingsevne enn det de fleste banker krever. Dette kan dekkes av en medlåntaker. Vanligvis en samboer, men noen godtar også andre.

Medlåntakeren er ansvarlig for at lånet betjenes etter planen. Kausjonisten stiller bare med sikkerhet som normalt først blir innkrevet dersom et tvangssalg etter mislighold ikke dekker restlånet.

Et eksempel fra en tilfeldig valgt bank:

Tilbyr Skandiabanken lån med kausjonist?

Vi tilbyr dessverre ikke lån med kausjonist. For å søke om lån sammen med andre må dere være samboere, registrerte partnere eller gift.

Endret av nojac
Skrevet

Bare sånn PS. Hvor nøye har du lest annonsen? Sjekker at det ikke er aksjeeie, at det er borettslagsforsikring for manglende betalinger, etc? Hvor ligger den? :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er stor forskjell på et par med to inntekter søker lån og at en enslig person med en inntekt gjør det. Dette påvirker ikke bare egenkapitalkravet men også betjeningsevne.

Man må i dag ha sikkerhet i form av egenkapital på minst 15 %. Kausjonist og/eller medlånetaker kan hjelpe på både lånegrad, men det skal litt til å fravike egenkapitalkravet som oppsparte midler, spesielt for en enslig person.

I tillegg kommer at lånegraden her blir noe i overkant. Du har allerede en del i studielån, så der er allerede noe lånegrad oppbrukt.

Jeg vil også råde deg til å snakke med din bank. Det er lettere å få riktige svar og riktige mål å arbeide mot fra en som ser hele din økonomiske situasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i samme situasjon som TS. CA samme årslønn, hadde 300 000 i EK, 500 000 i studielån og fikk først 2 000 000, kjøpte leilighet og fikk ytterligere 200 000 til oppussing.

Jeg har en låneutgift på ca 10 000 i måneden, da jeg leide betalt jeg også 10 i måneden, så syns ikke låneutgiftene er så høye. Likevel så går en god del av lønnen min med til å nedbetale lånet.

Anonymous poster hash: ea288...736
Gjest Blondie65
Skrevet

Man er ikke i samme situasjon når man har 15 % EK sammenlignet med en som har 10 %.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte leilighet til 3 mil for ett år siden (kjøpte ut min samboer), den er må verdt mer. Jeg hadde 'kun' 300.000 i egenkapital, tjente rundt 500.000 fordi jeg også studerte. Fikk lån uten problemer, og dette var i Nordea. Nå kjenner jeg riktignok rådgiveren der godt, men likevel, han måtte jo få lånet godkjent av sin sjef. Har i dag 2.650.000 i lån, ny verditakst 3,3. Og jeg har i tillegg studielån på 285.000.

Anonymous poster hash: 95360...f94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...