AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #1 Skrevet 24. april 2015 Jeg lurer på om det er sosialt akseptert å ikke ta ferie? Jeg har bestemt meg for å droppe ferien i år, og jobbe i stedet. Dette er noe jeg har tenkt nøye igjennom og føler meg helt komfortabel med. Men kollegaer og venner reagerer sterkt, de mener at jeg har gått fra vettet, er gjerrig, grisk og alt som verre er. Nå skal det sies at jeg verken har mann eller barn, dette går ikke utover noen andre enn meg selv. Hva synes dere ? Er det greit? Anonymous poster hash: 3dc57...3b5
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 24. april 2015 #2 Skrevet 24. april 2015 (endret) Jeg gjorde det når jeg ikke hadde barn. Folk sier så mye rart, ikke noe å bry seg om men sosialt akseptert er det nok ikke helt. Jeg syns det var hyggeligere på jobb enn å sitte på stranden med alkohol døgnet rundt. Endret 24. april 2015 av Steve Rogers
Florence Skrevet 24. april 2015 #3 Skrevet 24. april 2015 Det var da fælt til reaksjon fra kollegene dine! 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #4 Skrevet 24. april 2015 Vet ikke heltom du har lov å droppe ferien. Du er nemlig lovpålagt å ta ut ferie. Minimum 3 uker sammenhengende. Og det er svært strenge krav til å få ferien flyttet tilneste år. En av de meget få grunnene til å ikke ta ut ferie er om de opptjente feriepengene dine er mindre enn ei månedslønn. Men, selvsagt, du kan jo velge å ta ferie og så ta en feriejobb et annet sted.Anonymous poster hash: 7736f...467 10
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #5 Skrevet 24. april 2015 Jeg gjorde det når jeg ikke hadde barn. Folk sier så mye rart, ikke noe å bry seg om men sosialt akseptert er det nok ikke helt. Jeg syns det var hyggeligere på jobb enn å sitte på stranden med alkohol døgnet rundt. Jeg har også inntrykk av at det er en uting. Grunnen til at jeg dropper ferien er rett og slett fordi jeg ikke har behov for det, det holder med helger og helligdager. Jeg har ikke behov for å være hjemme en lengre periode, synes det er kjedelig. Trives godt på jobben, så da velger jeg heller å jobbe. Anonymous poster hash: 3dc57...3b5 1
Grønt blad Skrevet 24. april 2015 #6 Skrevet 24. april 2015 Det er selvfølgelig helt greit, men jeg tror ikke det er helt sosialt akseptert.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #7 Skrevet 24. april 2015 Vet ikke heltom du har lov å droppe ferien. Du er nemlig lovpålagt å ta ut ferie. Minimum 3 uker sammenhengende. Og det er svært strenge krav til å få ferien flyttet tilneste år. En av de meget få grunnene til å ikke ta ut ferie er om de opptjente feriepengene dine er mindre enn ei månedslønn. Men, selvsagt, du kan jo velge å ta ferie og så ta en feriejobb et annet sted.Anonymous poster hash: 7736f...467 Jeg tar ut ferie fra jobben og jobber et annet sted de ukene. Det er helt klart pålagt å ta ut ferie Anonymous poster hash: 3dc57...3b5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #8 Skrevet 24. april 2015 Det er ikke tillatt så noe ferie må du ta enten du vil eller ei. Anonymous poster hash: 43457...af6 1
Cata Skrevet 24. april 2015 #9 Skrevet 24. april 2015 Jeg tar ut ferie fra jobben og jobber et annet sted de ukene. Det er helt klart pålagt å ta ut ferie Anonymous poster hash: 3dc57...3b5 I så fall: kjør på. Jeg har selv droppet mange ferier i studietiden, og hadde det ikke vært for at jeg "må" besøke familie om sommeren så kunne jeg fint droppet sommerferie også. Men sosialt akseptert er det nok ikke. Man skal liksom være superhappy for å legge jobben bak seg og ta ferie.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #10 Skrevet 24. april 2015 Det er selvfølgelig helt greit, men jeg tror ikke det er helt sosialt akseptert. Jeg greier ikke å forstå hvorfor det er sånn? Hvorfor er det ikke sosialt akseptert? Hvorfor må man ha ferie, når man ikke har behov for det? Anonymous poster hash: 3dc57...3b5 1
Gjest Trollkarlen Skrevet 24. april 2015 #11 Skrevet 24. april 2015 Hva i helvete? Ikke sosialt akseptert? Det er da samme faen om folk tar ferie eller ikke?! Gjerrig og grisk? Hva feiler det folk egentlig?
super-s Skrevet 24. april 2015 #12 Skrevet 24. april 2015 Ser for meg at de reagerer fordi de føler seg dårligere enn deg. Kanskje de er redde for at du skal se ned på dem eller at sjefenskal like deg bedre. Men du skal da ikke bry deg om det er sosialt aksepterert eller ikke. Vil du ikke ha ferie så må det være opp til deg! 1
Grønt blad Skrevet 24. april 2015 #13 Skrevet 24. april 2015 Jeg greier ikke å forstå hvorfor det er sånn? Hvorfor er det ikke sosialt akseptert? Hvorfor må man ha ferie, når man ikke har behov for det?Anonymous poster hash: 3dc57...3b5 På generelt grunnlag er det mange som har problemer med å akseptere at andre tar helt andre valg enn flertallet i befolkningen, for man blir da en slags raring. Noen vil kanskje tenke at en er en streber som ønsker mer penger og/eller forfremmelse/smisking med sjefen, og dette er verdier man ofte ser på som negative. Det kan være en grunn til at det ikke er sosialt akseptert. For min del spiller det ingen rolle. Jeg trives godt på jobb, men trives enda bedre med å ha fri. Har dog ingen problemer med at andre tenker annerledes enn meg. Den eneste grunnen til at jeg ville tenkt negativt om det, var dersom den det gjaldt okket og bar seg og ønsket medlidenhet fordi han/hun jobbet ("måtte jobbe") i stedet for å slappe av i sola, men jeg antar at du ikke ville gjort det. 1
Leonetta Skrevet 24. april 2015 #14 Skrevet 24. april 2015 Etter ferieloven har arbeidstaker plikt til å ta ut 25 virkedager ferie i løpet av ferieåret, 3 uker skal være sammenhengende i hovedferieperioden. Arbeidsgiver har plikt til å påse at arbeidstaker tar ut lovpålagt ferie. 6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #15 Skrevet 24. april 2015 Hvis du vil droppe ferien eller ikke er opp til deg. Om det er sosialt akseptert eller ikke, har ingenting å si. Du gjør selv som du vil. Anonymous poster hash: 19712...6c7
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #16 Skrevet 24. april 2015 Hos oss hadde du vært meget populær! Vi stenger nemlig ikke i feriene og har derfor alltid problemer å få kabalen til å gå opp. En som hadde meldt seg frivillig å jobbe høres helt fantastisk ut i mine ører. At du ikke vil ta ferie i det hele tatt, vel, finnes verre ting enn arbeidsnarkomaner. Anonymous poster hash: 0d23b...5ca 1
Grønt blad Skrevet 24. april 2015 #17 Skrevet 24. april 2015 Etter ferieloven har arbeidstaker plikt til å ta ut 25 virkedager ferie i løpet av ferieåret, 3 uker skal være sammenhengende i hovedferieperioden. Arbeidsgiver har plikt til å påse at arbeidstaker tar ut lovpålagt ferie. Gjelder plikten også om man ikke har opparbeidet feriepenger fra foregående år, f.eks. dersom man begynte i jobben i november året før. Jeg trodde arbeidstaker og arbeidsgiver kunne inngå andre avtaler da.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #18 Skrevet 24. april 2015 Jeg lurer på om det er sosialt akseptert å ikke ta ferie? Jeg har bestemt meg for å droppe ferien i år, og jobbe i stedet. Dette er noe jeg har tenkt nøye igjennom og føler meg helt komfortabel med. Men kollegaer og venner reagerer sterkt, de mener at jeg har gått fra vettet, er gjerrig, grisk og alt som verre er. Nå skal det sies at jeg verken har mann eller barn, dette går ikke utover noen andre enn meg selv. Hva synes dere ? Er det greit?Anonymous poster hash: 3dc57...3b5 Norge er et land med masse latsabber, så selvsagt er det ikke sosialt akseptert. Men ikke bry deg om det, kun du som kan avgjøre hva som er best for deg. Anonymous poster hash: 0839e...03a
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #19 Skrevet 24. april 2015 Etter ferieloven har arbeidstaker plikt til å ta ut 25 virkedager ferie i løpet av ferieåret, 3 uker skal være sammenhengende i hovedferieperioden. Arbeidsgiver har plikt til å påse at arbeidstaker tar ut lovpålagt ferie. Jeg tar som sagt ut 5 uker ferie, men skal jobbe de 5 ukene på en annen arbeidsplass. Dette er helt lovlig. Jeg er klar over at man MÅ ta 5 uker ferie, og dette gjør jeg også, men velger å ha en feriejobb de 5 ukene. Begge arbeidsgivere er informert om dette, og det er helt i orden. Anonymous poster hash: 3dc57...3b5 2
Leonetta Skrevet 24. april 2015 #20 Skrevet 24. april 2015 Gjelder plikten også om man ikke har opparbeidet feriepenger fra foregående år, f.eks. dersom man begynte i jobben i november året før. Jeg trodde arbeidstaker og arbeidsgiver kunne inngå andre avtaler da. Man kan be seg fritatt fra ferie hvis en ikke har nok feriepenger som kan dekke lønnsbortfallet, men ikke hvis bedriften holder stengt på sommeren uansett. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå